תג מחיר ברביבים – הבדואים לא לוקחים אחריות

גל ההשחתה חסר התקדים שפקד את תושבי קיבוץ רביבים והסביבה מצביע על מציאות חדשה השוררת באזור

שטח אש. חסימת כביש 222 בצמיגים בוערים. צילום: אריק אפרים

פחות מיממה לאחר גל הוונדליזם ברמת הנגב, מתחילים תושבי האזור להתרגל למציאות חדשה. לאחר יום שהחל בפעילות מסתערבים משטרתית בכפר ביר הדאג', פעילות שלוותה בהפרות סדר אלימות, פקד את החקלאים באזור גל של השחתה.

כפי שדווח אתמול ב 'מידה', בשעות הבוקר הוצתו שלשה מתבנים של קיבוץ רביבים תוך גרימת נזק משוער של חצי-מיליון ₪. בצהריים היו אלו מגופי-מים להשקיה שספגו את זעם הנקמה, ולעת ערב הגיעה הבשורה גם לחמישה גלילי צנרת טפטפות להשקיה, שהוצתו ובערו באש שעות ארוכות.

 

הבדואים מגנים את המשטרה

סלמן אבו חמיד
סלמן אבו חמיד. צילומסך יוטיוב

בעקבות תופעות 'תג המחיר' הללו, שוחחנו עם סלמן אבו חמיד, מראשי ועד הכפר. בהתאם למסורת תג המחיר מזדרז אבו חמיד לגנות, אך בד בבד גם מסרב לקחת אחריות. "אנחנו מגנים את התופעה הזו ואת האלימות, אבל אני ככפר, מסרב לקחת אחריות על הדבר הזה" הוא אומר ל'מידה'.

לדבריו, הפעולה המשטרתית אתמול נבעה ממניעים של נקמה: "מטרת הפעולה אתמול לא הייתה להדביק צווי הריסה כפי שטוענת המשטרה. הם באו לנקום על ההשפלה שהייתה להם לפני כחודש, כשבעקבות התנגדות התושבים השוטרים נאלצו לברוח מהכפר". לדבריו, כל העצורים מאז כבר שוחררו כך שהתסכול בשורות המשטרה גבר.

סלמן גם טוען כי המשטרה ליבתה את היצרים בכפר: "המסתערבים נכנסו לכפר, דיברו ערבית והסיתו את התושבים. הם אמרו שהשוטרים הרגו את אבא שלהם ועודדו את התושבים לנקום בשוטרים". לדבריו, כוחות המשטרה אחראים גם לחסימות הכבישים: "אני יודע בוודאות שהמסתערבים הם אלו שהציתו את הצמיגים על הכביש הראשי".

סלמן לא מזדרז ליטול אחריות גם על האירועים האחרים. "אני לא יודע מי שרף את המתבן ברביבים, יכול להיות שזה מישהו מתוך הכפר או מישהו אחר מבחוץ". הוא מוסיף כי "אין לנו שום דבר נגד השכנים שלנו ברביבים וברתמים", וקורא לכולם "להצטרף אלינו להפגנה שנערוך השבוע מול המועצה האזורית רמת נגב במחאה על ההריסות".

התושבים נערכים להתגונן

אלא שמשיחות עם גורמים אחרים בשטח מתברר גם שזהות מציתי המתבן כבר ידועה וכי לפחות אחד מהם, קטין, כבר נעצר על ידי המשטרה.

גם אזרחים שהיו עדים לאירועים מספקים גרסה שונה. אריק אפרים מקיבוץ רביבים, מהראשונים שהגיעו לחסימת הכביש בשעות הבוקר אתמול, מתאר: "כשהגעתי לשם לא היה אף אחד חוץ מחבר הכנסת טאלב אל-סאנה. אני לא ראיתי מי הצית, אבל כל הציר היה מלא בחבר'ה על טרקטורונים ונערים שיידו אבנים".

מבט נוסף לאירועים נותן בועז רוטשילד, רכז בארגון 'השומר החדש', אשר הגיע ראשון לצנרות השבורות. "ראינו פיצוצים בשלשה מגופי-מים של השדות", הוא מספר. "היה ניתן לזהות בבירור עקבות טריות של טרקטורון שהסתובב בין המגופים ואז הסתלק". בכדי לסייע לחקלאים באזור הזעיק הארגון 12 מתנדבים מרחבי הארץ. המתנדבים שמרו בלילה בשטח, ובתיאום עם המשטרה ומג"ב סייעו בהגנה על חוות הבודדים ושטחי היישובים.

מתנדבי 'השומר החדש' בתדריך לקראת פעילות ברמת הנגב. צילום: עקיבא ביגמן

שכנים שכנים

אירועי היממה האחרונה מעיבים על יחסי השכנות של הקיבוץ עם הבדווים שסביבם, אותם טיפח הקיבוץ במשך שנים ארוכות. איציק עדן, רכז הביטחון של קיבוץ רביבים, נשמע מפוכח עד כאב: "הועד בביר-הדאג' מאוד כועס על מה שקרה אתמול, והם כועסים בעיקר על האנשים שלהם שעשו לנו את זה", הוא אומר. "אלא שלצערי, הועד לא מצליח להשתלט על החבר'ה הצעירים שנגררים לפרובוקציות האלה".

לדברי עדן, בכדי להשיב את האמון ואת היחסים הטובים יש צורך ביותר מהבעת חרטה. "אנחנו לא מקבלים את זה. אנחנו חושבים שהם צריכים לטפל במי שעשה את זה ולפתור את הבעיות שלהם בפנים לפני שאנחנו נעשה איתם סולחה או משהו כזה. הפגיעה הכספית היא מאוד גבוהה מבחינתנו, זה עבר כנראה את המיליון ₪, ואנחנו לא מתכוונים לעבור על כך לסדר היום".

עד היום הקיבוץ נהנה מהגנה שבטית בשל היחסים שהיו לכם עם הכפר. מה עתיד היחסים?

בכל גוף, גם אצל היהודים, יש קיצונים. הצעירים האלה לא סרים למרות המערכת וקשה מאוד להשתלט עליהם. ברור לנו שבפעם הבאה שתהיה פעילות משטרה כזו או אחרת הרוחות יתלהטו שוב. אנחנו כתושבים צריכים להתרגל לכך שבין ביר הדאג' לשלטונות החוק הולך להיות מאבק. המשטרה עושה ובצדק את מה שצריך לעשות מבחינת אכיפת החוק, הבעיה היא שהם עושים את זה באיחור של חמש-עשרה שנה והיום זה כבר מלווה בהתנגדות ובאלימות. ולכן זה לא יגמר וברגע שתהיה עוד פעילות אנחנו צריכים להיות בכוננות לנקמה נוספת. מי שעשה את זה לא יפסיק.

אתם חוששים?

אתמול היינו צריכים לספק ליווי שיירות משטרתי לאוטובוסים של הילדים. אנחנו לא רוצים להגיע למצבים כאלו. אנחנו יודעים שלבדואים בכפר יש נשק אוטומטי. אנחנו שומעים אותו בחתונות והם גם לא טורחים להסתיר את זה מאיתנו. אנחנו מקווים מאוד שלא נגיע למצב שבו גם אנחנו נצטרך להתחיל להסתובב עם נשקים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. אין שום הצדקה לפעולות תג מחיר נגד הקיבוצים, אבל גם אין הצדקה להצגה חד צדדית של המתרחש בביר הדאג'. תושבי הכפר מעוניינים ליישם את התוכנית שהמדינה קבעה ואישרה, אך המדינה עצמה נסוגה מהתוכנית. התושבים נכונים לבנות כחוק אבל המדינה החליטה שלתת לבדואים כפר חקלאי זה כבר יותר מדי. אז מה עושים? הורסים בתים וממררים לתושבים את החיים, ולא מציעים להם שום חלופה או פיתרון! מה, אם יהרסו להם את הבתים הם יעלמו?!
    איך אפשר לצפות שהתושבים ימשיכו לקבל את זה בהכנעה?
    אז עכשיו לא רק שרשויות התכנון יוצאות נגדם הוסיפו לזה את המשטרה שנוקטת באמצעים הכי נלוזים ואלימים, וכל זה נגד אזרחים ישרים שמעוניינים לבנות עפ"י חוק.
    ומי שלא רואה את האפלייה והגזענות, הגיעה העת שיפקח את עיניו.