מספיק עם ההכפשות והשקרים נגד ציבור דוברי הרוסית

שוב התקשורת ממחזרת נתונים על ירידה המונית שלא הייתה. מה לא עושים כדי להשמיץ את העולים ולהשחיר את ישראל

אירוע לציון 25 שנה ל"עלייה הרוסית", בנייני האומה בירושלים, דצמבר 2015. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

לפני כחודש פורסמה ב'הארץ' ידיעה על כך ש"אחד מכל שישה ילדים שעלו מברית המועצות בתחילת שנות ה-90 עזב את הארץ", כלשון הכותרת. הכותבת, ליזה רוזובסקי, טענה שמכל קבוצות העולים לפי ארץ מוצא, אצל העולים מברה"מ אחוז הירידה בקרב הצעירים הוא הגבוה ביותר, גבוה אף מזה של צעירים ילידי הארץ. ידיעה דומה פורסמה באתר Ynet בתחילת חודש זה.

בעקבות הפרסומים התכנסה בשבוע שעבר, ב־8 ביוני, ישיבה דחופה של ועדת הקליטה של הכנסת. נבחרי הציבור, יחד עם נציגי הגופים הממשלתיים, מומחים ופעילים ממספר עמותות וארגונים, שאלו: האם המצב באמת כל כך גרוע? האם צעירים דוברי רוסית בורחים מהארץ למען עתיד טוב יותר בחו"ל?

ובכן, הפתעה: מתברר שלא היה ולא נברא. הפרסומים אודות "הבריחה" ההמונית של העולים הם שקר אחד גדול. פייק ניוז.

כך, המדען הראשי של משרד הקליטה פרופ' זאב חנין הפריך את הטענות והוכיח שמדובר בניתוח מעוות וחלקי בלבד של נתוני הלמ"ס. לדברי חנין, רק 10% מכלל העולים מברה"מ ירדו מהארץ, בזמן שבקרב שאר העולים שיעור הירידה עומד על כ-17.5%. אמנם נכון שאחוז הירידה בקרב הצעירים "הרוסים" הוא קצת גבוה, כ-14%, אבל המספר הזה עדיין מתחת לממוצע של שאר העולים ובוודאי לא מעיד על שום אסון לאומי.

אבל זה לא הכל. הכתבות "לענייני רוסים" של 'הארץ' ו-Ynet  מתעלמות לחלוטין מהעובדה שכ-30% מה"יורדים" חוזרים לארץ בתוך שנתיים, וכ-50% חוזרים בתוך חמש שנים. כלומר, האחוז האמיתי של העוזבים את הארץ נמוך בהרבה מזה שפורסם. ולמען הסר ספק: שיעור העולים מבריה"מ שירדו מהארץ מהווה כ-14% מכלל היורדים, שזה – סורפרייז! – בדיוק החלק היחסי של העולים מבריה"מ באוכלוסיית ישראל. היש יותר צבריות מזה?

פרופ' חנין מציע שלוש סיבות אפשריות לכך שכלי תקשורת מרכזיים בישראל מפרסמים פעם אחר פעם סיפורים שקריים אודות "הרוסים הבורחים". (1) ניתוח לא מקצועי של נתונים סטטיסטים; (2) שאיפה להציג את הרצוי במקום המצוי; (3) קמפיין מכוון להשחרתה של ישראל, בדומה לזה שתואר באתר 'מידה' במרץ 2016.

פייק-אולד-ניוז

מחקר שערכתי גילה לי שהסיפור אודות הבריחה המסיבית לכאורה של עולים דוברי רוסית הוא ישן וממוחזר לעייפה. כתבות דומות פורסמו בתקשורת ישראלית פעמים רבות בעבר. מדי שנה-שנתיים יש גל חדש של פרסומים ישנים בנושא, שנראים כמו העתק/הדבק של אותה מנטרה – ישראל גרועה, אז הרוסים עוזבים.

רוצים דוגמאות? הנה כמה. אלה כתבות שפורסמו ב-Ynet:

ירידת הרוסים מהארץ מעידה על כישלון? (28.2.02)

בשנה הבאה במוסקבה (31.3.07)

הלמ"ס: כשליש מהיורדים ב-2005 – עולי בריה"מ (15.8.07)

נתונים בממשלה: 80% מיהודי רוסיה מתבוללים (6.7.08)

כשעולים רוצים לרדת (30.10.08)

ילדי העולים יורדים מהארץ: "זה בדיוק כמו בישראל, רק בלי הצרות" (6.6.17).

הכתבה האחרונה פורסמה בדיוק יום לפני ישיבת הוועדה, ויצרה גל תגובות ברשתות חברתיות בשפה הרוסית. האם התזמון ה"מושלם" הזה מקרי, או שמא מדובר על קמפיין תקשורתי מכוון ומתוזמן?

 

ואלו כתבות שניתן למצוא באתר "הארץ":

עלו לישראל, חזרו למוסקבה והם די מרוצים (14.2.14)

עולים שירדו מהארץ לא מתגעגעים להגדרה "חסרי דת" (7.11.14)

מדוע העולים החדשים יורדים בחזרה? (13.4.17)

אחד מכל שישה ילדים שעלו מברית המועצות בתחילת שנות ה-90 עזב את הארץ (9.5.17)

יש דוגמאות נוספות, אבל אין ספק שהעניין של "הארץ" ו-Ynet בירידה מהארץ של העולים מברה"מ הוא המרשים מכולם. האם זה נעשה מתוך דאגה לציבור העולים, או שמא בגלל שה"רוסים" מצביעים באופן מסורתי ודי גורף למפלגות שהברנז'ה העיתונאית לא בדיוק מחבבת? האם מדובר במעין משאלת-לב לא-מודעת, שלפיה מחנה הימין מאבד את העולים, או סתם במניפולציה חסרת בושה ואחריות מקצועית? או שאולי זהו קמפיין להשחרת העולים מברה"מ לשעבר?

באופן אישי לא אתפלא אם גם הסיבה האחרונה משחקת פה תפקיד. אנו מכירים היטב את הניסיון הנואל להציג את העולים דוברי הרוסית כבוגדים חומרניים, כמי שהאתוס הציוני לא באמת מעניין אותם, ולפיכך גם הלגיטימיות הפוליטית שלהם מוטלת בספק. יש הרי אפילו ספר לימוד באזרחות שנפסל בשל הצגת הגישה המכוערת הזו, והביא להדחתו של מפקח המקצוע שאישר את חומרי הלימוד הגזעניים הללו.

שדולה של כותרות בראשות 'יש עתיד'

ומה אומרים הפוליטיקאים דוברי הרוסית בנושא? מדוע חלקם נותנים יד למחול השדים השקרי הזה? ח"כ יואל רזבוזוב ('יש עתיד'), שהקים לפני כשנה וחצי שדולה למען בני "דור 1.5" של דוברי הרוסית, היה אמור להיות מעוניין יותר מכולם בחשיפת האמת. כבן הדור הזה הוא מכיר היטב את הקשיים בישראל, ובוודאי היה גאה לראות שמי שבחרו בו לכנסת אינם "נפולת של נמושות".

אבל הנתונים מאכזבים. בדיקה פשוטה בגוגל לפי מילות מפתח "רזבוזוב", "שדולה" ו"דור 1.5", מעלה שהשדולה התאספה מאז הקמתה רק פעמיים – ב-8 בנובמבר 2016 ולפני שבוע. באותה ישיבה, אגב, התרעמה פעילת הציבור קרן פישזון על כך שהשדולה למעשה לא עשתה דבר למען העולים.

אבל לדידו של רזבוזוב, כנראה, העשייה היא לא העיקר אלא הפרסום והכותרות. וראו זה פלא – רזבוזוב קלט שאפשר לעשות יחסי ציבור לא רעים מכל הסיפור, להצטייר כמגן העם והעולים, לקרוא לממשלה לעשות משהו (הווי אומר, לזרוק מילים לאוויר) – ולקבל סיקור אוהד בתקשורת. עובדה, ראו כמה פרסום הוא קיבל ב'בייס הפוליטי' שלו – תקשורת בשפה הרוסית – כבר באותו יום:

רזבוזוב בועדת הכנסת: חייבים להיאבק למען "רוסים" צעירים (7.6.17)

צעירים דוברי רוסית עוזבים את הארץ, בכנסת דנו בבעיה (7.6.17)

רזבוזוב קרא להיאבק בירידת העולים מהארץ (7.6.17)

ח"כ [רזבוזוב]: "כל צעיר עולה מברה"מ שישי עוזב את הארץ, חייבים לפעול!" (7.6.17)

הכנסת חוקרת את הסיבות לירידה של העולים מברה"מ (7.6.17)

ברשימה הזו מופיעים כמעט כל אתרי החדשות החשובים בישראל בשפה הרוסית. את אחת הכתבות רזבוזוב אף דאג לקדם בתשלום בגוגל:

אפשר לסכם ולומר שכבר שנה וחצי קיימת שדולה בכנסת שאמורה לקדם את האינטרסים של "דור 1.5" של צעירים דוברי רוסית, ובין היתר לדאוג לכך שהם יישארו בארץ. אבל השדולה התכנסה רק פעמיים, וחוץ מיחסי ציבור למקימה לא תרמה דבר לאיש. רזבוזוב עצמו התעלם בכל הראיונות שהעניק מנתונים שמסרו לו פרופ' חנין ופרופ' סרג'ו דלה פרגולה (אולי המומחה הגדול לדמוגרפיה בישראל), פשוט כי הם לא מתאימים לאג'נדה שלו. הרי אם ידעו כולם שאין שום ירידה מסיבית של "הרוסים", אז גם אין סיבה לדבר על הנושא או לכתוב עליו. ואם זה יהיה מצב העניינים, כיצד יקבל הח"כ הצעיר במה? ומי יחשוב שהוא עשה משהו בחייו למען צעירים דוברי רוסית?

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

21 תגובות למאמר

  1. SMALL לא יכול לסלוח על בוז אמוק שרוב ישראלים דוברי רוסית חשים כלפיו ובצדק. לגבי יורדים. ישראל מדינה קטנה. יש בא שליטה של חונטות בהרבה מהתחומים. יהודים חיים בגלות וחלקם לא קטן מצליחים מאוד. למה מי שעושה
    עסק בסן-פרנציסקו משטחבים לו ומי שעושה במוסקבה לועגים לו. וגם יש יחס ליהודים היום ברוב מדינות ברית המועצות לשעבר הרבה יותר נחמד מרוב העולם. וכן ישראל זה מדינה הגבלות בלתי אפשריות. הרבה חברים שלי חיים על קו -ירושלים מוסקווה, ואפילו מורוקו. מה בעיה עם זה?

  2. בפרספקטיבה התפרסם מאמר כנגד – סמי מיכאל – שטען שיש ירידה גדולה מאז מלחמת ששת הימים.
    האמת, כמובן הפוכה, לפני ששת הימים שיעור היורדים היה פי 3, מאשר לאחריה. אבל אם זו עוד טענה נגד 'הכיבוש', מותר לשקר.

  3. אין ספק שלמדען הראשי של משרד הקליטה יש עמדה מאוד אובייקטיבית על הצלחת קליטת עולים בישראל. במיוחד כאשר הנתונים משקפים ישירות את איכות העבודה שלו. אבל הכתבה בהארץ מביאה נתונים מאוד ברורים ומצטטת חוקרים שעוסקים בתחום. האם יש לכם מענה לנתונים, או שאתם סתם אוהבים לצעוק ״הסמול הסמול״?

    1. הכתבים והעורכים ב"הארץ" ן"YNET" הם בעלי רצון עז לקדם סדר יום פוליטי לא פחות מהמדען הראשי של משרד הקליטה.
      ההבדל הוא שכשהמדען הראשי, שהוא גם פרופסור ובעל מקצוע, מדבר מול ועדה של הכנסת הוא נושא באחריות, ולכן אם יטעה הוא יאלץ לתת הסברים ואולי גם לאבד את מקום עבודתו. לכתבים והעורכים באמצעי התקשורת שהוזכרו לא יקרה שום דבר גם אם לא ידייקו (או לפעמים יטו נתונים באופן בולט). מסיבה זו אני בוחר להאמין לפרופ' חנין ולא למה שנכתב ב LIENET ובאל ארד.

    2. הטקטיקה שלך מוכרת ושחוקה. כשהנתונים לא מתאימים לך, אתה פוסל את מי שהביא אותם. לפי האיגיון הזה, המדען הראשי של משרד הקליטה משוחד מעצם תפקידו, ולכן ברור שאי אפשר לסמוך על הנתונים שהוא מביא. מזל שהחוקרים עליהם מסתמכת הכתבה של 'הארץ', הם הגונים, טהורים, מקצוענים וחסרי פניות, ממש כמו עיתונאי 'הארץ' עצמם כמובן…

  4. חמור מאוד שכלי תקשורת מפרסם פרסום מכפיש ללא עובדות תומכות. זה סוג של בגידה בעם ובארץ, בשם הטראפיק, הרייטינג וכמובן הכסף.

  5. סביר מאוד להניח שאלו מבין עולי רוסיה שעזבו את הארץ, הם בעיקר הלא ממש יהודים שביניהם. או אלו שהם יהודים לרביע ולשמינית. הרווח מעזיבתם הוא שלהם, של יהודי רוסיה שנותרו בישראל ושל כולנו. גם באחת הכתבות של עיתון הארץ שהובאו במאמר, נכתב שהיורדים לא מתגעגעים למעמד "חסרי דת". ובכן, ברור מאוד מי מקבל מעמד של "חסר דת", נעלב ועוזב את הארץ עקב כך, וזה מבסס את השערתי.

  6. אולי אין ירידה מסיבית ,אבל ישראל איכזבה המון דוברי רוסית ,רוב ישראלים מתייחסים אלינו כאילו אנחנו רק מהגרי עבודה ולא חלק מהעם , כך הם פוגעים בציונות כי אם הם לא רואים בנו חלק מעם ישראל בגלל חילוניות שלנו ,הם מצדיקים את הטענה של ערבים "שיהודים זה לא עם ,זה רק דת" ופוסלים את הזכויות שלנו על הארץ כעם ילידי

    1. אנה, כל האנשים שמסביבי – ואני מעורה היטב בחברה הישראלית – בטוחים שהעליה הרוסית היא האיכותית ביותר שהיתה כאן אי פעם. כולם ללא יוצא מן הכלל מוקירים מאוד את תרומתה למדינה ואיני מכיר ולו אדם אחד שרואה בעולה הרוסי אזרח נחות או מהגר עבודה.

    2. השנייה הכי טובה, אחרי יהדות אשכנז או יהדות הנובל כפי שהיא מוכרת.

  7. האמת היא ששיעור הירידה מהארץ של עולים חדשים גבוה משיעור הירידה של ילידי הארץ וזה טבעי.
    (יש להם לאן לחזור, לפעמים הם בודדים בארץ ומתגעגעים למשפחה ולחברים, לפעמים הם לא מסתדרים עם קשיי הקליטה ולפעמים יש גם כאלה שהיגרו מסיבות כלכליות ולא נעצרים בישראל אלא ממשיכים למקומות יותר עשירים).

    שיעור הנשירה מהארץ הגדול ביותר הוא של עולים חדשים מהמערב שמה זה מתקרב ל30% שנשברים וחוזרים.
    שיעור הנשירה של הרוסים נמוך בהרבה.

    אבל מספרם של העולים מהמערב כמה עשרות אלפים בעשור נמוך בסדר גודל מלמעלה ממיליון העולים דוברי הרוסית – ולכן מספר הנושרים קטן ובנוסף היורדים עולים מהמערב חוזרים הביתה בעוד הרוסים ממשיכים הלאה ומתארגנים בקהילות חדשות.

    וכן יש קרוב ל100,000 יהודים רוסים שהעדיפו בגל העלייה הגדול להגר לגרמניה.
    יש קרוב ל100,000 דוברי עברית בערים הגדולות של רוסיה ובעיקר במוסקבה (יהודים שעלו לארץ וחזרו).
    ויש כ100,000 יהודים יוצאי רוסיה בקנדה ובארה"ב שחלקם עברו דרך ישראל.

    התופעה היתה נפוצה בשנים הראשונות של גל העליה בשנות 90.
    העולים שחיים בישראל היום הם בד"כ כבר למעלה מ20 שנה והשתלבו ורואים בישראל בית.

    אבל 300,000 היהודים הרוסים שבחו"ל הם ציבור שבחלקו אוהד מאוד את ישראל ויכול לשמש שגריר שלה במוקדי הכוח העולמיים מוסקבה ברלין וניו יורק.
    חלקם גם יכול לחזור לישראל (בייחוד אם רוסיה או גרמניה ידרדרו).
    רק השבוע לדוגמא הוסמכו 19 אברכים חרדים מבין מאות תלמידי ישיבה במוסקבה לרבנות והולכים לשמש כרבני קהילות.
    בניגוד לעבר יש היום המון יהודים דתיים במוסקבה ובע"ה יהיו להם המון ילדים שחלקם יעלה לארץ.
    עם ישראל חי.

  8. אולי לא הבנתי משהו, אבל להגיד ש״שישית״ מהעולים ירדו זה מילולית 16.7% (בערך), כותב המאמר מדבר על 14%, והאחוז באוכלוסייה הכללית הוא 17.5%. אם ההבדלים משמעותיים סטטיסטית קשה לדעת, אבל לא אתפלא אם הם נובעים יותר מהבדלים קלים בהגדרה של ״עולה״ או של ״יורד״ מאשר מכל דבר אחר, וגם אם ההבדלים משמעותיים סטטיסטית הם של אחוז או שניים. אני מסכים עם הכותב שהמשמעות היא למעשה שהעולים לא שונים משאר הישראלים, אבל הטענה של ״שישית״ שירדו היא די מדויקת. מה שנכון הוא שהיא לא מראה מה שהעיתונאים חוששים – או שמא רוצים – שהיא מוכיחה.

    1. עוד פעם. העניין הוא כלכלי גרדה. רוב בעלי אמצעים בישראל מקור כספם חו"ל. O.K חלק לא זניח.
      בנוסף רוב יהודי רוסיה וצורפת פטריוטים ישראלים גם מרחוק , או לפחות לא אויבים.
      חלק לא קטן של שמאל יהודים לשעבר בארצות הברית ו בתל-אביב לא ממש פטריוטים.
      ולא משנה הם ירדו או נשארו. עדיף רחוק מין העין רחוק מהלב.
      מיקום הגאוגרפי הוא לא העיקר. לא להיות אחד מ "מחריבך ממך יצאו" זה הרבה יותר חשוב.
      ברוב המקרים מדובר בין בחירה בין להיות איש עסקים משפיע במוסקבה ומהנדס בדרגה נמוכה בארץ במקרה הטוב. הולכי על שתיים יהודים לשעבר שעשים הכל כדי ש"שלום" יחריב את ישראל זה סיפור אחר. אגב ב"שוברי
      שתיקה יש מלא תוצרת רוסיה. זה בעיה גדולה יותר

    2. שים לב למובאה הבאה מהמאמר:

      "לדברי חנין, רק 10% מכלל העולים מברה"מ ירדו מהארץ, בזמן שבקרב שאר העולים שיעור הירידה עומד על כ-17.5%. אמנם נכון שאחוז הירידה בקרב הצעירים "הרוסים" הוא קצת גבוה, כ-14%, אבל המספר הזה עדיין מתחת לממוצע של שאר העולים ובוודאי לא מעיד על שום אסון לאומי.

      אבל זה לא הכל. הכתבות "לענייני רוסים" של 'הארץ' ו-Ynet מתעלמות לחלוטין מהעובדה שכ-30% מה"יורדים" חוזרים לארץ בתוך שנתיים, וכ-50% חוזרים בתוך חמש שנים. כלומר, האחוז האמיתי של העוזבים את הארץ נמוך בהרבה מזה שפורסם. ולמען הסר ספק: שיעור העולים מבריה"מ שירדו מהארץ מהווה כ-14% מכלל היורדים, שזה – סורפרייז! – בדיוק החלק היחסי של העולים מבריה"מ באוכלוסיית ישראל. היש יותר צבריות מזה?"

      עכשיו בוא ננתח: אחוז היורדים מקרב כלל עולי ברה"מ הוא 10% (עשירית ולא שישית). הנתון של 14% המופיע פעם ראשונה בפסקה מתייחס לאחוז היורדים מכלל הצעירים. בהמשך מוסבר שהחישוב למעשה מוטעה מפני שבתוך חמש שנים 50% מהיורדים חוזרים, ולפיכך רק כ 5% מכלל עולי ברה"מ לשעבר באמת יורדים מהארץ. עד כמה שאני מבין בחשבון פשוט 5% רחוקים מאד משישית שהיא בערך 16.5%.
      הלאה: הנתון של 14% בסוף הפסקה מתייחס לאחוז עולי ברה"מ לשעבר מכלל כל היורדים, וזה בערך גם האחוז שלהם באוכלוסיה הכללית, כלומר אין כאן שום מגמה.

      עכשיר מובן למה הטענה המרכזית בכתבה היא שיש הטיה חמורה בכתבות בהארץ ובויי-נט???

    3. התגובה של רומן מעניינת ומעוררת מחשבה. באמת, עדיף אקס-ישראלי במוסקווה שמחנך את הילדים שלו באוריינטציה ציונית מאשר יהודי ישראלי שמצביע בל"ד ושולח את הילדים שלו להפגנות בבילעין. הבעיה עם בני הדור השני לעלייה הרוסית שהם חברים ב"שוברים שתיקה" היא הבעיה האמיתית: הילדים האלה הבינו שבארץ אתה יכול להשתלב באקדמיה, באמנויות או בתקשורת רק אם אתה מזדהה עם העניין הפלסטיני, והדוגמה של זויה צ'רקסקי או נטשה מוזגוביה היא רק חלק ממקרים רבים:

      http://www.haaretz.co.il/gallery/art/.premium-1.2713887

      https://he.wikipedia.org/wiki/נטשה_מוזגוביה

  9. עתון ארץ סמרטוט שהוכרחתי לקרוא בנעורי עמוס שוקן חיב לי פיצוים

  10. מאיפה ה"עובדה" ש50% מהעולים היורדים חוזרים לארץ תוך 5 שנים?
    לפי הלמ"ס – שיעור החזרה לארץ של יורדים הוא בערך 20-25%.
    בעשרים השנה האחרונות יש בין 20 ל30 אלף יורדים מדי שנה ובין 5000 ל7000 תושבים חוזרים מדי שנה.

  11. א. כפי שציינו כאן, לציבור העולים מרוסיה יש כמה מאפיינים אמיתיים שדוחפים לירידה מהארץ:
    – השכלה מדעית/טכנית/יישומית
    – רשת תמיכה במערב (מכרים ובני משפחה שהיגרו לשם, דרך ישראל או ישירות)
    – רשת תמיכה מועטה בארץ (קשה להתברג למשרות במונפולים כמו חברת חשמל ובעיריות)
    – אין למשפחה הון לעזור ברכישת דירה

    כך שהעובדה שהם נשארים בארץ בשיעור דומה לכלל האוכלוסיה היא הישג שלהם ושלנו.

    לגבי הטענה שנטיה לאומית עדיפה על מגורים בארץ- נו באמת. יהודי ארה"ב טענו זאת במשך עשורים, ותמיד השבנו להם שציונות היא לגור כאן, לשלם מיסים ולשרת בצבא בסדיר ובמילואים, וזה חשוב יותר מהכל. גם מתמיכה כספית והסברתית מחו"ל.

  12. משהו קטן שצריך להגיד אותו:

    רוסים יקרים שלי. באתם לנו פתאום, ולא בדיוק איך שציפינו, והמפגש היה לעתים… מורכב. הגעתם רבים, משכילים, מתוחכמים, מלאי חיים, שונים אבל דומים. לא היה פשוט, ועדיין לא פשוט, אבל תוך שנים ספורות אתם ספוגים בכל פינה, דוחפים קדימה.

    כלכלית, דמוגרפית, תרבותית – העליה הרוסית הגדולה היא הדבר הטוב ביותר שקרה לציונות מאז הקמת המדינה. פשוט כך.

    אני צבר תוצרת מודל 70. ואם זה חשוב למישהו באתר הזה, אני לא ימני, ולא ליברל. ויורדים תמיד היו, מה שמשנה אלו כל אלו שנשארו. ישראל צריכה להיות בחירה, לא מפלטם של חסרי הברירה.