ממציא משפטי – לזכר השופט מנחם אלון

מנחם אלון, פרופסור למשפט, תלמיד חכם, ומשנה לנשיא בית המשפט העליון, נפטר אמש. רמי סדן, תלמידו, כתב ל'מידה' על אלון ועל מורשתו דברים מן הלב

שופטי בית המשפט העליון. המשנה לנשיא מנחם אלון, יושב שלישי משמאל. צילום: זיו קורן, לע"מ

את ממציא המשפט העברי בדורנו, הרב, פרופ', עו"ד, ומשנה לנשיא בית-המשפט העליון מנחם אלון ז"ל, הכרתי במכולת של זאדה שבפינת רחוב אבן שפרוט בירושלים. הוא הגיע ברגל, הוא ולא עוזר, הוא ולא נהג, ללא רכב-שרד, ללא שליחים. הגיע פשוט "מנחם" ופתח עימי בשיחה. משרדי אמנם היה בקרבת ביתו, אך לא הכרנו. נדהמתי. הייתי בחור צעיר והוא משנה לנשיא בית-המשפט העליון.מנחם אלון, פרופסור למשפט, תלמיד חכם, ומשנה לנשיא בית המשפט העליון, נפטר אמש. רמי סדן, תלמידו, כתב ל'מידה' על אלון ועל מורשתו דברים מן הלב

לאחר המתנה של כשנה, עד שהתפנה מקום אחד בקרב עשרת המשתתפים הקבועים בשיעור השבועי בגמרא שנתן בביתו, זכיתי ללמוד על שולחנו דרך קבע, יותר מעשור. זכיתי בחיי ללמוד אצל גדולי ישראל, מיטב הפרופסורים, אך שיעור כזה לא חוויתי. מלבד ידענותו ושליטתו בש"ס ובפוסקים, היינו זוכים בכל שיעור להרצאה מרתקת של השוואת שיטת התלמוד וההלכה לשיטות המשפט והפסיקה בבתי-המשפט שברחבי העולם. זכינו לסריקה מסודרת וסקירה מעמיקה של הרציונל והיישום.

את כל חכמתו זו בתורה ובמשפט העמיד השופט אלון משך שנות דור לרשות הציבור, כשעיצב את דמותה הדמוקרטית והיהודית של מערכת המשפט. הוא היה חרד לדמוקרטיה ודבק בתורה. תמיד סיפר בהתרגשות איך זכה להתקבל וללמוד אצל ר' מאיר חדש בישיבת "חברון" המפוארת, ועל פרופסורים עתירי-ידע וחכמה שזכה לשמוע באוניברסיטה.

אבל יותר מכך היה נרגש כשסיפר איך נהנה לכתוב וליצור יש מאין משפט עברי של המאה ה-20 לכל הצעת-חוק שהוגשה כשעבד עם היועץ המשפטי לממשלה חיים כהן ז"ל. כמה טיפוסי היה לו לעבוד בחדווה עם השופט חיים כהן, למרות הריחוק בדעות ובגישות ביניהם, תוך ראיית והרגשת המשותף.

את תורתו, המוכיחה כי ההלכה בת אלפי השנים היא "תורת חיים" גם לדורנו, יישם גם בפסקיו הרבים בבית-המשפט העליון, הן בפס"ד המונומנטלי והליברלי שלו, שאסר שלילת חירותו של אדם בשל חוב כספי, והן בגישתו המסורתית החד-משמעית, לפיה אל לו לבית-המשפט לפתוח שעריו לכל בגישת "הכל שפיט", אלא רק לנושאים משפטים מקצועיים, עם גבולות ברורים מול הרשות המחוקקת והמבצעת.

כשהייתי משפטן צעיר ממנו בעשרות שנים, למרות מעמדו הרם כשופט ומרצה באוניברסיטאות היוקרתיות ביותר – העברית, הרווארד, ניו-יורק ואוקספורד – בשיעור ובמפגשים עמו דרש לקרוא לו רק "מנחם", וכל שיעור אצלו הסתיים בחיבוק ולחיצת-יד חמה, לאחר הריטואל הקבוע כשרעייתו היקרה רותי מזכירה לו כי הזמן תם, והוא מבקש בעיניים חמות ומתחננות: רותי, תני לי עוד רגע לעוד "באעלט" (חתיכת) גמרא…

לא אוכל לשכוח אותו. הלך מעימנו איש שהקים משפחה לתפארת, תורת משפט מעוטרת, תאב-ידע וישר כסרגל, שיהי רצון שנזכה להמשיך את דרכו ומשנתו המוסרית והמשפטית.

תהא נשמתו הטהורה צרורה בצרור החיים את ה' אלוקיו.

רמי סדן, LLB, MA, יועץ תקשורת אסטרטגית לגורמי ממשל ועסקים, לשעבר יועץ לרבנים הראשיים ולראש הממשלה נתניהו

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *