דעה: שירותי רווחה למסתננים יעלו לנו ביוקר

 מאחר והחוק בישראל לא נאכף ומספר השוהים הלא-חוקיים הולך וגדל ההצעה להעניק להם שירותי רווחה תהיה יקרה ביותר.

בשבועות האחרונים התבשרנו ששרת הבריאות יעל גרמן ושר הרווחה מאיר כהן, שוקלים להרחיב את שירותי הבריאות והרווחה ל"חסרי מעמד בישראל" – תיאור מכובס של אנשים הנמצאים בישראל בניגוד לחוק. מאחר שהחוק בישראל לא נאכף, ומספר השוהים הלא-חוקיים רק הולך וגדל, מדובר בבור תקציבי שסופו מי ישורנו.

נהנים באוטופיה הציונית. מסתנן בגן הורדים בירושלים. צילום: משה מילנר לעמ

בחזית המאמץ להרחיב את 'הזכות לשירותים', עומדים מספר ארגונים שהמשותף לכולם הוא העובדה שהם ממומנים על-ידי הקרן החדשה לישראל והזרוע הביצועית שלה: ארגון שתי"ל, הפועלים ללא לאות לשינוי במדיניות הישראלית. ארגונים אלו מפעילים לחצים על שרי הרווחה והבריאות, במטרה לשכנע אותם לנצל את סמכויותיהם ולהעניק שירותי בריאות ורווחה מורחבים לשוהים בלתי-חוקיים. מאחר שהתקציב להענקת שירות בממדים שכאלו צריך להגיע ממקור כלשהו, סביר להניח שבסופו-של-יום מי שישלם את המחיר יהיו אזרחי ישראל החוקיים.

לא רק אפריקנים

חשוב לזכור כי לא מדובר רק על מסתננים מסודן ומאריתריאה, המונים כיום כ-60 אלף איש, אלא גם על כמה עשרות אלפי שוהים משטחי יו"ש וממדינות ערב שונות, שהגיעו למדינת ישראל במגוון דרכים. תושבים אינם בולטים כמו הסודנים שבדרום תל-אביב, שכן הם חיים בעיקר בכפרים ובערים הערביות המרוחקות מתל-אביב, בפזורה הבדואית בנגב ובשכונות במזרח ירושלים. אין נתונים חד-משמעיים על היקפה של אוכלוסייה זו, אך כפי שפורסם, למרות הוראת-שעה שאמורה לאסור כניסה לארץ בתואנה של איחוד משפחות, בשנת 2010 לבדה נכנסו לישראל כ-4,000 איש באשרות זמניות מסוגים שונים.

מלבד אוכלוסיה זו, בישראל נמצאים כיום לפחות 100 אלף שוהים בלתי-חוקיים נוספים: עובדים זרים שעבדו בישראל והחליטו להשתקע, ותיירים שנשארו לאחר שאשרת התייר שלהם פגה. כל אלו נמנים על אוכלוסיה הולכת וגדלה של כ-250 אלף "חסרי מעמד", שעשויה לזכות על-פי היוזמה החדשה לזכויות חברתיות על חשבון משלם המסים הישראלי.

הנה הכסף

מכיוון שאף גורם ממשלתי לא ניפק השבוע נתונים רשמיים, נאלץ לבצע כמה חישובים בעצמנו, כדי להבין פחות-או-יותר כמה אמורה לעלות היוזמה למשלם המסים הישראלי.

תקציב הביטוח-הלאומי השנה עומד על כ-31 מיליארד שקלים; תקציב משרד-הבריאות על כ-22 מיליארד שקלים; תקציב משרד-הרווחה עומד על מעל ל-5 מיליארד שקלים, ותקציב בתי-החולים הממשלתיים עומד על כ-17 מיליארד שקלים. בסך-הכל מדובר בכ-75 מיליארד שקלים, שהם תקציב שירותי הרווחה והבריאות של ישראל.

מכיוון שאוכלוסיית חסרי המעמד הרלוונטית מונה כ-3% מכלל האוכלוסייה בישראל, הוספתם לרשימת הזכאים של מערכת הרווחה הישראלית אמורה לעלות יותר מ-2 מיליארד שקלים.

מדובר, כאמור, בחישוב גס בלבד, שכן שום גורם לא הואיל בטובו לצייד את האזרחים בנתונים אחרים, הנדרשים על-פי עקרון השקיפות.

האם זו המדיניות שבה היו מעוניינים אזרחי ישראל? קשה להאמין. במצב הנוכחי, שבו מרבית אזרחי המדינה מצביעים למפלגות ציוניות וחפצים בשגשוגה של המדינה, סביר להניח שהם היו מעדיפים להפנות את תקציבי המדינה למטרות אחרות, ולא ליצירת תמריצים להמשך ההסתננות הבלתי-חוקית, המאיימת על המאזן הדמוגרפי.

הכותב הוא סטודנט להיסטוריה של עם ישראל

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. מעניין בשביל המסתננים יש תקציבים ולנו אזרחים ותושבים אין תקציב …לנו יש קיצוצים ולהם יש

  2. תחשבו מה יקרה אם הח'ברה מאפריקה יתחילו לייבא לפה את 'בנות
    .זוגם' מאפריקה