צה"ל נמצא במשבר כוח האדם החמור בתולדותיו

החלטות חסרות אחריות שלקחו הרמטכ"לים האחרונים הובילו לבריחת קצינים איכותיים ופגיעה במוטיבציה לשירות

דובר צה"ל. למצולמים אין קשר לכתבה

האלוף במיל’ יצחק בריק היה נציב קבילות החיילים במשך עשור, וכיהן גם כמפקד גיס ומפקד המכללות הצבאיות.

***

בעוד הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט ואלופיו טענו בפני הדרג המדיני בקבינט ובוועדת חוץ וביטחון כי תכנית 'גדעון' הרב-שנתית של צה"ל הקפיצה את צה"ל 30 שנה קדימה ברמת האימונים, יכולת מקצועית, איכות כוח אדם ומוכנות למלחמה, הרי שדוחות הביקורת של מבקר הצבא ומבקר מערכת הביטחון סיפרו סיפור אחר לגמרי. סיפור של הדרדרות קשה מאוד במוכנות הצבא למלחמה בכל התחומים.

הפעם אתן דוגמה בתחום איכות כוח האדם בצה"ל. זהו תחום שהוצג כיעד מרכזי בתר"ש 'גדעון' בתקופת איזנקוט, אך שלוש החלטות לא שקולות ולא אחראיות של הרמטכ"ל הביאו לקריסת איכותו של כוח האדם ונפילת המוטיבציה לשירות בקבע או כלוחם בקרבי.

ההחלטות:

א. קיצוץ של אלפי אנשי קבע במסגרת תר"ש 'גדעון' ובהמשך לקיצוצים קודמים, ויצירת פערים בלתי ניתנים לגישור בין כוח האדם הנותר לאחר הקיצוצים לבין המשימות שלא ירדו ואף עלו. כך נוצרה מציאות קשה של אי-עמידה בתוכניות עבודה, ביצוע משימות בסטנדרט נמוך והתפתחות מואצת של תרבות השקר.

ב. קיצור שרות הבנים גרם לקיצור ההכשרות ורדידות מקצועית, ולמחסור בחיילים לחילות הקרביים ובתפקידים תומכי לחימה.

ג. הכנסת מודל הקבע הצעיר בתקופת הרמטכ"ל איזנקוט, שמהותו פיטורי קצינים שלא הגיעו לדרגת רס"ן עד גיל 30, ופיטורי רבי-סרנים שלא הגיעו בגיל 35 לדרגת סא"ל. מודל זה יצר מצב של חוסר ביטחון תעסוקתי, הבריח מצה"ל את רוב הקצינים והנגדים הטובים ופגע אנושות באיכות כוח האדם בקבע.

שלוש ההחלטות הנ"ל גרמו לנזק בלתי-ישוער שהולך ומעמיק עד עצם היום הזה. הקצינים והנגדים הטובים לא מוכנים לשרת בקבע ארוך והולכים הביתה, ורבים מהחיילים בסדיר מצביעים ברגליים על מנת לא להגיע לקרבי. יש לכך משמעויות קשות באובדן מוטיבציה הגורמת להידרדרות מהירה של מוכנות הצבא למלחמה.

זה לא הפריע לראש אכ"א לשעבר האלוף מוטי אלמוז לעמוד מול ועדת חוץ וביטחון, ולספר כי מצב כוח האדם בצה"ל הוא בכי טוב ואיכות אנשי הקבע לא נפגעת ואף משתפרת. שלוש שעות לאחר מכן הזהיר אותו אלמוז בפני פקידות הבכירה של במשרד האוצר כי מצב כוח האדם בצה"ל בכי רע ואסור לבטל לאנשי הקבע את פנסיית הגישור. כפי שנאמר, "המטרה מקדשת האמצעים" .

כל זה מתרחש כאשר מבקר הצבא הקודם שכיהן בתקופת איזנקוט, תא"ל במיל' אילן הררי, פרסם דו"ח מטלטל בו המליץ לאיזנקוט ובהמשך למחליפו אביב כוכבי לשנות מן היסוד את מודל הקבע הצעיר על מנת לעצור את בריחת הקצינים והנגדים אשר הנחיתה מכה אנושה לאיכות כוח האדם בצבא. הן איזנקוט והן כוכבי לא נכנסו לעובי הקורה ולא שינו כהוא זה את מודל הקבע הצעיר על פי המלצת מבקר הצבא, ואף המשיכו לזרות חול בעיני הדרג המדיני והציבור על ידי מצגות שהוצגו לקבינט ולוועדת חוץ וביטחון לפיהן איכות כוח האדם בצה"ל תקינה לחלוטין.

ההידרדרות באיכות כוח האדם בקבע נמשכת הזה בקצב מסחרר, וצה"ל נמצא היום במשבר כוח האדם הקשה ביותר שחווה מאז ומעולם. לאחרונה התפרסמו דבריו של ראש להק כוח אדם (רלכ"א) היוצא תא"ל איתמר רייכל ולפיהם "עד 2026 חיל האוויר יאבד 55% מהניסיון המקצועי".

באותה כתבה הוסבר כי "הנזק לטווח הארוך יתבטא במשאב החשוב ביותר של הזרוע האסטרטגית של מדינת ישראל – כוח האדם". עוד נכתב כי "בחיל האוויר מתריעים שוב ושוב ממודל הקבע הנוכחי, שמשחרר בגיל 34 את מרבית משרתי הקבע תמורת מענק אך מדלל את השורות בצבא ממוקדי הידע הוותיקים".

על פי הנתונים שהובאו בכתבה, "בחיל האוויר יש כ-700 משרתים שמוגדרים "מוקדי ידע", בהם מכונאי מטוסים ותיקים, בקרים ביחידות הבקרה, טכנאים מנוסים למערכות מיוחדות, ומתכנני משימות. כולם בני 45-35 שאין להם תחליף. עד 2025 כמחצית מהם יעזבו, והחיל יישאר עם נגדים וקצינים צעירים ולא מנוסים".

עוד התריע רייכל: "יש לנו מערכים שלמים שמבוססים על האנשים האלה עד 2026 חיל האוויר יאבד 55% מהניסיון המקצועי שלו. אנחנו מרימים דגל… לא הכל אפשר לאזרח. איזה אזרח יסכים לעבור לעבוד בדיר התת-קרקעי בבסיס עובדה או רמון? כבר היום זה גורם לבני 26 אצלנו לתהות אם כדאי להם בכלל להישאר אם הם ייזרקו בגיל 34. נגיע לפגיעה ברמה, לחוסר איוש ולאירועי בטיחות שלא ראינו בעבר".

התופעה עליה דיבר תא"ל רייכל מתקיימת בכל הזרועות והחיילות האחרים בצה"ל, ולא רק בחיל האוויר.

אני ממליץ לקרוא את הקטעים שאביא כאן ממדו"ח מבקר הצבא, כדי להבין כיצד החלטות לא ראויות מתקבלות. במקום לתקן כאשר מתברר שמדובר בהחלטה שגויה ומזיקה, ממשיכים הלאה כאילו לא קרה דבר ועוד מספרים לדרג המדיני ולציבור שהכל תקין. בכך גורמים לכדור שלג לצמוח בהידרדרותו לעבר התהום. כפי שכבר אמרתי לא פעם, בחלקים מהצבא קיימת תרבות שקר וזריית חול בעיניי הציבור והדרג המדיני על מנת ליצור דימוי חיובי, וזו גוברת על הצורך בשמירת נורמות בסיסיות של אמינות וכשירות.

תא"ל במיל' אילן הררי, מבקר הצבא הקודם, הוציא תחת ידיו דו"ח מקצועי ונוקב, ללא חשש להציג את האמת בפני מפקדיו וללא עיגול פינות. על כך הוא ראוי להערכה רבה. כל אשר תקראו בביקורת התממש אחד לאחד.

מתוך דוח הביקורת של מבקר צה"ל תא"ל אילן הררי שפורסם בשנת 2017 והופץ לפורום המטה הכללי:

1. "האנשים" – הפער המרכזי שאני מזהה בטיפול במרכיב האנושי בתר"ש (תכנית רב שנתית) "גדעון" של גדי איזנקוט, הוא פגיעה משמעותית באיכות הפיקוד בצבא בהווה ובעתיד הקרוב.

מודל הקבע החדש תורגם על ידי חלק מהקצינים הצעירים לאובדן רשת הביטחון הכלכלי העתידי, ובכך נסדק אמונם ביכולתה של המערכת לשמר אותם ואת תנאיהם לאורך זמן. הראשונים שהצביעו ברגליים הם חלק מהמפקדים הלוחמים בדרג הזוטר, המפקדים הצעירים שלנו, אשר אמורים להוביל את צה"ל בעתיד, בעיקר קצינים בדרגות סגן, במעבר לתפקידי הסרן הראשוני, ובהם תפקיד מפקד פלוגה.

מפקדים איכותיים בדרג הלוחם וגם חלק מהקצינים תומכי הלחימה, בוחרים שלא להמשיך בשירות קבע ועוזבים אותנו. במצב כזה, עלולים להישאר בצבא קצינים פחות איכותיים, לכן נדרש כעת לשפר את מודל הקבע החדש ולהפכו לברור ויציב יותר עבור משרתי הקבע, ובכך לחזק את תחושת הביטחון התעסוקתי ואת הוגנות המערכת כלפיהם.

2. קצינים בדרגות סרן ורס"ן ונגדים בקבע ראשוני ומובהק נמצאים בחוסר ודאות בדבר המשך שירותם. כתוצאה ממודל הקבע החדש אין יכולת להשתכנע כי יש אופק שירות ארוך-טווח. אין יכולת ניסוי, ועל כן יש קושי בהיערכות אנשי קבע שלהם משפחות. חוסר הוודאות תורם ישיר להיעדר מוטיבציה לשרות בקבע, וניסיון היחידות לפתח בעצמן עתודות מקצועיות אינו צולח, ומערך התומכ"ל (תומכי לחימה) ביחידות אלו בקריסה מתמדת.

3. קיצור השירות הנוכחי והעתידי יביא לפערי כוח אדם מקצועי בקרב חיילי החובה המיועדים לשירות במערכי התומכ"ל. היעדר תקני קבע, ידיר רגליהם מהמשך השירות של קצינים ונגדים צעירים, שאינם רואים גמול לעבודתם הקשה, והם מעדיפים להשתחרר עוד בטרם השלימו שבע שנות קבע ראשוני.

הוותיקים שאינם רואים את עתידם בצה"ל יבחרו לסיים את שירותם לאלתר על מנת שיכלו להקדים את הצטרפותם לארגונים ציבוריים או פרטיים שבהם התגמול הינו משמעותי.

4. הקיצוץ בכוח אדם לאורך השנים, הקושי לאייש תקני קבע במערכים המקצועיים והגידול באמצעים ובציוד המחייב אחזקה שוטפת- תרמו לפגיעה משמעותית ולאחזקת שבר בסיסית, תוך השבתת כלי אימון ואמצעים רבים- השבתה הפוגעת במישרין ביכולת לאמן ולהתאמן.

5. בראייתי, מציאת חלופות בדרך של אלתור כדי לחפות על חוסרים ופערים לא רק שאינה מתיישבת עם נורמות האימון וההכשרה של צה"ל, יש בה כדי לחזק את תחושת המפקדים כי אלתור הינו הנורמה הנוהגת.

6. נגדים בעלי ותק שירות של למעלה מ-20 שנה, העתידים לפרוש בעתיד הקרוב לגמלאות, אינם יכולים להעביר את הידע הרב והניסיון שצברו לדור העתיד הממאן לחתום מעבר להתחייבותו המוקדמת או לחליפין מסרב להמשיך בשירות קבע, בטענה כי במצב הנוכחי הוא אינו יכול לתכנן אופק שירות ארוך טווח.

7. חלק לא מבוטל מאנשי הקבע שאך סיימו את שירות החובה שלהם ציינו כי אין בכוונתם להמשיך בשירות קבע נוסף מהטעם שבהשוואת התנאים במגזר הפרטי, הריחוק מהתא המשפחתי, עומס המשימות ביחס למיעוט האנשים ובהיעדר יכולת לתכנן אופק שירות ארוך-טווח, יש בחירה מושכלת שלא להמשיך בשרות הקבע.

8. תהליכים אלו גורמים כבר כעת לפגיעה קשה מאוד באיכות האימונים ובסטנדרטים של טיפול ואחזקה, ציוד, רכב, רק"ם (רכב קרבי משוריין) וצל"ם (ציוד לחימה מבוקר) וגם בטיפול בפרט ופגיעה בנורמות הבסיסיות שעליהן חונכו דורות של לוחמים ומפקדים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

32 תגובות למאמר

  1. הרמטכ"לים לשעבר, אלו שעליהם כותב האלוף יצחק בריק, הם אלו שנכנסו לפוליטיקה ומתעתדים להרוס לא רק את הצבא אלא גם את האזרחים.
    וכל זה הכנה לקראת סיום דרכה של מדינת ישראל

    1. קיצור השרות בצה"ל כל עוד מדובר בשרות חובה, הכרחי בחברה חופשית קפיטליסטית, להבדיל מצבא העם הקומוניסטי כאשר בין כך כולם משרתים בצבא.
      אורך שירות חובה מנותק מהמשק בהכרח מביא לתופעה מתרחבת והולכת של התחמקות משירות באמצעות תעודות רפואיות ברובם מפוברקות, מה קרה עם לפיד? לא יודע.

      אורך שירות אינו מביא בעקבותיו בהכרח שיפור וכושר.

      צריך לחלק את השירות בצה"ל לשני מסלולים לפי בחירה, הא' שנתיים שירות קרבי, שנה אחת לאימונים ושנה שניה של התארגנות במסגרת קרבית.

      ומסלול שני של שנה אחת בלבד של אימונים פחות אינטנסיביים , בסופה יצורפו החיילים למשמר הלאומי של העורף. במקום להתאבד יוכל החייל שאינו יכול לעמוד בעומס לבחור במסלול השני של שנה אחת.

      המתגייסים לשנתיים יתומרצו להמשיך בשירות קרבי קבע, תמרוץ למשל של קרקע פאר דירה חינם מרמ"י.
      אחרי השנתיים שירות מילואים של חדשיים בשנה יהיה רק עד גיל 25, אי אפשר לנהל לפתח עסק עצמאי ואחר עם גיוס קבוע למילואים מעבר ל25. 25 וזהו. אחר כך הם הופכים לחלק מהמשמר הלאומי.

      שנת הגיוס תדחה לגיל 19. עד אז יפותחו מסלולים שיאפשרו לקבל תואר ראשון בגיל 19 (לימודי יסודי יתחילו בגיל 5 עד 12 וניתן יהיה לקבל תעודת בגרות בתום 3 שנות לימוד ותואר ראשון אחרי 3 שנות לימודים. צה"ל יקבל חיילים אינטליגנטיים יותר.

  2. מעניין עד כמה התהליכים וההחלטות הללו הושפעו מיועצים חיצוניים בכל הביקורים וההשתלמויות של קצינים בכירים בארה״ב. מה שעוד מעניין שהקצינים הללו הם אלה שמוצגים לציבור ולבג״ץ כמומחים שממליצים על הסכמים מפוקפקים בהם ישראל נכנעת ומתקפלת בפני מדינות חלשות ופושטות רגל כמו לבנון.

  3. ומי יכול להעמיד את פיקוד הצבא במקום המתאים ?
    האם זה בסמכותו של שר הביטחון ?
    במידה וכן, הרי ברור ששר הביטחון חייב להיות לא מהקליקה הצבאית הנגועה והמקולקלת…

  4. שני חברי כנסת בגוש הימין דרשו לכהן כשר הבטחון: סמוטריץ׳ וגלנט.
    נתניהו גרר אותנו לשבועות של מו״מ כדי לא לתת לראשון. אפשר רק לקוות שזו לא היתה טעות.
    ימני

    1. א. אכן יש אינטרס, אני פוחד שההזדמנות ההיסטורית של הימין תתמסמס.(אגב, מי שמכיר את תגובותי יודע שאני ביביסט ולא תומך של סמוטריץ').
      ב. שלוש עובדות פשוטות:
      1.שלושת מפלגות הימין הבהירו לליכוד את דרישותיהם בגלוי במהירות ודרשו דרישות די פרופורציונאליות. כלומר הליכוד יכלו להיכנע להכול ועדיין להישאר עם חצי ממשלה.
      2.רק אחרי שנתניהו הניח על שולחן המו"מ את משרד האוצר התעורר התיאבון של דרי ומשם התחילה ההסתבכות. עד אז הדברים התנהלו בקלות.
      3.לנתניהו יש היסטוריה של היכנעות אפילו קיצונית יותר לסחטנות(הן מבחינת כמה הוא רחוק מהמפלגה הסוחטת והן כמה הוא מוכן לוותר בשביל קואליציה) קשה להצדיק את ההתעקשות הזו.
      אשאיר לך את המסקנות.

  5. המאמר הזה יוצר את הרושם כאילו הצבא הוא העסק הפרטי של הרמטכ"ל. הרמטכ"לים נושאי הכתבה היו כפופים כולם לדרג המדיני – קרי בנימין נתניהו וממשלתו. אם יש כאן בבירור הפקרות בטחונית מסוכנת, האשמה מוטלת בעיקר על הדרג המדיני הזה. העובדה ששמו של נתניהו, האחראי הראשי למחדל, לא מוזכר כאן, מעוררת תמיהה.

    1. איך אתה לא מעייף את עצמך? אין לך חיים? ילדים? תחביבים? חתול? זה באמת כבר מביך

    2. בדיוק כך. מאז ומתמיד במדינת ישראל לממשלה והעומד בראשה היה הכוח השלטוני לעצב את צה"ל על כול מאפייניו ובפרט הכלכלי. שנים טיפטפו רעל על תקציבי הביטחון במיוחד אלה אשר ביקשו להחלישנו. יש מקום לשפר מהלכים והתנהלות, אך אסור לשכוח את מצבנו המדיני והבטחוני ולפגוע בצבא כפי שמשרד האוצר עושה זאת שנים ומקבל גיבוי ממשלתי.

  6. רוב הנגדים משתכרים משכר של 7000 אלף שח.תפקידי תומכל.
    לא פלא שמלא נוטשים ועוברים למגזר הפרטי.
    לעומתם שרים וחברי כנסת מעלים את שכרם בלי התחשבות ושותים לנו את המיץ

    1. 1.תתחילו להשקיע יותר באנשים ולא במכונות לפני שהצבא חלילה ילך לאיבדון ומסיבה זו חלילה גם נפסיד את המלחמה הבאה.
      2. במערכים ספציפיים בצבא , לדוגמא בחיל האויר , כדי לצמצם את פערי הידע והניסיון שהולכים לאיבוד מידי שנה חובה להחזיר לצבא את מוקדי הידע הבכירים שפרשו בתור אזרחים עובדי צהל או יועצים ולתגמלם בהתאם.

  7. אני באמת מנסה להבין איך חלק מהמגיבים כאן בטוחים שהכתוב הוא המצאה פרי מוחו הקודח של הכותב? האם זהו שכנוע עצמי שהכל בסדר? האם זו כוונת מכוון לגרום להעמקת הכאוס הקיים בחברה הישראלית?

    הרי כל מי שחוזר משירות מילואים (וביניהם אני) לא יכול שלא לתהות הכיצד אומות ערב שסביבנו לא גומרים אותנו וזהו, בהינתן העובדה שמצבו של צה"ל מבחינת כשירות וציוד גרוע ביותר? דווקא מבחינת איכות, מי שעוד מגיע לשירות מילואים הוא ברוב המקרים אדם איכותי. אבל הסדיר? אללה יוסתור!

  8. בריק צודק ב 100 אחוז. יש משבר כ"א חסר תקדים.
    תר"ש גדעון היה פיגוע בצה"ל.
    יכול להעיד על כך כמישהו שבא מבפנים. ברחתי לפני שנתיים כי הייתי צריך לבצע תפקיד 4 קצינים. הייתי קצין רס"ן מצטיין לאורך כל הדרך. כיום אני עובד עם הרבה פחות לחץ ומרוויח יותר

  9. כל מילה בסלע
    דבר נוסף שמשפיע לא פחות על המוטיבציה לשרת הוא העלה גיל הפנסיה מ 45 ל 53 לפחות וזה חל על כלל המשרתים רטרואקטיבית- כלומר נגד ששירת 15 שנה קם בבוקר למציאות שהוסיפו לו 8 שנים נוספות לשרות
    אף אחד לא ערב לך שלא יחליטו לעלות אותו שוב

    1. צודק! הרעת תנאים , אין עוד גוף ציבורי שפגעו בו כל כך קשות

  10. אמת מה שאומרים.
    אני פורש השנה במרירות רבה.
    יש לי ידע מאוד מאוד נרחב שלא אוכל לפרט.
    הסגן המיועד שלי עזב כל עוד נפשו בו ואין לי מחליף.
    הידע הרב שאני הולך איתו לא הועבר לאף אחד.
    האמל"ח הבא שישאר כאן לא יטופל ותהיה פגיעה מאוד מאוד משמעותית במבצעיות.עשו טעות חמורה מאוד עם הנגדים המקצועיים.יש חוסר מאוד מאוד גדול בבסיס בו אני נמצא של כוח אדם מהחייל הפשוט שאיננו מסכים להגיע לבסיס ועד נגדים ראשוניים ובכירים שאינם מסכימים לאייש את התפקידים הפתוחים.כח האדם כאן דל מאוד ואף אחד לא רוצה להגיע למיטה חולה,אם במחלקה היו פעם איקס אנשים היום יש שלושים אחוז כוח אדם ועובדים עד השעות המאוחרות של הלילה ,אין כמעט תנאי תש לחייל הפשוט והנגדים אינם מקבלים תקבול הוגן לעבודתם,הלחץ והשחיקה מאוד מאוד גבוהים.אז למה שאנשים ישארו בצבא?
    שבת לא שבת
    שאנשים בחופש הם לא בחופש
    שאנשים חולים הם מגיעים כי אם לא יגיעו המבצעיות תיפגע.והקצינים שם למעלה לא יודעים ולא מרגישים את השדה.

    1. צודק אח ,
      רק חבל שכולם יגלו את התופעות האלו במלחמה הבאה ינהיה בבוץ אמיתי לצערי.

  11. צריך להגיד שהקושי לפקד על הדור החדש ובנוסף ההתמודדות עם היעדר חיילים,היעדר תקציבים והיעדר משאבים (כמו רכבים או אפילו כיסאות ונייר טואלט למשל) גם היא לא תורמת.
    וגם נושא הפנסיה הצוברת שהשנה גילינו שטרם הוסדר יצר חוסר אמון רציני מאוד.
    אני עצוב בשביל הצבא… לא יודע איך הוא יראה עוד שנתיים.

  12. כל מילה אמת מהדו"ח וזה עוד עדין יחסית למה שקורה באמת. כי למבקר לא מראים את הכל.
    לא שיקרו רק לדרג המדיני אלא שיקרו לכל אנשי הקבע בצה"ל – עברו כל גורמי הכוח אדם ופשוט שיקרו שהמודל טוב והוא יעשה רק טוב "לכם" – בסוף רק לקצץ ולחסוך כסף שטוענים שאין – אבל אם פעם היו עושים בקרה מיטבית על מה הולך באמת הכסף בתוך צה"ל היו רואים שחלקו הלא מבוטל יכול היה לשמש מענקים או לדברים אחרים כדי להשאיר את האנשים האיכותיים.
    תנאים פנסיונים שקריים – אין תקנות שהמדינה התחייבה לחוקק וכולם חיים על השאלת כסף כל חודש. האוצר נוח לו כרגע ומי שנפגע זה המשרתים.

    המינויים נעשים בגלל קרבה ולא בגלל איכות המשרת – גם על זה מסתכלים משרתי הקבע שחלקם מאוד טובים אבל מבינים שאין להם משהו שימשוך אותם.
    והתוספת הכי גדולה זה האי היציבות שהתוכנית מביאה כמעט לכל משפחה.
    אם אתה מקורב ותקבל סא"ל אז הצלחת לעבור את המשבר אבל אם לא, ברור שיעשו חושבים מחדש ! ביזיון.
    צה"ל בעיקר מתפורר ברמת התומכ"ל בסוף כל הטכנולוגיה הנפלאה שמפתחים אבל אין אנשים מספיק טובים לאחזקה.
    מתבססים על אזרוח תפקידים שגם שם המשכורות זעומות והתנאים יותר גרועים.

    המשבר הזה הוא רק קצה הקרחון הנוער והאוכלוסייה מתגייסים עם מוטיבציה אבל מהר מאוד מאבדים אותו חלקם כבר בשלבים המוקדמים של השירות. לראיין חייל לקבע ראשוני ולשכנע ? ( אם איזה כלים בדיוק ?) אין למפקדים כלים וגם הם מותשים מהמצב.

  13. מה מצפים מהצעירים של היום לחתום קבע בשכר גלובלי של 6500 ש"ח לעבוד שעות לא שעות תרגילים אבט"טים תורניות שונות וכול זה שהשכר לא עולה בשקל כי השכר גלובלי.הדור הקודם פחות שאל שאלות ופחות הבין על תנאי העסקתם. היום הדור הצעיר לא פרייר והכול מפורסם במדייה אז הם לא חותמים ובצדק כי לצערי אנשי הקבע הפכו לעובדי קבלן שאחרי שבע שנות קבע מפוטרים ואחד מתוך עשרה אנשי קבע יגיע לפנסייה. גנץ אייזינקוט וכוכבי יישרו קו עם אנשי האוצר וזה בכייה לדורות. תלמדו מאחינו השוטרים שלא מפטרים אנשים אלא רק מחתימים כול הזמן והמפכ"ל נלחם באנשי האצר בשונה מבכירי הצבא המדושנים שרק חושבים על הקריירה הבאה באזרחות ואני שמח שבבחירות האחרונות קיבלו פחות מנדטים אני חושב שגלנט בתור רמטכ"ל לא היה נותן יד למהלך ובולם את אנשי האוצר לא כנו גנץ הלמלם שזרם איתם.

  14. אם זה נכון, איני מבין למה דברים כאלו מתפרסמים בפומבי. גם לא ברור לי, למה לא נכנסים לעובי הקורה כדי למזער נזקים אפשריים, שזה יכול לכלול כ"א, ציוד, העברת ידע לדור העתידי וכד'. כאחד ששירת ב-צ.ה.ל כ-24 שנה, מפריע לי שזה מתפרסם בפומבי ולא מטופל בדרגי הצבא הגבוהים מול הרמטכ"ל/שר הביטחון וכד'. כואב הלב על ההתדרדרות, כפי שזה מוצג לעיל. לצערי, זה נראה שהפוליטיקה מטפלת בנושא ולא ראשי הצבא. כשעזבתי את הצבא, אמרתי למקורבי שאני מודאג מהצבא
    העתידי שהפוליטיקאים קובעים מי יעשה מה ולא המפקדי הבכירים ביותר. פתאום, כל פוליטקאי יודע מה צריך להתרחש בצבא אפילו, שכלל לא חוו את השירות הצבאי. עצוב לי מאוד, מאוד.

  15. אייזנקוט היה הרמטכל בעל החשיבה המצומצמת ביותר מכל הרמטכלים,לא ראה את הנולד,כשכל מה שקורה היה ברור שיקרה. הצערת צהל היתה סיסמא נבובה שפגעה קשות בצבא.לא ברור מה גנץ מצא בו.

    1. העליבות של אייזנקוט היא רק שיקוף של העליבות של שר הבטחון יעלון ורה"מ ביבי פטרוניו.

  16. מזלנו שישנם עדיין בינינו,אנשים כיצחק בריק וד"ר אורי מילשטיין,המתריעים בשער,כנגד ההפקרות החוגגת
    של אלה אשר אינם מפיקים לקחים וממסמסים הפקת לקחים מכשלי העבר וההווה.חוסר מזלנו הוא,הינה ההתעלמות של האמורים להיות מנהיגינו,אשר אינם רואים ואינם רואים שהקרקע בוערת מתחת לרגלינו.ראינו
    מה קרה וקורה לדו"ח השופט לשעבר בבית המשפט העליון אדמונד לוי ז"ל.
    לצערנו"מנהיגינו",אינם שוכחים מאומה ואינם לומדים מאומה,ומתכוונים לחזור לסורם,והמבין יבין!!!!!!!

    1. תיקון טעות:במקום"אשר אינם ואינם רואים" צ"ל:אשר אינם רואים ואינם רוצים לראות.

  17. קל להאשים את הרמטכל. האשם העיקרי זה נתניהו (ושרי הביטחון) שהוביל לתקציבי ביטחון נמוכים משמעותית מהצורך והאיומים על ישראל, וזה מה שגרם לרמטכ"ל לנסות ולהציע רפומות שיצמצמו את ההוצאות ויאפשרו רכש חדש לצבא. אנחנו בתקופה שכולם משקרים בלי למצמץ, לא מכינים את הצבא למלחמה ומסכנים את קיומו של הבית השלישי.

  18. מודל הקבע החדש הרסני הרבה יותר עבור אלו הנשארים במערכת. מצופה מקצין בן 22 לתכנן את מסלולו לרס"ן ולסא"ל. מי באמת יודע לומר בגיל 22 מה יהיה איתו בגיל 32?! קצין צעיר צריך להיות חוצפן, לאתגר את המערכת ולא להיות פוליטיקאי קטן ולהימנע מטעויות כדי להתקדם. הפכנו לצבא של יס-מנים.

  19. זה אשכרה מסביר את השירות הצבאי שלי. אני השתגעתי לגמרי בטירונות הקרבית שלי ואני חושב שאולי יש לי פוסט טראומה. הורידו אותי להיות תומכ"ל ביחידה מיוחדת ושם לימדו ולמדתי על בשרי את החוק שנחשב נכון לאופן שבו עובד תמיד הצבא(וגם לא מעט אנשים שהיו איתי בטירונות כבר שמעו עליו מהבית), כפי שלא תעשה את העבודה כמו שצריך ותשקיע פחות תקבל יותר, כפי שיותר תשקיע ופחות תחתור להיות ת"ש וג'ובניק תקבל פחות וקצינים ירשו לעצמם לדפוק אותך כי אתה לא בוכה, מתלונן ורב איתם.