זה לא אל-אקצא, טיבי

מי באמת אחראי לפרוץ האינתיפאדה השנייה? תזכורת לאחמד טיבי, חברו הטוב של ערפאת, המאיים כי האינתיפאדה השלישית תפרוץ בגלל אל-אקצא.

כולם יודעים שהר הבית הוא נושא נפיץ, לפחות בעיני חלק מחברי-הכנסת הערבים. הערב קיבלנו דוגמה קטנה לכך בוועדת הפנים, כאשר הרוחות התלהטו. באמצע הדיון, עוררו חלק מהנוכחים פרובוקציות והדגימו לנו מהו אותו "זעם ערבי בלתי-נשלט".

בין הגידופים לאיומים, ספק ביקש ספק דרש חה"כ אחמד טיבי את רשותה של יושבת-ראש הוועדה חה"כ מירי רגב להעיר "הערה". האישור לא ניתן, מה שלא הפריע לטיבי לנופף בידו ולקבוע: "האינתיפאדה השנייה פרצה בגלל אל-אקצא, ובגללכם היא תפרוץ… [שאר המילים נבלעו בצעקות מסביב]". כשרגב אמרה לו שיפסיק לאיים הוא צעק: "אתם מאיימים! את פירומנית!"

חה"כ אורית סטרוק החליטה להצטרף למהומה וצעקה אל טיבי: "את זה אתה אומר בתור חבר של ערפאת?". "אני גאה להיות חבר שלו", ענה לה טיבי, "אני גאה להיות חבר של יאסר ערפאת. הנעל שלו שווה עשרה כמוך".

כמובן שלמשמע האיומים החמורים יצאו אזרחי ישראל לרחובות, כשהם תולשים את שערות ראשם וזועקים בפאניקה לכל מי שמוכן לשמוע כי "חייבים לאסור על יהודים את הכניסה להר-הבית!" אי לכך, החלטנו להשמיע צפירת הרגעה, ולהזכיר לכולם מהי הסיבה האמיתית שבגינה פרצה אינתיפאדת אל-אקצא.

כשנה לאחר פרוץ האינתיפאדה, פורסם בעיתון 'אל-איאם' קטע מספרו של יועצו לשעבר של ערפאת מַמְדוּח נָוופָל. בקטע תיאר נוופל כיצד ומי קיבל את ההחלטה לפתוח במחאות אלימות:

יאסר ערפאת זימן את ההנהגה הפלסטינית לפגישת חירום ברמאללה, ביום לפני הביקור [של אריק שרון בהר הבית] ב-28 באוגוסט 2000 ואמר: "…הקרב על ירושלים החל בוועידת קמפ-דייוויד, והביקור המתוכנן של שרון הביא אותו עד הלום. ירושלים בסכנה, מסגד אל-אקצא בסכנה ואני אפיץ את העניין הזה, אללה הוא עדי". ערפאת דיבר מתוך ידיעה שירושלים היא מקום מיוחד עבור העם הפלסטיני, עבור העולם הערבי והאסלאם, ומתוך שכנוע מלא שזה יהיה קל לערב ולתמרץ את הפלסטינים והרחוב הערבי להשתתף בקרב הגנה על ירושלים והמקומות הקדושים. הוא היה בטוח שהמוני מאמינים ימהרו להגן על אל-אקצא.

ברור אפוא כי האינתיפאדה לא הייתה תנועת המונים ספונטנית, אלא מעשה מתוכנן בהחלטה מלמעלה של הרשות. חיזוק לדברים אלו ניתן לאורך השנים ממקורות שונים. כך, למשל, אמרה סוהא ערפאת במספר הזדמנויות שונות, בהתייחס לבעלה האהוב:

ברמה האישית, אני מתגעגעת אליו מאוד מאוד. זהווא (הבת שלהם) גם מתגעגעת אליו באופן שאתה לא יכול לתאר. היא לא הכירה אותו. היא יודעת שערפאת שלח אותנו לפני הפלישה [הישראלית] לרמאללה. הוא אמר: "אתן מוכרחות לעזוב את פלסטין כיוון שאני מתכוון לפתוח באינתיפאדה, ואני לא מוכן להתגונן מאחורי אשתי וילדה קטנה". כולם אמרו "סוהא נטשה אותו". אבל לא נטשתי אותו. הוא הורה עלי לעזוב כיוון שהוא כבר החליט מראש להוציא לפועל את האינתיפאדה, אחרי הסכמי אוסלו ואחרי הכישלון בקמפ דיוויד.

כך גם עמאד פאלוג'י, שר התקשורת הפלסטיני, שהוקלט בשנת 2000 נואם ואומר כי –

מי שחושב שהאינתיפאדה החלה בגלל הביקור השנוא של שרון במסגד אל-אקצא – טועה. זה היה רק הקש ששבר את הסבלנות של העם הפלסטיני. האינתיפאדה הייתה מתוכננת מאז שהראיס [ערפאת] חזר מהשיחות האחרונות בקמפ דיוויד.

אז אנא, קוראים יקרים, אל תמהרו לאבד עשתונות. הר הבית לא מתלקח לו לפתע פתאום, ובוודאי שלא בעקבות תקנות כאלו ואחרות של הכנסת. אינתיפאדה שלישית, אם תהיה, תבוא שוב כפרי מדיניות מתוכננת של גורמי הנהגה פלסטיניים. כשחושבים על זה, הייתם מצפים מחברו הטוב של ערפאת שידע זאת, לא?

___________

מעוניינים להתעדכן במאמרים חדשים באתר? הצטרפו עכשיו לדף הפייסבוק של 'מידה'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. להגיד שאינתיפאדת אל אקצא פרצה בגלל ששרון עלה להר הבית זה אותה רמת טמטום כמו להגיד שליל הבדולח פרץ בגלל שהרשל גרישנפן ירה במזכיר השגרירות הגרמני בצרפת. בחיי

  2. הבעיה שהכתבה הזו באה לשכנע את המשוכנעים ממילא אם העניין היה מסתכם בטיבי נו מילא אף אחד לא לוקח אותו ברצינות הבעיה היא שהתזה הקושרת בין ביקור שרון לבין האיניתפאדה הושרשה כל כך עמוק בציבור בסיוע התקשורת שכבר מדובר באקסיומה גם אם עראפת יקום מקברו ויודה בקולו כי הוא תיכנן את המהומות בראש כוהני השלום בשמאל ימשיכו בשלהם

    1. פעם הבאה שאתה רואה מישהו שוב חוזר על השקר, תן לו לינק לכתבה הזו. מאמץ קטן בשבילך, ועוד קצת מהשקר נמוג.

  3. באמת מוזר. טיבי לא יודע שנקבה זה "עשר" ולא "עשרה"? חשבתי שהאיש מדבר עברית ברמה טובה.

    1. הזעם הבלתי-נשלט מוציא ממנו את המיטב