ארי שביט מנציח את הכיבוש

מדוע יצא קצפו של מו"ל 'הארץ' עמוס שוקן על אחד מבכירי כותביו, והאם גם לדעתו אין דבר כזה עם פלסטיני? כשנלחמים במדינת הלאום היהודית הכל תופס

ארי שביט, מבכירי הכותבים ב'הארץ', זכה אתמול לביקורת מפי לא אחר מאשר עמוס שוקן, הבוס שלו • שוקן, שנלחץ מדבריו של שביט אודות מדינה יהודית, כתב מאמר שהוא מופת ללוגיקה ולהבנת ההיסטוריה, ועל הדרך גם יצא לו שאין דבר כזה עם פלסטיני • מה לא עושים כדי לקעקע את זכותו של העם היהודי למדינת לאום משלו 

למה להתפלפל? שוקן. צילום: פלאש 90
למה להתפלפל? שוקן. צילום: פלאש 90

הכותרת לא מקורית, גנבתי אותה מעמוס שוקן. אבל להגנתי יאמר א. שהיא כותרת מעולה; ב. שכמו דיימון ראניון אני מקפיד לגנוב מהטובים ביותר. הכותרת מתנוססת בראש מאמר תגובה של אותו שוקן, מו"ל הארץ, למאמר של ארי שביט, מבכירי הכותבים באותו עיתון. מצב שבו מו"ל עיתון תוקף את אחד מבכירי כותביו הוא מצב מוזר, אבל כפי שתראו, אין זו המוזרות הגדולה או המדאיגה ביותר אצל  שוקן.

תקציר הפרקים: שביט, הסמן השמאל-בטחוניסטי של 'הארץ' (שהיה ידוע כמקורב לאהוד ברק) העז לטעון (יותר מפעם אחת) בעד דרישתה של ישראל מהפלשתינים להכיר בה כ"מדינה יהודית" במסגרת הסכם שלום. הדרישה להכרה במדינה יהודית היא אבן הנגף התורנית בדרכו של "המשא-ומתן המדיני", שיצא כבר מזמן מהשדה הגיאו-פוליטי והיום הוא עקרון אמונה דתי של כת מובחנת. ברור, לכן, כי מה שנדמה כמעכב אותו מהווה סדין אדום בעיני מעמד הכהנים של הכת הזאת – השמאל הרדיקלי ש'הארץ' מייצג בגאווה. כך תוכלו למצוא באתר 'הארץ' את הכותרות "קרי סוף סוף מבין את גודל המכשול ששמו מדינה יהודית", "מדינה יהודית? אני נגד" ו-"נגד יהודית ודמוקרטית" (השוו עם כותרת מאמרו של מוסטפא ברגותי: "הכרה במדינה יהודית – דרישה בלתי אפשרית").

"בשבועות האחרונים נערכת מתקפה על מדינת הלאום של העם היהודי", כתב שביט –

רודפי שלום אמריקאים וישראלים מתנפלים בשצף-קצף על הדרישה להכיר במדינת ישראל כבמדינה יהודית. לפתע לא רק ההתנחלויות הן פשע מלחמה, אלא גם הדרישה של העם היהודי להכיר בזכותו להגדרה עצמית. לפתע אין לגיטימיות לרעיון המכונן של הציונות, שהוכר בהצהרת בלפור ובהחלטת החלוקה של האו"ם ובהצהרת העצמאות הישראלית. המחשבה על כך, שלצד מדינת הלאום הפלסטינית (הלא דמוקרטית) תהיה מדינת לאום יהודית (דמוקרטית) מוציאה מכליהם רבים וטובים. אנשים המחויבים על-פי רוב לשוויון אינם מוכנים לתת ליהודים את מה שהם דורשים בתוקף לפלסטינים. אנשים המבקשים שלום דוחים על הסף את תביעת הסף של השלום: הכרה הדדית אמיתית.

אכן דברים נכוחים. כיצד יצדיק שוחר השלום את הימנעותם של הפלשתינים מצעד כה פעוט, הצהרתי בלבד ועל-פניו נטול משמעות מעשית, שעשוי להביא עלינו שלום כולל במהרה? 
הבה נראה:

"להתקפה זאת של שביט אין יסוד", כותב שוקן –

למתנגדים לדרישה מן הפלסטינים להכיר בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ברור, שהרעיון המכונן של הציונות, הגדרה עצמית לעם היהודי במדינה ריבונית שבה הוא אחראי לגורלו – היא "המדינה היהודית"  הוא הבסיס לכל. הצהרת בלפור, החלטת החלוקה של האו"ם והנאמר במגילת העצמאות הם צעדים בדרך למימוש הרעיון המכונן של הציונות.

כלומר, אין זהות בין ההתנגדות להצבת הדרישה בפני הפלסטינים שיכירו במדינת ישראל, לבין חוסר הכרה בה; לפי שוקן, גם המתנגדים לדרישה מכירים כמובן מאליו בהיותה של מדינת ישראל מדינה יהודית. זאת אמירה מעניינת מצד מי שמוציא לאור עיתון הנלחם יום-יום, בעקביות ובהתמדה ראויות לציון, בזהותה היהודית של מדינת ישראל ומזהיר את קוראיו השכם והערב מברית מילה ומקציני שב"כ דתיים. אבל חכו רגע, כצפוי מטיעון רדיקלי, מיד יסתבר שההיפך הוא הנכון.

בניגוד למה ששביט אומר, המחשבה שלצד המדינה הפלסטינית תהיה מדינת ישראל, והן תחיינה בשלום זו עם זו, היא השאיפה של רבים וטובים. הם יבואו על סיפוקם אם השלום יהיה רק עם המדינה הפלסטינית, ולא עם מדינת הלאום של העם הפלסטיני.

עכשיו אפשר להיות רגועים, אין עם פלסטיני. צילום: עיסאם רימאווי, פלאש 90
עכשיו אפשר להיות רגועים, אין עם פלסטיני. צילום: עיסאם רימאווי, פלאש 90

שוקן מנסה לפרום כאן את ההשוואה שיצר שביט בין הכרה ישראלית במדינת לאום פלשתינית, להכרה פלשתינית במדינת לאום יהודית. הנה – הפלשתינים לא דורשים הכרה במדינת הלאום הפלשתיני, אלא רק "מדינה פלשתינית" ותו לא. זה נראה כמו משחק במילים. מהי מדינה פלשתינית אם לא מדינתו של הלאום הפלשתיני? שוקן מרגיש בחולשת הטיעון ומבצע פליק-פלאק מרהיב מהטיעון בו פתח:

כדי ליצור איזון מלאכותי ולהצדיק את עמדתו, שביט ממציא לאום פלסטיני. אם יש לאום פלסטיני (אם יש בכלל דבר כזה שנקרא לאום), אז בירדן יש כנראה שני לאומים: הלאום הפלסטיני והלאום הבדואי. "מדינת הלאום של העם היהודי": מה ההגדרה הזאת? האם יהודי איטלקי שמשפחתו באיטליה מאז גירוש ספרד אינו חלק מן הלאום האיטלקי? עדיף לא להמשיך בהתפלפלות הזאת.

הופה! בדרך אגב התברר לנו – וטוב שקראנו 'הארץ' דווקא היום – כי אין דבר כזה "לאום פלשתיני". אם בעבר שמענו הצהרות כאלה מפיהן של דמויות שוליים החסרות הבנה בהיסטוריה או מאישים המנותקים מהנעשה במזרח התיכון, עכשיו זה רשמי, מפיו של המו"ל הגדול: אין דבר כזה עם פלשתיני.

שתי ההוכחות שנקט שוקן בפסקה האחרונה משובבות נפש וכמעט מכמירות לב. הן לא יתכן שקיים לאום פלשתיני, כי אז יתברר שירדן איננה הממלכה ההאשמית המפוארת והעתיקה שכולנו יודעים שהיא, אלא תערובת מקרית של פלשתינים ובדואים! וזה הרי לא יתכן! לספקנים בינינו שיטענו שהאפשרות הזאת איננה מוכחשת מכל-וכל, הייתי מוסיף ומוכיח לפי השיטה השוקנית הוכחה ניצחת: הרי רבין חתם עם ירדן על הסכם שלום, ומכאן שירדן היא ירדן בלבד ולא שום דבר אחר! בדיחת בית כנסת ישנה מביאה הוכחה כי יעקב אבינו חבש כיפה. מהיכן? הפסוק אומר "ויצא יעקב מבאר שבע" וכלום יעלה על הדעת שיעקב יצא בלי כיפה? ברוך השם, נראה כי עוד נותרה בו בעמוס שוקן לחלוחית בית המדרש.

המשך הארגומנט לא מבייש את תחילתו – יהודים שגרים באיטליה מאז גירוש ספרד הם חלק מהלאום האיטלקי, ומכאן מוכח כי לא תיתכן מדינת לאום לעם היהודי וממילא אין לדרוש מאחרים להכיר בכזו. אמנם ניתן לטעון כי בני לאום אחד עשויים לשכון במדינת לאום אחרת, או שזהות אנושית היא עניין מורכב העלול להכיל דואליות ואף סתירה (השמועה אומרת כי איטלקים חיים במדינות רבות בעולם, אפילו בישראל! ועודם איטלקים); ניתן אפילו לטעון כי הלאומיות היא קונסטרוקט מודרני, פלואידי, קהילה מדומיינת נרטיבית וכו' וכו', אבל זה רעיון כל-כך מסובך מבחינה יורידית, ומסוכן מבחינה פילוסופית, שחבל בכלל להמשיך ולפתח. נדמה כי כל דרך שאינה הכחשת מושג הלאום מכל-וכל תוביל אותנו לגיא הצלמוות של הכרה חיצונית במדינה יהודית. איך אמר שוקן? עדיף לא להמשיך בהתפלפלות הזאת.

מעניין מה היה רבי יהודה הלוי, אותו בן הלאום הספרדי יליד טולדו, אומר על המאמר הזה. ודאי היה מצטט אחת מאמרותיהם של חכמי הלאום הבבלי שישבו בבבל וכתבו שם את התלמוד הבבלי, ומשבץ אותה באחד משירי הגעגועים שכתב למולדתו ההיסטורית של העם הפלשתיני.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. נהיה לי רע רק מלראות את הפרצוף של השמוק המתנשא הזה, הר שוקן ,נער התפנוקים האנטי ישראלי שפועל בשביל דומונט שאוברג הגרמנים בעלי המדליה מגבלס, רדיקליסט כורסת עור שמסית נגד עמו בעולם כולו ומפיץ עלילות דם באנגלית מפרשת אה-דורה ועד "פרשת העיקור של הנשים האתיופיות".
    בן לאליטה יקית נפוטיסטית תל אביבית , שונא יהדות, שונא מזרחים, שונא ציונות, שונא אדם.
    ממשיך של מורשת ההתרפסות של ארנדט שהעריצה את היידיגר הנאצי ושל ויינינגר האומלל האוטו אנטישמי, רק בלי השכל שלהם.
    מעסיקם של מרגלים מורשעים שמוכרים את מקורותיהם, מפיצן של קונספירציות אנטי ישראליות ואנטישמיות.
    קישטא לברלין מסית, ואל תחזור.

    לגופו של עניין- הסכם שלום עם מי שלא מכיר בקיומך הוא כמובן אבסורד לוגי: שלום דורש שני צדדים. שלום שבו צד אחד אינו מכיר בחברו אינו שלום אלא ניצול.
    זה כמו ההבדל הביולוגי בין סימביוזה הדדית לסימביוזה פרזיטית.

  2. אכן, מאמר חלש ולא קוהרנטי של שוקן. שחשוב לציין שהוא כמובן יהודי וישראלי לא פחות טוב מאבישי וחבר מרעיו. אבל אני אדרש דווקא לאבישי, שבסך הכל מטרתו היחידה להסית נגד "הארץ" ונגד השמאל, ואנסה לסכם את מאמרו:
    "הארץ זה עיתון אנטי-ישראלי של הסמולנים הבוגדנים. הפלשתינים הם הם שלא רוצים שלום בניגוד אלינו, הצדיקים-תמיד ושוחרי השלום הגדולים (חוץ מהחבר שלי טל גלעד שרוצה לכבוש את ירדן באיזה מלחמה טובה ובריאה)." שזה, אגב, בדיוק אותו סיכום של מאמרו הקודם של אבישי. ואתן לכם טיפ קטן, תחזית לעתיד – זה בדיוק גם סיכום מאמרו הבא של אבישי, וסיכום כל מאמריו הבאים. הוא פשוט דואג לעטוף את זה כל פעם במילים יפות אחרות.
    חלש.

    1. התכוונת ללעוג אבל צדקת:
      הארץ הוא עיתון שורץ בשקרים אנטי ישראלים,הנעשים בכוונה תחילה,
      (יותר במהדורה האנגלית מאשר בעברית),שהפסיק מזמן להיות עיתון והפך לכלי תעמולה מביך.
      אין צורך לחפש הרבה כדי לגלות שיש הרבה יותר מנויים לשעבר של הזיבלון מאשר מנויים בהווה
      ביחס ישר להשתלטות רוחו של ג'יהאדון לוי על העיתון uחציית כל הקווים בין דעות לעובדות,
      אם נסכם, הרי שהמסית הגרוע ביותר נגד הארץ הוא – עצמו.
      ובנוגע לחזרה ולעיסת גרה של מאמרים – מה שאבישי טרם למד בהארץ כבר שכחו-מזמן..

    2. דווקא מאמר די קוהרנטי של שוקן, משום שהוא אינו מכיר בשני הלאומים – הפלסטיני והיהודי. אין שום חד צדדיות לסכסוך לעניות דעתי.