על סף התלקחות? המאבק על הסדרת ההתיישבות הבדווית

הבדווים מסרבים להתיישב באופן חוקי, המדינה מסרבת להעלים עין, האם הדרום על סף התלקחות?

תיכון 'אורט' במרכז ביר הדאג'. צילום: עידובי

"סיר לחץ" היא הקלישאה המקובלת לתיאור היחסים בין האוכלוסייה הבדווית לבין מערכות אכיפת-החוק. אך העימות שהתרחש בשבוע שעבר בין תושבי הכפר ביר הדאג' לבין כוחות אכיפת החוק מעיד על-כך שאנו מתקרבים לנקודת-הרתיחה.

על פי גרסת הבדווים, הכל החל מספר ימים לפני סוכות, כאשר כוחות משטרה ביצעו הריסה של מבנה בכפר ובמהלכה אחד ממפעילי הדחפורים ירק כלפי התושבים והשתמש במילות-גנאי. אירוע זה, שלווה אף הוא בהתפרעויות, העלה את רף המתיחות בכפר, וכאשר בשבוע שעבר הגיעו כוחות למקום במטרה למסור צווי-הריסה על כמה מבנים, חיכתה להם קבלת-פנים אלימה.

ילדי בית-הספר של הכפר שהוזעקו למקום יידו אבנים לעבר הכוחות, ולפי מספר עדויות אף נשמעו בשטח קולות ירי. הכוח, שהגיב תחילה בירי כדורי גומי ורימוני גז, החליט להיחלץ מהכפר ולוותר על ביצוע המשימה.

"היה פה בלאגן שלם", מספר ל 'מידה' דחיללה אבו גרדוד, מראשי הוועד בכפר. "היה כאן ירי והיו אנשים פצועים. כמעט נכנסנו פה למלחמה כמו בעזה", הוא אומר.

לדבריו הסיבה להתנגדות הבדווים היא מדיניות ההריסה של מנהל מקרקעי ישראל.

"אנחנו מתנגדים להריסה בלי הבחנה ובלי פתרון. זה לא שיש פה מגרשים להציע לי, שאומרים לי בוא תיכנס למגרש הזה או שאנחנו הורסים לך את הבית. אין לנו לאיפה להיכנס ואין לנו איך לבנות באישור, אז מה רוצים? שבנאדם יגור ברחוב?"

מה הצעדים הבאים שלכם?

"קודם כל אנחנו מתכננים הפגנה מול משרד-הפנים בבאר-שבע. ואנחנו כל הזמן בפגישות עם גורמים שונים ברשויות. אחרי ההפגנה אם ייכנס כוח משטרתי יחד עם משרד הפנים להריסה בלי הבחנה ובלי פתרון אני לא יודע מה יהיה בשטח. השטח בוער וזו בעיה מאוד רצינית".

לדברי נציג נוסף של הכפר, סלמן אבו חמיד, הריסת הבתים משמשת את המנהל ככלי במשא-ומתן על הסדרת היישוב:

"לישוב יש תכנית מתאר שאפשר ליישם מחר בבוקר, אלא שהמדינה נסוגה מהתכנית הזו. המדינה לא רוצה ליישם את התכנית עליה סוכם ובמקום זה היא בוחרת להשתמש בכלי-ההריסה, זה לא מקובל עלינו. אסור שהכלי של הריסת בתים ישמש כאמצעי כפייה למשא-ומתן".

את עמדת המדינה מייצגת הרשות להסדרת ההתיישבות הבדווית בנגב. לטענתה הבדווים מפרים הסכמים שכבר התקבלו על-דעת שני הצדדים, ולכן אין ברירה אלא לאכוף את החוק.

"על-אף שיתוף הציבור ונכונותה של המדינה להשקיע עשרות מיליוני שקלים בפיתוח הישוב, בכל זאת עלו ועדיין עולים קולות של התנגדות מקרב האוכלוסייה להסדרת ההתיישבות כפי שמוצעת להם".

"כחלק מההסדר ההבנות שגובשו בין הצדדים הוחלט על הקפאת מצב בכל הנוגע לבניה הבלתי-חוקית ביישוב, על-מנת שניתן יהיה לקדם את פיתוח הישוב; בניית מבני מגורים או תשתיות בלתי-חוקיים יפגעו בפיתוח הישוב. אולם גם בהתחייבויות אלו, לצערנו, לא עמדו נציגי הוועד והתושבים. תושבי פזורת ביר הדאג' אשר נמנעים מלקבל החלטה בעניין הצטרפותם והסכמתם לתוכנית המוצעת ממשיכים בבניה הבלתי-חוקית בישוב, ועל כן פועלות רשויות האכיפה לאכיפת חוקי התכנון והבניה במקום".

בינתיים, המתח ביישוב ממשיך לעלות, באשר שני הצדדים מבינים כי כל הסדר שיבוצע בביר-הדאג' יהיה תקדים משמעותי להסדרתה של הפזורה הבדווית כולה. אנו ב'מידה' נמשיך לעקוב.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *