פעיל פרו-ישראלי בספרד: ארגוני השמאל הישראליים הם הנשק של ה-BDS

ראיון בלעדי עם פעיל ספרדי בכיר הנאבק בבי.די.אס בארצו: ארגוני השמאל הישראליים הם הדבר הכי טוב שיש בידי מחרימי ישראל בחו"ל.

"הנשק הקטלני ביותר של אויבי ישראל בחו"ל הוא יהודים, ובעיקר ישראלים, שמציגים את ישראל כפושעת מלחמה" • את הדברים החמורים הללו אומר ל'מידה' אנגל מאס, נשיא ארגון ספרדי למאבק ב-BDS • לא תתקשו לנחש למי הוא מתכוון

ארגוני השמאל מתדלקים את החרם; הפגנת BDS. צילום: laetitiablabla, (CC BY-NC-ND 2.0), via flickr
ארגוני השמאל מתדלקים את החרם; הפגנת BDS. צילום: laetitiablabla, (CC BY-NC-ND 2.0), via flickr

לאחרונה הסעיר תחקיר 'עובדה' את המערכת הפוליטית. התחקיר, בשיתוף ארגון 'עד כאן', חשף כי פעילי שמאל בארגונים 'בצלם' ותעאיוש', עזרא נאווי ונאסר נוואג'עה, מסרו סוחרי קרקעות פלסטינים למוות בעינויים, משום שביקשו למכור קרקע ליהודים. בימים שחלפו מאז, שוחררו לתקשורת קטעי וידאו נוספים, הפעם על הקשר בין אנשי 'שוברים שתיקה' לאותם פעילי שמאל.  

אך לצד הסערה הפנים-ישראלית בעקבות פעילותם של נאווי ושותפיו בארגוני השמאל, מסתבר כי נזקם של הארגונים הללו חורג הרבה מעבר לגבולות הארץ. על כך יכולים לספר דורשי טובתה של ישראל, שאינם בהכרח ישראלים.

בראיון ל'מידה', מספר אנגל מאס, נשיא 'ACOM' – ארגון ספרדי היושב במדריד ומהווה את חוד החנית במאבק נגד ארגוני ה-BDS בספרד – כיצד פעילותם של ארגוני השמאל הישראליים ושופרם, עיתון 'הארץ', משרתת את הגופים הפרו-פלסטיניים הקוראים לחיסולה של ישראל.

"הנשק הקטלני ביותר של אויבי ישראל בחו"ל הוא יהודים, ובעיקר ישראלים, שמציגים את ישראל כפושעת מלחמה", אומר מאס (47), ספרדי תושב מדריד ויהודי-חילוני, שהקים את 'אקום' ב-2003. "קשה לי לתאר עד כמה הפעילות של ארגונים ישראליים מסוימים מקשה עלינו את החיים. אני אמנם לא נאלצתי להתנצח עם ישראלים, אך בעימותים שאנחנו מנהלים עם פעילי BDS, תמיד מגיע הרגע בו הם שולפים מהשרוול עדות של שוברים שתיקה או דו"ח של בצלם, ואומרים לי: 'אם זה מה שישראלים אומרים על ישראל, מי אתה שתגיד לנו אחרת?'".

יש לך דוגמאות?

קח למשל את הנושא של מה שמכונה בספרד "הכיבוש הישראלי הבלתי-חוקי של אדמות פלסטיניות". הארגון שלנו מורכב מאנשי ימין ושמאל כאחד, ולכן חלקנו מאמינים בפתרון של שתי מדינות וחלקנו בפתרונות אחרים. זה לא רלוונטי ואנחנו לא עוסקים בזה. מה שחשוב זה שאנחנו מנסים להסביר לספרדים שאותו "כיבוש בלתי-חוקי" לא נבע מתאווה קולוניאלית של ישראל, אלא התרחש על רקע מלחמת מגן ב-1967. נכון ששליטה צבאית על עם אחר זה לא מראה מלבב, בלשון המעטה, אבל רוב מוחלט מהפעולות של ישראל, כמו מעצרים, מחסומים וכדומה, נועד כדי למנוע טרור פלסטיני. כשחיילים מתעמרים בפלסטינים ללא צורך, הם בדרך כלל נענשים.

אבל אז פעילי בי.די.אס שולפים כתבות מעיתונים זרים, המביאים עדויות של חיילים ישראלים לשעבר ('שוברים שתיקה') שמספרים על פעולות לא-מוסריות שהם ביצעו לכאורה כחלק מאותו כיבוש ישראלי. הקהל הספרדי אומר לעצמו שאם חיילים ישראלים טוענים בעצמם שהם מאמללים פלסטינים, ואף מוסיפים שהעדויות שלהם אינן חריגות אלא מעידות על השגרה היומיומית בשטחים – אז זה בטוח נכון. זה ללא ספק שחמט לטובת ה-BDS.

אותו סיפור חוזר גם עם ארגונים כמו 'בצלם' או 'רבנים למען זכויות אדם', שמגישים לממשלת ישראל עצומה להפסיק להרוס בתים של פלסטינים, ואז ההסברים שלנו שרבים מהבתים שנהרסים נבנו בניגוד לחוק והם משמשים ככלי פוליטי בידי הפלסטינים נגד ישראל, יורדים לטימיון. מבחינתם, אם אפילו אנשי דת יהודים וישראלים טוענים שמדובר במעשה לא מוסרי – אז למה אנחנו, שבכלל לא גרים בישראל, נחשוב שכן?".

100 מתנדבים, לא כולם יהודים

ארגוני השמאל מקשים עלינו; אנגל מאס
ארגוני השמאל מקשים עלינו; אנגל מאס

מאס (47), אמנם נולד למשפחה יהודית, בעיר מורסיה בדרום ספרד, אך לדבריו, "הוריי לא גידלו אותי כיהודי. לא ערכנו את ליל הסדר בפסח, לא צמנו ביום כיפור ולא הדלקנו נרות בחנוכה". בבגרותו, התחקה מאס אחר זהותו היהודית, ובשיאו של התהליך הקים לפני 12 שנים את 'ACOM'. הארגון כולל למעלה ממאה מתנדבים הפועלים למען ישראל, מחציתם כלל אינם יהודים – מכותבי ניירות עמדה ומתרגמי מסמכים, דרך מארגני הפגנות ומדריכי טיולים לארץ, ועד עורכי דין שנאבקים משפטית בתנועת החרם על ישראל.

לאחרונה, היתה שותפה 'אקום' למספר למספר ניצחונות משמעותיים על ארגוני ה-BDS: סירובן של ערים בספרד להחרים אירועי תרבות המגיעים מישראל; ביטול הדרישה מהזמר מתיסיהו להביע תמיכה בעם הפלסטיני כתנאי להשתתפותו בפסטיבל מוסיקה בספרד, ואף הבעת התנצלות מצד המארגנים בפני הזמר; והפסיקה התקדימית של בית המשפט הלאומי בספרד, שהורה בשבוע שעבר לממשלה הספרדית לפצות את אוניברסיטת אריאל בסכום כולל של 100 אלף יורו בגין סילוקם של סטודנטים מאריאל מתחרות בינלאומית במדריד, בנימוק שהם מגיעים מ"שטחים כבושים".

"אוניברסיטת אריאל היא זו שניהלה את המאבק, אך עורכי הדין שלנו סייעו לה בתחילת הדרך", אומר מאס. "כל הכבוד לאריאל שלא ויתרה, והלכה עד הסוף עם העניין. מדובר בפסיקה תקדימית, כי היא קובעת שלא רק שפעילות ה-BDS מנוגדת לחוק

הספרדי, אלא היא גם תהיה כרוכה במתן פיצויים למי שנפגע ממנה. זה אמנם לא יעצור את ה-BDS, שמשתמש באמצעים ברוטאלים, לעתים עד איום בהפעלת אלימות כלפי מי שלא ייענה לדרישתם להחרים את ישראל, אבל זה בהחלט יכול להצר צעדיו".

מאס מקווה כי ההחלטה לפצות את אוניברסיטת אריאל תסייע לארגונו במאבק המשפטי שהוא מנהל בימים אלו מול עיריות סנטיאגו וגראן קנריה, בגין החלטתן להיענות לקריאות ה-BDS ולהחרים אירועי תרבות ישראליים, בטענה כי הן הפרו את החוקה הספרדית.

מאס מסביר כי האתגר הגדול ביותר שעומד בפני הארגון שלו נוגע לעיסוק האובססיבי וחסר הפרופורציות בסכסוך הישראלי-פלסטיני, ובעיקר בעוולות לכאורה שמבצעת ישראל. "אם ספרדי פשוט פותח כל יום טלוויזיה או אתר אינטרנט, וכל מה שהוא רואה זה התעמרות של ישראלים בפלסטינים, אז הוא משוכנע שישראל היא הבעיה הכי גדולה בעולם כיום", מסביר מאס. "הפיגוע בתל אביב, למשל, לא הוגדר בתקשורת הספרדית כטרור, אלא כ"תקרית ירי", בה נורו גם פלסטינים וגם יהודים. התעסקו יותר בשאלה אם ישראל תעביר או לא תעביר גופות של פלסטינים – שכמובן אף אחד לא מציין כי מדובר במחבלים שנהרגו בעת ביצוע פיגוע – מאשר ברצח יהודים בידי פלסטינים".

וחלקו של עיתון 'הארץ' שהזכרת?

המשימה הופכת לקשה הרבה יותר, כששונאי ישראל מנפנפים במאמרים של עיתון 'הארץ' על האפרטהייד שמבצעת ישראל, או שלגיטימי מצד פלסטינים לזרוק אבנים על ישראלים. מבחינת הפרשנים והכתבים הספרדים, כלי התקשורת היחיד שקיים בישראל, וממנו הם מצטטים, זה 'הארץ'. אתרי חדשות ישראליים אחרים שפונים לקוראים זרים, כמו ה'ג'רוזלם פוסט' או 'טיימס אוף ישראל' פשוט לא קיימים. זה לא במקרה כמובן, כי התכנים שמייצר 'הארץ' משרתים את האג'נדה האולטרה-ביקורתית נגד ישראל. התוצאה היא שרוב מוחלט מהציבור הישראלי, אנשי ימין ושמאל כאחד, שלא מייצאים את הוויכוחים ביניהם לארגונים בינלאומיים שדורשים את רעתה של ישראל – פשוט לא נספרים בספרד.

מאס וארגונו לא שוקטים על השמרים, אלא פועלים בפרלמנט הספרדי לצמצם את התמיכה של ממשלת ספרד בארגונים לא-מדינתיים אנטי-ישראליים, ביניהם גם ארגונים דוגמת 'רבנים למען זכויות אדם' ו'שוברים שתיקה'. "אנחנו מסבירים לפוליטיקאים הספרדים כי אלו לא ארגוני זכויות אדם, אלא ארגונים בעלי אג'נדה פוליטית מובהקת", אומר מאס. "לא הגיוני שמשלם המסים הספרדי יממן פעילות פוליטית של צד כזה או אחר בישראל, בדיוק כמו שלא היה עולה על הדעת שממשלת ישראל היתה מעבירה כספים לארגונים הקוראים בריש גלי להיפרדותה של קטלוניה מספרד (צעד שנראה בימים אלו קרוב מתמיד) או להענקת עצמאות מלאה לבאסקים. זה היה מייצר מהומת אלוהים בספרד, ובצדק. אז למה כשהמצב הפוך, וספרד מסייעת לארגונים שלא מעוניינים בשתי מדינות אלא מהללים מחבלים, תומכים באלימות נגד ישראל וקוראים לחיסולה של המדינה יהודית (מאס מתכוון כאן לכלל הארגונים הפרו-פלסטיניים שספרד תורמת להם, ג"צ) זה לגיטימי?".

אתה תומך בהצעת החוק של שרת המשפטים, איילת שקד, כי ארגונים הנתמכים בידי ממשלות זרות יהיו חייבים לציין זאת?

אני מבין את ההחלטה הזו, ואנחנו פועלים לחקיקת החלטה דומה גם בספרד. עד תחילת הפעילות שלנו, ספרד היתה אחת מארבע המדינות האירופיות המובילות במימון ארגונים אנטי-ישראליים. אנחנו משפרים את המצב בצעדים זהירים אבל זה לוקח זמן. הבעיה היא שהאיחוד האירופי עצמו מפר לכאורה את החוק, בייצור מנגנון פלסטיני שאינו חוקי דרך מימון גופים שלא שואפים לשלום, אלא פועלים רק להגברת האלימות.

נתקלת באנשי שמאל ישראלים שטוענים כי אתה מייצג את האינטרסים של הימין הישראלי?

לא נתקלתי באנשי שמאל ישראלים, אבל חשוב לי להדגיש שאני פטריוט ספרדי, ואין לי עניין להתערב בענייניה הפנימיים של ישראל. אני והארגון בראשו אני עומד לא עוסקים בסוגיות שנויות במחלוקת בציבור הישראלי, כמו ההתנחלויות או הפתרון לבעיה הפלסטינית. התפקיד שלנו זה להגן על ישראל מפני אלו ששואפים להכחיד את המדינה היהודית מהעולם – ואני מאמין שרוב מוחלט מהציבור הישראלי, ימין כשמאל, תומך באג'נדה הזו.

מחרימי ישראל מצטטים את העדויות; שוברים שתיקה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
מחרימי ישראל מצטטים את העדויות; שוברים שתיקה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

לספרד בעיות משלה

בינתיים, ספרד מצויה בברדק פוליטי, שתוצאותיו יכולות להשפיע ישירות גם על המדיניות הספרדית כלפי ישראל. יותר משלושה שבועות חלפו מאז נערכו בספרד הבחירות לפרלמנט, ועדיין אין ממשלה באופק. בימים האחרונים, הועלתה אפשרות כי מפלגת השמאל הקיצוני 'פודמוס' ("אנחנו יכולים" בספרדית, ברפרנס ברור לסיסמת הבחירות של ברק אובמה ב-2008), בראשות פאבלו אילגסיאס, תחבור למפלגה הסוציאל-דמוקרטית הספרדית בהקמת ממשלת שמאל. ההצלחה הארצית של 'פודמוס' מגיעה אחרי שאנשיה כבשו את ראשות הערים האטרקטיביות ביותר בספרד – ברצלונה ומדריד – כשראשת העיר ברצלונה, אדה קולאו, הביעה תמיכה בחרם על ישראל, והאוניברסיטה של העיר, שאינה נחשבת לאיכותית במיוחד, החליטה להחרים כל שיתוף פעולה עם ישראל.

כניסתם של 'פודמוס' ואיגלסיאס, המצדדים באופן מוחלט בתנועת ה-BDS, לממשלה הספרדית, לא מבשרת טובות לישראל. במרץ האחרון, פרסמנו ב'מידה' כי איגלסיאס, דמות כריזמטית בעלת הופעה חיצונית מרשימה, כינה את מחבלי החמאס "מורדי גטו ורשה המודרנים", והוא מחובר בעבותות למשטר האייתוללות של איראן. תכנית הטלוויזיה המצליחה שלו, 'פורט אפאצ'ה', משודרת ב'היספאן טיוי' – שלוחה של הטלוויזיה הממלכתית האיראנית המשדרת דברי תעמולה של המשטר למדינות אמריקה הלטינית ולספרד.

"זה מאוד מאכזב שמפלגה כמו 'פודמוס' זוכה לקולות רבים", אומר מאס, "אבל זה טבעי במדינה עם ממדי אבטלה ושחיתות גבוהים, שאנשים יתמכרו לגוף חדש וצעיר שקורא לבצע מהפכה. בספרד, הפלסטינים נתפסים כקורבן וכמסכנים, ולכן החיבור בין צדק חברתי לצדק לפלסטינים הוא כמעט מתבקש. אפשר להוסיף לזה גם היבטים אנטישמיים שקיימים עדיין בחברה הספרדית כדי להבין את התמונה הכוללת. בין אם 'פודמוס' ייכנסו לממשלה ובין אם לא, אנחנו נחושים להמשיך להופיע בכל טריבונל, ציבורי, תקשורתי או משפטי, ולהגן על מדינת ישראל. אני מאמין שבסופו של דבר, ההיגיון הבריא ינצח".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. חשוב לדעת, שבאירופה לא כולם כמו שרת החוץ השבדית, וכדאי מאוד שמשרד החוץ ישתף פעולה ויעזור לארגונים כמו זה של מר אנגל מאס , אשר מגיעה לו כל תמיכה אפשרית מממשלת ישראל

  2. זה רק מוכיח שלעולם אבל לעולם לא תגיע אינפורמציה אוביקטיבית לציבור הרחב ברחבי העולם. למרות הטכנולוגיות והעובדות בשטח האמת מוצגת בעיוות. בסובייקטיביות.

  3. ל שוברים שתיקה. תהיו גברים תרימו את הכפפה.
    בואו ל מרילנד. ל די סי. ותוכיחו במה שאתם ״״חושבים״״ שאתם טובים בו.
    כניראה שאולי תגיעו לשם. אבל. לא בטוח שתחזרו בשלום. אולי זאת תהייה הפעם האחרונה שלכם. זבל המין ה אנושי