סערה בגביע גלידה

כשהממשלה לא מייצגת את העם – העם לוקח את היוזמה לידיו שלו. מקרה בן אנד ג'ריס המחיש את גודל שבר האמון בין העם לממשלה חסרת הלגיטימיות של בנט-סער- לפיד-ליברמן-מיכאלי

היו רק הסימפטום למדיניות כושלת, בן & ג'ריס (צילום: Jim, the Photographer)

השבוע האחרון עורר טלטלה בליבם של מאות אלפי ישראלים, כאשר חברת הגלידה בן אנד ג׳ריז העולמית הכריזה קבל עם ועדה כי היא אינה מוכנה לשווק את מוצריה ״בשטחים הפלסטיניים הכבושים״. זו אינה הפעם הראשונה שחברה מסחרית נוקטת צעדים פוליטיים כנגד ישראל – בשנת 2018 הכריזה חברת Airbnb הידועה כענקית השכרת דירות הנופש כי היא מתכננת לחסום דירות הרשומות ״בגדה המערבית הכבושה״. מועצת יש"ע מסרה בזמנו כי "חברה שאין לה מניעה להשכיר דירות בדיקטטורות ברחבי העולם נטפלת למדינת ישראל" והוסיפה שהמהלך נובע מאנטישמיות, מכניעה לטרור או משתיהן.

בעבר, האנטישמיות המוכרת התבטאה בשנאת יהודים על בסיס דת, וצורת ההפליה הייתה כלכלית-חברתית, תרבותית ושנאה גזעית.
האנטישמיות המודרנית לבשה צורה גלויה, לא מתפשרת, אשר קוראת לחרמות כלכליות על העם היושב בציון ללא משוא פנים. אם בעבר היו מדינות עוינות או ארגונים בינלאומיים יצרו מתחים דיפלומטיים, האנטישמיות המודרנית היא לרוב ע״י תאגידים מסחריים ומובילי דעת קהל מוכרים, שעיקר פעילותם היא בחרם כלכלי ובקמפיינים אינטראקטיביים ברשתות החברתיות.

העם לא מאמין בהם | נפתלי בנט ויאיר לפיד (צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)

השוני בין החרם של חברת Airbnb לחברת הגלידות ״בן אנד ג׳ריז״ הוא כי השכרת הדירות פגעה בציבור אשר יחסית לשאר מדינת ישראל, נחשב קטן דמוגרפית. כאבם של אותם אזרחים היה לא פשוט, אך לכאורה ״נסבל״ ביחס לשאר.
לעומת זאת, הגלידה אשר נחשבת כמוצר מתוק, מצנן ומנחם בקיץ הישראלי הקיצוני והינו נחלת הכלל, צלל לתוך המדרכה הפוליטית המלוכלכת כילד שהחזיק גביע וופל בפעם הראשונה.

הציבור בישראל לא נשאר אדיש לבטנו המתהפכת מהמהלך הפוליטי ויצא כנגד המשווק הישראלי בכל אמצעי מדיה אפשרי. המחאה כנגד המהלך התפשטה כאש בשדה קוצים, אליה הצטרפו מובילי דעת קהל ופוליטיקאים שניצלו את ההזדמנות לעוד קרן אור מהזרקורים. מנכ״ל בן אנד ג׳ריז, אבי זינגר אשר לא צפה את הנולד, הוציא הודעה דחופה לעיתונות: ״אני לא הסכמתי להיכנע לזה ואני לא מוכן להמשיך להיכנע לזה.״

חיש מהר הפך המנכ״ל אבי זינגר לגיבור היומי וזכה לשלל חיבוקים לבביים אשר סיפקו את צרכיו הכלכליים שלו ושל עובדיו. אך לא כולם הצטרפו לחגיגת התמיכה, ח״כ מוסי רז (מרצ) טוען כי קשה להלין כלפי מדיניות ההבחנה בין ישראל לשטחים, כשגם מדינת ישראל בעצמה משתמשת בה ומעולם לא החילה שם את החוק. אין חדש תחת השמש כאשר מרצ מאז ומתמיד חרטה על דיגלה החרמת מוצרים אשר מיוצרים בהתנחלויות על חשבון עוול ופגיעה בזכויות אדם לדברם.

השוני המהותי הוא כי הלגיטימציה בחרם היא שהגיע מתוך הממשלה, כאשר מרצ היא חברה מלאה בקואליציה. מה שלא ברור, הוא האם רה״מ בנט שהיה מנכ״ל מועצת יש״ע בעברו שנחשבה ללוחמת החרמות עוד מימי Airbnb, לא פצה פה כנגד דבריהם של חבריו לקואליציה.

האם השקט הקואליציוני שווה ערך לסתירה כל כך קשה באידיאולוגיה שעל בסיסה רה״מ בנט נבחר לכנסת? נראה כי השיטה בלהשמיע לציבור הישראלי מה שהוא רוצה לשמוע מול הסתירות במערכת הממשלתית היא תירוץ מספיק טוב בכדי להחזיק במשילות לעוד רגע קט.

הסערה שהתחוללה בקרב אזרחי ישראל תוך שעות בודדות שזכתה לתהודה תקשורתית בקהילה הבינלאומית, לא נראה שהטרידה את מקבלי ההחלטות לאור התבטאותם. ציפור נפשם הפגועה של האזרחים לא משקפת את התבטאויות חברי הקואליציה שנשלחו על ידם. תחושת התסכול וחוסר האמון של מצביעי הימין, החלה עם השבעתה של הממשלה ונגררת לאירועים שנויים במחלוקת נוספים לאורך ציר הזמן של הממשלה הנוכחית.

אזרחי ישראל יכולים ללכת בגב זקוף, בכך שהכתיבו את דעתם ולקחו את המושכות של נציגי הציבור לידיים בבלימת הרכבת האנטישמית שנשלחת למזרח התיכון בכל ניסיון המאפשר זאת.

רז גרנות הוא דובר ראש השב״כ לשעבר, ח״כ אבי דיכטר. בעבר ייעץ לקמפיין הליכוד ב – 3 מערכות הבחירות.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. כתבה מאכזבת.
    אכן עצוב שמרץ ורע"ם בממשלה אך ביבי והברית שלו עם החרדים אשם בזה.
    אם הממשלה תחזיק עד שניפטר ממנו סופית אז יצליחו להקים ממשלה נורמלית של הציבור הציוני על גווניו.
    אין קשר לחרם הגלידה. צר לי

    1. מה ההגדרה של ציבור ציוני? אני רואה יותר משותףביני(ליכודניק) לסמוטריץ׳ מאשר ביני לגנץ!
      ארבע הסוגיות המרכזיות של הפוליטיקה הנוכחית הן ריבונות, משילות, שוק חופשי ומשמעות מספר המנדטים של מפלגה ובכולן גנץ ולפיד מצטרפים לשמאל במסירות.
      מצד שני, אולי אני לא מסכים עם הדרכים של עוצמה יהודית והחרדים לתרום למדינה אבל לפחות יש הסכמה על הסוגיות המרכזיות ועל הרצון לתרום.
      מי שהעדיף להיכנס עם הערבים(ולא מתוך אין ברירה כי הימין המתון סירב להצטרף אליו) על פניהם הוא זה שבוגד בציונות.
      ואגב, הטיעון שפרישה שלו תשנה את דרך הליכוד והעדפותיו פשוט מופרך.

      לכן אני קורא לנתניהו להישאר-כי האחטרנטיבות מראות סדר עדיפות מסוכן. והיה והם היו מציעים להתפשר על הסוגיות המרכזיות תמורת פרישתו-לא היתה לו סיבה להישאר.
      וכל הכבוד לא על כל מה שהוא סובל בשביל לא לוותר על העקרונות הללו.

  2. מה הקשר…? אם כבר הסיפור הוא אמריקאי, טקאמפ עורר את האנטגוניזם של הפלסטינים, שם, נגד מדיניות הכיבוש, ועכשיו, כשהמשטר 'שמאלני' זה יוצא החוצה דרך הגלידה… כמשל. ומי שנדפק..כרגיל, הפלסטינים. לא תהיה להם גליה בן&ג'ריס…

  3. "בן אנד ג׳ריז" היא לא "חברה", היא מותג של תאגיד הענק UNILEVER. ה-STUNTS של "בן אנד ג׳ריז" זה תעלול פרסומת כדי לשמור על אופי המותג שבעבר באמת היה חברה שהוקמה ע"י שני יהודים שמאלנים ואותה מכרו במאות מיליוני דולרים ל-UNILEVER (עד כמה שידוע לי, הסוציאליסטים של קוויאר לא תרמו את המיליונים לנזקקים ועדיין בעלי חותמת פחמן של מדינה אפריקאית קטנה). הפסקתי לקנות את מותג השקר הזה מזמן – רק אנשים ללא כבוד עצמי נותנים את כספם באלה שבגלוי רוצים בהשמדתם.

  4. מה. עם מקדונלד?
    לא פותחים סניפים ברמת הגולן וביהודה ושומרון !!!!!
    מתוך תפישת עולם שמאלנית קיצונית .
    עליהם לא מדברים !!!

  5. כשהממשלה נגד העם העם נגד הממשלה זה סיסמא של המשותפת, לא כדאי ללמוד ממנה.

  6. הממשלה הרבה יותר לגטימית מהאתר ההזוי הזה
    ממשלה שיש לה 61 מנדטים אמורה לייצג 61 %מהציבור ואם נחקח בחשבון את הרשימה המשותפת שלא נמנית על חסידי העבריין מבלפור אז העם הלגיטימי לפי אתר מידה המוזר הוא בערך 40% מנאזרחים מה שהופך אותם למיעוט לא לגיטימי.
    אבל הי אתם תמשיכו ליילל והעבריין ואשתו ימשיכו לבכות על פציעות במעבר הדירה

  7. ככל שתרבו להשתמש בביטוי "לא לגיטימית" הרצון להעיף מבט באתר הזה ילך וירד. תנסו לא ליישר קו באופן אוטומטי ורובוטי לקול תופי הליכוד

    1. לא יעזור כלום , באתר הזה ועוד אתרים ימניים עדיין אומרים אמת , ומי שנהנה דוקא משקרים שימשיך עם ה"תקשורת" .
      לשמאל יש שתי דרכים עיקריות להלחם באתרים האלה :הדרך הזולה לשלם לאנשים כמוך שיעירו הערות , הדרך היקרה לקנות את האתר אבל אז באיזשהו שלב אנשים יבינו שהוא נעשה שמאלני ויפסיקו לצרוך אותו ,
      אני הייתי מציע למי ששוכר את מגיבי התגובות , שישקיע קצת יותר וישכור "מגיבים" על רמה קצת יותר גבוהה זה עדיין יותר זול מאשר לקנות את כל האתר

  8. מה לנו להלין על האנטישמים בן וג'ריס כאשר חלק ניכר מהממשלה תומך בדעתם ומתנהג בדיוק אותו דבר כמו בעלי הגלידה המורעלת. גם שר החוץ לפיד מוסיף את חלקו ויוצא בהכרזות תמוהות ומקוממות.
    כל זה שומט את הקרקע מתחת לרגלי הממשלה האיומה הזו . ואני מייחל לסילוקה מוקדם ככל האפשר.

  9. לא הבנתי-אתם טוענים שחרם על בן אנד ג׳ריס כואב לאזרח הישראלי הממוצע יותר מחרם על בי אנ בי? הרי לבן אנד ג׳ריס יש מתחרים(כמו שטראוס)! כך שממש לא בעיה להשיג גלידה גם בלעדיהם(שלא לדבר על אלטרנטיבות כגון ארטיקים)?!

  10. לבעל הזיכיון בארץ,

    יש לך את המתכון, גלידה זה לא מדע טילים. מדובר בסה"כ בשמנת מתוקה, סוכר, פירות\שוקולד\תבלינים, צבעי מאכל + אריזה נוצצת.

    כל עוד יש לך את הזיכיון ואתה מייצר בארץ – לא נטיל חרם על הסחורה – אנחנו מבינים את הצורך שלך להרוויח.

    יש לך את הזמן, מצא שותף מקומי וזה יכול להיות אחד מרשתות הסופרמרקטים (שופרסל, ויקטורי, ינות ביתן, מגה, רמי לוי, ….) – שנה את המתכון – שחק קצת עם האחוזים – גלידה זו גלידה. כשטעים זה טעים. שים לוגו כחול לבן גדול וצא לפרסום של גלידה 100% ישראלית – השתמש בשותף כמו רשת סופרים על מנת להכניס את המוצר החדש לשוק במחיר נמוך עם מיתוג של pro מדינת ישראל.

    הצבור הרחב יקנה את הגלידה החדשה בהמוניו על חשבון המותג הבינלאומי.

    יתכן שאתה תרוויח יותר – אם אראה את המותג של בן אנד גריס ולידו מוצר עם לוגו כחול לבן גדול ומסר ציוני בעבור אותו הכסף אקנה את המותג המקומי – יחסוך לך את דמי הזיכיון ותרוויח יותר.