תרבות חיים מול תרבות מוות

לפרופסור משה שרון יש כמה בשורות מרות בשבילנו בנוגע למזרח-התיכון. לא מומלץ לבעלי לב חלש

ראיון מפכח במיוחד עם פרופסור משה שרון על מבצע 'עמוד ענן' ועל המשאומתן להפסקת אש. לא מומלץ לבעלי לב חלש, או לחובבי אשליות בנוגע למזרח-התיכון.

שרון

משה שרון הוא פרופסור אמריטוס באוניברסיטה העברית, מומחה לאסלאם, לעולם הערבי ולפלסטינים. בין 1978 ל-1979 מילא את תפקיד היועץ לענייני ערבים לראש הממשלה מנחם בגין ונטל חלק בשלבים הראשונים של המשא ומתן לשלום עם מצרים.

בעקבות הסכם הפסקת האש, שוחחתי עמו על מבצע 'עמוד ענן', על המשא-ומתן שהוביל להפסקת האש, על מעורבותה של מצרים, ועוד. תשובותיו של שרון גדושות בהיסטוריה, כולל אירועים שחווה ושיחות שהוא עצמו ניהל עם מנהיגים בעולם הערבי ובישראל. שרון מכיר את הפלסטינים ואת התרבות הערבית על בוריה, והוא בוחן את המציאות גם דרך עיניהם. ברור לשרון כי ביכולתה של ישראל להשיג תוצאות הרבה יותר טובות ביחסיה עם העולם הערבי, אם רק תפנים את כללי המשחק המקומיים, או, בלשונו, ה"בזאר המזרח-התיכוני".

תרבות המוות

פרופסור שרון, מהן התובנות שלך ממבצע 'עמוד ענן'? האם, כדברי ראש הממשלה, הושגה הרתעה מול החמאס?

הרתעה אינה עניין שנמדד בצורה אובייקטיבית, אלא עניין בעל אופי סובייקטיבי. כלומר, מה חושב הציבור בצד השני – האם הוא מורתע או שהוא חושב שניצח? ובמקרה הזה הציבור בצד השני משוכנע בכל מאת האחוזים שהניצחון לצידו, שהשיג את כל מה שרצה ושעמד בגבורה נגד הצבא שטוען שהוא הצבא הכי חזק בעולם, או לפחות במזרח-התיכון.

ועל כן, במקום "ללקק את הפצעים", כפי שמנסים לשכנע אותנו כלי התקשורת  והפוליטיקאים שלנו, אנחנו רואים שתושבי עזה יצאו לרחובות והחמאס קבע יום של חג לאומי לכבוד הניצחון. צריך לזכור שהתרבות מולה אנו עומדים היא תרבות, שאני מכנה, "תרבות המוות"; כלומר, תרבות שבשבילה המוות זה דבר טוב. לעומתם, לנו יש תרבות של חיים. בתרבות של מוות אתה לא יכול להגיד – נהרגו לכם מאה או אלף ובשל כך הרמתם דגל לבן.

לפיכך, 'עמוד ענן' היה כישלון מוחלט ולעולם יהיה כישלון מוחלט, כל עוד הוא לא מסתיים בהכרעה ברורה. אם אין הכרעה והצד השני יכול להציג תוצאות שהוא לא חלם עליהן, אז בוודאי שהכישלון הוא לגמרי כישלון שלנו, ואני חושב שמה שעושים היום פוליטיקאים ואנשי צבא הוא לבלבל את המוח לעם ישראל.

רק ההכרעה מרתיעה

יש הטוענים כי לא משנה מה נעשה, תמיד יאמרו בחמאס כי הם ניצחו. אולי הרתעה היא דבר שנמדד לאורך זמן?

כבר קרו הרבה מאוד מקרים שבהם האויבים שלנו הפסידו באופן ברור, ולא היה צורך למדוד זאת לאורך זמן. למשל, ב-1982 אנחנו גירשנו את הפת"ח מלבנון, עד שהחזירו אותם האדון רבין והאדון פרס. היום שמעתי את קולו של רבין שאמר: "לא היו קטיושות מעזה ולא יהיו קטיושות מעזה". מי יסיר עפר מעיניו כדי שיראה איזה שטויות דיבר בשעתו? ברור לגמרי שאתה צריך לנצח באופן מוחלט, שכל העולם רואה שניצחת ושהצד השני יודע שאתה המנצח ולא יוצא בהפגנות שמחה. יש לכך עוד דוגמאות. במלחמת ששת-הימים היה ניצחון חד-וחלק וכך צריך להיות. אם אין ניצחון חד-וחלק, אם כל העולם רואה שאתה ממשיך לספוג אש במשך כל תקופת הפעולה וגם לפני כן, אז מה ההישג?

יש גם דוגמאות הפוכות. למשל, אחרי מלחמת יום כיפור טענו המצרים, למרות שנסוגו, כי הם אלו שניצחו, טענה הנשמעת בפיהם עד היום.

אני אספר לך מה שאמר לי הנשיא סאדאת בנושא הזה. הנשיא סאדאת אמר לי: תאר לך ששני תלמידים הולכים לבחינה: אחד הוא תלמיד מעולה, תמיד מקבל עשר; והשני, הנעבעך הזה, מקבל תמיד ארבע. לאחר שנבחנו, מציגים השניים את הציונים – התלמיד שמקבל עשר קיבל שמונה; איך הוא מרגיש? הוא מרגיש מוכה, נכון? והתלמיד שמקבל ארבע כל הזמן קיבל שש וחצי, איך הוא מרגיש? בפסגת הר האוורסט! ככה אנחנו, אמר סאדאת – אנחנו הלכנו לבחינה הזאת וחשבנו שנקבל כרגיל ארבע – וקיבלנו שש וחצי! ובשבילנו הציון הזה הוא ניצחון עצום! לא ניצחתם חד-וחלק כי בסופו של דבר הוכרחתם לחתום על הסכם שבו נסוגותם מארצנו, ונסוגותם גם 15 ק"מ מהתעלה מזרחה. היה זה, אם כך, הישג עצום ולא יכולנו לחלום על דבר יותר טוב מזה.

חגיגה
פעילי חמאס חוגגים את הפסקת האש; צילום מסך איי-בי-סי

והנה, זה בדיוק מה שקרה עכשיו בעזה: לא רק שהחמאס הכו אותנו במשך שמונה ימים, הורידו על ישראל 1,500 טילים מסוגים שונים והכניסו מחצית מהמדינה למקלטים; בנוסף ישראל התחייבה על דברים שלא התחייבה עליהם מעולם: קודם כול לא להמשיך לפעול נגד החמאס; שנית, להקל מעליהם את הסגר; שלישית – והכי חשוב – עד לפני שמונה ימים הם היו מוקצים מחמת מיאוס; הם היו כוח טרוריסטי. כל אחד ידע שמדובר בארגון טרור. היום כולם משחרים לפתחם ומדברים איתם. הם כבר לא ארגון טרור. אתה כבר בונה להם מדינה. אז ודאי שאלה הישגים עצומים בעבורם. מתי היו להם הישגים כאלה?

אם היית ממשיך במבצע ואומר: אני לא מגיע לשום הסכם, אני קורע לכם את הצורה עד הסוף – אז זה סיפור אחר לגמרי. בנוסף לכל, ישראל נכנעה לאדון אובמה, ששלח הנה את הגברת הזאת [קלינטון – א.ג.], והכריח אותנו לחתום על הסכם שהוא נוגד את כל האינטרסים שלנו, ולבסוף באים ומספרים לעם ישראל ש"ניצחנו". איזה ניצחון זה?

אשליות התיווך והערבויות

בהסכם הנוכחי ישנן ערבויות מצד מצרים וארה"ב. האם, לדעתך, הן מסוגלות לספק ערבויות שכאלו? ובכלל, מה מקומו של מתווך במו"מ בין ישראל לפלסטינים?

מיהו אותו "מתווך"? לקחת את איש 'האחים המוסלמים' [מוחמד מורסי – א.ג.], שהוא ארגון ראי של החמאס, והוא אמור לתפקד כמתווך בינך לבין החמאס. האם הוא מתווך הוגן? וארצות הברית – אין לה בכלל מושג על מה שמתרחש במזרח-התיכון. ברגע שאתה מכניס צד שלישי ורביעי, אתה לא עומד נגד האויב שלך בלבד, אלא אתה עומד ליד שני גורמים נוספים שיש להם אינטרסים משלהם וברור מלכתחילה שתצא כשידך על התחתונה. האמריקאים כבר סידרו אותנו בשנת 1978-9, כשאדון קרטר הכריח אותנו לדון גם על הסוגיה הפלסטינית במקום להתעסק רק עם נושא סיני. הגורם השלישי (מצרים), שצריך לשמור על השמנת, כביכול, הוא החתול שאוכל אותה.

אבל המצרים נתנו ערבויות שיסגרו את מנהרות ההברחה?

איזה שטויות. איזה יסגרו מנהרות? על מה אתה מדבר? מה הפריע להם לסגור את המנהרות לפני כן? למנהרה יש שני צדדים: יש צד אחד בעזה וצד שני במצרים. מה, המצרים ילכו להתעמת עם החברים שלהם, 'האחים המוסלמים', בעזה? הם מוכנים להסתכן בהפגנות פנים מצריות, שיתרחשו במידה והעזתים יתחילו לצרוח?

חוקי המשא-ומתן במזרח-התיכון

במאמרך "הבזאר של המזרח התיכון" עסקת גם בדרך ניהול המו"מ עם הערבים. האם המו"מ לא נוהל בצורה מקצועית?

המו"מ המדיני במזרח-התיכון הוא בדיוק כמו בשוק. אם אתה מגלה רצון לקנות סחורה מסוימת אז ודאי שהצד השני יעלה את מחירה. ברגע שהחמאס התעקש, הנציגים הישראלים היו צריכים לקום ולעזוב את שולחן הדיונים. אם הצד שמנגד מתעקש, אתה קם, עוזב את שולחן הדיונים ומכניס לו עוד כמה מכות רציניות עד שיתעשת. במקום זה הם נתנו לח'אלד משעל לשבת בשולחן ולומר: "לא, אני רוצה Package deal!" הוא השתמש במילה "Package", זאת אומרת – הכול ביחד. הוא החליט מהם התנאים, והוא קבע את המחיר.

איך הנציגים הישראלים, כמי ששוכנים ומבינים מהו המזרח-התיכון, לא קמו מהשולחן ואמרו – "סליחה, אבל אני אתכם לא מדבר בכלל?! אין לנו על מה לדבר! להיפך, לי יש תביעות שאתה תרשום – עשר תביעות". גם אם הן כמעט לא מתקבלות על הדעת, תרשום אותן, תעלה אותן. ככה זה המזרח-התיכון, וכך נוהג השוק במזרח-התיכון.

אבל אנחנו עשינו להיפך, אמרנו – "מה שאתם מבקשים ניתן לכם, רק תפסיקו לירות". אז לא רק שההישג הממשי של החמאס היה עצום, אלא גם ההישג המורלי. הם כביכול הכניעו את מדינת ישראל. אני לא יודע מי הלצים שהלכו שם לנהל משא-ומתן. אילו אני הייתי הולך לשם, ברגע שהיו עולות הדרישות, הייתי אומר – "שלום, סליחה, אני עולה למטוס, שלום עליכם, נדבר בעוד שבוע, או נדבר בעוד חודש".

שמענו מכל מיני גורמים בממשלה את הביטוי "שקט יענה בשקט". האם לדעתך יש להסכם שנחתם סיכוי ממשי לספק שקט?

כל הסכם כזה שהערבים עושים עם ד'ימים, כלומר עם אויביהם, במיוחד עם אויבים מתועבים כמו היהודים (כך הם רואים אותנו), כמובן שמטרתו היא קודם כול להתחזק. כך אמר ערפאת בשעתו כשהוא חזר מאוסלו. הוא אמר – זה כמו אצל הנביא (מוחמד) בחודיבייה: עכשיו אנחנו לא יכולים להמשיך. נביא את הצד השני לתת לנו קצת מנוחה, ונבנה את עצמנו מחדש יותר טוב.

מפציצים בניינים בעזה; צילום מסך

בינתיים בחמאס חוגגים, כלומר – הם גם מרגישים שניצחו וגם יש להם יכולת לבנות את כל כוחם מחדש. את כל המחסנים והבניינים שישראל הרסה הם ייבנו בחודש. הם יקבלו נשק, טילים חדשים והפעם הם יודעים שהם צריכים גם טילים נגד מטוסים. הם ימשיכו לפתח את המזל"טים שלהם, ואנחנו כבר יודעים שטורקיה יכולה לספק להם מזל"טים שיכולים לשאת 300 ק"ג של חומר נפץ. אז בבקשה, זה מה שעשית.

פרגמטיזם של חיסול הישות הציונית

אבל בסוף לא יהיה מנוס אלא לשוחח עם הגורמים הפרגמטיים בחמאס וב'אחים המוסלמים' במצרים.

נתחיל בבירור המונחים. מה זה "פרגמטי"? פרגמטי זה מי שרוצה לאכול טוב? פרגמטי זה מי שרוצה להוציא כסף מהאמריקאים? המילה הזאת היא דבר הבל. בשביל 'האחים המוסלמים', כמו גם בשביל העולם הערבי והמוסלמים בעולם כולו, ישנה עובדה אחת, והיא שלמדינת ישראל אין זכות קיום. אלה שמדברים על "פרגמטי", ואומרים שבפועל המצרים מכירים במדינת ישראל, זה נחמד מאוד, אבל גם סאדאת אמר בזמנו כי אינו מכיר בזכות קיומנו אלא בעצם העובדה שאנחנו קיימים.

המטרה של הערבים הייתה, ולעולם תהיה, חיסולה של מדינת ישראל וחיסול כל יהודיה. ברור שזאת המטרה העליונה של 'האחים המוסלמים', שמבחינה אידיאולוגית לא יכולים לסבול יהודים בשלטון. היהודי יכול להיות מקסימום ד'ימי, כלומר הוא יכול להיות תחת שלטון האסלאם, אבל השלטון המוסלמי הוא שלטון עליון מפני שלא יכול להיות שלטון מעליו. מה שעשינו עכשיו בהסכם עם חמאס, בעצם התנהגו כמו ד'ימים. באנו לפרעה המצרי ואמרנו לו – דחילק, אתה תציל אותנו, אנחנו נעשה מה שתאמר לנו, אתה תהיה הבורר. איזה "פרגמטיות"? על מה מדובר? מצד אחד אנחנו חושבים שאפשר לדבר איתם על שלום ועל הסכמים, ומצד שני הם חושבים איך הם יכולים להתקרב למטרה הסופית שלהם, גם אם צעד-צעד, וזה חיסולה של מדינת ישראל.

אי-לוחמה הקרויה שלום

כמי שהיה חלק מצוות המו"מ על הסכם השלום עם מצרים, האם אין זה אינטרס ישראלי לשמר את הקשר עם מצרים למען הסכם השלום?

בינינו לבין מצרים אין שלום. המקסימום שיש בינינו לבין מצרים זה מצב אי-לוחמה. זה כל מה שיש. מצרים, עד כמה שהיא מתנפחת שהיא מדינה גדולה וחזקה, היא מדינה ענייה בצורה בלתי רגילה ואנשים שם רעבים ללחם. ההסכם נשאר רלוונטי רק מפני שהאמריקנים חתומים עליו, ומורסי נמצא במצב כלכלי גרוע שבו הוא צריך להאכיל 87 מיליון פיות. על-כן הוא עושה את המינימום שאפשר מההסכם הזה, שנקרא "הסכם שלום", על אף שמעולם לא בוצע בשלמותו, ומוכן לשמר אותו.

המצרים לחצו על החמאס להפסיק את הלחימה רק בשביל הצ'ק של ארה"ב. מדובר על סיוע רציני מאוד של 4.5 מיליארד דולר. מהו בעצם אותו "שלום" שיש לנו עם מצרים? השגריר שלנו לא יכול להיות במצרים כי יהרגו אותו, והשגריר שלהם, לוקחים אותו, מחזירים אותו וכו'. בינינו לבין מצרים אין כמעט יחסים כלכליים. היה דבר אחד שקיבלנו מהם וזה הגז, מה שכבר איננו קיים. אז מנסים לשמור על הגחלת הזאת, שנדע לפחות שבינתיים אין לנו מלחמה עם מצרים. אילו הייתה לה יכולת לעשות מלחמה, מצרים כבר מזמן הייתה מבטלת את חוזה השלום ופותחת במלחמה, בפעולות איבה וכד'. למה היא לא עושה זאת? כי לעת עתה אין לה מספיק כוח.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

    1. גברתי קבלת במאמר זה את כל התשובות וגם את הכפית שבאמצעותה ניתן לאכול אותן. למה את מצפה? שהדבור גם ילעס אותן בשבילך? מה שצריך לעשות הוא בדיוק ההיפך ממה שעשינו: לא להלחם אם לא מתכוונים לנצח באופן ברור. או להלחם במטרה ברורה לנצח ולהמשיך בלחימה עד לניצחון ברור. כמו במלחמת ששת הימים, במבצע סיני ובמלחמךת העצמאות
      להוציא את המתווכים ממשוואת היחסים הדו-צדדית בין ישראל לערבים ; רק מגעים ישירים – גלויים או סמויים.

  1. כל מילה בסלע מפחיד .דחוף ביותר לא להצביע לביברמן המדינה בסכנה. אובאמה אמור לבוא חשבון עם ביברמן בנושא ההיתערבות בבחירות באמריקה.במידה וביברמן ישאר אז מישאמור לשלם על זה זה כל אזרחי ישראל. דחוף להיתפקח ולא להקטין ראש.

    1. ליברמן לא היה שר החוץ בשנה האחרונה?

  2. אני קראתי בעיון אבל כמו שרבין לא יכל להתנבא מה יקרה בעזה, כך
    גם אתה לא יכול להתנבא מה תהיה התוצאה של מבצע עמוד ענן
    יש סובלים פחות, אין מנצחים, צריך להבין ששקט פירושו לא מלחמה. אותי זה מספק.

    1. רק שוטים מתנבאים ורק טיפשים אינם לומדים מהניסיון. זו תמצית הדברים. את רשאית להמנות על שתי הקבוצות גם יחד אם הדבר מסב לך הנאה.

  3. כל כך שיטחי, רואה את הדברים רק מלמעלה ולא מעמיק כל.
    האמנם אלו דברי מומחה? מצחיק.
    האמנם מאמין הפרופסור שתושבי עזה שספגו הפגזות כה קשות מאמינים שניצחו? נו, באמת.
    "עמוד ענן" יהיה אבן פינה במערכת היחסים בדרום הארץ עם השפעות גם לכיון לבנון, סוריה ואיראן. ההוכחה כי ניטל מוראם של הטילים הוא רק אחד ההישגים הבולטים ואני מאמין שעד אשר הערבים לא ימצאו תחליף לטילים הם לא יציקו לנו ברצינות.
    שיחגגו על מאה חמישים מתיהם ואנו נתאבל על שת קורבנותינו, אני תמיד הסכים למפלות כאלה.

    1. ידידי, מותר לך לא להאמין לערבים ולעצות עיניים באשר לכוונותיהם האמיתיות. אולם בטרם תלעג למי שכל חייו עוסק בלימוד דרכם, תרבותם, מינהגיהם אורחות מחשבתם וראיית העולם שלהם, ראוי היה שתלמד קצת עליהם בעצמך. כך לא תראה ותשמע כל כך נלעג.

    2. המוסלמי הפרטי האישי שביתו נהרס/נחרב ואולי משפחתו ספגה אבידות בנפש מתנחם בשיר בלדי בלדי ולא חושב שנצח.
      אבל ככלל כאומה הם מרגישים שניצחו למרות ההרס בתשתיות.

  4. לדידי, כמי שחי כאן כבר למעלה משבעים שנה וחווה בתקופה ז את כל מלחמות ישראל, מבצעיה המוצלחים והמוצלחים פחות שביתות נשק הפסקות אש תיווך אמריקני ומגעים ישירים, אני מעריך שרובם המכריע של דברי שרון נכון, אמת ומבוסס על המציאות המקומית. מי שמבקש להיות מופתע בסיסו הלחימה הבא, יבושם לו, אבל מי שרוצה להרחיק את הסיבוב הבא שביוזמת הערבים, מוטב ייזום סיבוב ישראלי, וידאג לסיימו כשם שסיימנו את מלחמת סיני, אתמלחמת ששת הימים ואת השלב הראשון של מלחמת לבנון הראשונה… ולא פחות חשוב: יזהר מהאמריקנים ומאהוד ברק, הרבין של ימים אלה.

    1. כנראה שניחנת בתמימות רבה אם אתה מאמין שביכולתך לבצע סיבוב ישראלי סולו.
      אף פעם לא היו סיבובים כאלה וכנראה גם לא יהיו.
      ואל תזלזל בברק מה שהוא יודע על בטחון בבוהנו אחרים טרם החלו למוד.
      הוא האיש הקובע במדינה מאז 2007. תבדוק!

  5. ראוי מאוד לכל אדם להקשיב לדברי פרופ' שרון, אדם שאין שני לו בהבנת המציאות המזרח תיכונית. חבר שאיננו שומעים יותר את קולו, וטוב עשו אנשי מידה שהביאו את דבריו לידיעת הציבור.

  6. דמגוגיה זולה.
    את הסיפור הקלוש של סאדאת על ילדי בית הספר היה אפשר להחיל גם עכשיו על החמאס.

    אינני מבין מאיפה המשפט "ישראל התחייבה שלא להמשיך לפעול נגד חמאס" מהכין הוא מביא את זה ?? האם נחתם מסמך בנושא ?? האם בכיר ישראלי הצהיר את הדברים הללו איפשהו ?!כל מה שהיה- ישראל הודיעה כי במידה והחמאס יפסיק את הטילים, היא תפסיק את התקיפות והחיסולים מהאוויר. וגם זה לעת עתה.

    האיש מפגין חוסר ידע מביך כשהוא טוען- ארצות הברית אין לה בכלל מושג במתרחש במזרח התיכון. כנראה שהאיש פשוט לא יודע מה זה ארצות הברית. הם בהחלט מבינים דבר או שניים, ומוטב שלא יזלזל. גם הזלזול הבוטה באובמה וקלינטון והביטול היהיר של דבריהם הוא חטא מיותר, ורק מוסיף על שמחתי שאנשים כמוהו הם לא מנהיגים וכבר לא יועצים למנהיגים,
    האיש מדבר על הכרעה כוללת כאילו אין לזה מחיר, וכאילו אין לארצות הברית חשיבות, וכאילו אין השלכות שצריך לשקול בכובד ראש, תוך התחשבות במגוון שיקולים עצום שברור שהאיש אינו מבין בםה דבר.

    ובכלל, מילא שגם בתפקידו כהיסטוריון הוא חוטא, מאחר וחקר העבר תכליתו היא להסיק מסקנות ולהעיץ עצות כדי לשפר את ההווה והעתיד, והאיש שמר על שתיקתו ולא נתן עצה אחת עד שנגמרו הדברים והוא יכול לשפוך את חכמת הבדיעבד. אגב גם פה אינני רואה שום עצה. אם מישהו קורא לדיבורים כגון-"לתת 10 דרישות גם אם הם לא מתקבלות על הדעת"
    או "אני חוזר חזרה למטוס, נדבר עוד חודש" עצות, אז עצות כאלה עלו גם מילדי הגן באופקים באולפן שישי בשבוע שעבר.

    אם כבר, סוף סוף נחשף השוטה שנתן לבגין את העצה הגרועה בתולדות המדינה והיא להסכים שבהסכם עם מצרים נקבל לידינו את רצועת עזה. האיש עוד מעז ללעוג לרבין, כשהוא עצמו היה שם שקיבלנו את עזה ולא מנע מאיתנו את האסון הזה.

    דבר אחרון, אינני מבין כיצד האיש מודד ניצחון או הפסד על פי התגובות ברחוב הפלסיטיני. זה אפילו לא קריטריון, הדבר לא מושפע אלא מתעמולת הרעל שמטפטפים לא מנהיגיו. ובכלל, זה שהרחוב הפלסטיני צוהל זה לא אומר שזו תגובת מנהיגי חמאס בחדרי חדרים.
    בקיצור-לא יותר מטוקבקיסט מתלהם.

  7. עופר שלום.

    1. אתה מוזמן לקרוא את הנוסח המלא של הסכם הפסקת האש, בו נאמר בפירוש כי "ישראל תחדול מכל פעולות תוקפנות בשטח רצועת עזה, בים או באוויר וכן מסיכולים ממוקדים".

    http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2012/11/21/full-text-terms-of-israel-palestinian-cease-fire/

    2. מנהל המודיעין הלאומי האמריקאי כבר הצהיר בעבר כי 'האחים המוסלמים' הם ארגון "מגוון ובמידה רבה חילוני". בינתיים ארה"ב כבר חזרה בה מהצהרה אומללה זו, ואין הפרט מעיד על הכלל, אך אין ספק שלאמריקאים אינטרס ופרספקטיבה משלהם שאינם תואמים בהכרח את זה הישראלי.

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4027041,00.html

    3. זה שבערוצי המיינסטרים של התקשורת לא אוהבים את מה שיש לפרופ' שרון לומר, לא מעיד כי הוא "שמר על שתיקתו". אני באופן אישי, שמעתי אותו מדבר במספר אירועים שונים.

    4. פרופ' שרון פרש מצוות המו"מ בשלביו הראשונים דווקא בגלל שבגין לא שמע לעצותיו.

    5. אולי כדאי לאמץ אי איזו מידה של צניעות לפני שמזלזלים בחוקר בעל קנה מידה עולמי. את מה שפרופ' שרון שכח על הערבים והאסלאם, רוב האנשים עוד לא הספיקו ללמוד. אני מציע לך לעבור על הערך הויקיפדי שלו, ולחשוב שוב לפני שאתה קורא לו "טוקבקיטס מתלהם".

    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A9%D7%94_%D7%A9%D7%A8%D7%95%D7%9F

  8. אין סיכוי ולעולם לא יהיה סיכוי לשלום
    אני מסכים עם פרופ. שרון למרות ששמו קצת מבלבל אותי. היה שרון אחר שגרם לנו נזק בל ישוער.\
    הגיע הזמן שהיהודים יפסיקו למדוד את הזמן בשעון עצר. כאו במזרח החדש של שמעון פרס , נמדד הכל לאט ובסבלנות. אחרת "חבל על הזמו"
    את הקטסטרופה התחיל הלאומן הגדול מר בגין. הוא החל בטעות הנוראה.
    קם מר פרס והמציא לערבים את המינוח פלסטינים. הם שמעולם לא היו כאלה. ועד היום הם אוסף של מהגרים. מהגרי עבודה, שוד ורצחץ
    אבל מאוחדים בשנאתם ליהוד