שחרור מחבלים ערביי ישראל – קו אדום

חברת הכנסת איילת שקד במאמר מיוחד ל'מידה': שחרור מחבלים ערביי ישראל חוצה קו אדום, ומהווה פגיעה קשה ביחסי המגזר עם ישראל.

חוגגים את הרפיון הישראלי; קבלת פנים למחבלים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

רבים שואלים אותי בימים האחרונים מדוע שרטטנו כקו אדום – שחצייה שלו לא תאפשר לנו להוסיף ולשבת בממשלה – דווקא שחרור רוצחים ערבים בעלי אזרחות ישראלית.

לפני הכל, למותר לציין שבעיניי קיים פגם מוסרי עמוק בכל שחרור מחבלים, ודאי כאלה עם דם על הידיים. התעקשותם של הפלסטינים על שחרור זה של רוצחים כתנאי למשא-ומתן, מראה יותר מכל מהם הערכים שמדריכים אותם בבואם אל שולחן הדיונים, ומלמדת על כך שהמשא-ומתן עצמו חסר תכלית.

אולם, כאשר מדובר ברוצחים מקרב הערבים אזרחי ישראל, ישנם שיקולים נוספים הגורמים לנו, סיעת הבית היהודי, להתנגד בכל תוקף למהלך – גם במחיר פרישה מן הממשלה.

קודם לכל, מהלך שכזה ישים ללעג ולקלס את הכרעות בתי-המשפט בישראל; השמאל הישראלי מדבר אמנם חדשות לבקרים על חשיבותו של שלטון החוק, אך עבור נזיד עדשים של עצם הזכות לשבת לשולחן הדיונים, הוא מוכן למכור את אחד מעקרונות היסוד של משפט צדק – ולעשות איפה ואיפה בין אזרחים יהודים לבין אלו הערבים.

אך הבעייתיות בשחרור רוצחים ישראלים אינה נובעת רק מהפגיעה בשלטון החוק הישראלי, אלא גם מכך שהיא פוגעת אנושות במרקם היחסים העדין בין ישראל לערביי ישראל. אין זה סוד שיחסי מדינת ישראל עם אזרחיה הערבים מורכבים ביותר. מחד גיסא, אנו אמנם עדים להקצנה ביחס למדינה ולמוסדותיה בהנהגת התנועה האיסלמית, ולהתנהלות אלימה של מיעוט מערביי ישראל. אך מאידך גיסא, נראה שרוב ערביי ישראל מודעים היטב לאיכות החיים ולזכויות שמקנה להם מדינת ישראל ואזרחותם הישראלית, דברים שמדינות ערב – ובוודאי הרשות הפלסטינית – לא יוכלו להציע להם. לכן, מתחת לפני השטח, הם מקווים לשמר את היחסים עם המדינה ולבדל את עצמם מערביי יהודה ושומרון.

אינטרס של הרשות הפלסטינית

הרשות הפלסטינית מבינה היטב את התהליכים הללו. היא פועלת באופן עקבי לטשטוש הזהות הישראלית של ערביי ישראל, ולהפיכתם לפלסטינים החיים תחת "כיבוש". גם רוב חברי הכנסת הערבים מתנהלים, לצערי, באופן דומה. במקום לנסות ולפעול לשיפור תנאי החיים של ערביי ישראל – בכל הקשור לחינוך, תעסוקה, שלטון מקומי וכו' – הם מעדיפים לשתף פעולה עם ההסתה הפלסטינית ולחתור נגד מדינת ישראל.

ברור אפוא מדוע דורש אבו-מאזן את שחרורם של רוצחים מערביי ישראל. מהלך כזה יהווה למעשה הכרה והצהרה של מדינת ישראל, קבל עם ועולם, לפיה ערביי ישראל הם גיס חמישי – טרוריסטים מבית מדרשם של הפת"ח והחמאס – אשר פועלים כסוס טרויאני בתוככי מדינת ישראל.

פגם מוסרי עמוק; מפגינים נגד שחרור רוצחים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
פגם מוסרי עמוק; מפגינים נגד שחרור רוצחים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

יש לחשוש שמעשה כזה יהווה גט כריתות של המדינה לאזרחיה הערבים, ויוביל כבנבואה שמגשימה את עצמה להפיכתם לגיס חמישי אמיתי. כשזה יקרה, מדינת ישראל לא תוכל לבוא בטענות אלא לעצמה.

אנחנו, בבית היהודי, לא ויתרנו על ערביי ישראל. הם חלק מהמדינה הזו וכל חוקיה צריכים לחול עליהם.

על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשאול את עצמו האם הארכת שיחות הסרק בכמה חודשים שווה את המחיר הכבד – המוסרי, המשפטי והאזרחי – שישראל תאלץ לשלם, ואת הפגיעה המובהקת בריבונותה של המדינה.

איילת שקד היא חברת כנסת מטעם סיעת הבית היהודי

 מעוניינים להתעדכן במאמרים חדשים באתר? הצטרפו עכשיו לדף הפייסבוק של 'מידה'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. ממתי אכפת לך מצדק? אה, רק כשזה מסתדר עם הפופוליזם שלך.
    אינך ימין, את שמאל.

  2. את וחברייך יושבים בממשלה ששיחררה עשרות רוצחים מתועבים בעודכם שמים ללעג את שלטון החוק. מה את מבלבלת את המוח על ערבי ישראל? איך את לא מתביישת לשרטט קו אדום אחרי שהסוסים ברחו מהאורווה?

  3. מאמר קצר מדי.
    חסרים נתונים, הוכחות, הסברים וכו'.
    לתת דעה לא מנומקת זה נחמד בפייסבוק. קוראי מידה מצפים ליותר.

  4. הקו האדום הוא שאנחנו בכלל מחזיקים מחבלים.
    קודם מעבירים לתיחקור סטייל גוואנטאנמו וכשמיצינו, הם צריכים …להעלם (לא בהכרח למות, אולי גם נשחרר את הקלים בבוא העת, אבל העיקר שתהיה עמימות ושלא יוכלו לדרוש מאיתנו שיחרור עבור חטופים).