תג מחיר בדואי בדרום: נזקים למטעים ולציוד השקייה

רעולי פנים פלשו הבוקר (ד') למטעים ביישוב רתמים שבנגב, עקרו שתילים, ניקבו מיכלי דשן והשחיתו ציוד. הנזק: כ-15,000 ש"ח.

רעולי פנים פלשו הבוקר (ד') למטעים ביישוב רתמים שבנגב, עקרו שתילים, ניקבו מיכלי דשן והשחיתו ציוד. הנזק: כ-15,000 שקלים • כתובות גרפיטי שרוססו במקום מעלות את החשד כי מדובר בבדואים תושבי הכפר ביר הדאג', המבצעים פעולת 'תג מחיר' על בסיס קבוע לאור פעולות ההסדרה במקום

IMG_20140604_163703
מיכל דשן מנוקב וכתובת גרפיטי "נגד טשוד ביר הדאג"

בבוקר חג השבועות (ד') פלשו אלמונים רעולי פנים לשטחים החקלאיים של היישוב כפר רתמים שבמרכז הנגב. במטרה להשחית ציוד חקלאי ולפגוע במטעים הצעירים שבמקום. המשחיתים, שעל-פי החשד מגיעים מהכפר הבדואי הסמוך ביר הדאג' ,הספיקו לנקב שני מכלי דשן, לעקור עשרות שתילים ולרסס כתובות גרפיטי על המבנים בשטח, בטרם זוהו על-ידי תושבים מהיישוב וסולקו מן המקום. על-פי אמדן ראשוני, מדובר בנזק של כ-15,000 שקלים.

על-פי החקלאי אליצור מוזס, שמטע החוחובה שלו נפגע, מדובר בנזק משמעותי, שעשוי לפגוע בהתפתחותו התקינה של המטע: "כל שתיל שנדרס או נתלש הוא למעשה עץ שלא יצמח, ויבול שלא ייקטף", הוא אומר. "אנחנו קבוצת חקלאים צעירים שהשקיעו ממון רב בפיתוח החקלאות בנגב, אך מעשים מסוג זה פוגעים קשות ביכולתנו להתפרנס ולהצליח". לדברי מוזס, המשטרה משתדלת אך זה פשוט לא מספיק: "אנחנו מעריכים את עבודת המשטרה, אך בסופו של יום הדבר נמדד בתוצאות", ואלו, נכון להיום, עגומות למדי.

הרקע למעשים אלו, ככל הנראה, הוא מהלך ההסדרה שהחלה המדינה לנהל בכפר ביר הדאג', במסגרתו התושבים זכאים לקבל מגרשים בגודל 5 דונם, בתמורה לשיתוף פעולה. על-פי החשד, הנזקים ברתמים נועדו לחבל בפעולות ההסדרה, ולגבות "תג מחיר" כנגד ניסיונות המדינה להסדיר את היישוב.

מצלמת אבטחה אוטומטית שהייתה במקום זיהתה את אחד הפורעים וצילמה אותו בפעולה.

עבריין (1)
עבריין רעול פנים פוגע במתקן חקלאי בשטח

אין זו הפעם הראשונה בה תושבי רתמים (גילוי נאות: כותב שורות אלו מתגורר ברתמים ומשמש כדובר היישוב) סובלים מתופעה זו. במהלך השנה וחצי האחרונות נגרמים נזקים לחקלאות ביישוב אחת לכמה חודשים. רק בשבוע שעבר נחתכו צינורות השקייה שנפרסו בשטח, כאשר מעקב אחר העקבות הוביל למאהל בכפר ביר הדאג'; כחוד קודם לכן, ב-5 לאפריל, נעקרו למעלה מ-130 שתילים, ונזרקו בשטח; ולפני כחודשיים, ב-2 למרץ נוקבו 6 מיכלי דשן תוך גרימת נזק של אלפי שקלים בשל הדשן שנשפך. והרשימה עוד ארוכה. רבים מהאירועים מתועדים בעמוד פייסבוק שפתחו התושבים "די להפקרות החוק בנגב".

IMG_20140604_163609
מיכל דשן מנוקב. הרטיבות על האדמה – דשן שנשפך. נזק של מאות שקלים
IMG_20140604_163616
מיכל דשן שנוקב (נסתם באלתור על ידי שקית ניילון)
IMG_20140604_163825
עץ צעיר שנחתך. ברקע: שתילי חוחובה

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר