?האם ישראל היא מדינת אפרטהייד

בעולם הערבי ובמערב מאשימים את ישראל באפרטהייד, בדומה למשטר שהתקיים בעבר בדרום-אפריקה. אך סקירה של המזרח-התיכון מעלה תמונה הפוכה לגמרי

בעולם הערבי ובמערב מאשימים את ישראל באפרטהייד, כלומר, באפליה ממוסדת של מיעוטים, בדומה למשטר שהתקיים בעבר בדרום-אפריקה. אך סקירה של המזרח-התיכון מעלה תמונה הפוכה לגמרי: מיעוטים דתיים ואתניים נאנקים תחת משטרי אפליה ואלימות על-פני כל המזרח-התיכון כמעט, להוציא מקום בולט אחד: ישראל. ד"ר עמנואל נבון בוחן את סוגיית האפליה

קיר האפרטהייד הישראלי. תעמולה שמוכיחה את עצמה

"שבוע האפרטהייד הישראלי" הסתיים לא מזמן בקמפוסים ברחבי העולם, אך היוזמה לקיום השבוע הזה החלה כבר ב-2005. עם הזמן, צירוף המלים "ישראל" ו "אפרטהייד" הופך ליותר ויותר מקובל לא רק במערב אלא גם בישראל עצמה. למשל, גדעון לוי טען בעיתון "הארץ" באוקטובר 2012 שרוב הישראלים תומכים במשטר אפרטהייד בישראל; אורי אבנרי ואקדמאים כפרופ' דניאל בלטמן וד"ר אלון ליאל טענו שהחקיקה "הימנית" של הכנסת ה-18 מיועדת להפוך את ישראל למדינת אפרטהייד.

ובכן, האם ישראל היא מדינת אפרטהייד?

"אפרטהייד" היא מילה באפריקנס, השפה של האפריקאנרים (הידועים גם כ"בורים"), דרום-אפריקנים לבנים וקלוויניסטים ממוצא הולנדי, גרמני, וצרפתי. המשמעות של המילה אפרטהייד היא "הפרדה" או "קיום בנפרד".

מיישבים את דרום-אפריקה

ההולנדים היו המתנחלים הלבנים הראשונים בדרום-אפריקה, כאשר כף התקווה הטובה החלה לשמש באמצע המאה ה-17 כתחנת-ביניים עבור ההולנדים בדרך למושבותיהם באינדונזיה. עם השנים הפכה תחנת-הביניים למושבה של ממש, ויותר ויותר הולנדים נשארו והתיישבו שם. בסוף המאה ה-17, הצטרפו אליהם צרפתים פרוטסטנטים שברחו מן הרדיפה הקתולית נגדם.

בריטניה החלה להתעניין במושבה ההולנדית בדרום-אפריקה בסוף המאה ה-18, בשל הזהב והיהלומים שהתגלו שם. הבריטים כפו את שלטונם בכוח על האפריקאנרים בתחילת המאה ה- 19, והזרימו לשם מתנחלים בריטים. לאחר מלחמות עקובות מדם וממושכות בין הבריטים לאפריקאנרים, קיבלה דרום-אפריקה עצמאות מבריטניה ב-1931, ונוסדה כמדינה מלאכותית ושסועה בין בריטים, אפריקאנרים, והילידים האפריקנים. המפלגה הלאומית של האפריקאנרים זכתה בבחירות 1948, והקימה באופן רשמי את שלטון האפרטהייד.

כזה אין בישראל. שלט המגביל אזור לשימוש לבנים בלבד בדרום אפריקה

אפליה ממוסדת בדרום-אפריקה

אפליה נגד השחורים רווחה גם לפני 1948, אך משטר האפרטהייד ייצג מדיניות רשמית של אפליה גזעית. החוק הדרום-אפריקני חילק את האוכלוסייה לארבע קטגוריות: יליד, לבן, צבעוני ואסיאתי.

ללא-לבנים היה אסור על-פי חוק להתגורר בשכונות של לבנים. ב-1970 בוטלה הזכות של הלא-לבנים להיבחר לפרלמנט, ובוטלה גם האזרחות הדרום-אפריקנית של השחורים, שהוחלפה באזרחות בעשר הרשויות הנפרדות שהוקמו עבורם: הבנטוסטנים (Bantustans). ממשלת האפרטהייד העבירה בכוח אוכלוסיות שלמות של שחורים מן הערים הגדולות אל הבנטוסטנים, גירשה אוכלוסיות והרסה שכונות. בשנות ה-50, למשל, הממשלה גירשה כ- 60,000 שחורים מיוהנסבורג  (Johannesburg) לסווטו (Soweto).

שלטון האפרטהייד הפריד באופן מוחלט בין הלבנים לבין הלא-לבנים בבתי-ספר, בתחבורה ציבורית, בבתי-חולים, בבתי-קולנוע, בחופי הים, ובשאר המקומות הציבוריים. לשחורים היה אסור לרכוש אדמה או בתים בשכונות הלבנות, והחוק אסר על נישואים בין קבוצות אתניות. אפילו קיום יחסי-מין עם אדם מקבוצה אתנית אחרת הוגדר כעבירה פלילית.

ישראל והאפרטהייד

מה לכל אלו ולישראל? אין במדינת ישראל חוק של הפרדה בין גזעים. אין איסור על קיום יחסי-מין בין ערבים ליהודים. ערבים לומדים באוניברסיטה, הולכים לקולנוע לצד יהודים, משתזפים בחוף הים, ונוסעים באוטובוסים לשירות כולם. אין מגבלות על זכויות הקניין של הערבים, ומאז בג"ץ "קעדאן נגד מדינת ישראל" ממרץ 2000, אסור למדינה למנוע מאזרח ערבי לרכוש אדמה אפילו במקומות שנרכשו על-ידי הסוכנות היהודית עבור התיישבות יהודית. לערבים בישראל אזרחות ישראלית, והם נבחרים לכנסת על-פי שיטת בחירות יחסית שמאפשרת ייצוג שווה והוגן לכולם.

במדינת ישראל, שופט ערבי שלח לכלא נשיא לשעבר של מדינת היהודים בשל עבירות מין. בבית-המשפט העליון מכהן שופט ערבי, והיו בעבר סגני יושב ראש כנסת ערביים.

איפה האפרטהייד? נערות ערביות באוניברסיטת בן-גוריון

אפרטהייד ביהודה ושומרון

גם ביהודה ושומרון, שם התושבים הערבים אינם בעלי אזרחות ישראלית, אי-אפשר להאשים את ישראל באפרטהייד. מאז 1995, האוכלוסייה הערבית ביו"ש חיה תחת ריבונותה של ממשלה פלסטינית עצמאית. הרשות הפלסטינית היא למעשה מדינה עם ריבונות חלקית. יש לפלסטיני ממשלה, מערכת משפט, נציגויות בכל העולם, ואפילו אזרחות פלסטינית, שהוענקה, בין השאר, לדניאל בירנבאום. ישראל אמנם שולטת במעברים הבינלאומיים בין הרשות הפלסטינית לבין ירדן, והיא מטילה לפעמים מגבלות על התנועה בין ערי הגדה מטעמים ביטחוניים, אך המרחק בין פיקוח על מעברים בשל צורך ביטחוני לבין אפרטהייד גדול מאוד.

למען האמת יש אפרטהייד ביהודה ושומרון:  אפרטהייד של הרשות הפלסטינית כלפי יהודים ונוצרים. ליהודי אסור לרכוש אדמה מערבי, ודינו של ערבי שימכור אדמה ליהודי הוא מוות. בית-לחם מתרוקנת מאוכלוסייתה הנוצרית, הסובלת מאפליה חריפה. ברמאללה החוק אומנם לא אוסר על יהודי להיכנס לבית-קולנוע, אבל מעשית הוא מסתכן בחייו אם כך יעשה.

ומה לגבי העתיד? מחמוד עבאס כבר הודיע כי במדינה הפלסטינית לא יהיה מקום ליהודי אחד. המדינה הפלסטינית תגרש את היהודים לפני הקמתה, ותמשיך לנקוט במדיניות של אפרטהייד כלפי המיעוט הנוצרי.

מיעוטים תחת אפרטהייד בעולם הערבי

הרשות הפלסטינית אינה יוצאת-דופן בעולם הערבי. כל מדינות ערב, ממרוקו ועד עיראק, הן מדינות אפרטהייד, דהיינו, מדינות שנוקטות באופן רשמי במדיניות של אפליה כלפי המיעוטים הלא-מוסלמים.

בסודן, למשל, יש אפרטהייד נגד השחורים והנוצרים. רצח העם בחבל דרפור היה דוגמה קיצונית ואכזרית של טיהור אתני ושל אפרטהייד. מאז 1983, יותר משני מיליון סודנים שחורים גורשו ונרצחו על-ידי הממשלה הערבית של סודן.

סוריה, עיראק ואיראן נוקטות במדיניות אפרטהייד נגד העם הכורדי. ב-1962 ביטלה ממשלת סוריה את אזרחותם של מאות אלפי כורדים, וב-2008 גירשה את הכורדים ממה שהיא מכנה "הרצועה הערבית" של סוריה. באותה שנה שללה הממשלה מהכורדים גם את הזכות לרכוש אדמות.

הכורדים סובלים מאפליה דומה באיראן, שלא לדבר על עיראק. ב-1988, סדאם חוסיין השמיד כ-5,000 כורדים עם נשק כימי.

הפלסטינים עצמם סובלים מאפרטהייד במדינות-ערב. מותר להם לגור רק במחנות, ונאסר עליהם לעסוק במקצועות רבים. בלבנון אוסר החוק על פלסטינים לעסוק ברפואה, עריכת-דין, בנקאות והוראה. אסור להם להחזיק ברכוש פרטי ולרשום את ילדיהם לבתי-ספר.

מדיניות האפרטהייד של מדינות ערב גרמה להגירה של כשני מיליון נוצרים מן המזרח-התיכון בעשרים השנים האחרונות. במצרים, הקופטים סובלים מאפליה ורדיפה. יהודים ונוצרים לא יכולים לקבל אזרחות בסעודיה. בירדן אסור ליהודים לרכוש אדמה. בסעודיה ישנו אפרטהייד גם כלפי נשים; אסור להן לנהוג ולהצביע בבחירות מוניציפאליות.

לא חסר צרות. פליטים בדרפור. צילום: USAID

אבסורד האפרטהייד

מדינות האפרטהייד של המזרח-התיכון מאשימות את המדינה היחידה באזור שאיננה מדינת אפרטהייד בכך שהיא מדינת אפרטהייד. לתופעה זו יש שם בפסיכולוגיה: השלכה (או projection באנגלית): מנגנון הגנה שבו מייחס אדם את פגמיו לאדם אחר.

אך ההאשמה של ישראל באפרטהייד לא נובעת רק מבעיה פסיכולוגית, אלא היא גם חלק מאסטרטגיה ברורה. חלומו של העולם הערבי ברור: לבטל את האופי הציוני והיהודי של מדינת ישראל, כפי שהלחץ הבינלאומי על דרום-אפריקה תרם לקריסת שלטון האפרטהייד.  האמצעים: לחץ בינלאומי ומימוש "זכות השיבה".

במקום להתגונן ולהסביר שהיא לא מדינת אפרטהייד, מוטב לישראל לעבור ממגננה למתקפה, ולחשוף את האפרטהייד שבעולם הערבי. הגיע הזמן לארגן שבוע האפרטהייד הערבי בקמפוסים ולהציף את הנושא באופן אובססיבי, עד שהערבים עצמם יבקשו להחליף נושא.

ד"ר עמנואל נבון הוא ראש החוג למדע המדינה ותקשורת במכללה החרדית בירושלים, עמית בכיר בפורום קהלת למדיניות, ומרצה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת תל-אביב.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

27 תגובות למאמר

    1. בסופרלנד בתי הספר הערבים הם אלו שביקשו את ההפרדה!!

    2. אכן הסופרלנד הוא ראיה ברורה לגישת האפרטהייד הערבי כלפי העם היהודי.
      אני מציע לך לבקר בלוד ולחוות את מה שחוו בסופרלנד.
      אולי אז תבין.

  1. אם אינני טועה, אביו של השופט היה בתקופת האנגלים מזכיר של בית משפט בצפון, הוא עזב את הארץ במלחמת העצמאות, אבל חזר לארץ כעבור זמן לא רב, וישראל אף איפשרה לו לחזור לתפקידו – לענין הטענות בדבר גזענות, זכות שיבה וכו

  2. בדיחה של טור.
    נתחיל מזה שסואטו זה לא בנטוסטן אלא עיר פחונים בשולי יוהנסבורג.
    נמשיך בזה שהניסיון לעשות הפוך על הפוך בשטחים (אפרטהייד כלפי יהודים? כלומר, ישראל שהיא הריבון בגדה לא מעניקה לנתינים זכויות אזרח היא הקורבן?) מגוחך.
    נמשיך בכך שכל הטיעון הפסיכולוגי-פוליטי על השלכה ממש מצחיק. זה שאנחנו מוקפים בעריצויות גרועות הרבה יותר, זה לא היתר להפרות של זכויות אזרח.
    נכון, בתוך הקו הירוק אין אפרטהייד. גם מחוץ לקו הזה אין בדיוק אפרטהייד, אבל יש מערכת משפט שונה לנתינים שונים על סמך גזע ששוללת זכויות אזרח בסיסיות מנתינים.
    גם איסור נישואי התערובת בתוך הקו הירוק, מזכיר את איסור הנישואים בין גזעים שם, ומחשיד ברמה מסוימת.
    מה גם שאם הימין המשיחי הלאומני יקבל את שלו, אכן יהיה כאן אחושלוקי אפליה, גם כלפי יהודים חילונים.
    אז יש לנו כאן וואחד איש קש. הכותב טוען שהשיטה של דרא"פ, על החלוקה לארבעת הגזעים והחוקים הספציפיים, היא לא זהה לשיטה הננקטת בישראל. נכון, מדהים ממש. אבל זה לא אומר שישראל פטורה מכל אשם של אפליה. להגיד שאין פה אפרטהייד זה חוכמה מאוד קטנה.

    1. גיא, ברגע שיש ערבים משני צידי הקו הירוק שלהם מעמד שונה, זה אמור להוכיח שאין כאן אפליה על רקע גזעני לא?
      ההבדל הוא במעמד הטריטוריה ולא במעמד הגזע.
      בשטחי הרש"פ ישראל היא לא הריבון ושם אכן מתקיים אם-אימו של אפרטהייד, רק שזה לא ממש מזיז לאף אחד כי מי, בעצם, רוצה לרכוש דירה ברמאללה?
      ולעניין נישואי התערובת, לא זכור לי שמדובר בעבירה פלילית.
      אגב, אם השמאל הרדיקלי יקבל את שלו תהיה כאן דיקטטורה פרולטרית.

    2. נו בסדר זה מה זהמאמר אומר וגם אתה זה לא הפרטהייד יפה שהבנתה

  3. אפשר את המאמר באנגלית? תיאור קצר וקולע של כל שטות האפרטהייד. אני בהחלט מסכים עם הגישה שהמאמר טוען שצריך לנקוט.

    1. מה לגבי שטחי c ותוכניות הסיפוח למינהם?

  4. כל הנסיונות של הימין להגיד שאנחנו לא בדיוק דרום אפריקה פשוט פאתטיים . נכון, בשטחים יש אפרטהייד מסוג שונה אבל זה עדיין אפרטהייד . ומה הקשר למצב בארצות השכנות ? אצלם אולי יותר גרוע אך זה לא מכשיר את הנעשה אצלנו . אתם מזכירים לי אב שמרביץ לבנו עם חגורה וטוען שהשכן מרביץ לבן שלו עם מקל .אולי תתעוררו?

    1. בשטחים יש אוטופיה פלסטינית מסוג שונה, אבל זו עדיין אוטופיה.

    2. גיל אולי תפרט בבקשה במה מתבטא האפרטהייד הישראלי?
      תשובה ענייני תתקבל בברכה

    3. גיל, המטאפורה הנכונה היא שהשכן מתלונן על האב שמרביץ עם החגורה, במקום להפסיק להרביץ עם מקל, והשוטרים מתעלמים מהאחד אבל אוסרים את השני.

      רוע אחד לא מבטל רוע אחר, אבל כדי לאזן את הדיון וודאי שיש צורך לציין את המגרעות של הצד השני, אחרת מדובר בצביעות ומוסר כפול.

    4. אתה אידיוט
      אין אפרטהייד בשטחים ה"כבושים"
      חוץ מזה שהם לא יכולים להיכנס לישראל ולשטחים צבאיים ישראלים הם יכולים לעשות מה שהם רוצים

  5. בוא נשים את הקלפים על השולחן. דבר ראשון ישראל מציע לפלסטינים חלופות שונות לגביי השטחים אך הם מסרבים בתוקף לכל אפשרות חלופה שמוצעת להם.
    מעבר לכך ישראל היא בין המדינות היחידות בעולם שמשחררות את רוצחי אזרחיהן ללא קבלת שום תמורה וזאת מהרצון לסיים את הסכסוך הממושך הזה.
    ישראל על אף שלא הגיעו הצדדים להסכם נותנת לפלסטינים ריבונות מדינית מוחלטת בשטחיהם.
    יש שטח שישראל כבר מתיחסת אליו כשטחים לא שלה וכמובן שבהתאם לכך מתיחסת למעברים משטחים אלו לשטחה כגבול. וכגבול כמו כל גבולות ישראל זכותה הטבעי להחליט מי יורשה להכנס לתחומה ומי לא.
    הסירוב של ישראל להכניס אדם זה או אחר ואפילו קבוצה של אנשים לפיארץ מולדתם לגיטימי בדיוק כמו סירובם שלמדינות דוגמת ארה"ב לתת ויזה לישראלי זה או אחר ואף לכל אזרח שמדינת אוייב היא מולדתו.

  6. בבקשה תרשמו את הכתבה הזו באנגלית כדי שתהיה אפשרות להפיץ אותה בכל העולם

  7. ״ליהודי אסור לרכוש אדמה מערבי״ – אה הא . אתה רוצה לטעון שבשטחים ערבי יכול לרכוש אדמה מיהודי? הייתי שמח לראות מקרה כזה שבו ערבי קונה בית בהתנחלות .
    יש אמנם מקרה של בית ערבי יחיד באלקנה שגודר בגדרות תיל וקירות בטון כדי שלהתנחלות יהיה נוף יותר יפה (צריך לעבור שם כדי להאמין).
    חוץ מזה שהשטחים מיועדים למדינה פלסטינית, מדוע צריך ליישב שם ישראלים?

    1. 1. עד כמה שידוע לי אין שום בעיה שערבי יקנה מיהודי בית. זה שהיהודים הגרים שם מאמינים שזו ארצם ואינם רוצים למכור בית לאויבים שלהם לא הופך את מדינת ישראל למפלה.
      מי אמר שאותם שטחים מיועדים למדינה ערבית? אכן, חלקים גדולים בישראל רוצים בכך, אך גם חלקים גדולים בישראל אינם רוצים בכך.

  8. כמובן אין אפרטהייד בישראל. ישראל היא רק ציביליזציה במזרח התיכון. צפו מה קורה באסוריה או עיראק. צפו מה דאעש עושה במזרח התיכון. ישראל היא רק מדינת באזור הזה שיש בה הופש דת, זכיות נשים, וגם שוויון בין כל קבוצות שם.

    1. כשכתבתי "באסוריה," התכוונתי לכתוב, "בסוריה." אני מצטער על הטעות הדפוס הזאת.

  9. כבר במשפט הראשון פיספסת את הנקודה, אפרטהייד זו אפליה ממוסדת של מיעוטים נגד הרוב ולא להיפך.

  10. מדינת ישראל היא מדינת אפרטהייד ועוד איך. ביו"ש לא קימת מדינה פלסטינית קימת רק מדינת ישראל הכובשת. הכיבוש מנוהל באמצעות חוקי אפרטהייד דהינו: חוקים נפרדים לפלסטינים וחוקים נפרדים ליהודים. " הצרכים הבטחוניים " שבשמם מצדיקים את האפרטהייד נובעים מהכיבוש , אילו לא היה כיבוש ביו"ש לא היו " צרכים בטחוניים " ביו"ש. אי אפשר להצדיק שחיתות אחת ( צרכים בטחוניים ) באמצעות שחיתות אחרת ( כיבוש )לא רק זאת ; מדינת ישראל מנצלת את הצבא לצרכים פוליטיים שמתבטאים בביסוס הכיבוש. השליטה ביו:"ש ובאוכלוסיה הפלסטינית נעשית באמצעות הצבא ובזה אנו דומים למדינות אחרות שמנצלות את הצבא שלהן לצרכים פולטיים.
    יש לנו " צבא העם " שנמצא בתהליך השחתה מתקדם (ראה אלאור עזריה שתחת לחץ פולטי כבד הואשם בעבירה קלה במקום להיות נאשם ברצח בכוונה תחילה וזאת אחרי שהסבירו לעם כי מה שראה בוידאו לא ראה נכון או לא הבין את מה שראה) הפוליטיקאים שלנו התמחו
    במכבסת מילים שקוראת לוי"ש מדינה פלסטינית ( מה הגבולות שלה? ). להפנות אצבע מאשימה למדינות מושחתות אחרות אינו פוטר אותנו מלהיות הגונים. הרוסים כבשו את קרים אבל לא שללו מאזרחיה נתינות ולא מונעים מהם להכנס לרוסיה. גם לרוסים ( כמו לכול עם כובש ) קימים " צרכים בטחוניים " באוקאינה השסועה אבל זה לא אומר שידי הרוסים נקיות.
    לא רק זה. הכיבוש הביא לצורו ענישה שונות לגבי יהודים בתוך הקו הירוק ולגבי פלסטינים ביו"ש.
    בארץ לא ניתן להחיל עונש קבוצתי או עונש משפחתי על קבוצת אנשים שמתוכם יצא מחבל , ביו"ש ניתן ומתבצע. מדינה שהשתמשה בעונשים קבוצתיים היתה גרמניה הנאצית ( כן זה מזכיר לי אותה ). גם פה הורסים בתים שמהם יצאו מחבלים זה עונש קבוצתי שמוטל ללא הוכחת אשמה המשפחה לא תמיד אשמה וגם אם יש בתוכה שותפים אז יש בתוכה גם חפים אבל כולם נענשים).עונש של הריסת בתים לא ניתן להחיל בתוך הקו הירוק גם אם מהמשפחה יצא מחבל רוצח וגם אם המשפחה כולה תמכה בו.
    הבאתי כמה דוגמאות להיותנו מדינת אפרטהייד שמהר מאד מדרדרת למדינה שהשחיתות פושה בתוכה ( כן גם בתוך הקו הירוק ולא חסרות דוגמאות שכולנו מכירים ).
    אני רואה קשר ישיר בין הכיבוש והאפרטהייד שמחוץ לקו הירוק ובין השחיתות שבתוך הקו הירוק , אנו מדינה שנמצאת בתהליך התפרקות מוסרי וחברתי והעתיד נראה לי עגום.

  11. ישראל מדינת אפרטהייד ועוד איך. ביו"ש מופעלים חוקי ענישה שונים על הפלסטינים ( אין הריסת בתים כעונש על מתנחלים ). " לפעמים " כלשון הכותב יש " הפרעות " לתנועת הפלסטינים אבל גם זה סלקטיבי
    ונובע " מצרכים בטחוניים ". כאשר רוצים להבטיח את שלומם של חילי צהל שפועלים בשטח פלסטיני אז מותר להרוס קירות בביתם של אזרחים פלסטינים שאינם מעורבים בטרור ( מתי עשו זאת אצל המתנחלים?)
    והכי חשוב כאשר י " צורך בטחוני " מותר להכנס " למדינה הפלסטינית " ולעשות בה ככול העולה על רוחו של הצבא.
    בקצור: מערכת חוקים נפרדת לפלסטינים ביו"ש ומערכת חוקים נפרדת לפלסטינים וליהודים החיים בתוך הקו הירוק. אם זה לא אפרטהייד אז מה זה אפרטהייד?

  12. ועוד איך מדינת אפרטהייד. מדינה שמשליטה שתי מערכות חוק שונות על אוכלוסיות שונות זה אפרטהייד- חד וחלק. וכדי לחדד את הנקודה- כנסת ישראל היא לא הריבון בשטחים כי אלה מעולם לא סופחו. כשהכנסת מעבירה חוק הוא חל בתחומי הקו הירוק, ומועברת בקשה לצבא שיחיל אותו גם על הישובים היהודים בשטחים. המתנחלים שגרים משפטית בחו"ל נהנים מ(רוב) הזכויות של אזרחי ישראל הדמוקרטית, בעוד שהפלסטינים שחיים לצידם נתונים למשטר צבאי שמתייחס אליהם כמו בקר. הם לא זכאים לבחור בשלטון שאחראי על חייהם, אין להם אופציה לייצוג, הם לא נהנים מזכויות אזרח כלשהן ונתונים למגנון ענישה קולקטיבי. אפרטהייד בעבוע.

    1. אזורי יהודה והשומרון מוחזקים על ידי מדינת ישראל בתפיסה לוחמתית, אין
      הוא הריבון בשטח הנתון לתפיסה לוחמתית. כוחו בא לו מהמשפט הבינלאומי הפומבי הנוגע לתפיסה לוחמתית. משמעותה המשפטית של תפיסה זו היא כפולה: ראשית, המשפט, השיפוט והמינהל של מדינת ישראל אינם חלים באיזורים אלה מאחר ולא "סופחו" לישראל; שנית, המשטרטר המשפטי החל באזורים אלה נשלט על ידי המשפט הבינלאומי הפומבי העוסק בתפיסה לוחמתית. הישראלים המתגוררים באזור אינם בגדר "אנשים מוגנים" כמשמעות ביטוי זה בסעיף הרביעי לאמנת ג'נבה הרביעית, אלו אזרחים ישראלים, בעלי תעודה זהות כחולה, אשר עברו מרצונם מזרחה לקו הירוק על מנת להתיישב על נחלת אבותינו. מעמדן של
      ההתנחלויות ייקבע בהסכם השלום. זכות הקניין של מרבית הישראלים באיו"ש מוגבלת בהיקפה. את זכויותיהם הם רכשו מהמפקד הצבאי. אלה אינם בעלי הרכוש, ואין הם יכולים להעביר יותר זכויות משיש להם – כפי שראינו בתוכנית ההתנתקות. עד כמה שהישראלים בנו בתיהם ונכסיהם על קרקע שאינה פרטית, קרי: קרקע מדינה, זו אינה בבעלותו של המפקד הצבאי. סמכויותיו קבועות בתקנה 55 לתקנות האג, ולפיו מדינת ישראל משמשת כמי שמנהלת את הרכוש הממשלתי וכמי שרשאית להפיק ממנו טובת הנאה. פעמים רבות מתנחלים נעצרו לאור צו מנהלי, פעמים רבות הם נשפטו בבית דין צבאי, פעמים רבות הרסו את בתיהם, שכן אלו נבנו לא על פי חוק. מה שהוזכר בסוף תגובתך גם כן אינו נכון. האוכלוסיה הערבית ביו"ש חיה תחת ריבונותה של ממשלה פלסטינית כפי שצוין במאמר, שלטון בו הם בחרו לפני 15 שנה. גם ברצועת עזה, להזכירך, נבחר החמאס באופן דמוקרטי לחלוטין, גם אם אינו דובק בערכי הדמוקרטיה והסובלנות. כפי שצוין במאמר, יש להם יצוג נהדר בזירה הבינלאומית, והם נהנים מזכויות האזרח המוקנות להם בידי הרשות הפלסטינית – הם יכולים גם לבקר את הרשות וגם לא לבקר את הרשות השולטת.

  13. אפילו דו"ח החירות העולמי (שהוא הדו"ח עם אשכרה סמכות לקבוע איזה מדינה היא מדינה דמוקרטית/דיקטטורית/אפרטהייד וכו) אמר במפורש שישראל היא מדינה דמוקרטית. אפשר לראות בברור בדו"ח החירות העולמי את ישראל בקטגוריה של מדינה דמוקרטית, לעומת מדינות עם משטר אפרטהייד/שדומה לאפרטהייד בקטגוריה של מדינות עם משטר דיקטטורי