נטורי מרצא ומלחמתם במחיצה

הליברלים הנאורים יאבקו על חירותך לחיות בדיוק כמו שהם רוצים. הרב חיים נבון על פרשיית המחיצה ברעננה.

ביום העצמאות האחרון נערכה ברעננה תפילה המונית ברחובה של עיר • אף על-פי שמשתתפי התפילה הגיעו מרצונם החופשי, ההפרדה המגדרית עוררה את חמתם של אנשי מרצ • הרב חיים נבון תמה על הליברלים שיאבקו על חירות הפרט לחיות את חייו כמו שהם היו רוצים

מי יציל את הנשים האומללות? הדרת נשים בכותל המערבי, סטייל מר"צ. צילום מרים אלסטר, פלאש90
מי יציל את הנשים האומללות? הדרת נשים בכותל המערבי, סטייל מרצ. צילום מרים אלסטר, פלאש90

"זאת הייתה מחיצה קצרה, חצי שקופה". כך הגן חבר מועצת העיר רעננה על ההפרדה בין נשים לגברים בתפילת יום העצמאות ההמונית, שנערכה ברחבת 'יד לבנים' בעיר, לאחר שחלק מחברי סיעת מרצ בעירייה מחו על החלוקה המגדרית. האחרונים אף הודיעו שיפעלו לאסור הפרדה בין נשים לגברים במרחב הציבורי. התגובה הדתית המתנצלת לגבי אורך המחיצה ושקיפותה מראה על חוסר הבנה בסיסי לגבי הנושא הנידון. השאלה אינה עובי המחיצה, אלא רמיסת הקהילה.

אנשי מרצ נוהגים לומר שהם נגד כפייה ובעד חופש. מתברר שחלקם אולי נגד כפיית ערכים של אחרים, אך בעד כפיית הערכים שלהם. לא לוחמי חופש, אלא נטורי מרצא.

אמרו לי: גם הדתיים כופים הרבה דברים על החילונים. למשל, נישואין כדת משה וישראל. ובכן, כבר כתבתי פעמים רבות שלדעתי כדאי מבחינה דתית לאפשר נישואין אזרחיים בישראל. אבל גם הרבנים המתנגדים לכך הם לפחות עקביים, כי הם אינם מתיימרים לדבר בשם החופש. אי אפשר להניף את דגל החופש ובמקביל לרמוס אותו.

אנשי מרצ ישיבו, מן הסתם, שהם רוצים להגן על זכויותיהן של הנשים ועל החופש שלהן. אבל הנשים שבאו להשתתף בתפילה בחרו להשתתף בה, כמות שהיא. לוּ רצו, יכלו לא להשתתף בתפילה. לו רצו, יכלו גם לארגן לעצמן תפילה אחרת בסגנון שונה. רעננה עיר גדולה, ויש בה מקום לכולם. גם אנשי מרצ יכולים לשאת תפילות פומביות כרצונם לאֵלי מרצ או לאֵלותיה, כשהם מעורבבים או נפרדים או עושים פירמידה אנושית, כחפץ לבם.

על הטענה הזו יהיו שישיבו שהנשים הדתיות הבוחרות להשתתף בתפילה הנפרדת הן מנוכרות לרצונן האמיתי, וצריך לשחרר אותן מהנורמות המפלות של החברה הדתית שהן הפנימו באישיותן. הטענה הזו היא בעיניי מפתח להבנה אמיתית של שורש הדיון. פעמים רבות, הטוענים ל"חופש הפרט" אינם מצדדים בחופש במובנו הפשוט – שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה.

פעם שאלתי רב רפורמי חביב ונעים האם הוא מבקש מבני הזוג לנהוג מגבלות כלשהן בלבושם בזמן החופה. הוא השיב לי שיש רק מגבלה אחת כזו – הוא לא מסכים בשום פנים ואופן לערוך חופה כאשר הכלה עוטה הינומה. אינני רוצה לטעון בעד הינומות או נגדן, כפי שלא העליתי כל טיעון בעד הפרדה בתפילה או נגדה. אני רק רוצה להצביע על העובדה שמי שאינו מרשה לכלה לעטות הינומה מסורתית, אף שרצונה בכך, יכול לדבר בשם ה"חופש" רק אם מדובר במובן ייחודי של "חופש", מובן השונה מאוד מהשימוש הרווח של המושג הזה.

איך רוצים רעננֵי-מרצ לשחרר את נשות רעננה הדתיות משעבודן הפנימי? על-ידי שימוש בכוח הכפייה של העיר, שיאסור עליהן לקיים את מנהגיהן הקהילתיים בפומבי. זו נקודה חשובה ועקרונית. המצדדים בזכויות הפרט מנסים לחזק את שני קצות השרשרת החברתית, ולרמוס כל מה שבאמצע. הם רוצים "לשחרר" את הפרט – לעתים נגד רצונו – ולשם כך מחזקים את כוח הכפייה של המדינה. ממי צריך לשחרר את היחיד? מן המשפחה ומן הקהילה. היחיד נתפס כמשועבד (כנגד רצונו האותנטי) לנורמות של משפחתו וקהילתו, וכדי לשחרר אותו יש לרמוס את הקהילה ומנהגיה, בעזרת כפייה ממלכתית. מדובר באותה צורת חשיבה שהביאה את מועצת אירופה להמליץ למדינות היבשת לאסור על הורים למול את ילדיהם (אלא שלזכות אנשי מרצ לא עומד אפילו התירוץ של הגנה על תינוקות חסרי ישע).

הממסד משחרר את הפרט? עיריית רעננה. צילום: ד"ר אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיוויקי
הממסד משחרר את הפרט? עיריית רעננה. צילום: ד"ר אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיוויקי

שמועות עקשניות מדברות על יוזמה של משרדי הממשלה לאסור על הפרדה מגדרית בהלוויות. יש להדגיש: אין מדובר על איסור לכפות על המשפחה הפרדה מגדרית – איסור כזה ודאי מוצדק לחלוטין. אין שום סיבה שאנשי חברה קדישא יוכלו לקבוע למשפחה האם הלווייתו של יקירם תהיה נפרדת או מעורבת. אך לא על זה מדברים, אלא על איסור לבחור בהפרדה מגדרית, גם אם זהו רצון המשפחה עצמה. הממשלה, שיודעת טוב יותר מהאזרחים מה טוב בשבילם, אוסרת עליהם לקיים את מנהגיהם כרצונם. אני באופן אישי אינני חסיד של הפרדה בין גברים לנשים בהלוויות. לא כך נהוג במשפחתי. אבל אני באופן אישי גם מכיר בזה שלאחרים יש אישיות משלהם ומשפחה משלהם.

העמדה הליברלית הקיצונית מדמיינת יחידים מבודדים, הזכאים (למעשה, נידונים) לזכויות התיאורטיות שההגות הנאורה מייעדת להם. היחידים הממשיים אינם מעוניינים תמיד בזכויות התיאורטיות הללו, והם מעדיפים, מסיבותיהם שלהם, את המרקם הממשי של משפחותיהם וקהילותיהם. המאבק למען "חופש הפרט" בישראל הוא לעתים קרובות העדפת החופש התיאורטי על פני החופש המעשי. כלומר: איסור על אנשים ונשים לנהוג כרצונם, איסור המוטל עליהם מכוח הרעיונות הנאורים של כמה פילוסופים מתוחכמים (ברובם הגדול, למרבה הפרדוקס, גברים לבנים מתים). כדי לכפות על נשים וגברים ממשיים את החופש התיאורטי הזה, שהם לא תמיד מעוניינים בו, מנצלים את כוח הכפייה של המדינה, במטרה לרסק את הקהילות והמשפחות ואת מנהגיהן.

חופש הוא ערך חשוב. כל אדם זכאי לחופש לנהוג כמנהגים המקובלים עליו. הוא זכאי גם לחופש לעזוב את קהילתו, ואפילו את משפחתו, אם מנהגיהן אינם מקובלים עליו. אם אדם מרגיש שהקהילה שלו חונקת אותו, הוא בדרך כלל יחפש או ייצור לעצמו קהילה חדשה, שהרי זהות קהילתית היא רובד בסיסי בזהותו של היחיד. אם המכנסיים שלי לוחצות מדי על המותניים, אני מחליף מכנסיים, ולא מנסה לאסור בחוק על לבישת בגדים. ואם המכנסיים של מישהו אחר נראים לי צרים מדי, אני פשוט מושך בכתפיי ואומר לעצמי שזה העסק שלו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. אם באמת הייתה פה בחירה לא היה צורך במחיצה. אלא שנראה שכבוד הרב מפחד שבהיעדר מחיצה אנשים יתפללו באמת כפי שהם רוצים. אז הוא מספר לנו שלהפריד בין המינים באמצעות מחסום פיזי זה חופש והורדת המחסום ולאפשר להם להתפלל כרצונם, אם ירצו בעירוב ואם ירצו בנפרד, זו הכפייה. קוראים לזה שיחדש וזה רעיון ישן מאוד.

    1. אה, עודד, שיחדש זה *בדיוק* מה שאתה עושה. לא מדובר פה על 'להכריח' אנשים להתפלל עם מחיצה, אלא *לאפשר* להם.
      ומה אתה עושה?
      קודם כל, מניח שהבחירה של אנשים איננה בחירה. כי אם הם היו *באמת* בוחרים – הם היו בוחרים מה שאתה רוצה, אז לא הייתה מחיצה. ואם הם רוצים מחיצה? זה לא באמת הרצון שלהם.
      שנית, אתה טוען בעד "לאפשר להם להתפלל כרצונם", אבל מסתבר שזה *רק* בתנאי שהרצון הזה לא כולל מחיצה. ואז, עצם העובדה שהם *רוצים* להתפלל בצורה אורתודוקסית – זו כפיה.

      אכן, שיחדש. אבל לא באמת מוצלח. גש וקרא פעם-פעמיים את 1984, ולקינוח קצת את חוות החיות, כדי ללמוד איך עושים את זה כמו שצריך.

  2. עודד, איך לעזאזל הבנת את זה מתוך דברי הרב?! הרב אומר בפירוש שהוא בעד חופש – *לבחור* אם אדם רוצה מחיצה או לא, ולא שייכפו עליו תפילה ללא מחיצה.
    במילים אחרות, אם 100 אנשים היו כולם מביעים את רצונם להתפלל הנפרד עם מחיצה (כולל הנשים), מרצ היו אוסרים עליהם את זה כי הם מבינים את המשמעות האמיתית של "חופש".

  3. עלית כאן על נקודה מעניינת וכדאי לפתח אותה עוד. והיא: הכיצד בשם חופש הפרט מחזקים את כוחו של הממסד – זה ממש אוקסימורון. גם במשטרים דמוקרטיים ידוע שחופש הפרט נמוך בסדר העדיפות של הממסד (אם בכלל הוא לא נגדו) לא כל שכן במשטרים פחות דמורקטיים.
    ולעודד אנסה להסביר שוב: "חופש" באמצעות חקיקה של הממסד היא הסוג הגרוע ביותר של כפייה. מכפייה זו אי אפשר להימנע. וכדברי הכתב: אם הקהילה/התרבות/המשפחה/הדת לוחצים עליך אתה יכול לעזוב לטובת מה שמתאים לך יותר. מהחוק אי אפשר לברוח….
    ואפרופו, המונח שיחדש מאפיין בדיוק את הצד של מרצ (וכנראה גם שלך).

  4. חבל שאחרי שהסברת יפה מאד למה מרצ הם לא באמת בעד חופש אתה עדיין מכנה אותם ליברלים ("העמדה הליברלית הקיצונית"). אל תתן למילה "ליברל" להיהרס בארץ כפי שנהרסה בארה"ב. ליברל זה מי שבעד חופש. החופש לדת, החופש מדת, החופש להיות חרדי, החופש לבחור חינוך, החופש להחליט איך להשתמש בכספו וברכושו. אין לנו שום מפלגה ליברלית בארץ, אך הקרובה ביותר היא "הליכוד" ולא מרצ. אל תתן להם את המילה "ליברל".

    1. בדיוק מה שרציתי לכתוב. זה נכון שלימים הליברליזם בחלקו הגדול או אפילו רובו נכנס לנישואי בוסר עם השמאל, כולל עם חלקים טוטליטריים שבו, אך עדיין יש להפריד בין המושגים ליברליזם ושמאל ולקוות שהליברליזם יחזור לעצמו.

  5. חבל שהרב נבון ועורכי מידה נופלים בפח הסמנטי ומאפשרים לגנוב את המושג ליברל על ידי סוציאליסטים, אטטיסטים ושאר אינטרסנטים המרוקנים אותו מתוכן. הדרך להלחם בליברלים אמיתיים היא לרוקן מתוכן ולהעמיס בסתירות את המושגים המתארים חירות – אל תתנו לכך יד.

  6. נראה לי שפספסתם חלק מהטענה שלהם – שהאירוע היה במרחב ציבורי. אלה שדואגים שהדחת נשים הולכת ומתפשתת (ולא בכדי, רואים כל מיני תופעות מוזרות אפילו במגזר דתי לאומי) רואים גם בתפילה ציבורית מדרון חלקלק. לדוגמא – העירייה ארגנה "מסיבת חנוכה" באחד בתי הכנסת, לא ממש מסיבה אלא מרצה ומקהלה, והיה כתוב על ההודעות שיהיה ישיבה נפרדת לנשים. זה ערער המון תגובות שלילית – אם זו מסיבה עירונית ולא תפילה אז למה להפריד? כל העניין של תפילה במקום ציבורי או אירוע ציבורי במקום תפילה אינו פשוט בכלל.