תרגיל התגוננות סייבר איראני

לנוכח לקחי העבר מהתקפות מקוונות, האיראנים בונים מערכות הגנת סייבר

החל מן ה-27 באוקטובר עורכת איראן תרגיל סייבר הגנתי לראשונה בתולדותיה. זאת כחלק מתרגיל הגנה פאסיבית אשר יערך במשך שבוע שלם.

חייל מארינס מפעיל מערכות מודרניות; צילום: ריק נייסטט

ההודעה על כך נמסרה ב-23 באוקטובר בסוכנות הידיעות האיראנית Mehr אשר ציטטה את ע'לם רזא ג'ללי, ראש ההגנה האזרחית באיראן בדברו במסיבת עיתונאים שהתקיימה בטהרן. בהודעתו הכריז ג'ללי על תכניות ברמה הלאומית אשר נוצרו עבור תרגיל זה. לדבריו, איראן תקיים תרגילי סייבר ב"חמישה או שישה מהסקטורים המרכזיים במדינה, אשר יבוצעו במטרה לתגבר את יכולות הסייבר של המדינה ולמנוע התקפות סייבר". הוא הוסיף כי "מדינות רבות ובכללן חברות נאט"ו והאיחוד האירופי, ביצעו תרגילים בתחום זה, ואלו הם תרגילי הסייבר הראשונים שאנו עורכים במדינתנו".

ההודעה מסרה כי בנוסף לתרגילי הסייבר, יכלול שבוע זה תרגילים גם בתחום הלוחמה הביולוגית (בסביבות מחוז טהראן), ובתחום התמודדות עם דליפה רדיואקטיבית.

הידיעה צוטטה באתר האינטרנט של היומון האיראני בשפה האנגלית "Tehran Times", כמו גם באתר הטלביזיה האיראנית PressTV, אשר הוסיפה כי בראיון לתחנה בתחילת ספטמבר הצהיר ג'ללי כי איראן הצטיידה בתשתית הנדרשת על מנת להגן על עצמה מפני "איומים רכים". עוד הוסיפה ההודעה כי בתגובה להתקפות מקוונות בשנים האחרונות, אשר פגעו במערכות מידע שונות במדינה, הקימה איראן מפקדות של הגנת סייבר שמטרתן למנוע פריצה למערכות מחשב וגניבת נתונים "מהרשתות הסודיות ביותר של המדינה ובכלל זה מתקני גרעין וחשמל, מרכזי מידע ובנקים".

סוכנות הידיעות Fars הרחיבה מעט יותר וטענה כי מטרתם של תרגילי הסייבר להוכיח את העוצמה ויכולת ההרתעה של איראן בתחום, תוך הדגשה כי פעילויות גורמי הסייבר במדינה מתמקדות בהגנה ולאיראן אין כל תוכנית לבצע מתקפה מקוונת נגד מדינות אחרות.

למעשה, כבר בדצמבר 2011 טען ג'ללי כי איראן פיתחה מודל חדש להגנה השונה מהגנה אזרחית רגילה והעונה על הדרישות המיוחדות של המדינה להתמודדות עם מתקפות סייבר אפשריות. לשם כך הקימה איראן מרכז פיקוד סייבר בו בכוונתה לפתח חומרה ותוכנה לשם הגנה. כעבור כחצי-שנה התפרסמה ידיעה דומה, לפיה בשנה שהסתיימה במרץ 2012 שקדה איראן על הקמת פיקוד סייבר וכעת סדר יומה מוקדש לאסטרטגיה של הגנת סייבר.

עוד נמסר באותה העת כי איראן הקימה מרכז מבצעים לשם התמודדות, טכנית ובטחונית, עם התקפות וחולשות שונות. אחד מהאחראים טען כי מרכז זה הוא יחיד מסוגו באיראן וכי הוא נועד לנטר ולהגן על רשתות, בסיסי נתונים ואתרי אינטרנט, כך ש"כל פריצת אבטחה או כניסה לא מורשת לרשת תטופל בהתאם". זאת לשם ניטור חולשות במערכת הבנקאית כמו גם בחברות ביטוח, גופי ממשל וצבא ואף חברות פרטיות. לדברי האחראי המרכז יוכל לטפל ולנטר בכמאה רשתות בו-זמנית, תוך כוונה להעלות מספר זה בעתיד.

טל פבל הינו ד"ר למזרח-תיכון, מנכ"ל חברת Middleeasternet לחקר האינטרנט והאיומים המקוונים במזרח-התיכון ובעולם האסלאמי ומרצה בבית-הספר לתקשורת שבמכללה האקדמית נתניה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *