המים של הפלסטינים והפדיחות של שולץ

כמה מים צורך פלסטיני ממוצע? על פי הפלסטינים עצמם מדובר בלא פחות מ-102 ליטרים ליום. דייקנות גרמנית במיטבה.

שמעתם שהפלסטיני הממוצע צורך רק 17 ליטר ביום? מסתבר שגם הרשות הפלסטינית לא שמעה על כך • על-פי נתוני הלמ"ס הפלסטיני כל פלסטיני צורך בממוצע 102 ליטרים ליום; ומנתוני רשות המים הישראלית מדובר ב-158 ליטרים • דייקנות גרמנית במיטבה

.
שולץ בפגישה עם מקורות אמינים. צילום: פלאש90

מרטין שולץ הוא מדינאי נמרץ. בביקורו החפוז בארץ הוא הספיק לדלג בין פגישות, להצטלם עם סלבס מקומיים ואפילו להשמיע לחברי הכנסת מעט גרמנית רהוטה. בין שטרודל לטורט, הספיק שולץ מלא העזוז גם להתעדכן במצב משק המים ברשות הפלסטינית, ואף לעדכן בממצאיו בנאום שנשא, בגרמנית, בכנסת ישראל:

צעיר פלשתיני שאל אותי: למה ישראלי יכול להשתמש ב-70 ליטר מים ופלשתיני רק ב-17?

אכן מדובר בנתון מרעיש. חמורה עוד יותר ממנו העובדה שהעולם שותק. למעשה, לא רק שהעולם שותק, אלא שהרשות הפלסטינית עצמה משתפת פעולה עם הזוועה ומוליכה שולל את העולם כולו: על-פי נתונים שמפרסמת הרשות בדו"חותיה הרשמיים (המתורגמים לעברית על-ידי 'בצלם'), המחוז בו נרשמה צריכת המים הנמוכה ביותר לנפש הוא מחוז ג'נין, עם 43 ליטר ביום לנפש בממוצע. לא 17 ליטר, 43. הבדל קטן של פי יותר משניים וחצי.

אבל ג'נין הוא המחוז עם הצריכה הנמוכה ביותר. על-פי הפלסטינים, בחמישה מחוזות הצריכה הממוצעת גבוהה מ-70 ליטר, ולפעמים אף כפולה מכך (162 ליטר ביריחו), בארבעה מחוזות נוספים הממוצע נע בין 53-67 ליטר, ורק בשני מחוזות (ג'נין וטול-כרם) נרשמו נתונים הנמוכים מ-50 ליטר לנפש. על פי נתוני הפלסטינים, ממוצע הצריכה של כלל הפלסטינים עומד על כ-102 ליטר ליום לנפש. גם גרמנים טועים, קורה.

אם שולץ היה ממשיך לדובב את המקור שלו, יכול להיות שהוא היה שומע ממנו דבר או שניים אודות סעיף מעניין בטבלה, המסתתר תחת הכותרת: אבדן המים בגין "ליקויי צנרת או גניבת מים", שלפי הנתונים עומד על 29.4% בממוצע. בעברית מדוברת: על כל 100 ליטר שמוזרמים בצנרת הפלסטינית, 30 ליטר "נעלמים" בנסיבות מסתוריות. (חידה למתקדמים: מה הקשר בין הצריכה הנמוכה בטול-כרם, ל-40% פחת מים במחוז?)

נתונים ישראליים

למעשה, נתוני הרשות הפלסטינית – המפריכים כשלעצמם את דיבת שולץ – אינם מופת לדיוק ואמינות, או לפחות – אם להשתמש בז'רגון המקובל – הם "שנויים במחלוקת". על-פי נתוני רשות המים שלנו, שעובדו על ידי פרופ' חיים גבירצמן מהאוניברסיטה העברית, הצריכה הפלסטינית גדולה הרבה יותר.

הצריכה העירונית בלבד אצל הפלסטינים עומדת על כ-58,000 ליטר לנפש בשנה, היינו: 158 ליטר לנפש ביום. גם בהתחשב באחוזי הפחת הגבוהים ("גניבת מים", זוכרים?) עדיין מדובר בכמויות גדולות הרבה יותר מ-17 ליטר, ואף יותר מ-100 הליטר היומיים לנפש שהגדיר ארגון הבריאות העולמי.

M_E&E_02_6.indd
מקור: פרופ' חיים גבירצמן

לסיום, נכיר גם אנו בעוולות הכיבוש: במשך 40 שנות ההתעמרות בעם הפלסטיני, חל שינוי דרמטי בצריכה הפלסטינית הכוללת לנפש במגזר העירוני, החקלאי והתעשייתי יחד. בשנת 1967 עמדה הצריכה הפלסטינית על 254 ליטר ביום לכלל הצרכים הללו, שהובלו כמעט ללא תשתית צנרת; בשנת 2006 הנתונים זינקו עד לכדי 353 ליטר בממוצע ביום, שב-90% מהיישובים הגיעו עד לברזי הבתים באמצעות צנרת ציונית כובשת.

אז סליחה שהשקינו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. מעולה, זה זורק מהחלון את העיוות של שולץ, אבל ראוי גם להתמודד עם הטענה לגביי שטחי C שנמצאים ברשות ישראל, ואשר כרגע המידע היחיד לגביי צריכת המים שם מגיע מבצלם, שווה להעלות על כך גם כתבה.

  2. את תעתועי השקרים, במצב המנטלי העולמי היום, זה לא אפקטיבי לבטל עם האמת, לצערי הרב. חייבים למצוא דרך יצירתית לתקל את המצב.

  3. ההסתכלות רק על צריכת מים עירונית היא בעייתית משהו,
    מכיוון שהמקרים הבעייתיים המוצגים בתקשורת (ynet) ובמקומות כאלה מתייחסים לצריכה הנמוכה הנמצאת במגזר הכפרי.

  4. צודקים 100%
    כששמאלני או סתם אנטישמי ממוצע מחליט על כיוון מסויים (רמז: תמיד נגד ישראל) שום עובדה לא תשנה לו את זה.