תג מחיר בדואי: הצתה במתבן קיבוץ רביבים

שני מתבני ענק הוצתו על ידי צעירים מהמגזר הבדואי במחאה על הריסת בתים ביישוב ביר-הדאג'

המתבן הבוער. נזק של מאות אלפי שקלים. צילום: עקיבא ביגמן

בעקבות פעילות משטרתית מוגברת שנערכה הבוקר בכפר ביר-הדאג', החליטו תושבי הכפר להשיב אש. הבוקר החל בהתפרעויות אלימות בתוך הכפר במהלכן נפגעו כמה תושבים וילדים משאיפת גז מדמיע, ונמשך בחסימות הכבישים המרכזיים באזור על ידי צמיגים בוערים שניתקו את קיבוץ רביבים ואת היישוב כפר רתמים מכבישי הגישה אליהם. במהומות נצפו אישי ציבור מהמגזר הבדואי וביניהם חבר הכנסת טאלב אל-סאנא שטרח גם הוא להגיע.

אך לאחר שכוחות המשטרה פינו את החסימות החלה דרמה אחרת לחלוטין, הפעם מתוך מתקני המשק של הקיבוץ: "עבדתי על הגג וראיתי אותו יוצא מהמטעים וזורק משהו לעבר המתבן" מספר ל'מידה' שלומי שושן המתקין פאנלים סולאריים על גגות הרפת בקיבוץ "לא הספקתי להבין מה זה היה ומיד כל המתבן החל לעלות באש" הוא אומר. לדבריו, לאחר שהמצית התרחק נשמעו קולות טרקטורונים שככל הנראה המתינו לו בינות לעצים.

 חברי הקיבוץ שנזעקו למקום התעמתו עם הלהבות, בניסיון נואש למנוע את התפשטות השריפה, באשר רכב כיבוי האש הקרוב ביותר הצליח להגיע רק לאחר קרוב לשעה.

 זו לא הפעם הראשונה שהקיבוץ סובל מהתנכלויות ופשיעה שמגיעה מהשכנים שמעבר לגדר. רק לפני שבועיים נגנבו מרפת הקיבוץ 16 עגלים, בגניבה המעמידה את מספר גניבות העגלים מתחילת השנה על למעלה משלושים.

פגיעים ביותר. מנהל הרפת ערן ארז. צילום: עקיבא ביגמן

"מה שקורה פה כרגע זה שיש למשטרה עסק עם הפזורה הבדואית" מספר 'למידה' ערן ארז מנהל הרפת בקיבוץ "אין כאן שום עניין לקיבוץ רביבים. אנחנו לא שייכים לעניין הזה ולא פגענו באף אחד" הוא אומר "חוץ מלפרוק כעס ותסכול זה לא נותן לבדואים כלום אותנו זה מוביל למצב שלא יהיה לנו אוכל לתת לפרות ואותם זה מוביל להוספה של עוד גפרור למציאות המאוד לא פשוטה שיש כאן".

לדבריו, היכולת להגן על הרכוש של הקיבוץ מוגבלת מאוד "אנחנו מתבצרים בתוך הגדרות אבל גם מחוץ להן יש לנו מטעים, מתבנים ולולים. אנחנו מאוד פגיעים. שום דבר לא מונע ממישהו לבוא בלילה ולשרוף את מה שנשאר. בשביל לשמור על זה כמו שצריך, צריך גדוד שלם של מג"ב. האם זה מה שצריך פה? יכול להיות."

 בתוך כך, בשעות הצהריים נתגלתה חבלה בשלשה מגופי מים המחברים את המתקנים החקלאיים באזור לרשת של מקורות. הפגיעה במגופים אלו עלולה לגרום לנזקים כבדים לשדות ולמטעים הניזונים מהם.

מים פורצים מהמגופים החבולים. צילום: בועז ר

הקיבוץ הוותיק שנהנה לראות את עצמו כמקיים יחסי שכנות טובים עם השבטים הבדואים השכנים לו, עשוי להתעורר למציאות חדשה. כפי שדווח ב'מידה' בעבר, בעקבות החלטה נחושה של המנהל להסדיר את ההתיישבות בכפר ביר הדאג' המתח בין התושבים למדינה גדל מיום ליום, וכפי שמסתמן ההפרדה בין השכנים לבין המדינה נעשית פחות ופחות ברורה.

מאמרים נוספים

1 תגובות למאמר

תגובות סגורות עבור מאמר זה