המידגם: העבודה מתחזקת, ליברמן חוזר לימין

בשבוע שעבר נערכו תשעה סקרים. הממוצע שלהם מצביע על עלייה של מפלגת העבודה, שהגיעה ל-25 מנדטים, ואילו הליכוד מתנגדנד בין 25 ל-20.

Jan-18-survey (1)

נראה שהפריימריז מקנים למפלגה תשומת לב תקשורתית שבתורה נותנת למפלגה תנופה בסקרים. במקרה של מפלגת העבודה אין ספק שבוחרי השמאל והמרכז אהבו את התוצאה, עם רשימה נשית שקיבלה הרבה סופרלטיבים מהתקשורת האוהדת.

לפני שבועיים ראינו את הליכוד עולה בסקרים לאחר הפריימריז במפלגה, וכעת אנו רואים מגמה דומה בעקבות הפריימריז במפלגת העבודה. הסקרים אמנם מחמיאים, אך בסופו של יום הרצוג מוצא את עצמו מוביל רשימת שמאל מובהקת שעלולה להקשות עליו להיכנס לממשלת אחדות לאחר הבחירות. היא גם עלולה להקשות על ליברמן, ש"ס והחרדים. הליכוד והבית היהודי איתרו את נקדות התורפה ברשימת העבודה ואנו צפויים לשמוע עוד הרבה ציטוטים של פרופ' יוסי יונה, או מירב מיכאלי בקמפיין של מפלגות הימין.

לפי הדינמיקה שהוצגה כאן, על התגובות בסקרים, יש לכאורה צפי לעליה קלה של מפלגת הבית היהודי בסקרים הבאים. אם כי יכול להיות מצב שעד הסבב הבא, האפקט של הפריימריס בבית היהודי יפוג. המפלגה נמצאת עכשיו על כ-16 מנדטים ובסקר אחד הגיעה ל-17. תוצאות הפריימריז במפלגה לא בדיוק קורצות לציבור החילוני הכללי. בעשירייה הראשונה נמצאות דמויות כמו הרב בן-דהן, ניסן סלומינסקי ושולי מועלם, שלא מושכות קהל שמרני ליברלי. לבנט נשארו עוד 3 שריונים ריאלים בכיס, אך השימוש בשריונים ידחוק החוצה את רונן שובל ואת הרב רונצקי שממוקמים בסוף הרשימה.

כמו מפלגת העבודה, גם מפלגת הבית היהודי מהווה מטרה קלה לקמפיין שלילי של מפלגות השמאל. אנו צפויים לשמוע הרבה על בצלאל סמוטריץ', אורית סטרוק ויהודית שילת. עוד אפקט שלילי על המירוץ של הבית היהודי יהיה כאשר תהיה התלכדות של מצביעי ימין לקראת יום הבחירות סביב הליכוד כדי להפוך אותו למפלגה הגדולה ביותר ולהגדיל את סיכוייה של ממשלת ימין.

'ישראל ביתנו' ממשיכה בצניחה החופשית בסקרים. בשבוע שעבר הציג ליברמן את הקמפיין הרשמי של המפלגה תחת הכותרת "אריאל לישראל, אום אל-פחם לפלסטין". הקמפיין הזה לא הצליח לקבל כותרות והתקשורת רואה את 'ישראל ביתנו' דרך נושא פרשיית השחיתות במפלגתו שפותחת מהדורות כמעט כל לילה, וכן הפרישות של הדמויות הבולטות. חה"כ אלעזר שטרן החליט סופית לחבור ליאיר לפיד. הוא ניהל מגעים להצטרפות לליברמן, אך ניתק מגע ברגע שהתפוצצה פרשיית השחיתות. קמפיין אום אל פחם מסמן את זניחת ההתמרכזות מצידו.

יתכן שליברמן הבין שהמאגר היחיד שנשאר לו כדי להגדיל את רשימתו הוא בין בוחרי הימין. מה משחזק את הרושם הזה הוא הודעתו של ליברמן כי לא יישב בממשלה עם מרצ. להרצוג יהיה קשה מאוד להרכיב קואליציה עם ליברמן. מאידך ליברמן עלול להיעלם מתחת לאחוז החסימה שהוא עצמו יזם את העלאתו.

Leader of the Yisrael Beytenu political party and Israeli Minister of Foreign Affairs Avigdor Liberman speaks at a conference of Yisrael Beytenu activists in Ariel
אולי העלאת אחוז החסימה היתה טעות? צילום: פלאש90

הקמבק של דרעי

לאט לאט, בלי ששמנו לב, ש"ס שרדה את משבר ההקלטות המביכות של הרב עובדיה יוסף זצ"ל. מפלגתו של אריה דרעי מתייצבת השבוע על 7 מנדטים בממוצע. רק לפני שבועיים המפלגה עמדה על 5 מנדטים והסתכלה בבעתה על אחוז החסימה. איך זה קרה? תגובה מהירה של דרעי שהרים תוך ימים ספורים מחשיפת הקלטת קמפיין שלם של בכיינות תוך הפניית אצבע מאשימה לעבר אלי ישי: "אבא, מה עשו לך?!" פגעו בכבודו של מרן. התוצאה היא שמאז פרסום הקלטת ישי לא עובר את אחוז החסימה בכמעט אף סקר. כמובן שכשמפלגה לא עוברת את אחוז החסימה בסקרים, יש לכך השפעה גם על התמיכה בה. מצביעים לא רוצים לבזבז את קולם על מפלגה שלא תיכנס לכנסת.

מדי שבוע אנחנו מדווחים כאן על מצב הסקרים העדכני. כל שבוע ישנם מרוויחים ומפסידים, אך כדי לקבל תמונה שלמה יותר כדאי לתת מבט מדי פעם לא רק על מה קרה השבוע אלא גם על תקופות זמן גדולות יותר. לפני כחודש וחצי, בתחילת ספטמבר, זה היה מצב הסקרים: נתניהו ובנט עמדו על 39 מנדטים. העבודה מרצ ויש עתיד ("רק לא ביבי") עמדו על 38 מנדטים. כחלון וליברמן ("המרכז") קיבלו 18 מנדטים. המפלגות החרדיות קיבלו 15 מנדטים והערביות 10. מה השתנה בחודש וחצי? לא הרבה. קואליציית "רק לא ביבי" התחזקה בשני מנדטים. אך מרכיב אחד בתוכה, מרצ, רואה את אחוז החסימה מתקרב. ובכל זאת, מפלגת העבודה של הרצוג נראית אחרי השבוע שעבר חזקה יותר מבשבועות הקודמים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. ליברמן לא רלוונטי,
    ליברמון גונב קולות מהליכוד
    ליברמן צריך ללכת.