ראשונים לצאת, אחרונים לחזור – על משבר תעסוקת הצעירים בישראל

תוכניתו של ליברמן למשיכת השטיח מתחת לרגליהם של מאות אלפי מחוסרי עבודה, ללא בניית תוכנית עבודה יעילה היא מסוכנת ותהיה בכיה לדורות.

יתחיל את הקדנציה בטעות נוראית, אביגדור ליברמן (צילום: דוברות הכנסת)

שר האוצר המיועד ליברמן הודיע אתמול שהחל מ-1/7 יופסקו תשלומי החל"ת לדורשי עבודה מתחת לגיל 45. בכך ממשיך שר האוצר המיועד את השיח שיצר קודמו בתפקיד שמיקד את השיח על תעסוקת צעירים בנושא החל"ת. מיקוד השיח בחל"ת במקום ביצירת מענים לצעירים המעוניינים לעבוד משרת את הממשלה ופחות את דורשי העבודה.

משמעות הישיבה בבית במימון המדינה עבור הצעיר ברורה ומובנת לכל. ככל שהצעיר יושב בבית יותר זמן – כך החזרתו לשוק העבודה מורכבת יותר ואורכת זמן רב יותר. עם זאת, אל לנו לשכוח שבמהלך השנה האחרונה לא נקטה ממשלת ישראל בצעדים נדרשים על מנת לפתור את משבר תעסוקת הצעירים וכעת היא מבקשת לקחת את רצפת הביטחון של החל"ת ללא הצעת אלטרנטיבות מתבקשות, כפי שנעשה בכל מדינות ה-OECD.


בניגוד למדינות מפותחות אחרות, ישראל נכנסה למשבר הקורונה עם תשתית מאוד מוגבלת לקידום תעסוקת צעירים


מגפת הקורונה יצרה משבר תעסוקה חסר תקדים במשק הישראלי. אחת מהקבוצות שנפגעו בצורה החריפה ביותר הם הצעירים בגילאי 18-34, המוערכת בכ 250,000 מחוסרי עבודה. גם כיום עם התאוששות המשק למעלה ממחצית מדורשי העבודה בשירות התעסוקה הם צעירים בגילאים הללו. הפגיעה הקשה באפשרויות התעסוקה של צעירים גורמת להם מצוקה מידית, ויותר מכך – מהווה סיכון אסטרטגי למשק ולחברה הישראלית בטווח הארוך. מחקרים מראים כי הנזק שנגרם לצעירים בעת משבר משפיע בצורה משמעותית על הצלחתם בשוק התעסוקה גם עשורים לאחר סיומו.

בניגוד למדינות מפותחות אחרות, ישראל נכנסה למשבר הקורונה עם תשתית מאוד מוגבלת לקידום תעסוקת צעירים. גם אחר פרוץ המשבר, היא הגיבה באיטיות רבה ובהיקף מצומצם לעומת מדינות אחרות. רבים מהצעדים שננקטו עד היום לא הביאו בחשבון ולא נתנו מענה לצרכיהם של צעירים בשוק העבודה.

אין תכניות עבודה

ממשלת ישראל צריכה לאמץ לאלתר תוכנית מקיפה לטיפול בתעסוקת צעירים שתיתן מענה לצעירים בכל אזורי הארץ ומכל מגזרי החברה הישראלית. לא יתכן שבגלל שקיימות משרות פתוחות של מלצרות בתל אביב – תילקח מהצעיר בדימונה, בקצרין או בכפר כנא רצפת הביטחון הכלכלית המינימלית. יש להציע לצעירים תוכניות להכוון תעסוקתי, הכשרה והשמה שיסייעו להם לחזור למעגל העבודה.

השמת הצעירים בתעסוקה איכותית, התואמת את יכולותיהם והשכלתם, משרתת לא רק את הצעירים אלא את המשק כולו. מחקרים מראים כי צעיר שמשרת הכניסה שלו לשוק העבודה פחותה מיכולתו המקצועית ירוויח פחות במהלך כל חייו.

הסכנה הכרוכה בביטול החל"ת ללא עידוד תעסוקתי ובניית תוכניות עבודה מקיפות להחזרת הצעירים למעגל העבודה, היא ברורה ומיידית – הן ברמה הנפשית והם ברמה הכלכלית האישית והלאומית. תוכניות השיקום שהמדינה תאלץ להשקיע באותם צעירים שיפלו למעגלי עוני ברמות שונות ויתקשו לחזור לשוק העבודה היא לאין שיעור יקרה ולא כדאית מאשר השקעה בתשתית של מסלולי חזרה והכשרה יעילים ונכונים.


החשיבה כולה צריכה להשתנות מטיפול נקודתי במשבר למינוף המשבר ויצירת כח עבודה רעב, צעיר ואיכותי


יתרה מכך, בעקבות משבר הקורונה צעירים רבים חזרו להתגורר עם הוריהם בעיר הולדתם. חלקם חזרו ממרכז הארץ לערי הפריפריה יש בכך הזדמנות לערים אלו להשאיר צעירים אלו ברשויות שאליהן שבו ולא רק להחזיר למעגל העבודה את אותם צעירים, אלא למנף בידע וביכולות שצברו לטובת קידום הפריפריה כולה.

תוכנית מקיפה זו שתאפשר אופק תעסוקתי לכלל הצעירים צריכה לצאת לפועל בחשיבה משותפת ובשילוב כוחות של משרדי הממשלה והשלטון המקומי עם ארגוני החברה האזרחית והמעסיקים.

תוכנית שכזו צריכה לכלול הרחבה מיידית של תוכניות תעסוקה קיימות לצעירים שהוכיחו את עצמן כאפקטיביות, הרחבת ההתמחויות לאחר סיום לימודים או הכשרה, הגדלת מספר הצעירים ובעיקר הצעירות המשתלבים בתחומי ההייטק, הנגשת המידע על תוכניות תעסוקה והכשרות לצעירים, תוכניות להסבת ולהשמת אקדמאים בחברה הערבית ועוד.

החשיבה כולה צריכה להשתנות מטיפול נקודתי במשבר למינוף המשבר ויצירת כח עבודה רעב, צעיר ואיכותי.

שיר גור היא מנהלת פורום ארגוני תעסוקת צעירים


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. איזה גישה עקומה לחשוב שהמדינה תעזור לפתור בעיות בשוק העבודה. אחד הגופים המסורבלים, לא יעלים שלרוב יוצרים את הבעיות ולא פותרים אותם. מפתיע אותי לראות מאמר עם תפיסה סוציאליסטית מקודם פה. לא חייבים לאהוב את ליברמן אבל לחשוב שצריך את המדינה שתכניס את ידיה לשוק התעסוקה כדי לפתור משהו זה מגוחך. המדינה יצרה את הבעיה והפתרון יגיע שהיא תפסיק להתערב כמו שליברמן מציע

  2. הממשלה הזו במהותה הולכת להיות רעה לציבור ולצורכי ציבור לרבות איש המערכת שבא מהשדה הפוליטי אביגדור ליברמן ידידם הטוב של הפקידים ופקידי האוצר בפרט. מייצג מדיניות ממסדית שתומכת בעסקים גדולים טייקונים ולוביסטים(שהתגעגעו כל כך לתקופת שלטון אהוד אולמרט)!!

    כהונת ממשלת בנט-לפיד פותחת עם גזירות של הורדת פטיש 5 קילו על ראש!!!!!

  3. הפלא ופלא – בישראל אין תוכניות מיוחדות להעסקה של צעירים (חוץ מאולי עבודה מועדפת אחרי הצבא לתקופה קצרה), ובכל זאת אחוז האבטלה בקרב צעירים ערב הקורונה שאף ל-0.
    לא צריך שום תוכנית מיוחדת, הכיוון של ליברמן נכון במקרה הזה (ועולה לי בדמים לכתוב את זה…). בשניה שתורידו את דמי האבטלה ואת החל"ת, כולם יחזרו לעבוד.

  4. הבעיה היא שהדור הצעיר מפונק מאוד. מוסכניק מתחיל ללא ניסיון יכול לעשות משכורת חודשית של 10-12. דיאגנוסטיקאי כבר מגיע ל-12-15 לאחר שנה שנתיים. נהג משאית מרוויח לא רע בכלל ויושב רב היום במזגן עם רדיו. יש עבודה ורבה. הבעיה שכל צעיר רוצה לעבוד במרכז תל אביב, להרוויח 20 בחודש ולזרוק את העט בחמש.
    בנוסף, יש גם את העניין של סטיגמה ודעות קדומות. איזו אמא יהודייה תרצה שהבן שלה יהיה מוסכניק? או מנהל משמרת במלון? המדינה צריכה לייצר הכשרות מקצועיות רלוונטיות כמו סחר מקוון, כלכלה ומקצועות צאוורון לבן אחרים.