מדינת כל טרלוליה

ציר הזמנים שבין ט' באב לט"ו באב, מחורבן וגלות אל חג האהבה. הקיצוניות הזאת בשבוע אחד הביאה כמה פנינים מחברי הקואליציה החדשה

בדרך לטשטוש הזהות היהודית (צילום: דוברות הכנסת)

מוצג א': מיאו, חתולה.

בתחילת השבוע שעבר עלתה לראשונה, יסמין פרידמן , שהיא בעצם ה"נורבגית" החדשה ( תעדכנו את דודי אמסלם) מ'יש עתיד', לנאום בכורה בכנסת. בתחילת נאומה הציגה את עצמה "כדור רביעי למאכילי חתולים", ובכך הביעה את רצונה לתרום בתחום בעלי החיים. אך מה פשר ההצגה הזו? ממתי פעולה קטנה הופכת להיות "מסורת "של דור רביעי"? אני, למשל, יכול להתגאות שאני דור תשיעי לרבי חיים אבועלפיא, מייסד העיר טבריה לפני כ-250 שנה . זה ייחוס שניתן להתהדר בו כממשיך דרך. אם "דור רביעי למאכילי חתולים" הוא אחד ההישגים של אותה פרידמן – האם היא אכן ראויה לכהן כחברת כנסת?

צר לי על חברת הכנסת "הנורבגית" פרדימן, שבחרה להתחיל בצורה כזו את נאומה, רק כדי שתהיי ה"נורבגית" הכי בולטת וזכורה בכנסת.

זו בעצם הנקודה. "צריבת התודעה" הפכה לחזות הכל. כדי שיכירו את "הנורבגית" החדשה היא צריכה ייחודיות, משהו שיבדיל אותה. ובכן, הנה כי כן, כעת כולנו נזכור את חברת הכנסת פרידמן. אם כבר, אגב, היא הייתה צריכה לסיים את נאומה במשפט קליט, דוגמת "מיאו חתולה". זה היה ממסגר את המותג הנורבגי החדש בצורה מוצלחת באמת.

מוצג ב': המקום הקדוש ליהודים.

בשבוע בו חל תשעה באב, אותו תאריך המסמל את חורבן בתי המקדש, מובן לכל בר דעת ולכל יהודי בעל זיקה בסיסית כי הר הבית הוא המקום הקדוש ביותר ליהדות.
עם זאת, הפציעה לה חברת כנסת אחרת מ"יש עתיד", החושבת, בדומה (מפתיע) לראש המפלגה שלה כי "הכותל הוא המקום הקדוש ביותר".

האבסורד הגדול דווקא נבע מהטיעונים שלה. צמד טיעוניה שבאו להצדיק את אמירתה זו, אלה הם בעצם טענות דווקא הפוכות. ח"כ בן ארי טענה כי הייתה במנהרות  הכותל וחוותה את "הפסיפס של היהדות דרך הכותל".

להגיע למנהרות הכותל ולצאת עם תובנה שכזו?

משול הדבר, להבדיל, לאדם שיש לו מגן לסלולארי שלו והוא מחשיב אותו כיותר טוב וחשוב מאשר הסלולארי עצמו.

טענה נוספת, קשורה לצנחנים במלחמת ששת הימים שכבשו את הכותל. גם פה המשפט הכי זכור והכי עוצמתי בפריצה להר הבית לא היה על הכותל, אלא "הר הבית בידנו".

מוצג ג': גלעד קריב.

לפולמוס הקדושה הצטרף גם גדול הדור, הפוסק הגדול, חבר הכנסת הרב גלעד קריב, מקום ראשון ברשימת מפלגת 'העבודה'.
טרם השגותיכם בנושא – אז מה אם הוא לא באמת ראשון? הוא רפורמי. מותר לו.
אותו גדול הדור צייץ את המילים הללו בטוויטר:

"רואה כאן ויכוח מה יותר קדוש הכותל או הר הבית, אז תנו לי לעזור לכם הסוד הוא האלסטיות. כשהם רוצים להכניס אצבע בעין של המוסלמים – אז הר הבית הוא הכי קדוש וכשהם רוצים להכניס אצבע בעין של הרפורמים אז הכותל הוא הכי קדוש. בקיצור, חפשו את מי אתם רוצים לנגח".

הרי קיבלנו תשובה גם מהבאבא קריב שלפני כשבוע אמר לח"כ אחר שאם הוא היה אחד מילדיו היה "שוטף לו את הפה באקונומיקה". אם ברפורמה עסקינן, אז גם השבוע יש דיני רפורמה שמתקרבים אלינו – בכשרות, בגיור ובכלל.

שלב ההוכחות: הקרב על התודעה.

עצם הדיון על מה חשוב ומה קדוש לעם היהודי הוא פתח מסוכן שבא לטשטש את הגבולות ולערער אקסיומות עתיקות יומין. זוהי קריאת קרב על מסורת ישראל עצמה.

האכלת חתולים מעידה על חמלה ורגש (לא מעט מחקרים יחלקו על כך, אגב). גם העלייה לכותל והטמנת פתק זה חשוב, נכון ומחבר למסורת. אך כמו שאמר שרון גל "הכותל זה רק קיר תמך". קיר תמך נועד להחזיק את הבית, אבל בשום אופן אינו מהות הבית כולו.

הכותל מסמן לנו גבולות גזרה, עומד כתזכורת ועדות לכמיהה לבית שלישי.
הר הבית מציין לא רק את השטח, האזור עצמו . אלא את המהות. המהות היא היהדות.
היהדות היא ממשיכה מדור לדור ונשמרה גם כאשר לא היה בית מקדש ולא הייתה ארץ ישראל. המסורת היהודית היא זאת שפעמה בלב ליבם של יהודי אירופה, אפריקה, אמריקה, אסיה ובכל העולם לכל אורך הדורות.

היהדות היא הלב ליבו של עם ישראל. בלי ה"לב " הזה כל ה"גוף " לא יכול לתפקד. די בלהיזכר במסירות הנפש לאורך הדורות על קיום המצוות, כדי להבין עד כמה אבות אבותינו נלחמו על המצוות והיהדות. זו לא רק דת, אלא הזהות הלאומית שלנו, מקור כוחנו ועצם הסיבה לקיומנו כאן, במדינת ישראל.

אנחנו נמצאים במציאות שמנסים לשנות לנו את היהדות, לנסות לגמד או למחוק חלקים ממנה. העוצמה והכוח הוא ללמוד וללמד יותר ולהבין את המסורת של העם היהודי, זה שנרדף ונטבח ואף אויב זר לא יכול היה להשמידו. מה רבה תהיה האכזבה אם מתוך תוכנו יקומו מחריבינו. מסורת ישראל היא הייחודיות שלנו ולנו יש את חג האהבה האמיתי – ט"ו באב. וזה חלק מהדיון – האם אנחנו רוצים לחגוג את ט"ו באב כעם וכזהות או למצוא מזור בחג אהבה בינלאומי, כדי להיות חלק מערב רב.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. דיקטטורה בולשביקית שיפוטית קומוניסטית אנטישמית לא מחליפים בקלפי…
    רק בהתקוממות עממית ומהפכה אזרחית!

    הגיע הזמן שמיליוני יהודים יעלו על בית המשפט וכל המשרדים של אירגוני השמאל(הסוכנים הזרים)!

    תומאס ג’פרסון: “כשהממשלה חוששת מהעם, יש חירות. כשהעם חושש מהממשלה, יש עריצות.”
    וולטייר: “אם אתה רוצה לדעת מי שולט בך, תסתכל על מי אסור לך לבקר.”
    תומאס ג’פרסון: “כאשר עוול הופך לחוק, ההתנגדות הופכת לחובה.”

  2. הבלבול בקשר לקדושת הר הבית לא נוצר בידי יאיר לפיד אלא בידי אותם רבנים חרדים שהעיזו בגאוותם לחלוק על דברי הרמב"ם ולאסור עליה להר הבית, איסור זה מתמוטט רק בשנים האחרונות עם פסיקות של רבנים אחרים לאחר איתור מדוקדק של אזור קודש הקודשים שהוא אחוזים ספורים מאזור הר הבית.

  3. אליבא דרביי קריב אנחנו דוחפים אצבע לעיין למוסלמים והם דוחפים סכין ללב היהודי. מה יותר גרוע

  4. הערה קטנה כנראה נפלה טעות הרב חיים אבולעפיה חידש את הישוב היהודי בעיר לבקשת המושל הפלסטיני דאז דאר אל עומר.

  5. אני מדמיינת את החכי"ם הערבים של רע"ם נפגשים אצל עבאס, או את אלה מהמשותפת נפגשים אצל טיבי ונקרעים מצחוק על היאהוד המטומטמים…

    זה מעורר בי חלחלה. הממשלה הזו חייבת ליפול.

  6. זו ממשלת אויב. רק מאבק עיקש יביא להפלתה!
    לצאת לרחובות ולהפיל אותה בכוח!

  7. אשמח לדעת מתי קריב שמע מישהו מהמתנגדים לרפורמים(שאגב הסכימו דווקא לתת להם מקום בחלק הדרומי של הכותל באופן הוגן, בניגוד למוסלמים שמסרבים להתחלק בהר הבית) טוען שהכותל הוא האתר הכי קדוש? מגנים על קדושתו כמו על כל בית כנסת גדול.

  8. אני דור רביעי לאלו שחושבים שהר הבית הוא המקום הקדוש ביותר ליהודים.

    1. תיקון קטן:
      יש לחשב את מספר הדורות שהיו מאז שנת 70 לספירה (או מאז דיכוי מרד בר כוכבא בשנת 136 לספירה) ואז נדע איזה דור אנחנו היום לאלו שחושבים שהר הבית הוא המקום הקדוש ביותר ליהודים. בדרך כלל דור מוערך ב-20 ש' עד 25 ש'.