היריבות במפרץ עוברת למגרש הכדורגל

אחרי שנים בהן אנשי האמירויות יצרו שיתופי פעולה עם המועדונים הגדולים, כעת קטאר מנסה להיכנס לתחום הספורט ולשפר את תדמיתה

חסות אמירתית | איצטדיון האמירויות של מועדון הכדורגל הבריטי ארסנל (קרדיט: Ronnie Macdonald, ויקיפדיה)

ג'ורדן קופ הוא עמית מחקר בפורום המזרח התיכון. הטור התפרסם לראשונה במסגרת סדרת ׳מבט מבס”א׳ מבית מרכז בגין-סאדאת באוניברסיטת בר-אילן, אנחנו מודים להם על הרשות לתרגמו.


מגרש הכדורגל היה מאז ומתמיד זירת יריבות בין מדינות. כמה התפתחויות בינלאומיות אחרונות מלמדות על כך שאולי הוא הולך והופך גם לזירת קרב של ממש.

באביב שעבר השתמשה קטאר ברשת הטלוויזיה הממלכתית שלה, beIn Media Group, כדי לחבל במאמצים הסעודיים לרכוש את מועדון הכדורגל האנגלי ניוקאסל. החברה הקטארית שמחזיקה בזכויות השידור האזוריות של משחקי הליגה האנגלית פנתה לכל 20 הקבוצות בליגה והאשימה את סעודיה ב”שיבוש תדרי השידור”. יתכן כי מדובר במהלך עסקי שגרתי, אך יחד עם זאת נראה כי היה כאן גם פרק נוסף ביריבות המתמשכת בין קטאר לבין סעודיה ובנות בריתה – בעיקר איחוד האמירויות, בחריין ומצרים – הנוגעת בשאלות גיאופוליטיות ודתיות רחבות.

בערך מאז שנת 2011, מציב הציר הסעודי התנגדות גוברת למימון הטרור של קטאר ולקשריה עם איראן. קטאר העניקה מאז מעל למיליארד דולרים לחמאס, תמכה בתנועת 'האחים המוסלמים' ומימנה גורמים אסלאמיסטים במלחמות האזרחים שמטלטלות את לוב, סוריה ותימן. ב-2017, הטיל הציר בהובלת סעודיה מצור יבשתי על קטאר שנמשך כשלוש וחצי שנים. המצור הסתיים בחודש יוני שעבר, אך המתיחות באזור ממשיכה לבעבע וכעת מגיעה גם לתחום הספורט.

למרות שאינה מדינה גדולה בשטחה, נהנית קטאר מהשפעה בינלאומית רבה בשל הרווחים האדירים מתעשיית הנפט, בהם היא משתמשת בין השאר כדי לתרום 5 מיליארד דולרים בשנה לאוניברסיטאות אמריקניות ולממן את ערוץ הטלוויזיה 'אל-ג'זירה'. כעת מנסה קטאר להשתמש בהשפעתה גם דרך הכדורגל, ענף הספורט הפופולרי ביותר בעולם. כניסה לתחום הכדורגל מהווה עבור הקטארים הזדמנות משולשת: גם ניסיון לדחוק את רגלי הסעודים והאמירתים, גם מאמץ ללכוד את תשומת הלב העולמית וגם מהלך להלבנת הקיצוניות האסלאמית.

עד כה השחקנית הערבית המשמעותית בעולם הכדורגל הייתה איחוד האמירויות, אך כעת קטאר מנסה לשנות את המצב הזה. ג'יימי פולר, נשיא הקרן למען הגינות בספורט, אמר בראיון: “האמירויות עסקו בתחום הכדורגל במשך שנים ארוכות, כחלק מאסטרטגיה משולבת של רווחים ממסחר וחיזוק התדמית העולמית… לא ברור עדיין מהי האסטרטגיה של קטאר מלבד הגישה של 'האמירויות עושים את זה אז גם אנחנו רוצים להשתתף במשחק'”.

מאז 2002, חברת התעופה של האמירויות, Emirates, מעניקה חסות להתאחדות הכדורגל של אסיה המורכבת מ-47 נבחרות לאומיות. היא משמשת גם כנותנת החסות העיקרית של קבוצת ארסנל האנגלית, אשר מדי המשחק והאצטדיון שלה נושאים את שם החברה מאז 2004. בנוסף החברה משתפת פעולה עם מועדונים כמו המבורג בגרמניה, פריז סן-ז'רמן בצרפת, מילאן באיטליה ואולימפיאקוס ביוון. בשנת 2009, חברת Etihad Airways, שגם היא שייכת בחלקה לאמירויות, החלה בשיתוף פעולה עם קבוצת מנצ'סטר סיטי הנמצאת בבעלות אמירתית ואשר אצטדיונה קרוי על שם החברה. אין זה מקרה אם כן שקטאר החלה במהלכים לשינוי המזרח התיכון בערך באותו הזמן שהיא החלה להשקיע בכדורגל.

ב-2010, מספר חודשים לפני שלקחה חלק בפלישה ללוב שהציתה את מלחמת האזרחים במדינה, זכתה קטאר באירוח משחקי גביע העולם המתוכננים להיערך בשנה הבאה. עד אז, המעורבות הקטארית בתחום הכדורגל הייתה מינימלית, מלבד תקופתו רצופת השחיתויות של מוחמד בן-חמאם בראשות ה-AFC בין 2002 ל-2011.

אך מאז 2010 הגבירה קטאר באופן משמעותי את מאמציה בענף הספורט, כחלק מניסיון לחתור תחת השפעת האמירויות. ב-2017, הכריזה חברת Qatar Airways על שיתוף פעולה עם התאחדות הכדורגל העולמית (FIFA) שהחליף את השותפות הקודמת עם חברת Emirates. בספרה הסוקר את המתרחש מאחורי הקלעים ב-FIFA, מציינת בכירת הארגון לשעבר בוניטה מריסדס כי “כולם ידעו שהחברה האמירתית לא תחדש את החוזה עם FIFA, ועל פי השמועות הקטארים היו מוכנים לקחת את מקומה”.

צעד דומה קרה גם במועדון הצרפתי פריז סן-ז'רמן, שבעבר נהנה מחסות האמירויות ונרכש על ידי חברת השקעות קטארית ב-2011. חברת התעופה הקטארית יצרה שותפויות נוספות עם מועדוני עלית באירופה כמו באיירן מינכן בגרמניה ורומא באיטליה, כמו גם עם ברצלונה בספרד בין השנים 2013 ל-2017.

הצעדים של קטאר בהחלט משכו תשומת לב. בחודש מאי 2013, הודיעה חברת Emirates על שיתוף פעולה עם מועדון ריאל מדריד, היריב המושבע של ברצלונה, ועשתה זאת במועד סמלי: יום השנה לקטיעת היחסים בין סעודיה לקטאר. ב-2015 האמירויות הרחיבו את המאבק גם לפורטוגל בשיתוף פעולה עם מועדון בנפיקה, והודיעו גם על הסכם חסות עם מפעל הגביע האנגלי, שם עדיין לא הצליחה קטאר להשיג דריסת רגל.

בנות-ברית נוספות החלו להיכנס לזירת הכדורגל כאשר הנסיך הסעודי עבדאללה אל-סעוד רכש 50 אחוזים ממניות קבוצת שפילד יונייטד האנגלית, שכיום מחזיק בה בבעלות מלאה. באותה שנה, אולי כדי להציב אתגר להשפעה הקטארית בברצלונה, פתח בנק 'סמבה' הסעודי בשיתוף פעולה עם הקבוצה הספרדית, הנמשך עד היום. גם בחריין קפצה לקלחת כאשר בשנת 2013 נבחר השייח' איברהים ח'ליפה לעמוד בראש ההתאחדות האסייתית, תפקיד שהיה בעבר בידי בכירים קטארים. ב-2018, חתם הבנק המצרי של קהיר הנמצא בבעלות חלקית של המדינה על הסכם חסות עם ארסנל.

קטאר הגיבה בצעדים משלה. ב-2014 היא הקימה את חברת beIn Sports שרכשה את זכויות השידור האזוריות הבלעדיות של גביע העולם והליגה האנגלית. הסעודים ניסו בהמשך מהלך דומה והקימו ערוץ מיוחד לשידורי המשחקים מגביע העולם. ב-2018, הרחיבה חברת Qatar Airways את פעילותה לדרום אמריקה ויצרה שיתוף פעולה עם התאחדות הכדורגל של היבשת ועם מועדון בוקה ג'וניורס בארגנטינה. ב-2019 היא העניקה חסות לליגת הכדורגל בפיליפינים והחליפה שם את חברת התעופה האמירתית, ובשנה שעברה פנתה גם לאפריקה ומאז משתפת פעולה עם מועדון בטוניסיה. כעת, מנסה קטאר לרכוש חלק בקבוצה האנגלית לידס, מה שיעניק לה דריסת רגל גם באי הבריטי.

שיתופי הפעולה העסקיים בתחום הספורט מאפשרים לקטאר לגייס אהדה בינלאומית בעודה ממשיכה למממן טרור וקיצוניים אסלאמיסטים ברחבי המזרח התיכון. כדי להתחיל ולטפל בתופעה הזו, יש לצפות כי אוהדי הכדורגל בעולם ידרשו אחריות גדולה יותר מן המועדונים המובילים, לפני שמגרש הכדורגל יהפוך לשדה קרב אמיתי.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *