מגעים בין ארה"ב לחיזבאללה – בתיווך בריטי

המערב מאותת לטהראן ומחמם יחסים עם השלוחה האיראנית בלבנון על חשבון ישראל.

כתב בכיר בעיתון כוויתי חושף כי בריטניה מנהלת את ערוץ השיחות בין ארצות-הברית לחיזבאללה • מעבר לאינטרסים חופפים, התחממות היחסים מתרחשת על רקע הסכמי הגרעין והפשרת היחסים של המערב עם איראן • מהלך זה מצטרף לשורה של צעדים שנוקטים האמריקנים על חשבונה של ישראל

מרוויחים מההתחממות בין ארה"ב ואיראן; נסראללה על רקע דגל לבנון והחזבאללה. צילום: Giorgio Montersino

דיפלומטים בריטים מנהלים פגישות של "חילופי דעות" עם בכירים בחיזבאללה ומדווחים עליהן למקביליהם האמריקנים – כך דיווח אתמול (27.11) הכתב של העיתון הכוויתי הוותיק 'אל-ראי' בוושינגטון, חוסיין עבד אל-חוסיין. מקורות דיפלומטיים בכירים בבירה האמריקנית, מסרו לו כי המהלך נועד להקים ערוץ קשר לא ישיר בין ארגון הטרור הלבנוני לוושינגטון.

כפי הנראה, המניע העיקרי להתחממות היחסים המטרידה קשור באופן ישיר ליחסי המערב עם איראן. היחסים בין בריטניה לאיראן התדדרו לשפל המדרגה בנובמבר 2011, כאשר פרצו מפגינים איראניים לשגרירות הבריטית בטהראן. אולם לאחרונה החלו היחסים ביו המדינות לחזור למסלולם: ב-11 לנובמבר דווח כי המדינות החליפו נציגים דיפלומטיים ("נציגים שאינם-תושבים"). בשבוע שעבר אף שוחחו ראש ממשלת בריטניה דיוויד קאמרון ונשיא איראן חסן רוחאני בטלפון, שיחה ראשונה מסוגה מאז שנת 2003.

"כאות לשיפור היחסים בין בריטניה לאיראן, לונדון החלה עכשיו לפתוח ערוצים שהיו סגורים לחלוטין בעבר, כולל עם חיזבאללה בלבנון", כתב אל-חוסיין:

מקורות דיפלומטיים מהבירה האמריקנית מוסרים שהדיאלוג הנ"ל שואף "ליישר קו עם התמורות באזור ובעולם, ועם שיבתה הפוטנציאלית של איראן לחיק הקהילייה הבינלאומית". עד עתה אין סדר יום מוגדר אלא "הגברת הקשרים עם האגף הפוליטי של חיזבאללה, חילופי דעות בנוגע לבעיות של לבנון וסוריה בפרט, ושל האזור בכלל".

לאור ההתקרבות האמריקנית-איראנית, הסביר אל-חוסיין, הדיאלוג בין אמריקה לחיזבאללה נראה כתוצאה צפויה של מהלך העניינים:

מלחמתה של חיזבאללה נגד אל-קאעידה, היציבות הביטחונית, ניהול שיחות כדי לקבל רשיונות להפקת גז במימי הלבנון והצעדים הדרושים להקמת ממשלה וסבב בחירות שקט בשנה הבאה – כל אלה הן נקודות שהאינטרסים של וושינגטון מצטלבים לחלוטין עם אלה של חיזבאללה הלבנוני, למעט השתתפות חיזבאללה בלחימה בסוריה.

עוקפים את החוק

את דבר קיומם של המגעים בין ארה"ב לחיזבאללה חשפו בשבוע שעבר מקורות לבנוניים הקרובים ל'קואליציה של ה-14 במרץ', גוש פוליטי לבנוני בעל אוריינטציה אנטי-סורית מובהקת ובתוך כך גם אנטי-חיזבאללה.

עד כה לא נתקבלה תגובה רשמית מוושינגטון, מה שנובע, כנראה, מהעובדה שארצות-הברית הכניסה את חיזבאללה לרשימת ארגוני הטרור והיא דוחה את ההבחנה בין האגף הפוליטי לזרוע הצבאית, בניגוד לבריטים. יוצא אפוא שמבחינה חוקית, האמריקנים מנועים מלקיים דיאלוג ישיר עם חבר כלשהו בחיזבאללה. אנשי ממשל אמריקנים שונים אף הכחישו בתוקף שמתקיימות פגישות כלשהן עם חיזבאללה, והדגישו שכל מפגש כזה מעמיד אזרח אמריקני שמשתתף בו בפני סכנה של העמדה לדין.

"אולם הבריטים, בהתאם למה שמסרו המקורות", כתב אל-חוסיין, "מדווחים על הדיאלוג הזה [לאותם מקורות בוושינגטון – א.ג], וטוענים כי האמריקנים מגלים נכונות לשמוע את הפרספקטיבה של חיזבאללה ולפעול לחימום היחסים הישירים בעתיד. כל קשר ישיר בין וושינגטון לחיזבאללה מותנה בהוצאת הארגון מרשימת ארגוני הטרור, אך הדבר אפשרי ואינו דורש יותר מתזכיר שיוכל לפרסם מזכיר המדינה ג'ון קרי".

ממשלו של הנשיא ג'ורג' בוש הציע מפורשות, עוד בשנת 2005, הפשרת יחסים עם חיזבאללה והוצאתו מרשימת ארגוני הטרור בתנאי שהוא יגנה את האלימות, מה שחיזבאללה הגדיר כ"לא מקובל".

מאותתים לאיראן; ג'ון קרי ונציגי המערב עם שר החוץ האיראני ג'וואד זריף

מחממים יחסים על חשבון ישראל

כתימוכין לדבריו, פירט אל-חוסיין כי הממשל של הנשיא אובמה מצא את עצמו "באותו צד פוליטי" עם חיזבאללה בכמה אירועים שקרו בעבר. בחודש יוני שעבר קרו התרחשו קרבות בעיר צידון בין צבא לבנון וחיזבאללה מצד אחד, לחבורה סלפית חמושה בהנהגת השיח' אחמד אל-אסיר. "ושינגטון הודיעה שהיא תומכת בצבא לבנון ובמשתמע בחיזבאללה; זאת על אף שלא אל-אסיר ולא חבורתו הסלפית היו ברשימת ארגוני הטרור של ארצות-הברית".

זאת ועוד, בפיצוצים שאירעו באיזור המאוכלס על ידי שיעים תומכי חיזבאללה, כולל פיגוע התאבדות שפגע בשגרירותה איראנית בבירות בשבוע שעבר, ושינגטון הקפידה לגנות את הפיגועים, אך מבלי להוסיף כי האירוע קשור לכך שחיזבאללה משתתף בקרבות בסוריה, כפי שעשו כמה פוליטיקאים לבנוניים ובמיוחד מ'הקואליציה של ה-14 במרץ'.

נקודה זו נוספת למגמה שמסתמנת בהתנהלות האמריקנית מול חיזבאללה במהלך השנה האחרונה: להימנע מכל עימות, אפילו מילולי, עם ארגון הטרור השיעי, לאור ההתקרבות לאיראן. ארצות הברית מבינה היטב שחיזבאללה הוא זרוע של איראן לכל דבר ועניין. לרגל הסכם הביניים שנחתם לאחרונה, ביום שני האחרון חיזבאללה פרסמה הודעת תמיכה באיראן, המשבחת, כמובן, את איראן על הישגיה. זו רק עוד המחשה קטנה לעובדה שחיזבאללה מתאם את צעדיו עם המשטר האיראני.

במבט לאחור יש במהלכים הללו משום רמז, המאפשר להבין מדוע הדליפה ארצות-הברית את התקיפות הישראליות בסוריה לפני מספר חודשים. עכשיו זה נראה ברור יותר: וואשינגטון פשוט רוצה "לסמן" לאיראן ולחיזבאללה שהיא בשום פנים ואופן לא מסייעת לישראל בתקיפות אלה. יתרה מזאת, היא חוששת שפעילות ישראלית מסוג זה, גם אם היא מכוונת לתכלית הגנה בלבד, מסכנת את מטרת העל של המדיניותה האמריקאית באזור: סגירת התיק האיראני. בתווך, כנראה שארצות-הברית סבורה שפעילות ישראלית מסוג זה עלולה לגרור תגובות חריפות של סוריה וחיזבאללה בהוראת איראן, ולשבש את המגעים בין ארצות-הברית לאיראן.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. זה הרי כבר ידוע שהמדיניות בה נוקט ממשל אובמה היא חבירה לאויבים, תוך לקיחת בני הברית כדבר מובן מאליו (דבר שגם גורם לכך שהבני-ברית כבר לא רואים בארה"ב כבעל ברית).
    עכשיו רק נותר לראות אם ישראל תשחק אותה כ'אישה הנבדגת הנאמנה' או שתתגרש ותמצא לעצמה בן זוג נאמן אחר…