ביקורת ספר: יהודה ברנדס, יהדות וזכויות אדם

הנחת המבוקש, אפולוגטיקה, הבחנות ערטילאיות וכשלים לוגיים; כך נראה ניסיון לשדך בין תורת משה לדת זכויות-האדם.

ביקורת ספר: יהודה ברנדס, יהדות וזכויות אדם – בין צלם אלוהים לגוי קדוש.

"הערכים ההומניסטיים המודרניים מעוגנים היטב בעולם הערכים של התורה". כך, בתמצית, מתוארת התיזה של הרב ד"ר יהודה ברנדס בגב ספרו החדש "יהדות וזכויות אדם – בין צלם אלוהים לגוי קדוש". ביתר הרחבה, טענתו היא כדלהלן: ביהדות יש שתי מערכות ערכים: האחת אוניברסלית, הקשורה לראיית האדם כנברא בצלם אלוהים, והשנייה פרטיקולרית ומיוחדת לעם ישראל כ"ממלכת כהנים וגוי קדוש".

לפיכך, טוען ברנדס, עימותים בין משנת זכויות-האדם ליהדות הם בעצם עימותים בתוך המערכת הדתית עצמה, והם צריכים להיפתר כמו שנפתרות סתירות אחרות בין ערכים מתנגשים ביהדות. לדידו, היהדות וזכויות-האדם אינן מצטיירות כאויבות זו לזו, אלא כידידות בעלות מחלוקות קלות. אך האומנם הצגה זו נכונה היא?

הספר מתחלק לשלושה: בחלק הראשון בונה הרב ברנדס את משנת הערכים האוניברסלית על-פי התורה, בהתבסס בעיקר על ספר בראשית ועל המערכת המכונה "מצוות בני נח"; בחלק השני מוצגת המערכת הפרטיקולרית של "גוי קדוש", ובחלק השלישי מוצגות דוגמאות שונות של עימותים בין הערכים ופתרונותיהם.

בראשית ברא אלוהים את השמיים ואת זכויות-האדם

מה כוללת משנת הערכים של "צלם אלוהים", החלה על כל בני האדם? הרב ברנדס מונה את ערך החיים, כבוד האדם, הקניין, המשפחה והחירות. המתודולוגיה לבחירת הערכים האלה (מלבד הימצאותם בצורה זו או אחרת במגילות זכויות-אדם שונות) אינה ברורה לגמרי, כמו גם הצורה בה נעשית ההבחנה בין המערכת האוניברסלית לפרטיקולרית.

למשל, עבור ערך החיים ניתן היה לגייס את הפסוק "שופך דם האדם באדם דמו יישפך" (בראשית ט, ו) ותו לא, אבל ברנדס ממשיך בתנופה ומשדך גם נושאים כמו רוצח בשגגה, עגלה ערופה ודין "לא תעמוד על דם רעך" – כולם דינים השייכים דווקא למערכת הפרטיקולרית של עם ישראל (שימו לב להדגשה "רעך" – דווקא רעך, ולא כל אדם). מדוע נכללו הללו במשנת "צלם אלוהים" האוניברסלית ולא במשנת "גוי קדוש"? שמא משום שהם נראים ערכים "נחמדים" יותר ביחס לדינים פרטיקולריים אחרים?

כשברנדס מדבר על ערך הכבוד הדברים מתערפלים עוד יותר. הוא מביא את המשנה האומרת "יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך" – הדרכה מוסרית נאה, ללא ספק. אך כיצד ניתן לגזור ממנה "ערך יסוד"? מקורות נוספים המובאים לתמוך בערך הכבוד הם האיסור המקראי להלין את המת, מדרש אגדה על הלל הזקן שהיה מטפח את גופו שנברא בצלם, ברייתא האומרת ש"רוחץ אדם פניו ידיו ורגליו בכל יום בשביל קונהו", ועוד כהנה מקורות שונים ומשונים כגון טקס השפלת האישה הסוטה, שממנו "ניתן להבין על דרך השלילה מה אסור לעשות לאישה ולאדם אחר, שכן מעשים אלה פוגעים בכבודם".

לערב-רב זה של מקורות מכניס ברנדס גם את נושא חרפת הרעב (מה שעד היום חשבנו שהוא סתם דאגה לעניים, הפך להיות זכות יסוד שלהם לחיות בכבוד), והוא ממשיך הלאה עד כדי "הזכות להשכלה וחינוך", ש"אפשר לגזור מערך הכבוד, שכן בערות היא מתכון לעוני ולחיים של קלון בחברה המודרנית, וכך היא נתפסה בישראל מימי קדם" (עמ' 112). לחלופין מציע ברנדס לגזור אותה מערך הקניין (!) שהרי "הזכות לקנות דעת אינה נופלת מזכויות הקניין האחרות, אף שמדובר בקניין רוחני".

מדוע לכלול את ערבוביית המקורות האגדיים האלה כערך יסודי אחד? ועל שום מה קובע ברנדס שכלל המקורות שהוא מביא, שרובם מתייחסים דווקא לעם ישראל, שייכים למשנה האוניברסלית ולא למשנה הפרטיקולרית של היהדות? לרב ברנדס פתרונים.

שמואל הנביא מדגים לשאול פרקטיקה הומניסטית. "מות אגג" מאת גוסטב דורה (1883-1832)

כפיית מקורות וכשל הנחת המבוקש

הערך הבא, ערך הקניין, מבוסס בוודאי היטב בכלל דיני הממונות במשפט העברי. אך גם כאן, הנטייה של הרב ברנדס למצוא תימוכין לערכי היסוד בספר בראשית מעורר תמיהה. לדבריו, ערך הקניין נגזר, תחזיקו חזק, מהפסוק הבא: "ויברך אותם אלהים ויאמר להם אלהים פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשוה ורדו בדגת הים ובעוף השמים ובכל חיה הרומשת על הארץ" (בראשית א, כו-כח; עמ' 33 בספר). כיצד נובעת ממנו זכות הקניין? ברנדס מסביר שלולא הפסוק הזה היינו חושבים שהאדם הוא "ברייה שוות ערך לשאר הברואים, וזכות השימוש שלו במשאבי הטבע אמורה להיות מוגבלת ומותאמת לצורכי הקיום הבסיסיים שלו כשאר בעלי החיים" (עמ' 34-33).

לא ברור מנין למד ברנדס ששאר בעלי החיים "מסתפקים במועט" ולעולם לא יאכלו או יקחו משהו שאינו צורכי הקיום הבסיסיים שלהם, אך התמיהה גדולה עוד יותר: מהפסוק הזה איננו למדים דבר על זכות הקניין של אדם ביחס לרעהו – שמה ששלי אינו שלך ומה ששלך אינו שלי. והרי כשעוסקים אנו בזכות הקניין, זהו הנושא המרכזי (שמוסכם גם ביהדות; אלא שמה לעשות, אין לו פסוק מובהק בספר בראשית).

ערך נוסף הנדון בספר, ערך החירות, מאלף במיוחד. אין בו למעשה כמעט שום ביסוס לטענה שקיים ערך אוניברסלי כזה ביהדות. ראשית נדון בו העניין הלשוני: ההדגשה ש"חירות" אינה קיימת בלשון המקרא וש"בן חורין" בלשון חז"ל מכוון דווקא לבן אצולה. לאחר מכן מביא ברנדס דווקא דוגמה נגדית – העבדות, המותרת ביהדות, אך לא בלי הסבר אפולוגטי, לפיו גם בעולם המודרני יש עבדים: האסירים בבתי הסוהר, החיילים בצבא החובה ועובדים זרים המובאים על-ידי קבלני כוח אדם. אין ספק כי לכך כוונה התורה שדיברה על עבדות.

אחר כך עובר ברנדס לנושא התאולוגי-פילוסופי של בחירה חופשית (איך זה קשור לערך החירות, לברנדס הפתרונים), ול"חירות הדעת", פסקה שבה שוב מנסה ברנדס להתמודד בצורה אפולוגטית עם איסורים שדווקא מגבילים את החופש לשוטט בדעות של כפירה ומינות, כאשר ברנדס בוחר להדגיש דווקא את מה שנראה שולי מבחינת המקורות, והוא ש"למי שיש ביכולתו לקרוא ולהתמודד התירו לקרוא וללמוד גם חוכמות זרות כדי לפתח את הדעת" וכו'. גם ב"חופש הביטוי" ו"ביקורת השלטון" מביא ברנדס את הדוגמאות של ויכוחי אברהם ואיוב עם האל, תוך שהוא מצניע לכדי משפט אגבי אחד את האיסור להסתה והדחה לעבודה זרה, איסור שכולל עונשי מוות ואף החרבת ערים שלמות ("עיר הנידחת"). היכן בתוך כל הבליל הזה נמצא פוזיטיבית ערך החירות? לא ברור.

בסוף החלק הזה עוסק ברנדס בקצרה ב"שבע מצוות בני נח", שלכאורה מהוות את הבסיס לתורה האוניברסלית שלו. גם כאן, ניכר הסד הברור שהרב ברנדס מנסה להכניס בו את המערכת התורנית: את העובדה המאוד-לא-הומניסטית שהעובר על שבע מצוות בני נח חייב מיתה (לא רק רוצח אלא גם גנב, וגם מי שמקלל את האל), לא מצאתי בעמודים המעטים המוקדשים למצוות הללו. מצוות כמו "ברכת השם" (קללת האל) מוסברות באופן תמוה למדי, כאילו כוונתן לסובלנות כלפי בעלי אמונות אחרות; כיצד מפרנס הרב ברנדס סובלנות-לכאורה זו עם חוסר הסובלנות המוחלטת כלפי עובדי העבודה הזרה? נשגב מבינתי.

ממשיכי דרך תורה מסיני; מצעד זכויות האדם בתל-אביב, 2012. צילום: תומר ניוברג / פלאש 90

תורה אחת המכילה ערכים מנוגדים

גם על החלק השני, העוסק במצוות הפרטיקולריות לעם ישראל, יש הרבה מה להעיר, אך נחוס על זמנו של הקורא ונדלג היישר לחלק השלישי, שבו מציג הרב ברנדס עימותים בין שני עולמות הערכים, והפתרונות שנמצאו להם. כפי שנראה להלן, הסתירות שעליהן עומד המחבר אינן סתירות בין מערכות ערכים שונות, אלא ניגודים בין ערכים שונים בתוך מערכת כוללת אחת.

הבה נבחן עימות לדוגמה: הרב ברנדס מנה את ערך החיים כערך אוניברסלי, ומולו הוא מנגיד הוצאה להורג של אנשים העוברים עבירות שונות כמו עבודה זרה, עריות וחילול שבת. "חז"ל היו ערים לסתירה בין שתי התפיסות המנוגדות", כותב ברנדס, ומביא את משנת מסכת מכות (א,י) כפתרון המעשי:

סנהדרין ההורגת אחד בשבוע [שבע שנים] נקראת חובלנית. רבי אליעזר [! כך בספר. צריך להיות: אלעזר] בן עזריה אומר: אחד לשבעים שנה. רבי טרפון ורבי עקיבא אומרים אילו היינו בסנהדרין לא נהרג אדם מעולם. רבן שמעון בן גמליאל אומר: אף הן מרבין שופכי דמים בישראל. (עמ' 281 בספר)

כבר דוגמה פשוטה זו מראה את הקשיים שברנדס נכנס אליהם מבלי משים. עבודה זרה ועריות שייכות לקטגוריה של "מצוות בני נח", אותן ברנדס מנה כאוניברסליות. למעשה, חז"ל גרסו שבן נח שעובר על אחת מן המצוות הללו חייב מיתה – נושא, שכאמור, הרב ברנדס מתעלם ממנו לנוחותו הרבה. העבירה אליה דווקא מתייחסת המשנה במפורש, עבירת הרציחה עצמה: "אף הן מרבין שופכי דמים בישראל", היא טענת-נגד הגורסת שהחמרת דיני הראיות תגרום לריבוי רוצחים שלא יוענשו. ממילא אין כאן מתח בין שתי מערכות הערכים המנוגדות, אלא המתח המובנה הקיים בכל מערכת, בין הרצון להעניש עבריינים מצד אחד, והחשש שמא יוענשו חפים מפשע מצד שני.

דוגמה נוספת לדבר היא הכפייה להוציא כסף עבור מצוות מהווה פגיעה בזכויות הקניין; אך פגיעה כזו קיימת בכל מערכת הכוללת תשלום מסים וכדומה, ואינה מלמדת אלא על כך שההלכה – כמו כל מערכת שהיא –  נאלצת לפשר בין ערכים מתנגשים הקיימים באותה מערכת. זה כלל אינו חידוש. הייחוד של כל מערכת, ובכללה המערכת ההלכתית (או ה"יהדותית", אם תרצו) הוא המשקל הניתן לכל ערך והדרך המיוחדת בפתרון אותן התנגשויות.

הרב ד"ר יהודה ברנדס. צילום: מבב, GNU ויקיפדיה

וכאן אנו מגיעים לעניין מרכזי: טיעונו של הרב ברנדס, כאמור, הוא שיסודות מסוימים המועלים על נס במשנת זכויות האדם המודרנית נמצאים גם ביהדות ולפיכך הסתירה בין מערכות הערכים אינה כה חמורה. הטיעון הזה מחמיץ את העיקר. הלוז של כל מערכת, כאמור, הוא הדרך שהסתירות נפתרות בה, התמהיל המיוחד של הערכים שבה, והמשקל שניתן לכל אחד מהם. בעניין זה אין ספק שהלוז של "היהדות" (תהא אשר תהא) שונה בצורה מכרעת ומהותית מזה של משנת זכויות-האדם.

כדי לפתור את הבעיה הזו, צריך הרב ברנדס להדגיש שהכרעה בין ערכים שונים נתונה גם לזמן ולמקום של הפוסק. במילים אחרות, רומז ברנדס, עם קצת רצון טוב אפשר אולי "להחליק" את הסתירות לכיוון התאמה מלאה יותר לנורמות המודרניות. אך בשביל זה לא היינו צריכים את הספר שלו: קריאות ל"התאמת היהדות" לערכים המודרניים הכרנו גם בעבר, כל דור והערכים המודרניים שלו. מה נשאר אחר כך ממה שכינינו יהדות, הרי זו שאלה בפני עצמה.

יש לומר כי נכון שיש חפיפה פה ושם, אולם חפיפה כזו תהיה קיימת בין כל שתי מערכות שנבחר באקראי: באותה מידה ניתן יהיה לדבר על יהדות וקומוניזם, יהדות וקניבליזם, או יהדות ואתאיזם. גם היהדות וגם האתאיזם, אם ניקח את הדוגמה האחרונה, בזים לפולחן האלילים, והנה יש לנו רקע משותף. אמנם היהדות מאמינה בקיומו של אל אחד והאתאיזם כופר בו, אבל זה עניין שולי שבוודאי אפשר לפתור בדרכים יצירתיות, בעזרת השם.

כשלים פרטיקולריים וכשלים אוניברסליים

כשל מהותי נוסף של הספר, הוא ההתחמקות שלו מלדון ביסודות השונים מאוד בין המערכות. את הטיעון הידוע שלפיו היהדות עוסקת בחובות-האדם ולא בזכויות-האדם פטר הרב ברנדס ביצירתיות תוך שימוש במילה "ערך" במקום "זכות" (תוך הדגשה שממילא זכות מצד אחד היא חובה מצד שני), אך זו פחות או יותר כלל ההתמודדות שלו עם נושא זה.

לא זו אף זו, הרב ברנדס טוען בהקדמה שהוא בעצם גואל נושא אבוד ולא ממציא תחום חדש, כמו שעשה ר' ישראל מאיר הכהן מראדין להלכות לשון הרע. אך הלכות לשון הרע היו ידועות עוד לפני ה"חפץ חיים", בתלמוד וברמב"ם, ואילו "זכויות-אדם" הוא עניין שגם בדומה לו לא קיים. האם קיימת ביהדות מערכת כזו של סט מצומצם של זכויות (או "ערכים") שעליהם יש לשמור? אפשר לומר שניסיונו של הרב ברנדס להצביע על מספר כזה של ערכים – שבמקרה תואמים את הערכים המודרניים, מי פחות ומי יותר – על כל קשייו ואילוציו, מהווה למעשה כישלון מפואר, הממחיש את הבעיה שבהנחת היסוד הזו, שהמחבר למעשה אינו דן בה.

ועוד יש לתמוה, מה לגבי עצם הנחת היסוד ההומניסטית-אוטונומית של משנת זכויות-האדם, המתמקדת באדם כנשוא הערכים ובמידה רבה אף כיוצרם של הערכים, בניגוד מוחלט להנחת היסוד האלוהית-מצווה-הטרונומית היהודית, הרואה באל כמוקד הערכים וכמקורם? שם שמים נזכר לא מעט בספר, אך בעיקר בהקשר של "צלם אלוהים" – כלומר צידוק כללי לראיית האדם כמרכז, וכמעט שלא בהקשר של המצוות כנובעות מציווי האל.

הדברים מתקשרים לבחירתו של הרב ברנדס להדגיש את העובדה שאין לבני נח מצווה להאמין באל:  זה אמנם נכון כנראה, אבל המשמעויות מרחיקות הלכת שעולות מדבריו, כאילו הערכים היהודית-אוניברסלית אינה תלויה בקיום האל כלל, נראות בעייתיות בלשון המעטה. ברור שהאמונה באל היא התשתית למחויבות לקיים את המצוות, ולמעשה אין צורך במצווה בפני עצמה עבור כך (כשם שאין מצווה על בחירה חופשית). נוסף לכך האבסורד, שגם המחבר נגע בו במקצת (עמ' 171), במשנה שמרכזה "צלם אלוהים" כאשר אין למעשה הכרח באמונה בו. אלוהים צריך להתפרש לפיכך כמטאפורה (כך נראה הכיוון של הרב ברנדס שם, בהערה 217), והלוא דבר הוא, שספר "חילוני" מעין זה יצא דווקא מאת רב ומחנך בישראל. למען האמת, הדבר מעורר תהיות שמא באמת הספר הבא של הרב ברנדס יהיה על "יהדות ואתאיזם", ולא כמשל אד-אבסורדום.

המציא את "יונת השלום"; נוח, פעיל זכויות אדם.

אפולוגטיקה יהודית דמוקרטית

עניין נוסף לענות בו בספר הוא הנושא האפולוגטי, השוזר אותו מן הקצה אל הקצה. המחבר מתייחס לשני חיבורים אפולוגטיים ידועים – הכוזרי של ר' יהודה הלוי, ומורה נבוכים של הרמב"ם. אמנם קביעתו כאילו "שני המחברים כותבים את ספרם לנוכרי המבקש להתגייר" (עמ' 186) היא חסרת שחר לחלוטין (מורה נבוכים נכתב עבור ר' יוסף בר' יהודה ולא עבור עובדיה הגר כפי שקובע משום מה הרב ברנדס; ואמנם סיפור המסגרת של הכוזרי הוא על מלך כוזר המבקש להתגייר, אך הספר עצמו ודאי אינו ממוען אליו!), ועדיין הם מייצגים בצורה טובה שתי גישות אפולוגטיות מנוגדות: בעוד לרמב"ם יש נטייה להתאים את אמונות היהדות למקובל בתקופתו, ריה"ל נוטה להדגיש דווקא את השונה והייחודי.

הרב ברנדס אחז בזה וגם מזה לא הניח ידו, ומצד אחד נוטה הרבה לרכך הלכות קשות ולהתאים אותן לרוח המודרנית, ומצד שני להדגיש פה ושם נושאים שבעיניו מראים את "היהדות היפה", ולהפוך הלכות פרטיקולריות דוגמת עגלה  ערופה ו"לא תעמוד על דם רעך" לאוניברסליות. למעשה, אין כמעט יכולת להימנע מכך, והרי זהו ספר שנועד "להאיר פנים" ולהראות את "היהדות היפה". אינני מאשים את המחבר על האפולוגטיקה שחויב לנקוט בה – סוף סוף הספר יצא לאור בהוצאת 'המכון הישראלי לדמוקרטיה' – אך ראוי שהקורא יהיה ערני לסוגה שאליה שייך הספר, ולא יוטעה מריבוי הערות השוליים ומן הביבליוגרפיה הענפה, ויחשוב כאילו ספר מחקרי לפניו.

מעבר לכשלים הכלליים, בספר עוד טענות תמוהות רבות (לצד אבחנות נכונות בהחלט, יש לציין) שקצרה היריעה מלפרטן. אין ספק שספרו של הרב ברנדס הוא מקיף, רהוט ומעניין, וישמש לא מעט מחברים ושופטים בבואם לעסוק בסתירות שבין משנת זכויות-האדם לבין היהדות. ועל כך, לאור הכשלים הרבים שבספר, יש להצר.

מעוניין לקבל עדכונים על מאמרים חדשים? הצטרך לדף הפייסבוק של 'מידה'

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. אותי משכה במאמר השורה הבאה על שבע מצוות בני נח
    ברור שהאמונה באל היא התשתית למחויבות לקיים את המצוות, ולמעשה
    אין צורך במצווה בפני עצמה עבור כך
    למה זה כל כך ברור? זה ממש לא ברור. גרשוני הופך פה את הנחות היסוד שלו עצמו לברורות. בכלל, מגיע קצת יותר כבוד לרב ברנדס

  2. לא קראתי את הספר, אך בכל זאת – שתי הערות לגבי הטור:

    ראשית: עיגון ערך הקניין בפסוקי הברכה לאדם וחווה בספר בראשית הוא סביר לחלוטין, ודומה כי מטרתו להתמודד עם הבעיה הראשונה הקשורה לערך הקניין – מדוע בכלל מותר לפרט מסוים להחזיק בקניין. גם אם בעיה זו איננה "הנושא המרכזי" בזכות הקניין (אני כלל לא בטוח שקביעה זו בדבר מהו ה|"נושא המרכזי" נכונה), זו בהחלט בעיה פילוסופית חשובה הנוגעת לזכות הקניין (כך, לפחות, , סברו הוגים רבים שעסקו בפילוסופיה פוליטית – גרוטיוס, לוק ועוד).

    שנית: דברי רשב"ג במשנה במכות טוענים כלפי ר' עקיבא ור' אלעזר בן עזריה כי הם מרבים *שופכי דמים* בישראל. כלומר, סביר מאוד לטעון כי ביחס לעובדי ע"ז ושאר חייבי מיתה כתוצאה מעבירות שונות (שאינן רצח) הוא מסכים לדבריהם., והוא מסכים להחמרת דיני הראיות לגבי עבירות אחרות. לאור זאת בהחלט ניתן לטעון כי המוטיבציה להחמיר את דיני הראיות היא כתוצאה מדבקות בערך החיים, ולא מחשש להענשת חפים מפשע (שהרי ר' עקיבא ור' אלעזר בן עזריה אומרים שלא היה נהרג אדם מעולם, ואין זה הגיוני שאף פעם לא ידון בפני בית הדין אדם שיש להעניש בוודאות מלאה).

  3. קראתי רק למחצה והסגנון ממש לא ראוי. "ערב רב של מקורות…" ועוד כל מיני. הנחת המבוקש היא במאמר שלך

  4. כותב הביקורת לא הבין כלל את הספר וביקורתו איננה לעניין. הספר לא בא לטעון שזכויות האדם מהוות ערכי יסוד מרכזיים ביהדות (אם זו היתה כוונת הספר – הביקורת היתה נכונה). הספר בא לטעון שיש ביהדות רמה בסיסית של זכויות אדם, ומעליה יש מצוות יהודיות. המצוות יותר מחייבות מערכי האדם הבסיסיים, ולכן הן דוחות את הערכים במקרים רבים, ולכן נדמה כאילו יש סתירה בין זכויות אדם למצוות התורה. אך למעשה זוהי סתירה פנים יהודית, זהו קונפליקט יהודי פנימי בין שתי מערכות ערכים, שבמקרים רבים אמנם מוכרע לטובת הערכים היהודיים של ממלכת כהנים וגוי קדוש – אך אין זה אומר שגם לערכי האדם שנדחו אין מקום ביהדות, גם לאחר ההכרעה. זהו רעיונו המרכזי של הספר.

  5. בכל הכבוד, נראה שהביקורת אינה מדויקת. קראתי את הספר בחלקו (לא בעיון), אך למיטב הבנתי הספר מנסה להציג את "פן הזכויות" שבמצוות היהודיות. אכן, המצווה היא חובה, והיא חובה בראש ובראשונה כלפי ה' – אך אין זה אומר שאין בה ביטוי לזכויות כלפי האחר (למשל – "לא תרצח" כביטוי לזכות החיים, או "בל תשחית" כביטוי לשמירה על הטבע ובע"ח). שים לב שהרב ברנדס גם מקדיש דיון רחב לעניין הגבלת זכויות ביהדות, והוא מאבחן כהלכה את שיח הזכויות המודרני לשיח הזכויות בתנ"ך.

  6. הסגנון ראוי – די לברנדסיזם! תחי היהדות הנאמנה. כל הכבוד להלל.

  7. הלל היקר.
    מאמר יפה מאוד ומקיף.
    לצערי, אצל אנשים (ורבנים) רבים, פעמים רבות, מתוך הצורך להתאים את היהדות לערכים הכלליים,
    עושים 'שיפוץ' בערכי היהדות, כאילו הקב"ה צריך שמישהו יסנגר על התורה הנצחית שהוא נתן,
    בפני בני אדם קרוצי חומר שחושבים שערכיהם גוברים על ערכי הנצח של הבורא האינסופי.
    ועל כך יש להצר…