הפלסטינים מנצלים חולים מעזה כדי להכפיש את ישראל

הפלסטינים כשלו בניסיון לתמרן את צה"ל כדי להשיג הכרה ב"מדינת פלסטין", אך הרוויחו נקודה בקרב על דעת הקהל.

בשבוע שעבר הוגשו לצה"ל עשרות בקשות לטיפול רפואי של חולים מעזה על-גבי מסמכים שנשאו סמליל של "מדינת פלסטין" במקום של הרשות הפלסטינית, כפי שהיה עד כה • כך למעשה ניצלו הפלסטינים את החולים כדי להציב ישראל במלכוד: לקבל את הבקשות ולהכיר בפלסטין כיישות מדינית או לדחותן ולעמוד בפני מתקפת דה-לגיטימציה • צה"ל לא נכנע ללחץ, אך בתקשורת העולמית וב'הארץ' מיהרו לעוט על ההזדמנות להכפיש את ישראל

.
כלי ביד התעמולה הפלסטינית. חולים בעזה ממתינים לקבלת טיפול ראוי. צילום: פלאש90

לא ידעתם שצה"ל מנצל חולים פלסטינים לצרכים פוליטיים? כנראה שלא נחשפתם לתעמולה הפלסטינית המתרוצצת בתקשורת העולמית והערבית בחמשת הימים האחרונים.

הפעם בשירות הראיס מככבות סוכנויות הידיעות רויטרס ו-AFP, ובעקבותיהן, איך לא, גם 'הארץ', שפרסמו ברביעי האחרון (12.2) ידיעה המספרת כיצד דחתה מדינת ישראל בין 50 ל-70 בקשות שהגישה הרשות הפלסטינית, לצורך קבלת אישורי כניסה רפואיים של חולים פלסטינים מעזה. הסיבה: על מסמכי הבקשה הופיע לוגו של "מדינת פלסטין". צה"ל החזיר לפלסטינים את המסמכים בו במקום, ודרש מהם להגיש את הבקשות מחדש באמצעות המסמכים המקובלים, שעליהם סמל הרשות.

ניצול חולים לצרכים פוליטיים

בתגובה לאירוע, הסביר עומר אל-נאצר ממשרד הבריאות הפלסטיני ל'רויטרס' כי משרדו עושה שימוש במסמכים עם לוגו של "מדינת פלסטין" מזה כשנה, ללא כל התנגדות ודחיית בקשות לאישורים רפואיים מצד ישראל. אז מה קרה עכשיו? בכלי התקשורת הערביים, תלו גורמים פלסטינים את הסיבה לשינוי בעמדה של "הכיבוש הישראלי" במשא-ומתן המתקיים בימים אלה, והאשימו את צה"ל וישראל בניצול האירוע לצורך הפעלת לחץ והשגת רווח פוליטי.

ברויטרס בחרו גם הם לנקוט בהאשמות כלפי ישראל: "לא ברור מדוע הרשויות הישראליות נקטו הפעם צעדים יוצאי דופן, אך החלטה זו חופפת להתנצחויות הדיפלומטיות במסגרת המשא-ומתן תחת החסות האמריקנית, סביב הדרישה הישראלית להכרה פלסטינית במדינה יהודית בכל הסכם עתידי".

ידיעה זו הפכה חיש מהר לוויראלית והתגלגלה הלאה לגופי התקשורת הגדולים בעולם תוך כדי שהיא גורמת נזק תדמיתי חריף לישראל ולצה"ל. אך הדיווחים הזרים מציגים רק חלק קטן ומסולף מן התמונה. למעשה, הסיפור האמיתי הפוך ב-180 מעלות: מי שפוגע בחולים העזתיים ומנצל אותם לצרכים פוליטיים הם הפלסטינים עצמם, אשר הפרו במודע את הכללים המקובלים על מנת להביך את ישראל.

הפלסטינים מנסים את צה"ל

האמת, כרגיל, היא למעשה הפוכה. מאז הסכמי אוסלו, העבודה הרשמית מול הרשות נעשתה כמובן על בסיס מסמכים עם הכיתוב "הרשות הפלסטינית", בהתאם למעמדה החוקי שנקבע בהסכמים. רק בשנה האחרונה החלו הפלסטינים לשנות את הנוהג: בעקבות שדרוג מעמדה של הרשות באו"ם בשנה שעברה, הורה אבו מאזן, ב-6 בינואר 2013, למוסדות הרשות הפלסטינית להחליף את הלוגו במסמכים הרשמיים ל"מדינת פלסטין". כך, מאז ועד היום משתמשת הרשות בשני סוגי מסמכים: אחד עם הלוגו של "מדינת פלסטין", המיועד בדרך כלל לקהילה הבינלאומית וגורמי חוץ, ואחד עם הלוגו של הרשות הפלסטינית, בהם נעשה שימוש מול גורמים ישראליים רשמיים, שכמובן אינם מכירים בקיומה של מדינה פלסטינית.

גם בעבר היו מידי פעם חריגות. בשיחה שערכנו עם דובר מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש), רס"ן גיא ענבר, מתברר כי אמנם נשלחו בעבר טפסים עם לוגו "מדינת פלסטין" למשרדי התיאום והקישור, אולם עד כה היה זה רק "בטפטופים". "בוא נגיד שמתוך 100 בקשות היו כל פעם איזה 3-2 שנשאו עליהן את הלוגו הזה", הסביר ענבר. בין אם היה זה במכוון ובין אם היו אלו "פספוסים", כפי שהעדיף ענבר לתאר זאת, "כל פעם שנתקלנו בכך החזרנו את המסמכים לפלסטינים ללא בחינה וביקשנו שיגישו אותם לפי הנוהל המוסדר".

דבר זה השתנה ביום ראשון שעבר (9.2) כאשר הפלסטינים החלו לשלוח את כל הבקשות באמצעות מסמכים עם לוגו "מדינת פלסטין". גם הפעם החזיק צה"ל בעמדתו, והחזיר לפלסטינים את כל הבקשות ללא בחינתן, תוך שהוא דורש להגישן בנוהל המקובל. המסמכים המתוקנים התקבלו תוך זמן קצר וכעבור כמה ימים (ד') נכנסו לשטח ישראל 24 מקרים דחופים. ביום למחרת אושרו עוד 35 כניסות, זאת לצד כ-200 פלסטינים נוספים, שנהנו באותו יום מגישה למתקנים רפואיים ישראליים, כשעל מסמכיהם מתנוסס לו סמל הרשות.

מתעקשים על הנהלים; מעבר חולים מרצועת עזה לשטח ישראל. צילום: Cpl. Gal Ashuach, IDF Spokesperson's Unit CC SA 2.0
מתעקשים על הנהלים; מעבר חולים מרצועת עזה לשטח ישראל. צילום: Cpl. Gal Ashuach, IDF Spokesperson's Unit CC SA 2.0

ניצחון לתעמולה הפלסטינית

מדיניות צה"ל, אפוא, נותרה כשהייתה. הוכחה לכך ניתן למצוא באירוע שהתרחש לפני כחודש וחצי, עליו דיווחה דווקא עמירה הס ב'הארץ'. גם באותו זמן סירב צה"ל לאשר לבחורה פלסטינית לעבור מעזה לשטחי יהודה ושומרון לצורך טיפול באמה החולה, בשל העובדה שהבקשה הוגשה באמצעות מסמך הנושא עליו את הלוגו של "מדינת פלסטין".

מבלי להביע זאת בפומבי, כמובן, גם הפלסטינים מודעים לכך כי הם אלו שחרגו מהמקובל, ולא ישראל. בשיחה עם 'מידה' סיפר גורם מדיני ישראלי כי בעקבות האירוע נערכו מספר שיחות עם גורמים בכירים ברשות הפלסטינית. הללו הודו כי במדובר במעשה של משרד הבריאות הפלסטיני החורג מן הנורמות המקובלות, ושהרשות תדרוש מהם מעתה להעביר מסמכים אך ורק עם הלוגו של הרשות הפלסטינית. למעשה אין כאן לא "הקשחת עמדות" ישראליות, ולא תזמון פוליטי מתוכנן, אלא להיפך: מניפולציה פלסטינית צינית מתחילה ועד סוף.

אין זו הפעם הראשונה שהפלסטינים מנגחים את ישראל באמצעות הסוגייה הרפואית ברצועת עזה. כך למשל, במחצית הראשונה של 2012 זעקו בחמאס כי "המצור הישראלי על עזה" גורם למשבר הומניטרי. אולם כבר בחודש אפריל של אותה השנה ציין דו"ח של ארגון הבריאות העולמי כיצד מדינת ישראל קיבלה לא פחות מ-91.5% מהבקשות שהגישה הרשות הפלסטינית עבור חולים מעזה לצורך טיפול רפואי בישראל. כאן המקום לציין כי הרשות הפלסטינית משלמת לבתי החולים הישראליים עבור כל חולה, מה שרק מחזק את הטענה כי אין לישראל כל אינטרס לדחות בקשות רפואיות, למעט בנסיבות ביטחוניות.

מי שמנסה להקשיח עמדות ולגזור רווחים פוליטיים על גבם של החולים העזתיים אינה מדינת ישראל, אלא דווקא הרשות הפלסטינית, שביקשה להשיג כאן אחת משתי מטרות אפשריות: או שמדינת ישראל תאשר את כניסתם של החולים עם מסמכים "מדינת פלסטין" – ובכך הייתה הרשות רושמת לעצמה ניצחון נוסף בקרב על ההכרה; או שמדינת ישראל תדחה את כניסתם וכך ניתן יהיה להכפיש אותה. כפי שסיכם זאת רס"ן ענבר: "יש פה ניסיון לאתגר אותנו ולהעמיד אותנו במקרה בוחן מתוך רצון לייצר דה-לגיטימציה כלפי ישראל, ואנחנו לא נכנע לניסיונות הללו".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. ואני תוהה למה אין בכל הרשות הפלשתינית מתקן רפואי בסטנדרטים מערביים שיכולים לטפל בחולים האלו במקום לשלוח אותם לישראל כל הזמן. וכמובן, עד מתי כבר נפסיק ליפול בפחי היחיצ"נות הקורבנית הזו?

  2. למה אתם לא מתרגמים את המאמרים האלו לאנגלית או לפחות משתפים פעולה עם גופים אחרים כדיהשיתרגמו זאת גם לאנגלית?
    דבר נוסף שאפילו אתם לא הזכרתם (כי לכם ול"הארץ" הוא נראה מובן מאליו, אבל לכל אחד מכיוון אחר לגמרי)- עצם העובדה שישראל מוכנה לקבל מאות חולים מעזה, נכון לעכשיו ישות עויינת ופעילה כנגד ישראל, הישר לבתי החולים הישראליים ללא תשלום וללא תמורה ועל חשבון משלם המיסים הישראלי ועל חשבון מערך הרפואה הנחנק והקורס של המדינה זה דבר שצריך לציין בראש ובראשונה בכל פעם, גם אם כביכול לכם הוא מובן מאליו מכיוון אחד- שוב, כי לאחרים הוא מובן מאליו בדיוק מהכיוון ההפוך.