השר פירון והקליניקות המשפטיות נגד הכנסת

מה מסתירים פירון ואנשי הקליניקות המשפטיות מהוועדה לביקורת המדינה?

עוד שערורייה של משרד החינוך: דו"ח "פוליטיזציה בקליניקות המשפטיות באוניברסיטת חיפה" של תנועת 'אם תרצו', שסוקר בהרחבה ב'מידה', הגיע לכנסת ועורר סערה • מה גרם לשר פירון להחרים את הדיון בוועדה לביקורת המדינה? מדוע ראשי הקליניקות מערימים קשיים על הוועדה? והאם השר פירון מתאם עמדות עם ראשי האוניברסיטאות במטרה לסכל את פעילות הכנסת? בכל הנוגע לפיקוח הציבורי על האקדמיה, "הפוליטיקה החדשה" נכשלת במבחן

.
האם אלו פניה של "הפוליטיקה החדשה"? השר פירון . צילום: פלאש90

שערורייה רודפת שערורייה במשרד החינוך. אחרי פארסת אדם ורטה; אחרי הקמת ועדה (בהשתתפותו של ורטה) ל"בחינת גבולות השיח במשרד החינוך"; אחרי מינוי מרכזת מקצוע אזרחות חדשה, שמסתבר שיצאה נגד משרד החינוך בתמיכה במפמ"ר הקודם, אדר כהן, שהודח, בין השאר, בשל ספר אזרחות שהיה לא רק רצוף בשגיאות, אלא גם גזעני ביחסו לעולים מברית-המועצות; אחרי מינויו של אותו אדר כהן לאותה ועדה לגבולות השיח; אחרי כל אלו, מגיע כעת לכנסת דו"ח "פוליטיזציה בקליניקות המשפטיות באוניברסיטת חיפה", ועולה החשד שמשרד החינוך משתף פעולה עם האוניברסיטאות ומסכל את עבודת הכנסת.

לפני כחודשיים פורסם דו"ח של תנועת 'אם תרצו' בנושא הפוליטיזציה בקליניקות המשפטיות באוניברסיטת חיפה. בדו"ח, שסוקר בהרחבה באתר 'מידה', נחשף כי הקליניקות המשפטיות באוניברסיטת חיפה עוסקות באופן אינטסיבי בייצוג מחבלים הכלואים בבתי-הכלא בישראל, בפעילות לקעקוע הזהות היהודית של ישראל, ובפגיעה ביכולות החקירה של כוחות הביטחון. בעקבות הסערה שחולל הדו"ח, תכננה הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת דיון בנושא בשבוע שעבר, בנוכחות נציגי הקליניקות ואורחים חשובים נוספים.

אחד המוזמנים היה שר החינוך שי פירון, המכהן גם כיושב-ראש המועצה להשכלה גבוהה, ולפיכך נוכחותו בדיון מסוג זה חשובה ביותר. השר הוזמן ואף הגיע, אך הבהיר בפתח הישיבה (שעסקה בנושאים נוספים הנוגעים למל"ג) כי הוא נאלץ לעזוב את הדיון, מכיוון שאנשי הקליניקות לא יוכלו להגיע:

אני לא חושב שראוי לנהל דיון שלא בפניהם של האנשים … אני לא יכול לשבת בדיון שבו המבוקרים הם לא חלק מהדיון, לכן ביקשתי שהסעיף הזה יידחה … בכל אופן, אני לא יכול להיות בדיון.

לכאורה מדובר בעמדה הגיונית, אחראית וחינוכית, כיאה לשר בישראל. אלא שבמהרה התברר כי הסיפור שונה לחלוטין.

ראשית, התברר כי היעדרותם של אנשי אוניברסיטת חיפה לא הייתה מקרית. יושב ראש הוועדה, חבר הכנס אמנון כהן (ש"ס), ענה לדברי השר וסיפר כי אנשי האוניברסיטה קיבלו זימון כבר לפני שבועות רבים, וכי מאז ועד היום לא הפסיקו אנשי הקליניקה לעשות תרגילים וניסיונות התחמקות. לדבריו, אנשי הקליניקה באוניברסיטת חיפה הפעילו לחצים רבים וחיפשו כל דרך כדי שהדיון בעניינם לא ייצא לפועל.

אבל בכך לא תמה הסאגה. לא עבר זמן רב, ולחדר הוועדה נכנס בגאון לא אחר מאשר עו"ד הרן רייכמן, מנהל מערך הקליניקות של אוניברסיטת חיפה, ועמו איש סגל נוסף. הדיון, אם כן, יכול היה להתקיים ביושר והוגנות.

אלא ששר החינוך לא נתן לנוכחות רייכמן לבלבל אותו. דקות ספורות לפני תחילת הדיון בנושא הקליניקות הוא קם ועזב את החדר. עם יציאתו של השר מהחדר דלק אחריו רייכמן, והללו החליפו דברים במסדרון. עומדים בסמוך העידו כי השר הלין בפני רייכמן על המבוכה שגרמו לו אנשי הקליניקות בכך שבאו, ובניגוד להודעתם החליטו כן להופיע בוועדה.

נטישתו של השר גרמה כמובן לדחיית הדיון. אך יו"ר הוועדה הודיע כי למרות המניפולציות והתרגילים של אנשי הקליניקה הוא יקיים את הדיון בעוד מספר שבועות ולא ירפה מן הנושא החשוב.

10
היו ימים: שי פירון בקליניקות המשפטיות באוניברסיטת בר אילן, עם קארין אלהרר (היום ח"כ מטעם 'יש עתיד') וסגל הקליניקה, 2012. צילום: באדיבות אוניברסיטת בר אילן

פוליטיקה חדשה ומשמעותית

כיצד יש להבין את העובדה שפירון יצא מהחדר וגרם לדחיית הדיון, למרות שבניגוד לדבריו נציגי הקליניקות באוניברסיטת חיפה כן הגיעו? בבירורים שערכנו עם אנשי הקליניקות באוניברסיטאות אחרות ובקרב גורמים בוועדה עולה החשד כי השר פירון ומנהלי הקליניקות המשפטיות בשאר האוניברסיטאות משתפים פעולה במטרה לשבש את עבודת הוועדה. כפי שהסביר דובר אוניברסיטת חיפה (שאנשיה נכחו בדיון) בתגובה לשאלותינו:

מי שביקשו לדחות את הדיון הן מנהלות הקליניקות באוניברסיטאות תל אביב, בר אילן והעברית – שלא קיבלו זימון לישיבה – וביקשו לקיים דיון בישיבה, בשל ההשלכות עליהן.

כך גם הודה דובר אוניברסיטת בר אילן: "הישיבה שבה מדובר לא עסקה בנושא הקשור לבר אילן. ובכל זאת ביקשה האוניברסיטה להשתתף בישיבה בגלל החשיבות העקרונית של הנושא".

רצונן של האוניברסיטאות האחרות להופיע בפני הוועדה, על אף שהן אינן מבוקרות בה ונוכחותן אינה חיונית, הוא לגיטימי, והוועדה בכנסת יכולה להתחשב בו. אך העובדה שהשר פירון משתף פעולה עם האוניברסיטאות, ואף כופה את רצונן בפועל על הוועדה בכך שהוא נוטש את הדיון, היא חמורה ביותר. השר משתף פעולה עם המצויים תחת סמכותו בשיבוש עבודת הכנסת. אם הדברים נכונים, מדובר בכשל אתי חמור ביותר. ניתן רק לדמיין מה הייתה התגובה הציבורית והתקשורתית אם כך היה פועל השר לבטחון פנים עם המשטרה, או שר הבטחון עם הצבא.

זעם בוועדה לביקורת המדינה

בשיחה עם גורמים בוועדה לביקורת המדינה עולה כי התיאום בין השר לראשי האוניברסיטאות הוא חסר-תקדים. לדברי אותם גורמים, השר פירון מאמץ באופן שיטתי את עמדות ראשי האוניברסיטאות בנושאים שונים. למשל, באותו יום גם עסקו בדו"ח מבקר המדינה בעניין תכניות לימודים מיוחדות באוניברסיטאות: במשך הדיון העביר השר פירון פתקים לנציגי האוניברסיטאות, וגיבה את עמדותיהם באופן מוחלט. על-פי גורמים בועדה, רמת תיאום וגיבוי שכזו לא נהגה בכהונתם של שרי חינוך אחרים, שידעו לעיתים גם לייצג את הציבור ולעמוד מול ראשי האוניברסיטאות בעקשנות רבה.

לקשר בין פירון לתכניות האוניברסיטאיות יש בסיס היסטורי: כפי שגילה פירון עצמו, בשנים האחרונות הוא שימש כמרצה באחת התכניות החוץ אקדמאיות באוניברסיטת בר-אילן. השר אמנם רוצה שנחשוב כי עמדותיו בנושא אינן "נובעות מכך שתכנית מהסוג הזה הייתה חלק ממטה לחמי בעבר", אבל לאור התנהלות השר וחבריו בשבוע שעבר, קצת קשה להשתכנע בכך.

יש לקוות שדיוני הוועדה העתידיים יאירו באור חדש את התנהלותו של שר החינוך. אנחנו נמשיך לעקוב.

תגובות:

תגובת תנועת 'אם תרצו':

תנועת 'אם תרצו' החלה לטפל בנושא בעקבות תלונות רבות של סטודנטים באוניברסיטת חיפה המלינים על כך שהאוניברסיטה משתמשת במשאביה הציבוריים ובזמנם של הסטודנטים במטרה לייצג מחבלים ("אסירים ביטחוניים"), ובכך פועלת לפגיעה משמעותית בזהות היהודית דמוקרטית של המדינה ובביטחון תושביה. אנו מצרים על כך שאוניברסיטת חיפה מנסה להתנער מהעובדה שחלק מהקליניקות המשפטיות שלה משתפות פעולה עם ארגונים אנטי ישראלים דוגמת עדאלה, מוסאוא ותעאיוש ועל כך שבמקום לעשות בדק בית בוחרת האוניברסיטה לנקוט במהלכים נכלוליים בניסיונות לשבש את עבודת הועדה. אנו מקווים שהשר פירון יתייצב בעניין זה לצד הסטודנטים והציבור הישראלי. כולנו תקווה כי השר פירון יתייצב בעניין זה לצד הציבור הישראלי בכלל וציבור התלמידים בפרט.

מאוניברסיטת חיפה נמסר:

מדובר בטענות שקריות לחלוטין שמהוות פגיעה בשמה הטוב של אוניברסיטת חיפה ומדיפות ריח של רדיפת האוניברסיטה. האוניברסיטה הודיעה מראש שנציגיה יגיעו לדיון ואף העבירה כמקובל את פרטיהם מבעוד מועד – והם אכן נכחו והשתתפו בדיון. גורמים מסיעות שונות בוועדה, כולל יו"ר הוועדה עצמו, קיבלו את הבקשה, ולכן לא ברור איך היה בכוחה של אוניברסיטת חיפה לגרום לכך, מה עוד, שכאמור, נציגי אוניברסיטת חיפה הודיעו מבעוד מועד שיגיעו, הגיעו והשתתפו בדיון.

מאוניברסיטת בר-אילן נמסר:

הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן ומערך הקליניקות, מכבדים מאוד את הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת. הישיבה שבה מדובר לא עסקה בנושא הקשור לבר אילן ועל קיומה נודע לפקולטה למשפטים ולקליניקות יומיים לפני המועד המתוכנן. ובכל זאת ביקשה האוניברסיטה להשתתף בישיבה בגלל החשיבות העקרונית של הנושא.
עם זאת התברר כי במועד ישיבת הוועדה מתקיים הכינוס הארצי השנתי של הקלינאים במשפטים בארץ, שנקבע חודשים רבים מראש. כל מנהלות הקליניקות השתתפו בכנס במסגרת פאנל מיוחד.  בהתחשב בכך, פנו הקליניקות המשפטיות מבר אילן ומאוניברסיטאות אחרות לוועדת הכנסת כדי להסב את תשומת הלב לכינוס המתקיים באותה עת, וביקשו לדחות את מועד הישיבה. לצערנו הבקשה לא התקבלה ומשום כך נאלצנו להיעדר מן הישיבה.
אנחנו מבקשים לשוב ולהדגיש כי אנשי הקליניקות המשפטיות פועלים למען הציבור וכמובן ישמחו לשתף פעולה עם ועדות הכנסת.

מהאוניברסיטה העברית ומאוניברסיטת תל-אביב לא נמסרה תגובה.

מלשכת השר פירון לא נמסרה תגובה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. רשמתי לו פוסט בפייסבוק שלו והוא ענה לי "מעולם לא היה" עם 5 סימני קריאה!
    ה

  2. כל זה לא מופיע בוידאו:
    "אבל בכך לא תמה הסאגה. לא עבר זמן רב, ולחדר הוועדה נכנס בגאון לא אחר מאשר עו"ד הרן רייכמן, מנהל מערך הקליניקות של אוניברסיטת חיפה, ועמו איש סגל נוסף. הדיון, אם כן, יכול היה להתקיים ביושר והוגנות.
    אלא ששר החינוך לא נתן לנוכחות רייכמן לבלבל אותו. דקות ספורות לפני תחילת הדיון בנושא הקליניקות הוא קם ועזב את החדר. עם יציאתו של השר מהחדר דלק אחריו רייכמן, והללו החליפו דברים במסדרון. עומדים בסמוך העידו כי השר הלין בפני רייכמן על המבוכה שגרמו לו אנשי הקליניקות בכך שבאו, ובניגוד להודעתם החליטו כן להופיע בוועדה."
    עומדים בסמוך העידו? אולי הם הניחו שזה מה שנאמר? אולי אתה הנחת שזה מה שנאמר?
    גם אם זה נכון, גם עיתונאים שאינם מן הברנז'ה צריכים להזהר לפני שהם שופככים דמם של אנשים, ובפרט נבחרי ציבור.
    קשה לך? תמצא עבודה אחרת.

    1. יש לי מקורות. לא כולם מוכנים להזדהות בשמם. ככה זה בכל הז'אנר, גם אצל הבראנז'ה. קשה לך? תמצא ז'אנר אחר לקרוא.

  3. השר פירון הוא מריונטה של השמאל, והוא מתופעל על ידי יאיר לפיד באופן כמעט מוחלט… כמה עצוב.