אורי משגב מקבל פריחה מיהודים

נתניהו אפה מצות וישב לשיחה עם רבני חב'ד, וגם העז להביע רגשות לאומיים ומסורתיים. זה הכניס את אורי משגב מ'הארץ' להיסטריה

ראש הממשלה היהודי הוא כנראה יהודי מדי • באקט ברברי ופגאני, העז נתניהו לאפות מצות לקראת החג ולשוחח על הרבי מלובביץ' עם חסידי חב"ד • ההיסטריה אחזה באורי משגב מעיתון 'הארץ', שזיהה מייד את הפונדמנטליזם המשיחי שאחז בראש ממשלתנו • ככה זה כשכל מה שמריח מיהדות ומלאומיות מעביר בך צמרמורת • עומר דוסטרי מתפעל משנאתו העצמית של אורי משגב

יהודי, יהודי מדי; נתניהו אופה מצות. צילום: קובי גדעון, פלאש 90
יהודי, יהודי מדי; נתניהו אופה מצות. צילום: קובי גדעון, פלאש 90

קוראי 'הארץ' בשבת האחרונה, ודאי נתקלו בפנינה העיתונאית החדשה שסיפק אורי משגב אודות ראש הממשלה; "חב"דניק משיחיסטי" ו-"חסיד שוטה של הרבי מלובאביץ" הם חלק מהכינויים שזכה להם נתניהו, החילוני, במאמר המופת המשגבי.

על מה המהומה? בהנחה שבעת כתיבת השורות לא אחז במשגב טירוף דעת או אי-שפיות זמנית, הייתם לבטח מצפים שהטור יכיל מידע רציני כזה או אחר – אשר ירעיד את אמות הסיפים ויזעזע את אזרחי ישראל. אולי משהו על כך שנתניהו הקריב כבשה על מזבח מתוך תקווה להקמת בית המקדש, אולי הוא טען שיפעל למען מדינת הלכה, או שהוא בכלל קרא לביאת משיח צדקנו במהרה בימינו? בכל זאת, אין לזלזל בכינויים כמו "משיחי", "חסיד שוטה" ושאר מחמאות.

אולם, כשקוראים את הדיווח בשלמותו, מסתבר שקצפו של משגב יוצא על דבר אחד: זיקתו וחיבתו של נתניהו לדת היהודית, לרגש והאתוס הלאומי. כן, זה הכל. כשמשגב מריח קצת יהדות ולאומיות, רחמנא-ליצלן, מיד מתכסה עורו בפריחה עוקצנית ואדמומיות מתפשטת.

כך, למשל, מדגיש משגב מספר מילים מהריאיון שערך ראש הממשלה עם ביטאון חב"ד, המעידות על הפונדמנטליזם המשיחי שאחז בו: "מאוד מרגש אותי להיות כאן, בין אחים"; "הרבי מליובאוויטש היה עבורי דמות יוצאת מן הכלל, שנוגעת ביסודות הנצח של העם שלנו, באמונה שלנו, בקשר לארץ שלנו, למולדת שלנו, לפזורת עם ישראל, לשאיפה לחזור לארצנו"; "כל מפגש עם הרבי היה כמו לשאוב מים מבאר מים חיים. לא רק להדליק את נר האמת, לא רק להאיר לגויים, אלא גם להתחזק מבפנים"; "בכל בן ישנו הניצוץ היהודי. אתם מקיימים את הניצוץ היהודי. זה דבר כביר, דבר גדול. על כך באמת תודה לכם מקרב לב".

ההיסטריה אפוא, מוצדקת לחלוטין. נתניהו על מסלול בטוח בדרך לחזרה בתשובה א-לה חב"ד, ולא ירחק היום שנראה אותו מפזז עם גרטל ומגבעת, זועק ברחובות "יחי אדוננו מורנו ורבינו, מלך המשיח לעולם ועד!".

ובכן, ניכר כי משגב – אכול השנאה העצמית – מתקשה מאוד להכיל ראש ממשלה ממלכתי, המזוהה עם סממנים דתיים-מסורתיים ולאומיים. אפשר להבין אותו – הלוא המרחק בין המלים "אמונה", "עם", "מולדת" ו"ארץ" ללאומנות קיצונית ולמשיחיות מסוכנת, קצר מאוד. כידוע. שלא לדבר על הקריאות להתחזקות רוחנית.

              משיחי ומסוכן; ביקור נתניהו אצל הרבי מלובביץ' לפני מספר שנים

אך לא די בהתבטאויות המשיחיות הללו, שכן הסכנה הטמונה בחב"ד בכלל, ובנתניהו הקיצוני בפרט, רק הולכת ומתבררת עם התפתחות העלילה. כך, דואג משגב ליידע אותנו כי "נתניהו ניסה את כוחו ברידוד המצות ובהכנסתן לתנור, ולאחר מכן ישב לשיחה ממושכת עם רבני חב"ד, צפה בווידאו מדברי הרבי מליובאוויטש והאזין לדברים על משמעותו הנצחית של חג הפסח המתקרב".

אכן, חזון ביעותים. אפיית מצות? צפייה בוידאו של מנהיג רבני גדול?! דברי תורה על חג הפסח?!?! ה' ירחם.

בסוף עוד יחשבו, חלילה, שיש לנו קשר מסוים ליהודים.

הכותב הוא סטודנט לתואר שני בתכנית לדיפלומטיה באוניברסיטת תל-אביב ומפעיל הבלוג "למה לא פוליטיקה עכשיו".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר