כש'בצלם' משתפים פעולה עם משרד החוץ

בצלם נתפסו תומכים במדינת ישראל ומהרו להבהיר. בורג מתקוטט עם ארגון מולד ומרצים באוניברסיטת חיפה מתנגדים לסיור עם ניחוח ציוני.

מהרו להתנער מהפרסום שהשתמע ממנו שבכירי הארגון מעוניינים לשתף פעולה עם ממשלת ישראל. צילום מסך

לארגון 'בצלם' יש לא מעט מתנגדים בישראל, בעיקר בימין ובמרכז הישראלי. אבל ההתנגדות לארגון השמאל מצויה גם בקרב הפלסטינים ותומכיהם מארגוני החרם הבינלאומי נגד ישראל. באופן קבוע מאשימים אותם תומכי ארגוני BDS את 'בצלם' ב"הלבנת פשעי הכיבוש הישראלי".

לשיטתם, 'בצלם' מעניקים גוון של "נורמליזציה" בין ישראל לפלסטינים. 'בצלם' מפריעים לצבוע את ישראל בצבעי הכיבוש והאפרטהייד שמנסים להלביש עליה אותן קבוצות אנטי ישראליות, ועל כן, גם אם פעילי השמאל נלחמים על זכויות הפלסטינים, נאבקים נגד צה"ל, מככבים בדו"חות וועדות החקירה של גולדסטון ו"צוק איתן" – זה לא מספיק.

אם כי לרובנו ברור ש'בצלם' רחוקים מלשפר את תדמית מדינת ישראל ופעילותם מוסיפה שמן למדורת האנטי ישראליות מבחינת ארגונים פלסטינים אנטי ישראליים, ודאי תומכי החרם, מדובר ב"הלבנת פשעים". ההתנגדות למדינת ישראל היא לא טוטאלית במשנת 'בצלם', ועל כך אנשי החרם הפלסטיני לא סולחים. כך למשל ביקרו בעבר את 'בצלם' על נתינת חסות לכנס של ארגון ג'יי סטריט, שם נכחו ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט והשרה לשעבר ציפי לבני. לא יכול להיות, טוענים אותם ארגונים, ש'בצלם' יתנו במה ל"פושעי מלחמה" כאלו, אנשים שניהלו את מבצע עופרת יצוקה ומלחמת לבנון השנייה. 'בצלם' אפוא הם משת"פים של הכיבוש הישראלי.

בשבת האחרונה קבלו מתנגדי בצלם הפלסטינים "הוכחה" לטענותיהם. בעיתון 'ידיעות אחרונות' התראיין איש מרצ אורי זכי, שדיבר בכתבה תחת כובעו כמנהל הסניף של 'בצלם' בארה"ב בעבר. זכי סיפר ל'ידיעות' כי 'בצלם' הציעו את עזרתם למשרד החוץ בהתמודדות עם תנועת ה-BDS אך ממשלת ישראל סרבה בתוקף. הנה כי כן, ראיה ל"משת"פיות" של ארגון השמאל עם משרד החוץ הישראלי. האתר האנטי ישראלי "אלקטרוניק אינתיפאדה" מיהר לשגר את חיציו לארגון השמאל הישראלי שהוא כה מתעב.

תמונה אלקטרוניק
אתר "אלקטרוניק אינתיפאדה" דוחק לפינה את דוברת 'בצלם'. צילום מסך

תחת הכותרת "האם ארגון זכויות האדם בצלם סיים את תפקידו בתעמולה הישראלית?" משתלח עלי אבו-נימה, ממייסדי ארגון ה-BDS, בארגון השמאל וטוען כי 'בצלם' לקחו חלק ב"פרופגנדה הישראלית" באופן עקבי. המעניין הוא שארגון 'בצלם' בחר להעניק חשיבות לאתר ולכותב הקיצוני, ולשלוח תגובה בה הם מכחישים כל קשר לאמירות של אורי זכי. "אמירותיו (של אורי זכי י"פ) אינן משקפות לא את מדיניות של 'בצלם' ולא את סניף 'בצלם' בארה"ב", טרחה להשיב שרית מיכאלי, דוברת הארגון. בכתבה של ידיעות זכי מצוטט כמי שביקש ממשרד החוץ לדבר בשם ישראל באוניברסיטאות ובקמפוסים בארה"ב ולהילחם בתנועות החרם. מסתבר שהייתה פגישה בין משרד החוץ לארגון ג'יי סטריט ולתנועת 'בצלם' בה דנו כיצד יש להתמודד מול ה-BDS. בסופו של דבר, טען זכי, כי משרד החוץ ויתר על שירותי ההסברה שלו ושל ארגון 'בצלם'. דוברת בצלם, כך מספר עלי אבונימה, התעלמה מהשאלה כיצד התקיימה הפגישה בין משרד החוץ לארגון השמאל אחרי שהסבירה כי 'בצלם' לא משתפים פעולה בענייני הסברה מול משרד החוץ.

 בעקבות הכתבה של אבונימה טרחו ב-Ynet להוסיף את המילה "לשעבר" לתואר של אורי זכי כמנהל סניף 'בצלם' בארה"ב. מדוע כל כך חשוב לארגון 'בצלם' להכחיש שהם ניסו לסייע למדינת ישראל בהסברה נגד תנועת ה-BDS? האם הם מפחדים שהם ייחשבו כמשתפי פעולה עם ממשלת ישראל מצד ארגונים אנטי ישראלים או פלסטינים?

שרית מיכאלי דוברת 'בצלם', מה תגובתך?

"תודה לך, אבל אני לא מעוניינת להגיב".

אורי זכי, נראה שיש סתירה ביניכם.

"תפנה לדוברת 'בצלם'".

A Palestinian man walks by a grafitti sign calling to boycott Israel seen on a street in the West Bank city of Bethlehem on February 11, 2015. A Ramallah-backed Palestinian committee instructed Palestinian grocers across West Bank cities to ban Israeli products by Tnuva, the Strauss Group, Osem, Elite, Prigat, and Jafora-Tabori as of Wednesday. Photo by Miriam Alster/Flash 90 *** Local Caption *** ??? ?????? ??? ??? ????????
פעילי החרם תופסים את ארגון 'בצלם' בתור משתפי פעולה. בית לחם. פלאש90 מרים אלסטר

כוכב מולד

ארגון 'מולד' נחשב היום לאחד מארגוני השמאל הבולטים (בשנת 2013 זכה לתקצוב של 2.5 מיליון ש"ח מהקרן החדשה לישראל). עיקר פעילותם מתמקדת מול מפעל ההתנחלויות, החטיבה להתיישבות וועדת הכספים. מדובר בארגון שעוסק במחקרים ובפעילות תקשורתית ענפה, בעיקר נגד מתנחלים. זו הסיבה שיש שיתוף פעולה הדוק בין אנשי הארגון הזה לח"כ סתיו שפיר ש"עשתה קדנציה" על ניירות העמדה שלהם. אבל מי שזוכר את תחילת הוויית הארגון הזה, זוכר בוודאי את אחד המייסדים ויו"ר הארגון, הלוא הוא אברום בורג. בורג היה הפנים של 'מולד' בתקשורת בארץ ובעיתונות הבינלאומית. בינתיים עבר איזשהו חתול מהגבעות בין בורג לארגון ונפרדו דרכיהם. הדבר הגיע לידי כך שתמונתו של בורג הוסרה מהאתר של עמותת השמאל.

בורג, כזכור, חתך בשנים האחרונות לאזור חד"ש בואכה בל"ד. הוא הצביע לרשימה המשותפת בבחירות האחרונות. 'מולד' לעומת זאת, פועלים על הציר של השמאל הציוני. מעניין אותם המתנחלים וההתנחלויות. הם עובדים עם סתיו שפיר, לא עם דב חנין וזחאלקה. חלק מכספי מפלגת העבודה אף זרמו לארגון 'מולד', כפי שפרסם עמית סגל בחדשות 2, ועוררו תרעומת במפלגה. האם הקרע נבע מתוך זליגתו של בורג למחוזות הפוסט-ציונות?

'מולד' וגם בורג טוענים ש"הקרע" היה לפני הרומן שלו עם חד"ש. הם אפילו מתכחשים לעובדת היותו ממייסדי העמותה. זו תגובת דוברת 'מולד' שרון שחף: "אברום בורג לא ייסד את מולד אלא הועסק בו כשכיר. העסקתו הסתיימה לפני כשנה וחצי".

אברום בורג, מטייחים את ההיסטוריה?

"כן, דברים כאלו קורים. אני הייתי אחד משלושת האנשים שהקימו את 'מולד'. יחד עם אסף שרון ואבנר ענבר. היו שלושה מאמצים להקים מוסד חדש של השמאל אחד שלי, אחד של סולידריות שיח ג'ראח ושלישי של 'הקרן החדשה לישראל'. אני לקחתי על עצמי את המשימה לאחד את כל הכוחות הללו יחד וזה באמת הצליח וקם 'מולד'".

מסתבר שוויכוח בין בורג לחבורה הצעירה גרם לפירוק החבילה, בין היתר בגלל שהעמדות של בורג זוהו עם 'מולד'. אנשי הארגון אמרו לבורג שכל עמדה בעייתית של בורג הופכת להיות מזוהה עם הארגון ומנגד ההצלחות של ארגון השמאל, נגרפות לטובתו.

ומה השבת להם?

"תשובתי הייתה שאני גדלתי תחת צללים הרבה יותר גדולים מהצל שלי. גדלתי תחת צילו של אבי, של שמעון פרס וגם תחת יוסי ביילין וחיים רמון בשיא פריחתם ואף פעם לא הלכתי לאיבוד. אם אתם מרגישים שיש לכם בעיה שהנוכחות שלי מצילה עליכם אז אולי יש לכם בעיה עם האגו, או שהוא קטן מדי או גדול מדי, אבל אין בו מקום למישהו אחר. אם היעד של 'מולד' הוא להחזיר את השמאל בשלטון אז גם אני חלק מהשמאל. אם אתם לא יכולים להכיל אותי בחדר – מה תעשו איתי ברחוב? הלכתי ומאז אין לי קשר איתם ואכן תמונתי הוסרה מהאתר".

מה הפריע להם בעמדותיך? הבריחה לחד"ש?

"זה היה לפני הבחירות בלי קשר לעמדותיי. ואני לא ממש יודע מה הפריע להם, לא מעניין אותי ולא אכפת לי אני כבר לא שם. זה ממני והלאה. ביום שאני אשקיע מאמץ באנשים שלא נוח להם להיות איתי ולא נוח לי להיות איתם ייגמרו חיי. לא רוצים לא צריך, הלאה מה קרה. אגב, מה שרובם חושבים שם על מפלגת העבודה זה גרוע לפחות כמו מה שאני חושב רק הרבה יותר רהוט. הם הצביעו בדיוק כמוני. בסופו של דבר 'מולד' הוא מוסד עם פוטנציאל מאוד גדול ואני מקווה שהם יהיו מסוגלים להכיל בקרבם דעות רבות"

Israeli author Avraham Burg seen at the Israel Conference on Democracy, held in Tel Aviv on February 17, 2015. Photo by Amir Levy/FLASh90 *** Local Caption *** ????? ????? ????????? ????? ????
שיחפשו אותי; אברום בורג. פלאש90 אמיר לוי

אלכסנדר זייד? קולוניאליסט 

לאחרונה נחנך בית תפילה חדש לציבור סטודנטים המוסלמים באוניברסיטת חיפה. יש לא מעט סטודנטים מוסלמים באוניברסיטה ומן הראוי שיהיה להם מקום תפילה מכובד.

עם זאת, מרצים וסטודנטים טענו כי בבית התפילה הישן קשה לסטודנטים להתפלל בו והמקום דוחק. האוניברסיטה, שמעה את קולות המרצים והסטודנטים ומצאה מקום נוסף, גדול יותר ומכובד יותר, שישמש את המתפללים. אלא שמתברר כי חלק מהלחץ של מספר מרצים כלפי האוניברסיטה היה גם בגלל העובדה שיש יותר בתי כנסת מאשר בתי תפילה למוסלמים. המרצים התלוננו שיש בית כנסת במעונות לטובת סטודנטים יהודים, ולמוסלמים אין. בנוסף, מסתבר שהוקם שטיבלך קטן ברחבי האוניברסיטה, שגם הוא מוכר כבית כנסת ולכן שוגרו מכתבים לנשיא האוניברסיטה המביעים השתאות ותדהמה לנוכח ריבוי בתי הכנסת אל מול מיעוט מסגדים מאולתרים באוניברסיטת חיפה. "אנו חייבים להביע את השתאותנו לנוכח הפער המספרי יוצא הדופן הזה בין מה שהאוניברסיטה מעמידה לסטודנטים דתיים שלה כאשר הם משתייכים לשתי דתות שונות", נכתב במכתב המרצים.

הסיפור הזה נגמר בכך שהאוניברסיטה אכן בנתה בית תפילה גדול יותר לטובת הסטודנטים המוסלמים. אבל בסיפור הבא לא בטוח שלאוניברסיטה יהיה מענה לגחמות של מרצים אנטי ציונים בקמפוס החיפאי. בימים אלה מארגנת האוניברסיטה טיול מאורגן לאנשי הסגל של אוניברסיטת חיפה. מדובר בסיור ארכיאולוגי והוא יכלול ביקורים בגן הלאומי בית שערים, אנדרטת אלכסנדר זייד וציפורי. יופי של טיול, לא? ובכן, מסתבר שלמספר מרצים בסגל הסיור במקומות הלאומיים נתפס כסיור לאומני והוא מוציא מהם את חדוות הטיול באוויר הפתוח.

אותו מרצה סיפר על התרעומת שיש בקרב קבוצת מרצים מצומצמת שמעוניינת בסיור חלופי. כך מתברר ש"הנרטיב הלאומי הישראלי" נשפך מכל כיוון בסיור הזה והמרצים לא יודעים אנה הם באים. הרי אלכסנדר זייד הוא אמנם מאנשי ארגון "השומר" אבל הוא גם קולוניאליסט חסר תקנה מימי העלייה השנייה וציפורי היא התיישבות קולוניאליסטית של יהודים אירופאים על אדמת ספוריה שנכבשה במלחמות העצמאות.

מי יכול להיות שותף לסיור המנציח את הכיבוש של 48'? רק מרצים ציונים. על כן, סיפר המרצה, שוקלים המרצים הלא ציונים לקיים סיור אלטרנטיבי עם עמותת 'זוכרות', שזוכרת את הנכבה וחלילה לא יידבק בבגדם אבק של סיור ציוני בארץ ישראל.

Commemoration Site in memory of "The Watchman"Alexander Zaid, near the Beit She'arim National Park.Alexander Zaid . Zaid(1886-1938), one of the founders of the Jewish defense organizations, Bar Giora and HaShomer, lived in this area, in which he was also murdered. Photo by Yossi Zamir/Flash 90 *** Local Caption *** ??????? ???? ??? ?????? ???? ?????? ?????
גרם למבוכה בקרב כמה מרצים באוניברסיטת חיפה. פסלו של זייד. פלאש90 יוסי זמיר

דוליזאל תוצרת ישראל

התקשורת בארה"ב סערה בעקבות הגילוי המרעיש שרייצ'ל דוליזאל, פרופ' ללימודים אפריקאיים באוניברסיטת מזרח וושינגטון וממנהיגות קהילות השחורים בעיר ספוקן, היא לבנה ולא שחורה כפי שהציגה את עצמה. דוליזאל אמצה זהות שחורה למרות שגדלה כילדה לבנה בלונדינית ברחובות וושינגטון.

הוריה חשפו את "התרמית" לכאורה של מנהיגת הקהילה האפרו אמריקנית. "רייצ'ל רצתה להיות מישהי שהיא לא. היא בחרה לא להיות היא עצמה, אלא להציג את עצמה כאשה אפרו־אמריקאית, וזה פשוט לא נכון", אמרו הוריה בריאיון לתקשורת וחוללו סערה רבתי.

איבוד זהות ולבישת זהות אחרת, צריך לומר, היא מעשה שקורה בכל חברה. אמנם טשטוש הזהות כמו של דוליזאל לטובת זהות אחרת שבאה לידי ביטוי בגוף, בצבע העור, צורת השיער, הדיבור וכיוצא בזה זה קצת הרבה יותר נדיר לראות. אבל תופעת איבוד הזהות היא חוצת גבולות. הנה לכם דוגמה קטנה שנשלתה היישר ממחוזות הפייסבוק: נועה שיינדלינגר, אזרחית ישראל שהיגרה לקנדה, טוענת שהיא פלסטינית כשרה. הנה כי כן, שיח דוליזאלי למהדרין, תוצרת השמאל הרדיקלי מישראל:

שנדי
פלסטינית אורגינל. ואמרו קולולולו

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. תרגיל יחצנ"י כדי להציג את "בצלם" כארגון ישראלי חובב ציון…

    לא ליפול בפח

    1. בדומה לניסיונות הבלתי נלאים להציג את ג׳יי סטריט כאירגון פרו ישראלי

  2. פעם ראשונה שאני שמה לב לדמיון בין הסמל של בצלם לבין הדגל של דאעש…

  3. בעיקר ריגשה אותי נועה שינדלינגר שעזבה את מדינת ישראל וחיה את חייה במחוזות רחוקים…בזכות המעשה שעשתה , האויר בארץ נקי הרבה יותר….

  4. מה אגיד לכם, גם אני נולדתי בפלסטין, אין לי שום מרכיב אירופאי בזהות שלי, הקשר הרגשי שלי הוא לפלסטין, לנופיה, ולהיסטוריה שלה, ואני מדבר את שפת הארץ, העברית. אני כל כך קשור להיסטוריה של פלסטין, שאני מעדיף לקרוא להבשמה המקורי, ארץ ישראל.