תופעה: ערים בבריטניה מצטרפות לחרם על ישראל

מפלגת הלייבור מובילה יוזמות חרם בערי בריטניה: ברדפורד, לסטר ודאדלי כבר החליטו לטהר את עצמן ממוצרים ישראלים, אנשי אקדמיה ותיירים ישראלים.

תופעה חדשה סוחפת את ערי בריטניה: חרם מוניציפלי על ישראל • ברדפורד, לסטר ודאדלי כבר החליטו לטהר את עצמן ממוצרים ישראלים, אנשי אקדמיה ותיירים ישראלים • המוסלמים יוזמים, הסוציאליסטים משתפים פעולה, ותומכי ישראל הבודדים מתקשים לעמוד בסחף • "ישראל צריכה להיות מודאגת"

HANDS_OFF_GAZA_STOP_THE_BOMBING_FREE_PALESTINE_-_UK_NATIONAL_DEMONSTRATION
חרם מוניציפלי. הפגנה נגד ישראל בלונדון. צילום: claudia gabriela marques vieira CC BY SA 3.0

הכרזנו על ברדפורד כאזור חופשי מישראלים. אנחנו לא רוצים שום סחורה ישראלית, שום שירותים ישראליים. אנחנו לא רוצים שום אנשי אקדמיה ישראלים שיגיעו אלינו לאוניברסיטה, אנחנו אפילו לא רוצים תיירים ישראלים שיגיעו לברדפורד, אם יש כאלה אצלם שחושבים לבוא. אנחנו דוחים את המדינה הברברית, הבלתי חוקית והאכזרית שקוראת לעצמה ישראל.

כך הכריז בקיץ האחרון חבר הפרלמנט הבריטי (בסיעת יחיד) האנטישמי תומך הדיקטטורים הידוע, ג'ורג' גאלאווי המייצג את ברדפורד. גאלאוויי עצמו ידוע כבעל אמירות אנטישמיות קיצוניות ותומך בטרור, ואף גורש ממפלגת הלייבור עקב התנגדותו להשתתפות בריטניה במלחמת עיראק. לאחרונה מתברר כי המהלך של גאלאווי לא היה קוריוז אלא מעין בדיקה ראשונית של השטח. למרות שגאלאוויי נחקר במשטרה, לא נפתחה נגדו תביעה. הפלסטינים הבינו את הרמז.

בתקופה האחרונה הולך ומתגבר החשד כי הפלסטינים מגבירים את המאמצים להחרים את ישראל. מעבר להכרה בפלסטין, בפרלמנט האירופי ובפרלמנטים של המדינות, התחילו הפלסטינים לקדם קמפיין חדש בבריטניה. אחרי סימון המוצרים והצהרות על חרמות של ארגוני עובדים ואקדמיה, חוסר התגובה הבריטית לסיפור בברדפורד סימן את תחילתה של אסטרטגיה חדשה: העברת החלטות להחרים את ישראל כיוזמות מקומיות של עיריות ורשויות מקומיות.

חרם בלסטר

לפני מספר שבועות הכריזה מועצת עיריית לסטר, העיר העשירית בגודלה בבריטניה עם 330 אלף תושבים, על חרם כולל של מוצרים מההתנחלויות. מדובר במהלך שהוצע לראשונה ב-13 בנובמבר על-ידי חבר המועצה המוסלמי, מוחמד דאוד. בישיבה השוו חברי המועצה את מדיניות ישראל לאפרטהייד של דרום אפריקה. עיריית לסטר הוציאה הודעה רשמית על החרם:

לסטר ידועה בסובלנות, ברב תרבותיות, בגיוון, באחדות ובעמידה העיקשת שלה כלפי כל סוג של אפליה. לסטר מכירה בזכותה של ישראל להתקיים, אבל מגנה את ממשלת ישראל על הכיבוש המתמשך והבלתי חוקי של מזרח ירושלים הפלסטינית והגדה המערבית, את המצור על עזה וההפקעה הבלתי חוקי של אדמות בגדה המערבית. מועצת העיר מגנה כל סוג של אנטישמיות ואפליה. אין מדובר בהחרמה של ישראל, ההחלטה מתייחסת באופן ספציפי לייבוא מוצרים מההתנחלויות הבלתי חוקיות בגדה המערבית.

51 מתוך 55 חברי המועצה הינם חברי מפלגת הלייבור, אשר הובילה לאחרונה את ההכרה של הפרלמנט הבריטי במדינה פלשתינית. יו"ר המפלגה אד מיליבנד היהודי, היה זה שהודיע לחברי המפלגה כי עליהם להצביע בעד ההחלטה בפרלמנט, ואף ביקר את ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון על כך שלא גינה את ההריגה הבלתי מוצדקת ובלתי מתקבלת של אזרחים בעזה. לעומת זאת בנושא החרם, מיליבנד הביע התנגדות עקבית, אך חברי המועצה החליטו ללכת בעקבות הצעתו של דאוד ולהחרים מוצרים מישראל.

18.6 אחוזים מאוכלוסיית לסטר הם מוסלמים לעומת 0.1 אחוז יהודים, ולדאוד ברור כי "ההחלטה לא תפיל את כנסת ישראל מהכיסא, אך מדובר בהבעת סולידריות כלפי הפלסטינים".

בגילויים שנחשפו בויקיליקס, אמרו בכירים במחלקת המדינה האמריקנית כי בלסטר מתגוררת 'הקהילה האסלאמית השמרנית ביותר באירופה'. כך לדוגמה בחנויות ספרים מקומיות ניתן למצוא טקסטים, שמטרתם להפריד בין המוסלמים לשאר חברי הקהילה העירונית, הקוראים לנשים לכסות את עצמן ולהישאר בבית. בטקסטים ניתן גם למצוא הטפה והסתה לשנאת יהודים. לעומת זאת, המדריך העירוני של לסטר מדבר (ממש כמו בהצהרה על החרם) על "המאפיינים של המקום שמקדם בברכה את הרב-גוניות, תושבי לסטר מכירים בכך שהעיר היא מולטי-אתנית ורב-תרבותית".

תמיכת UKIP בישראל

מסע החרם נמצא בעיצומו בדרך לערים נוספות, כאשר בעיר דאדלי שבמרכז בריטניה, הצליחו חברי מועצת העיר מטעם מפלגת UKIP התומכת בישראל לחסום את הצעת החרם ולהעביר את המסר שהיא בלתי חוקית. ראש סיעת UKIP פאול ברות'ווד הודיע, כי ההצעה לחרם היא "עלבון ליחסים הטובים בין הקהילות".

חבר פרלמנט האירופי מטעם UKIP סטיבן וולף אמר ל'מידה' השבוע, כי מפלגתו מתנגדת לחרם על ישראל: "אנו מאמינים שלכל מדינה מגיע שתהיה לה הזכות לסחר חופשי. ישראל היא חלק מהקהילה הבינלאומית ואסור להפלות אותה. הגישה הנוכחית של המפגינים נגד ישראל הפכה לאגרסיבית ולעיתים אלימה כלפי הקהילה היהודית. אני חושב שישראל צריכה להיות מודאגת מכיוון שהאנטישמיות הולכת ותופסת תאוצה במדינה".

בנוגע להכרה בפלסטין אמר וולף, כי "יש כאלו שמשתמשים ברצון להקים מדינה פלסטינית כדי להשיג דברים אחרים. ההכרה של הפרלמנט האירופי לא תביא פתרון. היא תביא להפגנות נרחבות יותר ברחבי בריטניה ואנו מפחדים שזה יהפוך לאגרסיבי יותר".

וולף תוקף בחריפות את הלייבור: "היית צריך לראות כיצד הם חגגו לאחר שההצבעה על פלסטין עברה. הם כבר לא חברים של ישראל, הם כבר לא הולכים בכיוון של ישראל".

שאלתי אותו לגבי מקור התמיכה של UKIP בישראל. מה הסיבה שישראל היא סוגיה בשבילם? “UKIP היא מפלגה שמאמינה במדינות לאום כאשר הממשלות נבחרות בידי העם. אנו מאמינים שישראל הליברלית והדמוקרטית היא מגדלור של דמוקרטיה במזרח התיכון, כאשר כל השאר הן דיקטטורות. לכן אנו תומכים בישראל".

חבר הפרלמנט ג'יימס קארבר, בריטי חביב שמפטפט קצת ביידיש, אמר לפני ההצבעה בפרלמנט: "אני לא מאמין בהחלטה כזו כאשר חמאס קורא להשמדת ישראל. אני לא חושב שיש ישראלי שלא מעוניין בהסדר, אבל כשמדברים על פתרון שתי המדינות, צריך להבין שהעיקר הוא לא שיהיו שתי מדינות אלא שיהיה פתרון, ולא יהיה פתרון במצב הנוכחי עם חמאס".

קארבר סיפר כי לאחר הצעת הלייבור בעיר דאדלי להחרים מוצרים מישראל, הוא הלך יחד עם ראש קבוצת 'Friends of Israel in UKIP', הרב שניאור אודז, לבניין מועצת העיר ואכל שם חלבה תוצרת הארץ, כפי שניתן לראות בתמונה.

"ל-UKIP וישראל יש תחומי עניין דומים, שני הצדדים נאבקים על זכותנו להגדרה עצמית, על העצמאות שלנו, גאים בהיותנו דמוקרטיה ליברלית ובעלי זהות לאומית מוגדרת", אמר לי הרב שניאור. "זו הסיבה שמרמת ההנהגה ומטה, ישראל והקהילה היהודית נהנות מתמיכה גדולה כל כך במפלגה. תמיכה זו באה לידי ביטוי בקבוצת התומכים הגדולה באופן בלתי פרופורציונאלי בתוך המפלגה בישראל, כאשר באירוע ההשקה שלה נכחו רוב מנהיגי המפלגה והסגל הבכיר. חברי המועצה של UKIP בעיר דאדלי הצליחו להעביר מהלך נגד הצעת חברי הלייבור להחרים את ישראל בעיר. נציגי המפלגה בפרלמנט האירופי הם כמעט היחידים שהצביעו כגוש אחד נגד ההכרה בפלסטין בפרלמנט האירופי, שנותנת פרס לטרור ומעכבת את השלום. כפי שהצגנו בעמדתנו הנחרצת בברדפורד נגד שנאה, הפלייה ואנטישמיות, נמשיך לעמוד גאים ולהמשיך לפעול בצורה חיובית בכדי לחזק עוד יותר את הקשר בין UKIP לישראל, בין היהודים והעולם".

חלבה אחווה
חלבה למען ישראל. חבר הפרלמנט קרבר מפגין תמיכה

שתיקה ישראלית

בכנס ההשקה נכחו מנהיג המפלגה פאראג', חברים בפרלמנט הבריטי וחברים בפרלמנט האירופאי מטעם המפלגה. נציג המפלגה הראשון שנבחר לפרלמנט, דאגלס קארסוול, אמר: "אני שמח להיות כאן הערב, להראות את התמיכה של UKIP בישראל, הדמוקרטיה המתפקדת היחידה במזרח התיכון. אנו חייבים לתמוך ולהראות את התמיכה בזכותה של ישראל להתקיים. אני גאה לקרוא לעצמי תומך ישראל. זו חובתי להתנגד לדעות הקדומות בקרב האליטות".

בכל המקרים האחרונים, כולל ההכרה בפלסטין בפרלמנט הבריטי ובפרלמנט האירופי, מדובר במהלכים מטעם חברי מפלגת הלייבור, המובלים בידי חברי מועצה מוסלמים, בדאדלי היה זה חבר המועצה המוסלמי קאדר זאדה שניסה להוביל את החרם. ספק אם אד מיליבנד, שיש לו משפחה בישראל, מסוגל לחולל היום שינוי במפלגתו המצמיחה תרבות אנטישמית בקרב האליטות של השמאל באנגליה. תורמים יהודים כבר הכריזו על התנערותם מהמפלגה עקב התבטאויותיו. למרות שמיליבנד מגנה כל צורה של אנטישמיות כולל חרמות, ברור כי חברי המועצות המקומיות היוזמות חרמות מקבלים רוח גבית מהאמירות שלו נגד ישראל והכרתו בפלסטין.

עוד לא ברור כיצד יסתיים קמפיין החרם הנוכחי, אך דבר אחד ברור: הפלסטינים משתמשים בקהילות המוסלמיות ובמפלגות השמאל כדי להילחם בישראל., ובינתיים לא נראה עד עכשיו מהלך ישראלי נגדי. חבר הפרלמנט וולף טוען שישראל צריכה להיות מודאגת היום. והשאלה היא עד כמה אפשר לסמוך על תומכי ישראל שאין להם השפעה מכרעת בבריטניה, שיעשו את העבודה במקום ישראל.

מתן אשר הוא כותב וחוקר של יחסי אירופה-ישראל ואנטישמיות, מתמחה במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה וראש צוות 'יובלים' בבר אילן מבית ההסתדרות הציונית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. צריך לפתוח את השוק הישראלי
    לכל רחבי הגלובוס
    להגיע לכל מדינה
    בדרך ישירה ועקיפה
    למכור למדינות ערביות ומוסלמיות
    דרך מדינה שניה כשהאריזות באנגלית וכיתוב אחר.
    למכור למדינות אפריקניות.אסיאתיות.דרום אמריקה ומרכזה.
    ולכל פינה בעולם .
    לעשות עיסקאות חליפין במדינות עניות
    סחורה כנגד סחורה
    ויש להם מה להציע
    באפריקה יש נפט.זהב.יהלומים.
    ובכל העולם השלישי יש הרבה סחורות טובות.
    לא כדאי להסתמך רק על אירופה
    רוב האוכלוסיה גרה באסיה.אפריקה.ואמריקה.
    המיעוט גר באירופה ואוקינאווה.
    ואם אין להם כסף אז יש להם סחורות ששוות כסף

  2. יותר מ20 שנה אני כבר שומע "ישראל צריכה להיות מודאגת , מודאגת, מודאגת"…

  3. האמת שאני די שמחה. השמאל הישראלי החולה שיצר את כל תופעת החרמות הנוכחית וקרא לכולם להחרים אותנו בתקווה שמבהלה נכנע ונמסור את אדמת ארצנו לזדים הערבים אוכל את הדייסה שבישל בעצמו. החרמות יגרמו ליהודים לעלות לארץ ולחזק את המדינה וממילא אירופה הערבית כבר אינה אלא אוייבת אנטישמית וערבית של ישראל. הגיעה העת להתנתק ומה שיותר מהר כן ייטב. מי שיאכל את הלב וינזק מהחרם זה השמאלנים הנתעבים מלקקי הישבנים תמורת אתנן שיודרו בעצמם ממסיבות וכנסי הקוקטיילים. תענוג לראות איך הנבואות על קיבוץ הגלויות מתגשמות גם כשהיהודים אינם מעוניינים לעשות זאת מרצונם. ואת כולם ננצח בכוח המוח שלנו ובעזרת הנבואות המבטיחות את הארץ לנו בלבד.

  4. ממילא בריטניה היא מה שנקרא "מת מהלך" יש להם חוקי שריעה,כנופיות אונס איסלמיות, ובקרוב אינתיפידה בעז"ה…

  5. הגיע הזמן להגדרות חדשות

    זה סמולנים ומוסלמים קיצוניים נגד שאר האנושות

    לעצרנו רבים מקבוצת הסמולנים הם יהודים, אפילו בעמדות המפתח הראשיות (מיליבנד דוגמא טובה(

    אם לא נדע תודעתיית כלפי פנים וחוץ לעשות ההפרדה הזו, הזעם שיופנה כלפי הסמולנים באירופה יכול להתגלגל כלפי היהודים שאינם סמולנים ולישראל.

    אותם סמולנים הם היזמים, הדוחפים והתומכים הגדולים של הצפת הגירה חוקית ובלתי חוקית למדינות אירופה, דוגלים בהרס הזהות הלואמית של ההעמים האירופים ובפועלים במסיונריות ובעורמה כדי להגשים את מטרותיהם.

  6. הבעיה שיש ערבים בכל העולם
    אין מדינה שאין בה ריכוז ערבי ומוסלמי
    בברזיל יש מליוני ערבים נוצרים
    בסין בהודו באפריקה באסיה באמריקות באוקינאווה
    בכל פינה יש אוכלוסיות ענקיות
    והם לא מחבבים אותנו
    אפילו התייר הישראלי או יהודי
    מרגיש מאויים בכל פינה בעולם
    ובישראל יש כל כמה שנים מבצע או מלחמה
    ותיכף יהיה בלבנון או בעזה או מי יודע היכן
    ומפלס השינאה ירקיע שחקים
    בכל העולם
    ליהודי אין מנוח
    עם מדינה ובלי מדינה
    עם כיבוש ובלי כיבוש
    אפילו למוסלמים אין מנוחה בינם לעצמם
    העולם אכזר ואין מה לעשות הרבה
    אין שלום ואין ביטחון
    בכל העולם יש או טרור או פשע או תהפוכות
    ואין מדינה אחת בגלובוס
    שאין לה בעיות כאלה או אחרות
    גם העוני גדל ואי היציבות
    אירופה היתה פעם הדבש של העולם השלישי
    היום היא הופכת לעולם שלישי בגלל המהגרים

  7. חלק מהסיפור הוא כסף.
    למיטב ידיעתי תקציב האחראיים על ההסברה של ישראל בחו"ל נמוך יותר מאשר תקציב רוב המדינות להם אנו נוהגים להששות את עצמנו
    אין לנו גם גוף אחד הממונה על ההסברה הישראלית ומרכז את הידע ומתמחה בנושא
    וזאת למרות שישראל היא המדינה הזקוקה ביותר למאמצי הסברה. זהו מחדל ישראלי מתמשך