?למה גדעון לוי שונא רוסים

ההשפעה החיובית של העליה הרוסית ניכרת היטב עד היום. מדוע אם כן, האשכנזים הוותיקים מאוכזבים כל-כך?

קצת רוסים אז נשברים? גדעון לוי. צילום: Hanay - CC by sa 3.0

כך כתב השבוע אביר הטולרנטיות וזכויות האדם גדעון לוי בביטאון הארץ, בהתייחסו לסוגיית המסתננים:

מיליון מהגרים מרוסיה, כשליש מהם לא יהודים, שגם בדם של חלקם התגלתה מידה של אלכוהול ופשע, לא היוו בעיה. וכמה רבבות אפריקאים הם ה־סכנה.

מעבר לפליאתי על עניינו הפתאומי של לוי בדמוגרפיה היהודית, דבריו מעידים בעיקר על הבורות של מי שמבקש לכנות עצמו ״עיתונאי״. אם היה בקיא בהיסטוריה של יהודי מדינות חבר העמים, הוא היה מבין איך זה שלפתע שליש מהם (או אף יותר) לא-יהודים. יהדות ברית-המועצות עברה תהליך מואץ של התבוללות בכפייה, שהיה כל כך שיטתי ואכזרי, עד שניתן להשוות אותם לאנוסים בספרד.

אותם יהודים חיו במדינה שבה הדת הייתה מחוץ לחוק, בתי כנסת ומקוואות היו רק בספרים (שגם הם היו מפוקחים ומצונזרים) ושם עם "גוון יהודי" היה יכול למנוע ממך להתקבל לעבודה. אלמלא היו עולים לארץ אותם מיליון ״מהגרים״, יהדות ברית-המועצות הייתה כנראה נמחקת כליל. לוי, שכה רגיש לסבלו (לכאורה) של עם אחר, אטום לסבלם של בני עמו שהשתחררו מעולו של אחד המשטרים החשוכים בהיסטוריה.

ואגב, אם לוי כל כל דואג לגבי הדמוגרפיה היהודית, הוא יכול להירגע: מסתבר שהעלייה הרוסית הגדילה את האוכלוסיה היהודית במדינת ישראל בכ-16%.

השקעה משתלמת

על תרומתה של עלייה זו למדינת ישראל קשה לספר על רגל אחת. אין חוקר כלכלי שלא יעיד על הקפיצה העצומה שעשתה המדינה בזכותה של העלייה. למעשה, במונחים כלכליים, הייתה זו בוננזה אמיתית. מיזם שהניב פירות שהיו פי כמה וכמה מההשקעה הראשונית.

את התרומה הגדולה באמת ניתן להבין רק בשנים האחרונות, כשהדור שעלה בגיל העמידה פורש לגמלאות. אלפי הרופאים והמהנדסים שעלו גרמו לצמיחה חסרת תקדים של המשק. ההיצע של אנשי המקצוע הגדיל גם את היצע המשרות. לפי מחקר של פרופסור עוז אלמוג מאוניברסיטת חיפה, עד שנת 1995 המשק הישראלי נהנה מתוספת של כ-20 אלף בעלי מקצועות אקדמיים וטכניים, ובהם 8,000 מהנדסים, 4,500 רופאים ועוד 25 אלף בעלי מקצועות חופשיים וטכניים. היום, מדינת ישראל ניצבת מול משבר של ממש בשל פרישתם הצפויה. משבר כה גדול עד שמתחילים לדבר על ייבוא רופאים מחו״ל.

עם זאת, העולים מחבר העמים לא עסקו רק בתחומים ברומו של עולם. חלקם הגדול עשו את מה שלוי וחבריו לברנז׳ה לא עשו מעולם – עבודת כפיים. לצד קליטתם של רופאים ומהנדסים רבים במקצועם, עשרות אלפי עולים נאלצו להמיר את התארים האקדמיים בתואר מנקה/שומר/מוכר. למעשה, חלקם מנקים בתי-שימוש ושומרים בקור העז עד היום, בלי תלונות, בלי ״מגיע לי״ ובלי לפתוח אוהלים ברוטשילד.

התרומה הכלכלית התגלתה לא רק בתוספת אנשי מקצוע וידיים עובדות, אלא אפילו בהעלאת דירוג האשראי של מדינת ישראל, כפי שגילה מי שהיה שגריר ישראל בארה"ב באותה התקופה, זלמן שובל.

לגודל האכזבה, שברו ימינה. צילום: פלאש90

לא עמדו בציפיות

האמת היא שהבחירה של לוי איננה מקרית. אחרי הכל, זו האוכלוסיה שהכי מזוהה עם דעות ניציות ולאומיות. לא בכדי דעותיהם של רובם נמצאות בימין (גם אם זה לא תמיד בא לידי ביטוי בדפוסי ההצבעה שלהם). אולי הם פשוט עדיין זוכרים את מה שלוי וחבריו לשמאל הרדיקלי שכחו:את זוועות החיים בגולה. דברים שרואים מכאן, לא רואים משם, ולהפך. העלייה מחבר העמים הכניסה אספקט שונה לאידאולוגיה הפוליטית בישראל. הרוסים הזכירו לצברים שמדינת היהודים אינה מובנית מאליה ושעוצמה וכוח אינן מילים גסות ככל שזה נוגע לשמירה של מדינה על האינטרסים שלה.

ההתבייתות של לוי על עולי חבר העמים היא ביטוי לגזענות של חלקים מ״ישראל הישנה״ כלפי אוכלוסיה זו. האליטה האשכנזית התייחסה לרוסים בבוז מלכתחילה. אולי זה גלגול חדש של היחס שהפגינו יהודי גרמניה לנוכח ההגירה של יהודים מרוסיה ופולין כשכינו אותם ״אוסטו-יודן״. הם מעולם לא סלחו לרוסים שבמקום להצטרף לחגיגת הליברליזם הרדיקלי, הם חברו דווקא לישראל השנייה.

כל משפחה והמכוער שלה

ולמרות הכל, לוי דווקא צודק במספר דברים. יש אכן אחוז גדול של לא-יהודים בקרב העולים (על פי חלק מהנתונים, אכן גם מדובר בכ-30%). לא מעט ״טרמפיסטים״ הסתננו לארץ על גבה של העלייה הרוסית דרך חוק השבות. עם זאת, זהו סוד גלוי שמרבית העולים עצמם אינם מרוצים מכך. זה בערך כמו שעולה מעירק בשנות ה-50 היה מגלה ששכנו, אחמד, עלה איתו והקים מסגד ליד ביתו. האם תאמרו, אם כן, שאותו עולה אשם בעליית שכנו? הרי מי שחילק ויזות ללא-יהודים (שלחלקם אין אפילו קשר עקיף ליהדות) הייתה מדינת ישראל ופקידיה, לא העולים עצמם.

זה נכון גם שפשיעה הייתה מנת חלקם של חלק מהעולים. באותה נשימה, שווה אולי לבדוק פעם מה חלקם של אותם ה"טרמפיסטים" בנתונים אלה. מכל מקום, ברוסית יש פתגם לא פוליטיקלי-קורקט שאומר "כל משפחה והמכוער שלה". כלומר, לכל קבוצה ועדה יש את האנשים שמביישים אותה ומקלקלים את שמה. עובדה: ל"יקים" יש את גדעון לוי.

___________

מעוניינים להתעדכן במאמרים חדשים באתר? הצטרפו עכשיו ל’מידה’ בפייסבוק ובטוויטר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 תגובות למאמר

  1. גדעון לוי שונא רוסים, בגלל שהם סוג של ישראלים, וגדעון לוי שונא ישראלים. זה מה זה פשוט 🙂

    1. 4500 רופאים שהגיעו ממדינות עולם שלישי עם רפואה מפגרת, שרמת הידע המקצועי שלהם שואף לבינוני ומטה! והרגישות האנושית שלהם שואפת לאפס. שחצנים אגרסיבים ומתנשאים. טכנוקרטים מנוכרים וקרים. רובם היו פלצ'רים ברוסיה שזה בערך רמה של חובש. בשום מדינה מערבית לא היו נותנים להם לעבוד כרופאים. הם הורידו את רמת הרפואה בארץ. ואגב אחוז המהגרים הלא יהודיים שהיגרו מרוסיה ואוקראינה הוא יותר מ-60% על פי הלמס משנת 2010 ומאז זה רק עולה ועולה. כל חודש מגיעים עוד מאות לא יהודים מהגרי עבודה וחיי נוחות. ישראל הפכה למדינת רווחה לכל חלכאי ונדכאי רוסיה ואוקראינה. העלייה הזאת תרמה אך ורק לעצמה ולא למדינה ולא לחברה. הם שינו כאן סדרי בראשית ורק לרעה! הלכנו אחורה עשרות שנים. מדינת ישראל שפכה על העלייה הענקית הזו למעלה מחמש מאות מיליארדי שקלים מכספי הביטוח הלאומי של הציבור הוותיק. קופת הביטוח הלאומי כמעט התרוקנה. זה גרם למשבר כלכלי ולמשבר בדיור. שלא התאוששנו ממנו עדיין. רבע מיליון צעירי העלייה עזבו את הארץ אחרי שזכו לכל ההטבות האפשריות. לימודי תואר חינם. מקצוע חופשי ועבודה עם פטור ממיסים לכמה שנים. ואת הוריהם והורי הוריהם השאירו כאן נסמכים על שולחן המדינה- הביטוח הלאומי, בריאות ורפואה . רווחה. דיור. בתי אבות והוסטלים ודיור מוגן שנבנה רק להם. ציבור של נצלנים חסרי כל הכרת תודה שבטוח שהשמש זורחת מבין אחוריהם. זו עלייה לאומנית ונצלנית שהיא בכייה לדורות.

  2. אתה אומר: "ואגב, אם לוי כל כל דואג לגבי הדמוגרפיה היהודית, הוא יכול להירגע: מסתבר שהעלייה הרוסית הגדילה את האוכלוסיה היהודית במדינת ישראל בכ-16%." מזה בדיוק דואג מר לוי…

  3. גם אותם "טרמפיסטים" הם אולי לא יהודים על פי ההלכה אך הם מזרע ישראל ורוב רובם צאצאי יהודים

  4. הדיון על התרומה של העלייה לא רלוונטי.

    הנושא פה הוא כיבוד החוק והריבונות של המדינה. גם האריתראים, מהגרי העבודה, משתלבים פה בעבודות שהישראלי הממוצע לא רוצה לעבוד בהן, הבעיה שהרוסים הלא יהודים עלו לאר בצורה חוקית, המסתננים עברו על החוק.

    ומה זה "בדם של חלקם מידה של אלכוהול ופשע"? האם ברוסיה לא היו יהודים עבריינים? היו ועוד איך. האם בארץ ישראל לא היה פשע ואלכוהול לפני העלייה? היו ועוד איך.

    ישראל צריכה להגן על הגבולות שלה ועל הריבונות שלה.

  5. למה לכתוב כתבה שלמה על משפט אומלל וסתום של אדם שממילא אף אחד לא לוקח ברצינות?

  6. חבל מאד שאתה משתמש במילה "ליבראלי" לתאר את השמאל… ליבראלי זה מי שבעד חופש — דהיינו הימין הכלכלי.

  7. הרסו לו את השד הדמוגרפי, היטו את הכף הפוליטית קצת ימינה, ושיפרו את מצב המדע בישראל. מה יש פה למר לוי לאהוב?!

  8. דוקא העובדה שהועילו למדינה כלכלית חברת ודמוגרפית מדאיגה אותו

  9. הכל שטויות, הסיבה היחידה שישראל צריכה להגביל שהות מסתננים בארץ היא שלא יבואו עוד כמו שקרה באירופה.

  10. האיש האומלל הזה נגוע במחלה קשה: שנאה עצמית – הוא אוהב כל מה שהוא לא, ומתנגד לכל מה שמזכיר, ולו במעט, אותו עצמו. מסכן…

  11. המגיב ה"רוסי יליד הארץ", צריך להבין שגדעון לוי וסוגו באמת ובתמים מאמין בדרכו הצודקת לדעתו. מתוך כך הוא מאוכזב שבעתיים שעליה כה אינטליגנטית (מה שנכון) כמו העליה הרוסית לא רואה את האור עין בעין כמוהו, ורובה נטוע בימין. אלו הם פצעי אוהב מעוות שרואה את אהובתו "צוחקת במסיבת מרעיך (הלא נכונים)" ועל כן בגלל שהוא מרגיש בלעדיה חצי בנאדם "ישרוף את ביתך (כולל הרוסים) עליך" כדברי המשורר.

  12. מובן מאליו שעולי בריה"מ אינם רואים עין בעין עם גדעון לוי. הוא חי את הדולצ'ה ויטא ומטיף ל"סוציאליזם", בלי לדעת מה זה, עולי רוסיה חשו על בשרם את "אחוות העמים", והם, ממש, לא מתלהבים ממנה. זה ההבדל בין מי שיודע מה הוא שח, לבין מי שאינו יודע, או אינו רוצה לדעת, וגם שקרן באופן כללי, מה הוא שח. בין מנהיגי הבולשביזם היו יהודונים רבים, אבל, העדנה שהיתה להם, לא נמשכה זמן רב, הגויים, פשוט, שונאים יהודים, ובמיוחד כשהם מתנשאים למלוך. זו אותה השנאה שהשמאל הארכי-אנטישמי היהודוני שונא את מחזיקי התורה ובוני הארץ. השמאל הוא חלאת המין האנושי.

  13. הנה הוא, קבלו את הפאשיזם (האמת, לא ממש מתאים לגדעון לוי, אבל, כל השלילה המצויינת פה, מתאימה לו):

    דברים של פרופ' קלאוזנר

    "עסקתי בימי
    נעורי בספרו המפורסם של תומאס הובס –
    "לויתן", וראיתי, שהמדינה היא ה"לויתן",
    שבולע את חיי היחיד ואף את חיי האומה. ותמיד פחדתי ש"לויתן" זה יהפוך את
    החיים האנושיים והלאומיים לחיי קסרקיט, שבהם אין ליחיד שום ערך עצמי ויש לו רק
    תפקיד, שקבעה לו המדינה. המדינה בסוציאליסמוס, כמו בפאשיסמוס ונאציות, נעשית אליל
    בשביל כל יחיד. אין לו דעה משלו וחלילה לו להתנגד לאינטרסים שלה, אף במשהו. ואף
    העומד בראש המדינה נעשה אל ואליל. כאלו-היה בשמים, כן ה"ראש", או
    ה"מנהיג", או ה"דיקטאטור" בארץ, יותר נכון – במדינה, אחת היא,
    אם שמו "לנין" או "סטאלין", או שמו "מוסוליני" או
    "היטלר". ומזה פחדתי תמיד. וכשראיתי את ה"חירות" ואת
    ה"דימוקראטיה" שברוסיה הסובייטית, כמו שציירתיה בפרק שלפני הקודם, אין
    תימה, שנקעה נפשי מן הסוציאליסמוס…".

  14. כותב המאמר הוא גזען לא פחות מגדעון לוי. מה זה ״טרמפיסטים״?! מה זה אומר ש"שווה אולי לבדוק פעם מה חלקם של אותם ה”טרמפיסטים” בנתונים אלה (נתוני הפשיעה)"? מה, אם מישהו שייך ל"עם הנבחר" או ליתר דיוק אימה של אמו היא יהודייה, הדבר הופך אותו לאדם טוב יותר מאדם שרק נשוי ליהודייה או שרק אימה של אביו היא יהודייה? האם הטרמפיסטים האלה לא נפלו בשדה הקרב בהגנתם על מדינת ישראל?
    ומה זה "הסתננו"?!דומני כי הם הגיעו לארץ כחוק, לא?
    ומאיפה הקביעה כי "עם זאת, זהו סוד גלוי שמרבית העולים עצמם אינם מרוצים מכך (מהטרמפיסטים)"?! מעולם דעתי או דעתם של חברי וקרובי לגבי עולים אחרים לא נקבעה ולא הושפעה ממידת יהדותם. זה מה שקובע את טיבו של אדם – מידת יהדותו? זה הטיעון המרכזי שיש למחבר המאמר להביא בזכות העלייה הרוסית – שאנחנו לא פחות יהודים מאחרים ואם כן, אז זה לא אשמתנו??

    אליטיזם וגזענות הם מנת חלקו של כותב המאמר הרבה יותר מגדעון לוי, כך נדמה.

  15. שאול, אני אסביר את ההתייחסות שלי ל״טרמפיסטים״. לא אמרתי שהם מעורבים יותר בפשיעה בשל היותם לא יהודים. העניין הוא שרוב אותם הטרמפיסטים הם אנשים שלא בדיוק היו בטופ של החברה הרוסית. בד״כ מדובר על אנשים שלא הייתה להם השכלה והכשרה והם חיפשו דרכים לברוח ממדינתם לאנשהו. פרופסור ורופא כנראה לא ירצה לזייף מסמכים כדי לברוח ממדינתו בכל מחיר.
    אגב, גם בקרב העולים שהיגרו בהמשך למדינות אחרות, לאחר עלייתם, יש רוב ללא-יהודים. מסיבות ברורות

  16. הרוסים צריכים להפסיק לשרת בצבא. אין טעם לשרת את מי ששונא אותנו יותר מאשר שונאים את המחבלים המתאבדים. זה מה שרוב העם חושב עלינו ולא משנה כמה הרוסים חכמים, נאורים ומתקדמים בהנדסה, רפואה ומדעים. כולם מקנאים בגנים האיכותיים של הרוסים (כולל האשכנזים- לרוסים אין את מחלת הטיח זקס, אוטיזם וניווון שריריים כמו אצל האשכנזים). לא משנה כמה הרוסים יתרמו למדינה- תמיד הם יהיו ״רוסים מסריחים״. בגישה הזאת, בקרוב תגייסו סינים לצה״ל בזמן שכל הרוסים כמעט יהיו בקנדה או באירופה.