אפקט טראמפ: סעודיה סופגת אש בתקשורת הערבית

העולם הערבי סוער בעקבות ביקורו של טראמפ, והביקורת על סעודיה מציפה את הרשתות החברתיות. לקט הקריקטורות שלהלן ממחיש את הוויכוח הפנימי ואת הלחצים שמופעלים על דעת הקהל ומנהיגי האזור

הערבי הנכנע פורס שטיח של דולרים לטראמפ הגאה. צילום מסך מתוך האתר Arabi21

ביקור טראמפ בסעודיה בשבוע שעבר זכה לסיקור אינטנסיבי בתקשורת הערבית. הרשתות שידרו את נאומיו בשידור חי, והעיתונים עסקו בו ללא הרף.

בתקשורת הסעודית, בעידוד של גורמים מלמעלה, כונה הביקור "היסטורי", ואירועי הפסגה שנערכו במהלכו תוארו כ"חסרי תקדים". המלך הסעודי סלמאן אמר כי השיחות עם הנשיא טראמפ מהוות "נקודת שינוי משמעותית ביחסים בין המדינות", וכי ההסכמים שנחתמו בין סעודיה, מדינות המפרץ וארה"ב הם הסכמים היסטוריים ובעלי חשיבות רבה. כתבות שונות סיקרו את הזדמנויות התעסוקה החדשות שייפתחו לצעירים סעודים בזכות ההסכמים שנחתמו, וגם יוזמה של במאי סעודי, שערך תחרות צילומי טראמפ בקרב צלמים מקומיים.

החיזוק שהעניקה ארה"ב לסעודיה מול הציר השיעי, הובלט במאמרי דעה רבים. כך, מאמר של העיתונאי הסעודי המפורסם תורכי א־דח'יל נשא את הכותרת: "סלמאן וטראמפ (מסכימים)… איראן היא ראש הטרור". כותרת אחרת בישרה כי "הקשרים בין סעודיה וארה"ב הנם קשרים אסטרטגיים מלאים". בתכניתו הקומית של המגיש הלבנוני נדים אוטיש, הוצגו באור מגוחך רשתות טלוויזיה ערביות שהתנגדו למדיניות החדשה או מיעטו בחשיבותה.

תמונותיו של טראמפ בישראל ובפרט בכותל המערבי (המכונה בתקשורת הערבית "חָאיִט אַלְבּוּרָאק"), גרמו לפקפוק בנוגע ליחסו של טראמפ למוסלמים, והתקשורת הסעודית התגייסה להגנה על הנשיא האמריקני. כדי להציג לקוראים דמות ניטרלית של טראמפ היא התמקדה בכך שהוא הגיע לכותל ולכנסיית הקבר לבדו, אף שלדבריהם "נתניהו רצה להיראות איתו במקומות אלה".

מאמר משעשע שפורסם ברשת 'אלערביה' שבבעלות סעודית, הגן על טראמפ מפני טענות שלפיהן הוא "שתה אלכוהול במהלך פגישתו עם נתניהו". אז נכון שטראמפ אינו מוסלמי ואינו מחויב להלכה המוסלמית, ובכל זאת ראתה סעודיה צורך לספק לבן בריתה החדש כתב הגנה מרשים וארוך, שבו הודגש כי "הנשיא האמריקני חדל מלשתות אלכוהול לפני 35 שנה" (מה שנכון, אגב).

ההנהגה הסעודית מתמודדת בימים האחרונים עם ביקורת גוברת מצד גורמים שונים נגד התקרבותה לארה"ב ולמערב. בין היתר, הלכי הרוח הללו באו לידי ביטוי בקריקטורות, כלי ביקורתי שבעולם הערבי נעשה בו שימוש נרחב. מאיירי הקריקטורות נוטים להציג דמות של ערבי כנוע, חסר ערכים ומנוצל, כדי להביע את ביקורתם על המנהיגות הערבית.

בשבוע שעבר מלאה העיתונות הערבית קריקטורות כאלה, שביטאו התנגדות רחבה למדיניות החדשה של סעודיה.

תחת הכותרת "ביקור טראמפ", הציג אתר 'מצר אלערביה' (מצרים הערבית) את הסעודים והאמריקנים כחסרי ערכים, ואת הביקור כסובב סביב כסף ואינטרסים ולא ידידות אמיתית.


גם הקריקטוריסט עימאד חג'אג, מהעיתון אלערבי אלג'דיד, ביקש לשוות לטראמפ דימוי של צבוע ואינטרסנט. תחת הכותרת "סלון האינטרסים האמריקניים" אנו רואים את שערו של טראמפ משתנה על פי האינטרס הרגעי. באדום: המוסלמים, בצהוב (שערו של טראמפ): מימין "אויב" ומשמאל "ידיד". קישור

והנה דמות הערבי הנכנע פורסת שטיח של דולרים (במקום שטיח אדום) לטראמפ הזחוח והגאה בעצמו, מתוך האתר Arabi21.

אתר "ערבי אקספרס" הביע ביקורת על כך שטראמפ הכליל את חמאס ברשימת ארגוני הטרור, כאשר כל המנהיגים הערבים המשתחווים לטראמפ אינם טרוריסטים, ורק הצעיר "המתנגד" והבוטח בעצמו מכונה "טרוריסט".


חשבון הטוויטר 'שאון ערביה' (עניינים ערביים), הציג את טראמפ כשולט בעולם הערבי, כאשר הסוס הוא מפת "המולדת הערבית" מהמפרץ ועד האוקיינוס.

הקריקטוריסט הלבנוני SALAROSH, מבקר חריף של המדיניות הסעודית, הראה כיצד טראמפ מתקבל בכבוד מלכים, בזמן שסעודיה מתייחסת לנשים באופן מחפיר והורגת אזרחים בתימן.

ميلانيا #ترامب لم تستقبلها أي نظيرة سعودية، لماذا؟
هل #السعودية بلا نساء..؟ pic.twitter.com/IuspiH578q

זווית נוספת שבאה לידי ביטוי בקריקטורות של SALAROSH, היא הבלטת האופוזיציה הסעודית לשלטון, אי־הלגיטימציה שלו והניסיון להסתיר זאת מהאמריקנים. או כלשונו: "הביטחון והיציבות בסעודיה לא יתאפשרו באמצעות עסקאות נשק, בעוד העם נתון תחת משטר בלתי דמוקרטי".

קריקטורה נוספת ממחישה את הביקורת כלפי הצביעות של הממשל: "הצילו אותנו מעריצותם של בית אל-סעוד".

קריקטורות רבות התייחסו לביקורו האוהד של טראמפ בירושלים במורת רוח. תחת הכותרת "טראמפ בירושלים הכבושה" הציג האתר Arabi21 את טראמפ כאויבם של המוסלמים, עם מלניה טראמפ לבושה בשמלה הזהה לזו לשמלתה של שרת התרבות והספורט הישראלית מירי רגב, ועליה תמונה של כיפת הסלע. קישור

תחת הכותרת " חָאיִט אַלְבּוּרָאק" מובא ציטוט של ראש הממשלה נתניהו: "אלאקצא וחָאיִט אלבֻּרַאק הם תחת ריבונות ישראל לנצח", כאשר דמות הערבי הולכת הצדה עם דגל "המלחמה בטרור". קישור

ביקורו של טראמפ העניק לסעודיה רוח גבית לביצור מעמדה האזורי, ודלק למאבקיה מפנים ומחוץ. עם זאת, חיבוק הדוב האמריקני יצר גם תגובת שרשרת בדעת הקהל הערבית, המביאה לחיזוק שיתוף הפעולה בין הגורמים המתנגדים למדיניות החוץ הסעודית ולהתמרמרות גוברת של גורמים פנימיים בסעודיה, המערערים על הלגיטימציה של שלטון בית סעוד.

טראמפ משנה מן היסוד את המדיניות האמריקנית באזור. לא ידוע כיצד יתממשו תוכניותיו, אך מה שבטוח הוא שהולך להיות מעניין.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. תוצא טראמפ: סעודיה סופגת אש בתקשורת הערבית
    תוצא עזריה
    תוצא החממה

    1. על הפנים.
      עדיף כבר להשתמש במילים תוצאה, תופעה, תוצר או אפקט.

  2. הם מטומטמים. פסיכים או סתם אהבלים…
    הנה קמה נדינה שתמכה בשיעים ושינתה דעתה והם מתנגדים. האם אינם מבינים את הסכנה בשיעה?