חופש האמנות איננו פטור מאחריות

האם בשם ה'חופש' מותר לקרוא לרצח? האם למוסד חינוכי אין אמירה על גבולות מוסריים? במקום בכיינות פבלובית על רדיפה ימנית, מוטב שב'בצלאל' יערכו בדק בית. מכתב מבוגר מודאג להנהלת 'בצלאל'

אין אומץ באנונימיות. כרזת נתניהו והחבל. צילום: פייסבוק

מה שמבהיל בפרשת הפוסטר של נתניהו ב'בצלאל', הוא דווקא תגובת המוסד. נדמה כי 'בצלאל' מתייחס לתלמידיו כאילו היו דרדקים בחוג יצירה של מתנ"ס מקומי. תפקידו של מוסד אקדמי לאמנות הוא לחנך לחשיבה ביקורתית ולסקרנות אינטלקטואלית. לפיכך, עבודת אמנות שאין בצדה נימוק משכנע איננה ראויה להיות מוצגת במוסד אקדמי, גם לא במסדרון צדדי בקומה נסתרת.

לנוכח הסערה שעוררה, הנהלת 'בצלאל' הייתה צריכה לדרוש במפגיע מיוצר או יוצרת העבודה לעמוד מאחוריה ולהסבירה, או לחלופין – להסירה לאלתר. החופש האקדמי אין משמעותו פטור מחשיבה וקבלת אחריות. להפך; סטודנט לאמנות שיש לו די אומץ להתריס ולעורר פולמוס חייב להתייצב באומץ מול המצלמות, ואין זה משנה אם זה עתה החל את לימודיו.

אמן אינו דקורטור. אקדמיה לאמנות איננה יכולה לטפח נמושות ה"נעלמות" בחשאי ומסתתרות מאחורי תגובה מוסדית מגומגמת, שכולה פלפולי קלישאות עייפות על חופש אמנותי אקדמי וגבולות חופש הביטוי.

עבודת אמנות אינה אובייקט הצף בחלל. אין לה משמעות ללא זיקה והקשר. בתחילה עוד היה מקום לפקפק שמא זוהי התרסה, לכאורה, נגד אלימות. אך משנתגלה כי המוסד מסתיר את זהות היוצר, שעתה התברר כי היא יוצרת, ואיננו תובע הסבר פומבי – אגב, גם לא ממוריה – הרי שנותרה רק פרשנות אפשרית אחת: קריאה לתליית ראש הממשלה המכהן.

ישנן לא מעט עבודות אמנות הקוראות לאלימות. אם כך, למען היושרה האינטלקטואלית והאקדמית של המוסד, יש לקרוא לילד בשמו ולא לגלגל עיניים בהאשמות פבלוביות על רדיפת הימין את המוסד, כפי שמיהרו כבר ראשיו לעשות בכלי תקשורת שונים.

בוטות והשתלחות אינן אמנות. 'בצלאל'. צילום: דורון הורוביץ, פלאש 90

מהם גבולות החופש במוסד חינוכי? לכאורה, לפי תגובת 'בצלאל' אין כאלה. אך כבוגר המוסד בשעתו, במחלקה לארכיטקטורה, אני מודה שנותרתי משתומם. האם יעלה על הדעת שסטודנט במחלקה יתכנן למשל  מחנות ריכוז שמרכזן משרפה במגרש שבו ניצב היום בית המשפט העליון? לא באמת כמובן, רק כתרגיל. אתם יודעים, כדי לעורר דיון בגבולות חופש הביטוי כפי שרומזת תגובת 'בצלאל'. האם למוסד חינוכי אין אמירה על גבולות מוסריים? האם אין לו קוד ערכי? האם 'חופש' הוא ערך מוחלט שבשמו אפשר לקרוא לרצח? האם תכליתו של מוסד אקדמי חינוכי היא לגדל פראי אדם?

ברור שלא. הרי נשיאתו לשעבר של 'בצלאל', פרופ' אווה אילוז, מפרנסת את דפי 'הארץ' במאמרים על מוסריותה המידלדלת של ישראל. מכאן שאט הנפש של ההמון מתגובת המוסד, שהדיפה ריח רע של צביעות. האם גם במקרה של נבחר ציבור אחר, למשל חבר כנסת ערבי, או נשיאת בית המשפט העליון, הייתה התגובה הרשמית מנוסחת באופן דומה?

צריך גם לזכור כי 'בצלאל' מתוקצב על ידי משרד החינוך. לפיכך מצופה ממוריו ותלמידיו לנהוג בכבוד ביחס לסמלי שלטון. ביקורת? כן, גם נוקבת. ביזוי והסתה? לא. איפוק וריסון, בניגוד לצנזורה, הם מנשמת אפו של חינוך אמנים צעירים. בוטות והשתלחות לכשעצמן אינן ערך. לשם כך יש טוקבקיסטים שמגדפים ומנאצים. סטודנט באקדמיה, לעומתם, נדרש לנסח טיעון.

נדמה ש'בצלאל' נדרש כעת לעשות בדק בית רציני. היועמ"ש הורה אמנם על חקירה בחשד להסתה, אך דחוף יותר לפתוח בחקירה דווקא של המל"ג: האמנם 'בצלאל' ראויה להיקרא אקדמיה?

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

33 תגובות למאמר

  1. "רק פרשנות אפשרית אחת: קריאה לתליית ראש הממשלה ?" אתם מאמינים בזה באמת? זו "הפרשנות היחידה האפשרית"? אני נתקלתי בכמה וכמה קריאות אחרות לגמרי

    ונגיד שבאמת יש למקום שמלמד אמנות גבולות מוסריים האם הוא אמור לצנזר עבודה? להסיר אותה? להעיף את הסטודנט? ולפי איזה קוד? קוד ה"פרשנות האחת היחידה האפשרית" של אתר מידה או "הפרשנות היחידה האפשריץת" של הארץ?

    "סטודנט נדרש לנסח טיעון". יוצר ויזואלי לא "מנסח טיעון" אלא מייצר דימוי. הדימוי לפעמים בוסרי, לפעמים פרובוקטיבי, לפעמים אימפולסיבי ולא מוסבר. תפקיד יצירה אינו לנסח טיעון בהכרח וזוהי אמת מידה לא רלוונטית.

    עם דבר אחד אני מסכים: צביעות יש בשפע לשני הכיוונים. תזכרו ברשומה הזו שכתבתם כשרב שדן בסוגיה הלכתית ילקח לחקירה. כמעט כל טיעון שכתבתם פה ישחק נגדכם. ולסיכום: זעקות הסתה בישראל הפכו לכלי פוליטי שלרוב אינו קשור להסתה ממש גם מימין וגם משמאל. אפשר להרגע.

    1. מה זאת אומרת אימפולסיבי ולא מוסבר
      החינוך לאומנות בכל מדינות העולם מלמד אותנו שאומנות צריך להסביר, אם לא – זו תעשיה שנועדה לשרת מטרה איקס במובן הכי פשוט שלה, ללא כל הסבר עמוק.
      וכשאמן מתחבא מאחורי סינר האומנים של ראש האקדמיה שלו, ומפחד להסביר מה התכוון (גם אם באמת התכוון לתליית ראש הממשלה, כפי שזה נראה) הרי הוא בחזקת לא חף מפשע, שאם לא כן למה הוא מפחד.

      בעניין מה שהשווית לרב, אתה צודק, שהרי ברור שאין במדינה הזו שיוויון בין אדם שבחר מרצון (מתוך אמונה מוצדקת או לא) להשקיע חיים שלמים בלימוד ואינטלקטואליה (לא משנה מאיזה סוג, ובינינו היא נאורה יותר משכנינו השיחים, שהשמאלנים כל כך אוהבים להתחכך בהם ולהעריצם), מה שאין כן אותו אומן שכדי ליצור את היצירה שלו הוא קופץ חמש דקות לטמבור לקנות חבל וצבע (או יושב על פוטושופ פרוץ) ועוד חמש דקות בבית הכסא כדי לחשוב על רעיון, והנה לנו יצירה.

      אין מה להשוות בכלל ידידי, גם אם אתה חולק, תהיה אובייקטיבי, שיש הבדל בין נער בן 23 לבין אדם (צודק או לא, שוב) שאמר מה שאמר, לציבור שחושב כמוהו.
      הא ראיה, שכמו שאתה חושב שקוראי מידה הם "נמוכי מצח" ואינם מבינים באומנות, ורק אתה ושכמותך מבינים בטוב טעם גם את גחמותיו הבהמיות (אתם קוראים לזה בוהמיות) של אותו אמן, הרי שגם הדתיים יאמרו לך שהם מבינים את אותו רב ובצדק, כי כמו שאתה קיבלת חינוך לחופש האמנות, כך הוא קיבל חינוך לשמירת מצוות.

      בקיצור שיח של חירשים אילמים, וטוב שכך, כי הידברות עם קוראים לרצח לא תקום ולא תהיה.
      (אני יוצא מנקודת הנחה שעיניך בראשך ואתה מבין שהיהדות מבוססת על בחירה חופשית – וכל דין מוות ביהדות הוא דווקא באופן של דבר שנעשה בפרהסיא ומתוך פרסום, מה שמשחית את הערכים (לפי היהדות) של השומעים והרואים – – בניגוד לשכנינו האהובים, שתרבות הפאדיחה היא המניעה אותם לעשות את כל התועבות שבעולם בשם הצדק)

    2. יוני שלמון…
      הטיעון שלך שאמן לא חייב להסביר את יצירתו לא מחזיק מים. בכל יצירה שהיא יש אמירה. אם אתה מעוניין לשים את האמנים היוצרים במקום של אנדרטאות שוממות שיצירתם שווה לתחת ואין בה שום אמירה שהם צריכים להסביר אותה, אתה במו פיך והטיעון הריק מחשיבות שלך עושה מהאמנים פלקטים האבלים שיצירותיהם שוות אפס.

  2. גם דברים ברורים כשמש צריך להסביר לשמאל. האם ריקוד אם סכין של תמונה של התינוק אינו אמנות ? (זה היה בציניות לפי השמאל) לו הוא האיש שרקד היה נעצר דיינו אבל נעצרו כל החוגגים ולכולם היו הטענה להסתה ונקשרו לנער שרקד, כך היה ברור הרי כל הריקוד והרובים כל זה היה בשביל אותו תינוק שנרצח. אבל מה לנו להלין כאשר נשאל אותם שמאלנים גזענים (אסור להכליל) הם יסבירו שישנו פוסטים בפייסבוק גרועים מכך אבל לפי הטיעון מותר לעשות הכול כי גם בצד ההפוך ישנו פוסטים בפייסבוק. ישנו הבדל האם אני שם פוסטר של 20 מטר על 30 מטר באיילון וקורא למוות/ לשמאלנים/ליהודים/לערבים וכו' לבין קשקוש של תג מחיר בסמטא ברחוב עם טוש שחור. ישנו הבדל שאיש זועק בהפגנה דברי הסתה לבין זמר/מנחה וכו' שאומר דברי הסתה. אבל האמת שחיטת היהודים זה אמנות אז יש לציין שביבי גם יהודי, כך שהוא נכלל כבר באמנות של השמאל שלא קולט שגם הם יהודים .
    (איטבח אל יהוד לינק http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/665/303.html )

  3. zה קישקוש בלבוש, מבית מדרשו של גרבוז, הבעיה כלל אינה "הסתה" אלא הרמה הנמוכה של מוסדות חינוך בישראל, ביחוד האקדמיים, ביחוד לאמנות, שהנהלת בצלאת תרים את הכפפה ותודה – "ניכשלנו, תלמידים שלנו לא יודעים כלל מה זה אמנות"

    1. עלתה בראשי המחשבה שאילו איזה סטודנט בבצלאל עם דעות ימניות היה עורך פלאקט של פרצופי החכים מהרשימה הערבית על שורה של שבויי דאעש בסרבלים כתומים ליד שפת הים כשמעליהם עומדים רוצחי דאעש בבגדים שחורים ומסכות על הפנים, עם סכינים שלופות הצמודות לצואריהם ומתחתם כתובת ״אללה הוא עכבר. הנוהג באיסלם בכפית דעתו גם על מוסלמים״
      הייתי סקרן לשמוע תגובות של הנהלת בצלאל, מפלגות הסמול וגם המתקראות מרכז. אני לא מייחס שום חשיבות לתגובה של הערבים הפלשתינאים החיים בישראל ובוודאי לא כל יתר הערבים שכנינו במדינות הטרור כי הם לא יכחישו את המציאות שבה הם חיים.

  4. בכל שנה מאשימים את ביבי בכך שהוא לא ראה את התמונה של רבין במדי SS מהמרפסת בכיכר ציון. אני מקווה שאותם מאשימים מביעים גינוי בקול לתמונה הזאת. יחד עם זאת אני לא חושב שאומן צריך להסביר לציבור למה התכוון ביצירתו.

  5. אמנות יכולה להיות טובה או רעה, כך תמיד היה, כך היא עודנה וכך תהיה גם בעתיד. תפקידם של המורים בבצלאל לאפשר הצגה של אמנות לא מוצלחת ולסייע לסטודנט שהציג אותה ללמוד מכך ולשפר את כישוריו ודרכי הביטוי שלו. גם פרובוקציה לשם הפרובוקציה הנה לגיטימית בעיניי. המיצג הנוכחי אינו בבחינת הסתה, כשם שמיצגים אחרים, מצדו השמאלי של המתרס הפוליטי בישראל אינם מסיתים. דמוקרטיה שמגבילה את חופש הביטוי מחשש להסתה איננה דמוקרטיה אמתית. מאידך, יש לתת את הדעת לאווירה הציבורית שנוצרה בישראל, שאינה מסיתה לרצח או לפגיעה בבנימין נתניהו אך פוגעת בלגיטימיות שלו כראש הממשלה ואחראית לדמוניזציה מטורפת של האיש – זו הפגיעה האמתית בדמוקרטיה. בכך אשמים לאו דווקא אמנים, אלא מי שמתקראים "כלבי השמירה" של הדמוקרטיה. הכלבים חולים בכלבת…

    1. תיקון טעות – כתבתי גם מיצגים וכתובות מצדו השמאלי של המתרס הפוליטי אינם הסתה, והתכוונתי לצדו הימני…
      יגאל עמיר אם הוסת, היה זה כחלק מאווירה ציבורית דומה לזו שאנו רואים היום ביחס לביבי, אך בשום אופן לא בשל מיצג או פוסטר כזה או אחר.

  6. אגודת הסטודנטים מוחה נגד הפגיעה ב"חופש הביטוי" , המשטרה טוענת שהחקירה שלהם היא צורת ההתבטאות שלהם ואגודת הסטודנטים לא מבינה מה זה "אמנות פוסט-פוסט מודרנית" "מיצג בזמן אמת" "אמנות רלונטית" וכולם מחכים לאמנות ריאליטי בבית המשפט

  7. יש אמת בכותרת.

    ועושה נכון שרת התרבות שלנו שתובעת נאמנות למדינה, ולאושיות מדינה והעיקרון של חוסר פגיעה בסמלים תרבותים ממלכתיים ולאומים (כמו הכנסת דגל ישראל לתוך איבר פי הטבעת) ובהתאם מקבלים תמיכה ומימון ציבורי!

  8. צריך להעמיד דברים על דיוקם:
    אותה סטודנטית עשתה מיצג על הפגנת ארון הקבורה ברעננה 1994
    שם הלך ביבי שמיד מאחוריו ארון קבורה עליו היה כתוב תהליך השלום ורבין
    אם עיתונאי הימין לא היו עסוקים בהמצאת סיפור שקרי היו מראים את כל הקיר בבצלאל – שם מוצגת תמונת רבין במכרז ומסביבה תמונות ביבי עם החבל.
    הכוונה היתה שביבי הוא התליין ולא הקורבן.
    חבל התליה של רבין הפך לחבל ההצלה של ביבי
    המסר לביבי היה של "הרצחת וגם ירשת"
    אפשר לחפש בגוגל "ארון קבורה רבין רעננה" ולמצוא את התמונה המקורית בה צילמו את ביבי מבעד לחבל תליה (שגם היה באותה הפגנה)
    התמונה הזאת ביחד עם התמונה של אובמה והחלפת hope – rope יצרו את התמונה הסופית.

    אמנות צריך להסביר
    בעיקר צריך לזכור שרוב העם ימנים ותרבות ואמנות לא מדברים אליהם.
    אמירת מסרים מורכבים, אתגור קו המחשבה – כל אלה זרים להם.
    את זה רואים בנקל עם מירי רגב שהיא השרה היחידה בכל הממשלות שלא מצליחה להשתלט על משרד התרבות.

    1. איך אני שמח שהיצור הזה, הטרול הזה, קיים. כל אמירה שלו כאן (והוא מקפיד להגיב כמעט על כל כתבה, וכמעט על כל תגובה תחתיה, ממש כאילו היה… הממממ… מגיב בתשלום…? לעולם לא נדע, אולי סתם אובססיבי).
      ובייחוד אני שמח על הסיפא של דבריו:
      "אמנות צריך להסביר" – איזה כיף לנו שיש מי שיסביר לנו, נמוכי מצח שכמותנו.
      "בעיקר צריך לזכור שרוב העם ימנים ותרבות ואמנות לא מדברים אליהם." – הרוב ימני ולכן הרוב טועה, בוודאי. אין הרבה אמירות יותר אנטי דמוקרטיות מאלה.
      "אמירת מסרים מורכבים, אתגור קו המחשבה – כל אלה זרים להם." – שוב, כי אנחנו כל כך, אבל כל כך מטומטמים, ורק לאנשים מאוד מיוחדים ומאוד מסוימים יש את היכולת להבין.
      ולמה אני שמח? פשוט מאוד, משום שלא רק שזה מגלה את הצד הזה של המפה הפוליטי במלוא מערומיו ומראה למה הוא הפך, אלא שזה מחזק באותו זמן את אלה שנותרו שפויים. מי יודע, אולי זה אפילו מסייע לשכנע כמה מהיושבים עדיין על הגדר שהשמאל פשוט איבד את שפיותו, את המגע שלו עם המציאות ואת הרצון שלו לראות בני אדם לפני רעיונות ומעליהם. כבר מזמן לא מדובר באופוזיציה לגיטימית, בחוסר הסכמה וויכוח ענייני, אלא דריסה מוחלטת ואוטומטית של כל מה ומי שאינו מסכים עם דעותיו, ללא בחינה, ללא דיון, ללא התעמקות. פשוט אנטי-אוטומטי, עם הרבה קצף מהפה ונפנופי ידיים.
      ולנו יש ממה להתעודד; אלה פרפורי גסיסה של תנועה אידאולוגית שאבד עליה הכלח. והרי ידוע שחיה שעומדת תחת איום בפינה, נלחמת בציפורניים כשהיא רואה את הסוף מגיע.
      אז המשך בבקשה בעבודת הקודש שלך טרול יקר, אתה עוזר לנו כפי שרק בלעם יכול היה. אני מודה לך בכל ליבי (ומאוד מרחם עליך אם אתה באמת מאמין בדברים שאתה כותב).

    2. כרגיל, אין לך קשר למציאות. התמונה של רבין במרכז ומסביבה תמונות ביבי עם החבל נעשתה
      על ידי הסטודנט שהזדעזע מהכרזה המקורית שבה היה רק ביבי והחבל.
      אבל אתה "שמאל", אצלך אין מציאות, אין עובדות ואין אמת, רק הנרטיב שלך קיים בעולם ואין בילתו.

      http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/851/530.html

    3. לאוריאל

      האמת אני לא חושב שהימנים פחות חכמים מהשמאלנים
      אני חושב שהימנים הם אמוציונלים, לכן הם נעלבים ומגיבים באלימות.
      אני אומר לכם שאתם לא חכמים רק כדי לבדוק את זה
      וזה עובד כמו שעון שוויצרי.
      זה גם לא בקטע גזעני. אני כחלוניסט, איש מרכז ולכן אני חוטף משני הכיוונים
      וכך קל לי לראות את ההבדל בין 2 האוכלוסיות: ימין ושמאל
      מה שדומה: השמאלנים חושבים שאני ימני והימנים חושבים שאני שמאלני
      בעוד שסטטיסטית, לפי התפלגות נורמלית – רובנו באמצע…
      השמאלנים חושבים שאני ימני לכל דבר כי הנציג שלי יושב עם ביבי בכנסת.
      אבל הם נוטים פחות לקלל אותי

      בכל מקרה – אתה לא חייב לנהוג כמו אישה בשביל עפר ולהיכנס לכל הבורות ולעלות על כל המהמורות שלפניך.
      תחשוב איזה מגניב יהיה אם אגיד שהימין ברמה נמוכה בגלל שהוא אמוציונלי ונעלב מכל ביקורת ואתה תגיד – וואלה, לא חשבתי על זה כך – תודה על הביקורת חבר

    4. אל האופק – אתה רק מחמיר את המצב.
      קודם הדיווח היה על יצירה שמביעה תקווה שראש הממשלה ייתלה, ולא קריאה לפעולה, ואז אפשר לומר שזה מכוער ונורא ואיום אבל לא הסתה. ועכשיו העמדת את הדברים על דיוקם, וזו האשמה כוזבת של ראש הממשלה כרוצח, וזו כבר קריאה לרודפי צדק שיטלו (או יתלו) את החוק לידיים ויענישו את הפושע.
      כלומר – זה חמור כמו קריאת "רבין בוגד".

      ואם אתה כבר מחמיר את המצב – נסה לבסס את הטענה "חבל התליה של רבין הפך לחבל ההצלה של ביבי".
      אם נתניהו ניצח בבחירות אפילו אחרי הזעזוע של רצח רבין, לולי רצח רבין הוא היה מנצח בפער גדול יותר.
      התחושה שנתניהו ניצח רק בגלל ש"פרס הוא לוזר", ושרבין בודאי היה מנצח בבחירות היא פרי אותו זעזוע מהרצח – פתאום רבין הפך להיות אהוד ונערץ, גיבורהּ המופלא של "מורשת רבין".

    5. אסף – אני לא יודע איך עושים צדק במיליציות שלכם
      אצלנו (בעולם הרגיל, אם נשאר ממנו משהו) – עושים צדק בבית המשפט
      כך שרודפי הצדק רק רוצים שייכנס לבית המשפט
      וזה באמת מה שקורה

      ולכן בנט, שמאויים על ידי הימין מקבל שומרי ראש (ממומן על ידי המדינה)
      וביבי שמאויים על ידי מערכת המשפט מקבל עורכי-דין (זה לא ממומן על ידי המדינה, הם גו(נ)בים את התשלום בדרך אחרת מהמדינה)

      עד כמה שאני יודע זימון לבית משפט זה איום נורמטיבי….

    6. איזה כיף שאלה אופק טורח להסביר לי, ימני טיפש נמוך מצח שכמוני, מה זו אמנות. אשרי וטוב לי.

    7. אני פשוט מת על הטיפוס הזה, לא יכולתי להמציא ברכה גדולה ממנו, או דוגמא טובה יותר לחוסר עקביות, חוסר יושר, ובכנות – חוסר אינטליגנציה בסיסית ויכולת לוגית פשוטה. זה מטעמים, ממש ללקק את האצבעות.
      אז מה היה לנו הפעם:
      1. "האמת אני לא חושב שהימנים פחות חכמים מהשמאלנים" ומיד אחר כך "אני אומר לכם שאתם לא חכמים רק כדי לבדוק את זה וזה עובד כמו שעון שוויצרי". אז אתה אומר או לא אומר? אני יודע את התשובה! אתה גם אומר וגם לא אומר. גאוני. זה מה שנקרא מוח קוונטי, הוא נמצא בשני מקומות בו זמנית, או כנראה בשום מקום בכלל.
      2. "אני חושב שהימנים הם אמוציונלים, לכן הם נעלבים ומגיבים באלימות" – מעניין, אני לא מוצא ולו בדל אחד של ביסוס בטענות של היצור, באף אחת מתגובותיו הרבות. רסיס ראיה, קצה קצה של עובדה, טיפה טיפה של עקביות. אם כן, מי פה האמוציונלי? אני תוהה.
      3. "זה גם לא בקטע גזעני" – וואו, עכשיו הדיון על ימין ושמאל הפך למשהו שקשור לגזע? מרתק. לא ידעתי שעמדה פוליטית היא משהו מולד, חשבתי לתומי שאנשים בוחרים את עמדותיהם. איכשהו, השמאלן הטיפוסי תמיד יעלה את נושא הגזע, גם אם אף אחד אחר לא דיבר בכיוון. נחשו מה זה אומר…? ניחשתם נכון. זה בדיוק כמו הססמה "אתה פשיסט!" – להסיט את נושא הדיון.
      4. "אתה לא חייב לנהוג כמו אישה בשביל עפר" – הוא אשכרה כתב את זה. זה ציטוט, אתם יכולים לבדוק. אותו טיפוס נאלח, שרגע לפני דיבר על זה שהוא לא מדבר על גזענות, ומכאן אפשר להסיק שהוא בוודאי גם יציג את עצמו כאנטי-שוביניסט, או פמיניסט, או לוחם זכויות אדם או כל מיני תיאורים מחמיאים אחרים, אותו אחד ממש עכשיו עושה שימוש בהתקפה שוביניסטית קלאסית כדי לחזק את טיעוניו העקומים. יאללה, בואו נשפיל איזה אשה כדי לחזק טיעון לא-קיים. לא שהבנתי גם את הקשר, מלבד איזו רמיזה לאמוציונליות שהוא הזכיר קודם. שלא נדבר על זה שיש כאן התקפת אד-הומינם קלאסית, בלי שום דבר מאחוריה. זה חומר מצוין, אני אומר לכם, אני עושה במכנסיים מצחוק, כי הטיפוס הזה באמת לוקח את עצמו ברצינות.
      5. "תחשוב איזה מגניב יהיה אם אגיד שהימין ברמה נמוכה בגלל שהוא אמוציונלי ונעלב מכל ביקורת ואתה תגיד – וואלה, לא חשבתי על זה כך – תודה על הביקורת חבר" – איזה כיף לנו (או לי באופן אישי? אני ממש מקבל פה יחס מפנק ואישי, כמעט כמו מסז'). יש מישהו שדואג לנו, והוא כל כך מתון, ואינטליגנט, וידען, ולוגי, פשוט איש אשכולות. ילמד אותנו רום הודו על הדרך הנאותה להעביר ביקורת. הוא רק רוצה לעזור לנו בעצם. באמת תודה רבה.
      בסיכומו של דבר, אני חוזר ואומר – איזה כיף שהדבר הזה צץ לנו פה. בהתחלה זה הציק קצת, אבל בהמשך זה הפך, אם לא למייצג נאמן של אותה קבוצה מצומצמת ונאלחת של אידאולוגים דוגמטיים של השמאל, אז לפחות לבידור טוב מדי פעם. מעניין אם אפשר להזמין אותו להופעות, את הליצן.
      ימשיך כבודו, אני נהנה פה, יש מימד של אינטראקטיביות. נו קדימה, תן עוד ריקוד קטן, בשביל הצד האמוציונלי שלי.

    8. שמע אוריאל
      כשאתה ככה מפרק לי את הבדיחות אתה הורס אותן

      אצלי בכל תגובה יש עיקר עם עובדות ואני מתבל בבדיחות הדעת עד כמה שאפשר

      בגלל שכאן באתר אוהבים לעסוק בתפל (ראה המאמר המבריק על אלדד יניב ואראל מרגלית שרוצים ללכת לבג"ץ בתמיכה ציבורית – התעסקו עם הסאונד, מה הם לבשו, הכל רק לא לאמר כלום על הפרשיות שעומדות כנגד ביבי)
      או קיי – בגלל שכאן עוסקים בתפל אתה מתעסק בבדיחות הדעת שלי – בתפל
      טוב שלא שמתי תמונה שלי.. זה בטח היה מעסיק אותך בכמה פוסטים

      אתה רוצה לגרום לי לבכות, לא לגרום לי לטעות
      וזה בעיה.

      מה אתה אומר על המיצג החדש? "המלך הוא עירום"?
      שמעתי שג'נה ג'יימסון מוכנה לשלם על זה כסף

    9. אנחנו חיים בארץ נהדרת!
      אמנם יש כאן המון ימנים נבערים ומעצבנים, אבל יש גם מעט שמאלנים חכמים ונבונים. הם לא רק נבונים הם גם נדיבים, והכי נדיב הוא אלה אופק, שטורח להסביר לימני טיפש כמוני את מה שאני לא יודע (וכנראה אף פעם לא אבין?) על אומנות.
      איזה כיף לי!

    10. לאל האופק –
      כתבת – "האמת אני לא חושב שהימנים פחות חכמים מהשמאלנים
      אני חושב שהימנים הם אמוציונלים, לכן הם נעלבים ומגיבים באלימות.
      אני אומר לכם שאתם לא חכמים רק כדי לבדוק את זה."
      מכאן אפשר להבין שאתה לא באמת מתכוון למה שאתה כותב, ולא באמת מאמין במה שאתה כותב. טוב שהבהרת זאת. מעכשיו, כולנו נדע שאין צורך להאמין לשום מילה שתכתוב, מפני שאתה עצמך לא מאמין בה. כל כתיבתך נועדה רק בשביל להתגרות באנשים ולעשות דווקא. אם למישהו היה ספק בכך עד עתה, כעת זה כבר ברור לכל. מכאן ולהבא, אחרי קריאת כל תגובה שלך, כולם כאן ידעו שאין שום סיבה להאמין לך. הרי אפילו אתה לא מאמין לעצמך.

    11. אל האופק אתה פשוט משקר. השקר שלך כל כך ברור וצף עד שלא תוכל להתחמק מהאשמות נגדך כשקרן שמאלני אופייני.
      היצירה בבצלאל המקורית הוצבה בהתחלת השבוע ללא התמונה של רבין. רק כשהתחילה הסערה בא סטודנט אחר אחרי ארבעה ימים והדביק את תמונתו של רבין.

    12. כמובן אומנות רק שמולנים מבינים
      ימנים נבערים

    13. לאל האופק:
      ההסבר האומנותי כבודו במקומו. העניין הוא שיש פירוש "סטרייט פורוורד" שכל מי שרואה את ה"יצירה" יתן לה. אם הפירוש הזה מתפרש כהסתה ע"פ הגדרתה בחוק אז יש מקום לחקירה. האחריות על ה"אמנית" ועל בצלאל – לא חשוב ההסבר

    14. חברים – תודה על הדיון הער והמפרה
      לא פרסמו תגובה שלי כאן וחבל

      אמרתי שאני כותב ארוכות – אז יש את המסר, הגרעין ויש את ההומור.
      יש כאן הרבה שלא מתייחסים לעיקר וחבל
      זה אפילו התמחות של הכותבים באתר כמו בכתבה על אלדד יניב ואראל מרגלית

      כתבתי שאין זו הסתה לפגיעה בביבי.
      קל לראות כי השמאלנים מעדיפים לבגוד רק לא לרצוח בעוד הימנים מעדיפים לרצוח רק לא לבגוד
      גם ביבי יודע זאת ולכן הוא מקיף עצמו בעורכי-דין ולא בשומרי ראש

  9. אתם זוכרים את טטיאנה סוסקין?
    טטיאנה סוסקין היא אומנית שציירה קריקטורה שבה נראה חזיר דורך על ספר. על החזיר נכתב "מוחמד" ועל הספר "קוראן".
    בית משפט גזר על סוסקין שנתיים מאסר בפועל!
    אבל מה אני מבלבל את המוח. כנראה שזה קרה בצפון קוריאה או באיזו מדינה חשוכה אחרת. בישראל הנאורה בית המשפט הוא מבצרו של חופש הביטוי והאמנות.
    אה, לא! זה היה בית המשפט המחוזי בירושלים. בית המשפט העליון (היושב על אדמה פרטית של ערבים, שבעבר נודעה ככפר שיך באדר) דחה את הערעור והותיר את גזר הדין על כנו.
    לתפארת מדינת ישראל!

  10. אף אחד לא טרח להסתכל ביצירה של הסטודנטית. עדר שוטים !

    היא יצרה את הפוסטר הזה, פזרה אותו סביב כרזה של רבין בוגד וכתבה שכך נראית הסתה.

    מה לא בסדר עם זה ?
    התחלקתם על השכל ?

    מה, אין לכם עורך ?
    תגידו, אין איש בעיתון הזה שיסביר לקוראים העדריים פה שמדובר במעצר שווא ? לצורך הפידה והסתה ?
    אפילו סמוטריץ׳ הבין את זה. הוא מבין שגם לו בקרוב יסתמו את הפה הגדול שלו…

    1. אתה לא העיפרון הכי חד בקלמר, מה?
      תסתכל כמה תגובות מעליך, הכרזה של רבין היתה תגובה של סטודנט אחר לפוסטר המקורי עם החבל.

  11. אף אחד לא הביט ביצירה של הסטודנטית.
    פוסטר של חבל תליה ליד ראש הממשלה. זה כל מה שראיתם ? אבל הפוסטר הזה פוזר סביב כרזה של רבין בוגד. והכיתוב : כך נראית הסתה. היא מנסה להתריע, להסביר לגבי הסתה.

    אבל העדר הימני כנראה מוסת, הפסיק להקשיב לקולות ההגיון אפילו של חבריו (סמוטריץ׳).

    הפכתם לעדר

  12. הבו לי בוזגלו אחד סוויסה או אוחנה לרפואה..

    פליקס דרנל / דן הופנר / מייק פלהיים / ג'הן ייל / שמואל קפלן / ארתור גולדרייך / שמעון שפירא / פליקס דרנל / אוגניה / רוזנברג / זאב דרוקמן / אורון צוקרמן / אוסוולדו רומברג / צבי גולדשטיין / שמעון זונדהאוס… ועוד ועוד

    רשימה אין סופית של שיבוטים ונפוטיזם עדתי עיצבה או שמא יש להגיד עיוותה את המוסד הזה מאז ימי "בוריס ש'ץ-המקדש- וחכם הלב בצלאל" עד כדי גוף זר ומוזר שכזה בתוכינו.. כורעים ברך בפני תרבות גרמניה.. אווסטריה.. מתחנחנים בפני תוצרי השונא והשונה לעברי והיהודי שהנך.. עם הגב והתחת לים מחרבנים על עמם – נותני לחמם, תוקעים גרפסים של פסבדו אמנות אוניברסלית מפליצים לכול עבר טובלים ושרץ בידם.

    הבו לי בוזגלו לרפואה!!!

    1. די, מספיק עם זה. אין קשר למוצא, באמת שלא צריך עוד סיבה למסיבה. זה שהם פסיכים לגמרי זה לגמרי מספיק בשביל הטיעון, לא צריך להכניס כאן בכי גזעני. לא כל האשכנזים שמאלנים (הי, הנה אחד!) ולא כל המזרחים ימניים וגו'. די עם זה.

  13. בצלאל הרגישו מאחור במאבק הפרוקטיבי. אחרי שציירו את איילת שקד ערומה בשנקר, הם החליטו שגם הם צריכים לייצר אמירה דומה.