עלה ברשת: ההתקפה הכימית – "תאונת עבודה" של המורדים הסורים

העלילה מסתבכת: עדויות חדשות שנחשפו מצביעות על כך שהמורדים הסורים עשו שימוש בנשק כימי, שסופק על-ידי הסעודים.

ארצות הברית, בריטניה, צרפת והליגה הערבית האשימו את הנשיא אסד במתקפה הכימית שהתרחשה בפרברי דמשק, אך התמונה מצטיירת אט אט כרשומון, כשכל צד מפנה אצבע מאשימה לעבר יריבו. עתה נחשפות עדויות חדשות המצביעות על כך שהמורדים היו אלה שהשתמשו בנשק הכימי במתקפה הקשה והאכזרית ברוטה שבפרברי דמשק.

כתבה שפורסמה באתר Mint Press News לפני מספר ימים חושפת כי הפגיעות מנשק כימי ברוטה התרחשו כתוצאה מ"תאונת עבודה" של המורדים, שלא קיבלו הדרכה כיצד לטפל בנשק המסוכן. הכתב הירדני יחיא אבאבנא שוחח וראיין שורה של אזרחים סוריים, מורדים ואף חברים ב"רופאים ללא גבולות", שטיפלו בחלק גדול מן הפצועים. רבים מהם מאמינים שהנשק הכימי ניתן למורדים על-ידי ראש המודיעין של ערב הסעודית הנסיך באנדר בין סולטן, והם אלה האחראיים על מתקפת הנשק הכימי. ב"כוחות המורדים" אין הכוונה לצבא סוריה החופשי, אלא לארגון האיסלאמיסטי 'ג'בהת אל-נוסרה', המשוייך לאל-קאעידה.

האשמה הבלעדית על אסד מוטלת בספק; נשק כימי. צילום: jenspie3

בשיחה עם אבאבנא, סיפר אבו עבד אל-מונעים, אביו של לוחם מכוחות המורדים: "בני בא אלי לפני מספר שבועות ושאל אותי מה לדעתי הוא הנשק אותו הוא התבקש להעביר ולאחסן". מאוחר יותר, בנו ועוד 12 לוחמים מכוחות המורדים נהרגו במנהרה בה אחסנו את הנשק הכימי. לטענתו, הנשק סופק להם על-ידי לוחם סעודי, מפקד גדוד המוכר בשם אבו עאישה. האב תאר את הנשק, אותו ראה במו עיניו, ואמר "חלק נראה כמו צינורות וחלק כמו בלוני גז ענקיים". הוא הוסיף ואמר שביום בו נערכה מתקפת הנשק הכימי, הכריזו לוחמים מ'ג'בהת אל-נוסרה' שהם יבצעו מתקפה דומה גם בלאטקייה, מעוז העלאווים.

אבאבנא שוחח גם עם לוחמים בכוחות המורדים. אחת הלוחמות, שביקשה לשמור על אנונימיות בשל פחד מנקמה, אמרה בטרוניה: "הם לא אמרו לנו מה הנשק הזה וכיצד להשתמש בו. לא ידענו ולא העלינו כלל על דעתנו  שמדובר בנשק כימי", והסיפה כי "אם הנסיך הסעודי באנדר נותן נשק כזה למורדים, עליו להורות להם כיצד להשתמש בו".

לוחם בכיר וידוע מכוחות המורדים, שבחר גם הוא שלא להזדהות, סיפר לאבאבנא:

ג'בהת אל-נוסרה אינם פועלים בשיתוף פעולה עם כוחות אחרים, אלא לצורכי לחימה בשטח בלבד. הם אינם חולקים מידע מודיעיני, אותו הם שומרים לעצמם. הם פשוט נתנו למורדים אחרים את הנשק כדי לעשות בו שימוש. היינו מאוד סקרניים לגבי הנשק הזה וחלק מהמורדים שלא ידעו כיצד להשתמש בו, עסקו בו בחוסר זהירות ולרוע המזל כך התרחשו ההתפוצצויות.

לדברי דייב גאוולק, שכתב את הכתבה, העקבות מובילים ישירות לערב הסעודית, בת בריתה של ארצות-הברית. מתוך המורדים שרואיינו, למעלה מ-10 מהם, מקבלים את משכורתם ישירות מערב הסעודית. עיתון הטלגרף פרסם לאחרונה שהתקיימו שיחות סודיות בין פוטין לבין הנסיך באנדר, במהלכן הציע לפוטין נפט במחיר מוזל, אם ייטוש את נאמנותו לנשיא אסד. עוד נטען שבשיחות אלה אמר באנדר לפוטין שהוא יכול להבטיח לו שלא יתרחשו אירועים לוחמניים מצד הצ'צ'נים, בעת אולימפיאדת החורף.

על-פי ידיעות שונות, הנסיך באנדר פועל ללא-הרף מאחורי הקלעים, כולל שכנוע האמריקנים לתמוך במורדים ולספק להם נשק כדי להביס את הנשיא אסד. כמו כן נטען כי הוא הצליח לשכנע את מלך ירדן עבדאללה להקים מחנה אימונים עבור המורדים על אדמת ירדן.

באשר לשאלת אמינות הדברים, יש לציין כי גאוולק עובד מזה כעשור כחוקר ועיתונאי חופשי בירדן עבור סוכנות הידיעות AP וערוצי תקשורת מערביים נוספים, כמו ה-BBC. אבאבנא הוא עיתונאי ירדני העובד אף הוא ככתב חופשי. הוא כיסה אירועים בירדן, סוריה, לוב, ערב הסעודית, לבנון, רוסיה ובוסניה.

עוד יש לציין כי כבר בחודש מאי האחרון דווח על שימוש בנשק כימי, כאשר כל העדויות הובילו למורדים: קרלה דה פונטי, חברת ועדת החקירה הבלתי-תלויה של האו"ם, אמרה אז שהסימנים מעידים על כך שלמורדים יש נשק כימי וקיים יותר מחשד סביר שהם עשו בו שימוש. גם בוושינגטון טיימס פורסם מאמר ובו עדויות שנגבו מפי קורבנות המתקפה זו, המצביעות על כך שהמורדים הם אלה שהשתמשו בנשק הכימי.

שאלת השימוש בנשק הכימי במלחמת האזרחים בסוריה עודנה עומדת תלויה באוויר. ועדת החקירה של האו"ם טרם סיימה את חקירתה וטרם הגישה את מסקנותיה. המצב, אפוא, מורכב, ומעלה ספקות רבים: האם באמת ניתן לדעת בוודאות מי היה הגורם שעשה שימוש בנשק כימי בסוריה?

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. הכתבה מגמתית, תפורה בחוטים גסים ואין לה ידיים ורגליים… התקיפה הכימית נעשתה במכוון על ידי צבאו של באשר אסד נגד שכונות בהן למורדים יש שליטה. שקר מהסוג הזה כבר הביע חבר פרלמנט בריטי, ג'ורג' גאלאווי, כשטען שהישראלים הם העבירו למורדים את הנשק הכימי…

  2. כן. ותיכף בטח תוציאו כתבה שהיהודים הרגו את עצמם בתאי הגזים באושוויץ…

  3. יש ראיות שזה אסד-
    אמרו שיש צילומי לווין שמראים את נקודת המוצא והפגיעה של הטילים הכימיים, ושיש הקלטות של בכירים בממשל אסד מדברים על התקיפה

  4. אם יש להם הוכחות אז שיפרסמו אותם ויראו לעולם,שלא יהיו יותר תאוריות "קונספירציה"…אבל אין להם.האם אסד הוא כול כך טיפש שהוא יעשה שימוש בנשק כימי בזמן שפקחי האו"ם מחטטים אצלו בחצר האחורית? האם הוא כול כך טיפש שלא מספיק לו אלפי הטרוריסטים האיסלמיים שנלחמים נגדו ורוצחים את העם הסורי והורסים את המדינה שלו שהוא עכשיו צריך גם להסתבך במלחמה נגד ארצות הברית ישראל והמערב? ארצות הברית והמערב תומכים לוגיסטית ופוליטית בטרוריסטים של אל קעידה שהורסים את המדינה המסכנה הזאת. ארצות הברית שחברה אם ערב הסעודית, מדינה איסלמית קיצונית בה נשים נרצחות על ניאוף והומואים נתלים בכיכרות ונצרות ויהדות הם מחוץ לחוק, מנסה להעיף את רוסיה מבעלת הברית היחידה שלה במזרח התיכון…זה הכול אינטרסים גאופוליטיים. אותם שקרים ששמענו ב2003 על עיראק ונשק להשמדה המונית שלא מצאו עד עכשיו. ובסוריה דרך אגב גרים ביחד ערבים,דרוזים,מוסלמים,נוצרים,עלאווים,ארמנים,כורדים ואחרים בדו קיום. המלחמה הזאת היא מלחמה של ממשל חילוני נגד איסלמיזם קיצוני. וכמו שארצות תמכה מסיבות גאופוליטיות בטליבאן באפגניסטן בשנות ה80 כדי להעיף משם את הסובייטים כך גם עכשיו. לארצות הברית יש רומן ארוך אם פונדומינליזם איסלמי. אסד הוא חרא ורע לישראל. אבל בהשווא אם הוא יפול ומה שיבאו אחריו…הוא רוע הכרחי. כי ברגע שהטרוריסטים מאל קעידה ואל נוסרא ישטלתו על סוריה אנחנו ישראל נקבל טרור בגבול אם סוריה כול הזמן. אם אסד היה לנו שקט 30 שנה. אף פעם לא שיערתי בחיים שלי שאני יגן על אסד…אבל במקרה הזה ? הוא עדיף על פני האלטרנטיבה. למה להחליף מטורף בפסיכופת