"לא חוששת מאזרוח מיליון ערבים"

אחרי שגרמה להמוני אמריקנים לפקפק באובמה, אחת העיתונאיות המשפיעות בעולם מתפנה למשימה השכנוע הבאה שלה: מדינה פלסטינית תהיה סופה של ישראל.

'אובמה בוגד בבנות הברית של אמריקה'. קרוליין גליק

פגשתי את קרולין גליק בביתה בסביבות ירושלים ביום בו נחשף דו"ח מבקר המדינה על תחזוקת בית ראש הממשלה. היא התפלאה על תקציב הנקיונות של הזוג נתניהו, אבל גם היתה משוכנעת כי ישנם נושאים חשובים יותר לדבר עליהם. קשה להאמין, אבל קרולין גליק כמעט שאינה מוכרת בישראל, לבטח אינה שותפה בכירה לשיח הציבורי בישראל.

מה שמבדיל אותה מבעלי טורים ופובליציסטים בכירים זה שהיא יודעת לבצע שתי פעולות במקביל: לחשוב תוך כדי כתיבה, ולא פחות חשוב — לחשוב לפני הכתיבה. את כל יכולת החשיבה, הנסיון, וההשקעה הרגשית במדינת ישראל היא החדירה בספר שעורר מהומה לא קטנה בארצות הברית כשיצא בשנה האחרונה ועכשיו הוא יוצא בעברית (תורגם על-ידי אורי רדלר), בשם 'סיפוח עכשיו'.

"נהיה קשה לסנגר על אובמה, גם בארה"ב"

גליק בספרה מצדדת בטיעון שאיש לא מעיז לקרוא לו בשם: החלת החוק והריבונות המלאה של ישראל על שטחי יהודה ושומרון. בנט, כזכור, קורא להחיל את הריבונות רק על שטחי C, בהם יושבים גושי ההתיישבות, ומצויים כיום בשליטה ישראלית מלאה.

מלבד נושא החלת הריבונות ביו"ש, גליק היא אחת הראשונות שהציגו עמדה אופוזיציונית ברורה נגד נשיא ארצות-הברית ברק אובמה, והעיזה להציג את מדיניותו במזרח התיכון כפי שהיא; כמהפך מושלם של ערכים ושל אסטרטגיה. לאחרונה, בעקבות תכניתו של ראש הממשלה נתניהו לנסוע להציג את עמדת ישראל בנאומו בקונגרס, ניתחו מומחים נוספים את מדיניות אובמה ברוח הדברים עליהם כותבת גליק כבר שש שנים.

האבסורד הוא שדווקא הקורא הישראלי כמעט ולא נחשף לעמדותיה של האשה המתגוררת 5 דקות מירושלים. אולי משום שהתקשורת הישראלית לא מסוגלת להכיל את אחד הקולות הצלולים הברורים והידועים בזירה האמריקנית ובייחוד היהודית אמריקנית ובייחוד הרפובליקנית.

"עכשיו מתחיל להיות מאוד קשה לסנגר על אובמה", אומרת גליק. "מסתבר שכל הסיפור הזה של המדיניות שתכליתה פיוס איראן, זו היצירה של הבית הלבן. מסתבר שהאיום הגדול מבחינת הבית הלבן זה לא איראן, ולא סין, לא רוסיה ולא סוריה ולא הרדיקליזם האיסלאמיסטי. אלא זהו ראש ממשלת ישראל".

מה את חושבת? ביבי צריך ללכת לנאום בקונגרס?

ספרה החדש של גליק
ספרה החדש של גליק

"ביבי חייב לנסוע. היתה לי התלבטות לפני שבוע. אם אולי לא כדאי שינאם ורק יסע וידבר עם אנשים. אולי יסע, יפגש עם חברי קונגרס וסנאט קובעים, עם מנהיגי שתי המפלגות. אבל ברור עכשיו שהוא חייב לנסוע לנאום בקונגרס משום שממשל אובמה נמצא באמוק בנושא של איראן. זו הפכה לתכלית מדיניות החוץ של אובמה. השלום הזה יביא להתפשטות של איראן לעיראק, סעודיה, סוריה, חיזוק האחיזה האיראנית בתימן ועומן".

את לא מגזימה קצת באיום שנשקף מאירן?

"בכלל לא. אתה יכול להוסיף לזה את הכוח שלהם והאחיזה בדרום אמריקה. ניקרגואה, ונצואלה, קובה ועכשיו גם ארגנטינה. ראית את הרצח של התובע ניסמן. זה מתפשט בכל העולם. וזה כמובן בלי להזכיר את האיום על ישראל. אתה מוסיף לזה את ההתעלמות המוחלטת של ממשל אובמה מהג'יהאדיסטים הסונים: חמאס, דאע"ש. אל קאעידה.

"לא פלא שהם רואים את נאום נתניהו כאיום קיומי. הנאום בקונגרס זה הנורא מכל מבחינתם כי הוא מהווה איום על המדיניות הזו. אז אם זה איום קיומי, אנחנו צריכים לממש אותו. המדיניות של אובמה מבוססת על בגידה בכל בעלי הברית של אמריקה".

"חנין זועבי עוד תיחשב חברת ליכוד"

דבריה של גליק מתכתבים עם ספרו של פיליפ רות, "המזימה נגד אמריקה". כשיצא ספרו הבידיוני של רות לפני כעשר שנים הוא נראה כקוריוז מזעזע: בבחירות של 1940 מנצח הטייס האגדי הפרו-נאצי צ'רלס לינדברג את רוזוולט ואמריקה עוברת צד במלחמת העולם השניה, לזה של גרמניה הנאצית.

לינדברג כמובן לא ניצח, אבל היום אנו ניצבים בפני תקופה לא פחות קריטית. הבעיה כשדבר דומה מתרחש לנגד עיניך, אתה לא מאמין. הרי לא יכול להיות שהנשיא המצועצע שמצלם את עצמו לסרטון וידיאו בבאזפיד יתחנף לכל תוקפן וכל רוצח המונים – החל מהכחשת אבו באכר אל בגדדי דרך ולדימיר פוטין ועד בשאר אסד, ארדואן ועלי חמינאי.

כבר לפני כחמש שנים שם כתבתי באתר אמריקני שאם אובמה הוא מעין צ'רלס לינדברג, אז הכל נראה לו הפוך. הוא מנסה לחבור לאיראנים, מושיט יד לצ'אבס, תומך בפלסטינים והופך את האחים המוסלמים לבעלי ברית. היהודים, כמובן, מצויים בצד הלא נכון, מהעבר השני של המתרס.

יהודי אמריקה, לצערנו, משחקים את התפקיד שמיועד להם. הם עוברים למצב של שיתוף פעולה עם הנשיא שמנסה להעביר אוריינטציה איראנית מתחת לראדאר של דעת הקהל האמריקנית, ועל חשבון בטחונה של ישראל. זה היה טור באנגלית שקומם כמה אנשים שמאוד לא אהבו את פרסומו, כשרק ד"ר יוסי אלפר הגן על זכותי הבסיסית לחופש הביטוי.

גליק מסכימה עם תוכן המאמר ההוא. "אין לנו מה לפחד אלא מהפחד עצמו", מצטטת גליק את פרנקלין רוזוולט, ומתכוונת לגבי ישום התכנית ששם ספרה בעברית מבטא אותה: "סיפוח עכשיו".

הפתרון שאת מציעה בספרך מציע איזרוח המוני של הפלסטינים. איך את פותרת את הבעיה הזו?

"הסטטוס שלהם יהיה דומה לזה של ערביי מזרח-ירושלים והדרוזים ברמת הגולן. הם יקבלו תושבות קבע".

אבל בפני תושבי ירושלים פתוחה הדרך כל הזמן לקבל אזרחות מלאה.

"הם יקבלו אזרחות אם יעמדו בקריטריונים לקבלת אזרחות. למשל, הם לא יקבלו אזרחות אם הקריטריון יהיה אי-חברות בהווה ובעבר בארגון טרור. או השתתפות בהסתה אנטישמית".

טוב. אז הורדת 10 אלפים מהתור לאזרחות. את אומרת שזה הרבה יותר. אז נגיד 100 אלף לא יעמדו בתנאי הסף לאזרחות. מדובר בכל זאת על לפחות מיליון אזרחים ערבים חדשים.

"אם מיליון ערבים ירצו להתאזרח אני לא מפחדת מזה. זה פותח דיון לגבי מהות חוק האזרחות. צריך לקבוע כי אלה ואלה הם הקריטריונים ועל סמך זה לעשות תיקונים בחוק. בנוסף לא נשקף איום קיומי-דמוגרפי ביהודה ושומרון".

למה את מתכוונת?

"איום דמוגרפי אמיתי יתקיים אך ורק כאשר תקום מדינה פלסטינית. אם ציפי ליבני תצליח במקרה במשאים ומתנים ותקום מדינה פלסטינית, אז הפלסטינים יוכלו לפתח מדיניות הגירה עצמאית. כולם יוכלו להיכנס לתחומי המדינה הפלסטינית, בדיוק כמו שקורה בלוב ובארצות ערביות אחרות. גם הסיטואציה האופטימיות ביותר, שהמהגרים לפלסטין יהיו רק תושבי מחנות הפליטים של האו"ם, כולם יהיו מחבלים".

למעשה את אומרת שקו הגבול בין ישראל למדינה הפלסטינית יהיה קו דמיוני, ומיליוני הפליטים שיגיעו יציפו גם את ישראל?

"הארץ תהיה מלאה ערבים. לישראל לא יהיה קו שאפשר להגן עליו. בנוסף, החברה הישראלית תהיה קרועה כי זה עתה, ערב הקמת המדינה הפלסטינית, היא גירשה מאות אלפי יהודים מבתיהם. נהיה בבעיה גם צבאית וגם בינלאומית. ההתרחשויות יתסיסו את הערבים בנגב ובגליל ובמשולש. לעומת הקיצוניות שתתפתח בקרב ערביי ישראל, חנין זועבי תיראה לידם כמו חברת ליכוד.

"אגב, ערביי ישראל פוחדים ממצב כזה. הם משווים בין מצבם בישראל למה שקורה מסביב, יודעים בדיוק מה טוב להם. אנחנו חייבים שישראל תישאר חזקה, אחרת לא יהיה לנו קיום. כל בנין הכוח שיש לנו ימוג וייעלם בשיטפון הדמוגרפי".

זאת לדעתך הסיבה שאבו מאזן לא יחתום אף פעם על הסכם קבע?

"כל המתונים, אבו מאזן וכו' – ימצאו את עצמם תלויים בככרות. הם יחוסלו אוטומטית. במקומם, ייכנסו כוחות של דאע"ש ודומיו. הימין הישראלי הוא ביטוח החיים של אבו מאזן".

יגיעו לישראל ויהפכו למחבלים. הפגנה של תומכי הג'יהאד האיסלמי במחנה פליטים בעזה. צילום: עבד ראחים, חאטיב/פלאש90
יגיעו לישראל ויהפכו למחבלים. הפגנה של תומכי הג'יהאד האיסלמי במחנה פליטים בעזה. צילום: עבד ראחים, חאטיב/פלאש90

 

"אובמה אמר ליהודים לשתוק בנושא נאום נתניהו"

אם על נתניהו אומרים שהוא עוסק בהפחדות, מענין מה השמאל היה אומר על חלום הבלהות שמשרטטת גליק במקרה שתקום מדינה פלסטינית. אבל גליק לא רק מאיימת, אלא גם מפתחת את תזת המשחק הכפול של אבו מאזן: מצד אחד מבטיח הישרדותו בעזרת ישראל; מצד שני, מפעיל את הרשות הפלסטינית כמכשיר שמעמיד את ישראל בסכנה אסטרטגית קיומית. לראיית גליק, חלק מהמניע להחלת הריבונות המלאה על שטחי יו"ש נובע מהצורך לפנות את  הרשות הפלסטינית מהשטח. אך מסתבר שזה כבר לא הליך כ"כ פשוט.

"היחידים שלא מסתכלים מסביבם הם היהודים", היא אומרת. "אני זוכרת כשסיקרתי את המלחמה בעיראק לפני יותר מעשר שנים, הייתי בסך הכל 450 קילומטר מהבית, מירושלים. אבל מבחינת הישראלים זה כאילו הייתי על הירח. אנחנו מסתכלים לשני כיוונים, ושניהם במערב: אירופה ואמריקה. הבעיה היא שגם האירופים וגם האמריקנים סובלים מקיבעון אנטי-ישראלי: הם משוכנעים שכל הבעיות במזרח התיכון נובעות מגודלה של מדינת ישראל. זו עמדה מטורפת".

לא מעונין לשמוע את גליק. שגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו. צילום: מאטי שטרן, שגרירות ארה"ב
לא מעונין לשמוע את גליק. שגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו. צילום: מאטי שטרן, שגרירות ארה"ב

נפגשת פעם עם דן שפירו, לנסות ולהסביר לו את המצב?

"לא. לא פגשתי אף אחד מהממשל. הם לא מעוניינים לשמוע. לכן הופתעתי כשהוזמנתי לדבר בפני ועידת הנשיאים (המתקיימת בימים אלה)".

היהודים, וזה כולל את איפא"ק וארגונים אחרים, נמצאים בשליטת הממשל. קרולין רואה, כיצד אחרי שנשמעו כמה קולות בעניין נאום נתניהו, אובמה הורה להם לשתוק ולא נשמע עכשיו ציוץ מהקהילה היהודית באמריקה. עליבות היסטורית, עוצרת נשימה.

הספר 'סיפוח עכשיו' יצר דיון ציבורי בוושינגטון, בעיקר אצל הרפובליקנים. "יש שם עכשיו דיון פנימי על מדיניות החוץ של המפלגה. הניאו-שמרנים נפגעו מאוד. מצד שני, התפשטות הטרור האיסלאמי הרסה את עמדתם של הבדלנים בנוסח של ראנד פול. כל ההתפתחויות האלו גורמות להם לחפש תורה מדינית שיכולה לשמש יסוד למדיניות חדשה".

מה לגבי ג'ב בוש, אחיו של ג'ורג' הבן ומושל טקסס שעשוי להיות מועמד הרפובליקנים לנשיאות בבחירות 2016?

"למה לא דורותי? אחותם של הבושים. בגלל שהיא אשה? ויש עוד כמה בני דודים. ישנו אפילו ג'ורג' בוש השלישי".

המעניין הוא שבישראל לא מתקיים שיח ציבורי על הבעיות שאת מדברת עליהן. ואת עצמך מודרת על-ידי עיתונאיות בולטות, דוגמת רינה מצליח וסימה קדמון, מהדיון הציבורי.

"בגלל זה החלטתי להוציא את הספר בעברית. ברור לי כי מציון תצא תורה. שינוי בארץ אפשר לבצע רק אם קודם יוצרים פרסום בחו"ל. יש לובי של כ-15 חברי קונגרס שמישל בקמן הובילה אותם למען החלת הריבונות ביו"ש. יש התעניינות בנושא. בעקבות אובמה והאסון שהוא מחולל, יש התעניינות בקווים אידאולוגיים אחרים. צריך להיות ברור שמדיניות מוצלחת של מעצמה חזקה צריכה להיות נאמנה לכלל הבסיסי: היה טוב לחברים שלך ורע לאויבים שלך. אין עוררין על כך שישראל היא החברה הטובה ביותר של ארצות הברית במזרח התיכון. אנחנו צריכים ישראל כמה שיותר חזקה. התכנית של החלת החוק ביו"ש מצמצמת את אי הוודאות; צמצום אי-הוודאות של ישראל גם יצמצם את מקור התופעה של פרימת הריקמה החברתית והפוליטית הישראלית".

את חושבת? הרי מבחינת השמאל זה כבר לא מה טוב לישראל אלא דבקות בתכנית המדינה הפלסטינית.

"הייתי באיזה פאנל בוועידת הנשיא לפני כמה שנים והצגתי שם את התכנית. היו בקהל אנשי שמאל ורובם תמכו בזה. אני מדברת על מתן שוויון לערבים. הם לא יצטרכו לחיות תחת רודנות קלפטוקרטית. וגם לתושבים היהודים בשטח מגיעות זכויות קניין וזכויות אזרח מלאות. אז מבחינת זכויות, אין כאן משהו שאנשי השמאל יכולים להתנגד לו".

המטרה: פירוק הרשות

קרולין גליק לא מאמינה בנימוק הדמוגרפי, אבל היא אומרת: "אני שואלת את עצמי לפעמים, אם אני משוגעת לתת להם תושבות. ואז אני נזכרת בטבח הרבנים בהר נוף. נסיון ההתנקשות ביהודה גליק. בשני המקרים המחבלים היו תושבי ישראל. מירושלים".

הם הושפעו מההסתה של הרשות הפלסטינית, ובכלל – מה את עושה עם הרשות במסגרת התכנית הזאת?

"המקור לצרות שלנו היום זה קיום הרש"פ. חוסר היכולת לקיים יחסים נורמלים עם חלק מהעולם – זה הרש"פ. אישים ישראלים מסוימים לא יכולים להגיע לדבר בפרלמנט האירופי כי מתייחסים אליהם כפושעי מלחמה, לפי רוח הרש"פ. מי עומד מאחורי החרם והדה-לגיטימציה של ישראל – אש"ף. כל במה שנפתחת בפני אש"ף, הופכת לבמה שקוראת להשמדת ישראל. הפגיעות מהסוג הזה לא יחדלו כל עוד הרשות הפלסטינית קיימת".

הבעיה שכרגע נוח לנו שהרש"פ קיימת – בסטטוס קוו לפיו הם שולטים בעצמם על השטח. ובנוסף, יש להם כבר לגיטימציה בינלאומית ואני לא חושב שהגורמים הבינלאומיים ישלימו עם פירוק הרשות.

"אני פונה היום לשיח אחר. הנה הצעה, תגידו מה אתם חושבים. הסטטוס-קוו רע לנו. אני מבינה שאם נספח את שטחי C מצבנו יהיה יותר טוב. הרש"פ מקבלת לגיטימציה, אבל הכרסום הזה נגד הלגיטימיות שלנו הוא כבר מסוכן. הוא נותן את אותותיו ביכולת לקיים מדיניות חוץ נורמלית.

"הבעיה היא אנחנו לא מגינים על הזכויות שלנו. הזכויות ההיסטוריות שלנו על שטחי יהודה ושומרון גדולות מזכויות הפלסטינים על השטח. אבל הצרה היא כשאתה שומע את אנשי משרד החוץ אומרים כי בסיס הלגיטימציה של מדינת ישראל הוא תהליך השלום. ליבני חוזרת על זה הרבה פעמים".

את לא מפחדת מהתגובות נגדנו בעולם?

"הבעיה העיקרית תהיה אירופה. היא הגורם שיגיב באופן החריף ביותר לפירוק רש"פ והחלת ריבונות. אני מסבירה בספר איך לצמצם את ההשלכות הצפויות. אבל היכולת שלהם לפגוע בנו היא גם תולדת של ההשפעה האמריקנית. הם פועלים במידה רבה לפי הרוח שמכתיבה ארצות הברית".

זה מצריך נשיא אמריקני אחר לגמרי מאובמה.

"זה מצריך בעיקר שיח זכויות חדש על ישראל, שחייבת לשלוט בגורלה. ישראל נתונה כיום בתוך סביבה מלאת מערבולות. הרי געש מתפוצצים בכל מקום. אז השאלה היא במה אני כן יכול לשלוט. איך אני יכול להרחיב את מרחב התמרון שלי. איך לצמצם את אי-הוודאות בזירה שכל כולה אי-ודאות? והמקום העיקרי שאפשר להביא לצמצום אי הוודאות זה יהודה ושומרון. מה ההבדל בין אום אל פחם לג'נין? שבאום אל פחם יש לנו ריבונות, ועם כל הביקורת על המשטרה השליטה שם היא יותר יסודית ועמוקה מאשר בג'נין. מתאבדים לא מגיעים מאום אל פאחם".

 לאתר המהדורה העברית של 'סיפוח עכשיו' 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

48 תגובות למאמר

  1. אם כי הרעיון לפיו יש לאזרח מיליון גויים ברברים רצחניים ופרימיטיבים, אינו לרוחי, נדמה לי כי זה עדיף מאשר שלבני בליעל תקום מדינה…ומה לגבי אופציה שלישית של סיפוח שטחים ומתן מענק לברברים שיהגרו הרחק הרחק מפה ויעשו אי שם בגולה ביגועים?!

    1. מסכים איתך. יהודה ושומרון שייכים לישראל. אנחנו צריכים לפנות את כל הפולשים משם אל ירדן סוריה לבנון, ולהתיישב בשטחים שלנו.

  2. תודה על פוסט מענין . אלא שעושה רושם שהמרואיינת הנכבדה , לא ממש נתנה דעתה לסוגיות יותר פרקטיות הנוגעות לסדרי שלטון משפט וממשל .

    מה יווצר בסיפוח דנן ? פלסטינאים וישראלים על אותה פלטפורמה קונסטיטוציונית . אז עד כה , למצב קראו בטעות : אפרטהייד , מדינת אפרטהייד ( בטעות , שכן עסקינן ביחסי כובש ונכבש , ולא אפרטהייד , שם באחרון , תנאי בסיסי הינו מערכת או פלטפורמה קונסטיטוציונית משותפת ) .

    אחרי סיפוח דנן, אז יהא אפרטהייד של ממש , שהרי :

    על אותה פלטפורמה כאמור, יהיו אזרחים סוג א' , ואזרחים סוג ב' . אפילו תתן להם דה יורה ( משפטית ) את אותם הזכויות האזרחיות , זה יהא על הנייר !!

    להיקרע מצחוק , מה עושים לערבי ישראל בנתב"ג , סלקציות משפילות כל אימת שהם ממריאים נוחתים . אז תארו לכם ערבי פלסטינאי דנן , תארו לכם הכמויות , מאיפה הם ימריאו לדעתה ? מירדן ? מסוריה ?

    יש לאדם איזה מועדון לילה במרכז העיר , יכניס איזה חוליה חמסיניקית על פי הרושם למועדון ? לסתם מסעדה ? סתם לונה פרק . המון תביעות על הפליה דנן , מוגשות על ידי ערבים ישראלים , תארו לכם ….

    בכלל , מישהו מאמין שמשאבים יחולקו בצורה שיויונית בין פלסטינאים לבין ישראלים ? מגוחך אימים !! כל אימת שיהא אי שקט חברתי פוליטי בשטחים , הרי ברור שיוחל עליהם משטר צבאי תדיר , הכל לעומת האזור הירוק בישראל . לחשוב על הפליה בתעסוקה , קבלה לעבודה , מגוחך !!

    לא שפתרונות אחרים טובים יותר , אבל זה המוצע , לחלוטין חסר היתכנות , היגיון , וראיית הנולד מעל הכל . תודה

    1. נו כן שוב בסגנון ח"כ זועבי, דומיה ו'הרשות': "ישראל אפרטהייד". רצית לאחז עיניים ולטעון שזה לא מה שאתה אומר, אבל מה לעשות שאתה שקוף. שאלה רטורית, למה אתה "סובל" ב"ישראל אפרטהייד"? למה אינך עובר למדינה נאורה? הצבועים לוקחים מכול הטוב שישראל מעניקה, נהנים ומכפישים בתמורה. נכון, אינך ראוי להיות אזרח ישראלי. איני רוצה לספח אפילו אח אחד נוסף שלך. אבל כמה אתה צבוע, הרי כול שאתה ואחיך רוצים זו אזרחות ישראלית, בדיוק כפי שציינה גב' גליק. בו זמנית אתם דורשים לחסל את ישראל, ולא בטוח שההיגיון המערבי מסוגל להבין זאת. בכול מקרה אני מאחלת לעצמנו שתמצא לך מדינה אחרת, וודאי לא ערבית, הרי החרדה הנוראה שלכם היא מלחיות תחת שלטון ערבי, מדינה שלה תהיה נאמן, אם דבר כזה בכלל אפשרי, וכנראה אצלך לא.

    2. יעל , תגידי , עם כל הכבוד , את בהכרה ? את מבינה מה כתבתי ? יש מצב ? מינימלי אפילו ? את יודעת מי אני ? מה אני ? דיעותי ? מתוך מה שכתבתי ?

      איזה חנין זועבי ? איזה שקוף ? תנסי שוב לפתוח את הראש ולהבין :

      אפילו הימין גורס : אם מספחים ( כפי המרואיינת ) , אזי צריך לתת לפלסטינאים שיסופחו , אזרחות , ושיוויון זכויות מלא ( דה יורה , לפחות על הנייר ) . מה שהסברתי לגברת המרואיינת :

      זה לא יועיל , זה יהיה יותר גרוע, כי : דה פקטו , ככה וככה , לא יוכל להיות לעולם שיוויון זכויות , והמצב הגיאו פוליטי, ומצבה של ישראל בעולם , יהא יותר גרוע !!

      איך מזה הסקת , מי אני , מה הדיעה הפוליטית שלי , מה העמדה שלי כלפי העולם ומן דהוא בכלל אני תוהה ??

      אני אהיה סבלני איתך הפעם , תקראי שוב ובזהירות , אבל :

      כחוט השערה , ואת בעין הסערה …. תודה

      נ.ב : ניסיתי לקרוא שוב את הערימה ההזויה של כתיבתך פה , ותהיתי במחשבה שניה , אולי משום מה , את חושבת שאני ערבי במוצאי ? מטורף לגמרי !! מי יודע , כבר נתקלתי בכותבים עם השלכות סוריאליסטיות , מבעיתות …..

    3. ההורים החלוצים שלי קבעו את קיבוצם כשמסביבם שכנים כמו איכסל,דבוריה,נצרת ,יפיע שונם ריינה ועוד ועוד…
      הערבים טבחו בקיבוצניקים,שדדו את צאנם ופלשו לשדותיהם,,,יהודה ושומרון זה פיקניק לעומת המציאות אליה נולדתי.
      שרדנו! סיפחנו. אזרחנו. שלטנו בשלטון צבאי…ועכשיו? בית חולים עפולה מלא עם רופאים ערבים שמטפלים בקיבוצניקים אותם קיבוצניקים שהוריהם של הרופאים הערבים טבחו.
      עוד חמישים שנה גם ערביי יהודה ושומרון יהיו מ"חונכים"…
      הזמן מרפא!

    4. 'תנהג בי בסובלנות? אני בעין הסערה?', במובן טרור ישיר (חמאס) נגדי? או עקיף (אשף, אבל הוא נוקט גם בטרור ישיר)? אומר לך, בעקבות תגובתך השנייה פחתו מאוד הסיכויים שאינך טרול שמתחזה ליהודי. השילוב בין נקודת מבטך על האג'נדה הזו של גב' גליק, לבין 'זעם בלתי נשלט' ו'היקרעות מצחוק', אינם עוברים בשלום. כועס שנחשפת? זה סיכון מקצועי ועליך לקחת אפשרות זו בחשבון. עד כאן הבעיות בטוקבק הראשון שלך. לגבי השני.. הרי אינך מצפה שאלמד אותך לשפר את ההתחזות. אשר לדעתך על הצעת קרוליין גליק, זו הצעה שגם אני מתנגדת לה. למה אתה זקוק להתחזות כדי לומר זאת? אולי כי בלי קשר לשטחים אתה דורש את 'זכות השיבה'? צר שהבעיות שלך ושל דומיך לטעמי לא מעניינות.

    5. אל רום, מעבר לסגנון המתלהם בו אתה מגיב למגיבים לך היה ראוי שתלמד את העובדות המשפטיות בטרם תגיב. המצב המשפטי ביהודה ושומרון איננו של שטח כבוש וממילא אין שום קשר לאפרטהייד. מעבר לעובדות בסיסיות אלו ככל שאתה מגן בחירוף נפש על זכויותיו של המיעוט הערבי האם לא היה ראוי שתדון גם בחובותיו? שימוש נרחב בכסף שחור אי תשלום מיסים ושלא נדבר על הצבא מדוע אם כן מגיעות להם זכויות? ,

    6. הלוואי והעם שלי היה סובל מ"אפטרהייד" כזה במהלך מלחמת העולם השנייה במקום השואה שעברה עליו..הערבים הם ברברים רצחניים , מרושעים ויימח שמם זכרם!

    7. נועם , אני הרי כותב שאין שום קשר לאפרטהייד, אז אני לא מבין , כתבת בשביל לבלבל השכל פה ? מי מגן על הזכויות של המיעוט הערבי ? איפה אתה רואה דבר כזה , איפה קראת דבר כזה ? להיפך בדיוק !!

      על מנת שלא יהא צורך להגן , כתבתי שאני נגד סיפוח , מכיוון , שאין טעם ואפשרות שתהיה הגנה דנן , ממילא אז חובות לא קשורות לענין .

      המצב המשפטי ביהודה ושומרון אינו של שטח כבוש ? תגיד לי נועם , אתה רציני ? יש לך מושג איפה אתה חי ? באיזה מדינה ? ישאלו אותך רחוב מספר איפה אתה גר , אתה תענה ? תדע איפה ?

      יעל , חבל לבזבז עלייך גרעפס אפילו , מגוחך אימים !!

    8. לנועם: תגובת 'אל רום' נובעת מסגירותו בתוך החברה הערבית שבה 'ישראל מתעללת וכובשת' – ראה ההיסטריה שלו לנוכח העמדה המשפטית הידועה, שהשטחים אינם כבושים, כי זו מוסכמת יסוד חיונית בחברה הערבית, שלא כתפיסת ערבים ציונים שפרצו את הסוגר הזה, כמו גב' חאסקייה, מוחמד זועבי ואמו הפרוישראלית ובוודאי יש עוד. העולם הערבי מבוסס על קורבן ומתעלל (ראה אדוארד סעיד), וגם כאן הערבים 'הקורבנות' מול ישראל 'המתעללת'. התועלת: כך הם פטורים מלקחת אחריות על חייהם. מזל שהאינטרנט מגן עלינו, אחרת לא בטוח שזה היה מסתכם בהיסטריה וב'רמת התבטאות'.

    9. צודק, ואוסיף:

      א. הסברתית/דיפלומטית, סיפוח (כפי שלדעתי יתבצע בפועל) לא יבטל את כל הביקורת על ישראל. אינני בטוח בכלל שישראל בשלה להתייחס למיליוני ערבים כשווי זכויות. אזכיר שלישראל היו 21 שנה (עד 88') ל

      ב. מבחינת הפלסטינים, הם אמורים לוותר על שיבה ליפו וחיפה להם ולקרוביהם במחנות הפליטים במדינות ערב, ועל שליטה באל-אקצא, תמורת תושבות/אזרחות. גם אם הם ייטו כפרטים לכך, ציבורית הם יפחדו בוודאי לומר זאת. ישראל תצטרך לכפות פתרון כזה על הפלסטינים. ,

    10. – שליחה בטעות–
      כל המתנחלים שמתרפקים על החיים בצוותא עם הפלסטינים לפני אוסלו, שוכחים שהיתה גם אינתיפאדה ראשונה. לא הצלחנו בעבר למצוא דרך לחיות בשלום עם הפלסטינים. מדוע שהפעם זה יצליח? מה נעשה אחרי סיבוב של סכינאות ופיגועי התאבדות? נכלא שוב את הפלסטינים (התושבים/אזרחים, אזכיר) מאחורי גדר הפרדה?

    11. איזה זכויות בדיוק יש לכם על ישראל? אה 'זכות השיבה'. לדעתך כולנו 'מתנחלים'. הצדקת את מה שאמרה קרוליין גליק, שמה שאתם רוצים זו אזרחות ישראלית. אני לא רוצה שתקבלו אותה. צר מאוד שלך יש, זו טעות. אזרח לא נאמן, אבסורד שהוא אזרח. רק אל תספר שאתה 'שמאל'.

    12. אל רום,
      אם התגובות לתגובתך לא היו עצובות הן היו מצחיקות…
      הרפלקס הראשוני של המגיבים מגוחך…
      יעל, נועם ואנונימית התחילו לירות מייד.
      היחיד שהתייחס לתגובה שלך היה מר שאול פורת,

    13. עצוב.. מגחיך .. איך להתייחס לטרוליות ולהתעלקותך על אדם תמים שסבור שהשתניתם? (גם משפחתי נמנית על מייסדי המדינה אך שלא כמוהו, רוב החלוצים כמו גם משפחתי לא נפלו לאשליות תמימות והבחינו היטב עם מי ומה אנו מתמודדים). בכ"א חשפת את מאווייך: רובכם רוצים אזרחות ישראלית למיליונים ואף לעשרות מיליונים מכם, בדיוק כמו שאבחנה קרוליין גליק.

    14. אולי לטווח הקצר נצטרך סידורי אבטחה כאלה ואחרים אבל לטווח הארוך סביר להניח שזה יתגמד משמעותית

  3. סיפוח אבל לא עכשיו!!!

    יהיה סיפוח ואפילו יהיה סיפוח של דרום סוריה ודרום לבנון.

    אבל לא עכשיו.
    צריך סבלנות.
    צריך שיהיה רע לערבים ואז הם יעזבו.
    למי שלא מאמין אז שיסתכל על הסטטיסטיקה:
    לפני 25 שנה הם הביאו 7 ילדים היום הם מביאים 3 ילדים.
    באיראן תוניס בלבנון המגמה הדמוגרפית כבר קרסה והיא עומדת על פחות משני ילדים למשפחה כלומר האוכלוסיה שם הולכת להצטמצם.
    אוכלוסית סוריה פחתה ב3 מיליון.
    כנ"ל אוכלוסית עיראק ואוכלוסית סיני.

    לא צריך לעשות שלום עם אויבים.
    לא צריך לחפש אהבה עם אויבים.
    לא צריך להיות הוגנים עם אויבים.

    צריך לפגוע באויבים עד שהם ילכו לעזאזל (או לסעודיה).

    כמו שהגויים בכל הדורות עשו לשכניהם.

    1. סיפוח של השטחים כן. לא לסיפוח הערבים. את הערבים צריך לגרש מאדמותינו, שיחזרו לארץ מוצאם

    2. "צריך שיהיה רע לערבים ואז הם יעזבו.
      למי שלא מאמין אז שיסתכל על הסטטיסטיקה:
      לפני 25 שנה הם הביאו 7 ילדים היום הם מביאים 3 ילדים."

      בקונגו יש ממוצע של מעל 6 ילדים למשפחה, בשוויץ ונורבגיה ממוצע של פחות מ-2. תסיק לבד את המסקנות

  4. מפליא ממש לראות את הבורות של גנרלים,אנשי אקדמיה ואנשי שלטון מהבכירים ביותר בישראל בהבנת בעיית הפליטים הפלסטינים.
    ציפי ליבני מצהירה תחת כל עץ רענן "הפתרון לבעיית הפליטים יהיה בתחומי המדינה הפלסטינית" ,ראשי מודיעין, שרים בכירים ועד ראשי ממשלה מצהירים שהפתרון היחיד הוא שתי מדינות לשני
    עמים
    הם לא מבינים כלל מה המשמעות של מדינה כזאת.

    מי שתומך במדינה פלסטינית נתלה לעיתים קרובות בטיעון הדמוגרפי.
    אבל האבסורד הוא שדווקא המדינה הפלסטינית תשנה את מאזו הכוחות הדמוגרפי בתחומי ארץ ישראל באופן חמור ולמעשה תיתן את
    הנוקאואט שתפיל את מדינת היהודים על ברכייה
    .
    וכל זה למה,מפני שבתחומי מדינות ערב,סוריה לבנון,עירק,תימן,סעודיה כווית וכדומה מרוכזים מיליוני פליטים פלסטינים,במחנות פליטים סגורים בתת תנאים בעוני ובאפלייה קשה מכוונת לעיתים רבות ללא אזרחות.
    בסוריה יש כחצי מיליון,בלבנון כחצי מיליון (רובם חסרי אזרחות ובהגבלות קשות מאוד),בסעודיה חצי מיליון חסרי אזרחות וכדומה.
    מדינות ערב מסרבות לקבלם ועושות הכל כדי שלא יטמעו באוכלוסיה הכללית,הכל כדי שבבוא הרגע הם יאולצו לעזוב (למעשה יגורשו.

    ומשתקום המדינה הפלסטינית כולם אמורים להתנקז אלייה,אם בכוח
    ואם פשוט כי כדי לברוח מהגיהינום שהם חיים בו בסוריה ועירק למשל.
    מה גם שאיכות החיים והחופש האישי בגדה המערבית תקרוץ לרבים מיהם מפני שהיא הרבה יותר גבוה ממחנות הפליטים שהם חיים בהם בביוב הזורם הצפיפות ובעוני.הלא לשם כך קמה המדינה הפלסטינית, לא? כדי לפתור את בעיית הפליטים.

    וכך נמצא את עצמינו מול מיליוני פליטים עניים, איסלמיסטים משולהבים,חדורי שנאה 15 ק"מ ממרכז הארץ 10 ק"מ מירושלים.
    מענין מה הם באים לעשות? לפתוח אוניברסיטאות? מפעלים? סינגפור של המזרח התיכון?
    כל זה בשילוב נמל ושדה תעופה ושליטה במעברי הגבול,כמו כל מדינה בעולם יביאו עלינו את סופנו.

  5. צריך רק להמתין בסבלנות, ולא לספח בינתיים כלום.
    ההתיישבות היהודית ביו"ש מתחזקת ומתרחבת, והאזור יותר ויותר חוזר להיות יהודי כמו מלפני אלפיים שנים.
    בקרוב, כאשר דאע"ש (או אולי האיראנים) יחלו לתקוף את ישראל, המוסלמים המתגוררים בארץ ישראל ירימו ראש ויתחילו באינתיפאדה.
    שני הגורמים ביחד, יביאו למצב בו מדינת ישראל ותושביה היהודים נלחמים על חייהם.
    הפיתרון לכך יהיה גירוש כל מי שינסה לפגוע ביהודים, בין ביו"ש ובין בתחומי הקו הירוק (כולל אלו בעלי אזרחות ישראלית).
    הגירוש יהיה מן הסתם לרצועת עזה ו/או לירדן שגם היא בקרוב תיפול בידי דאע"ש.
    במצב זה יהיה אפשר לספח את יו"ש מבלי לצרף את המוסלמים למדינת ישראל.
    לדבר יש והיו תקדימים לא מעטים, ובהם גרוש גרמנים מישובים שבהם חיו הם ואבותיהם מאות שנים תחת שלטון גרמני למהדרין. במקומם התיישבו אזרחי מדינות שהשטח סופח אליהן לאחר מלחמת העולם השניה.

    1. לאחר הבחירות הקרובות לכנסת,
      שהכנופייה הערבית המשותפת תקבל יותר מנדטים, גליק ואת תתפכחו מרעיונותיכם האוויליים.

  6. וכי לא מספיק לנו מליון וחצי ערבים ישראלים
    שמתרבים וגודלים ונישאים לערביי יושע
    ומביאים לנו כל שנה אלפי ערבים מישע. כאזרחים
    לתוך מדינת ישראל בנוסח זכות השיבה הפלסטיני.
    וכי לא מספיק לנו רבע מליון תושבי קבע במזרח ים.
    שאנו נהנים מתושבותם הן בתחום הפלילי.הבטחוני.ההתבוללות.
    שאנו צריכים מליון פלסטינים חדורי לאומנות ושינאה וחסרי תרבות חוק וסדר.
    ומה עם זה שהם יקחו נשים מהעולם הערבי ויביאו אותם לישראל
    ומה עם קרוביהם בכל העולם הערבי
    ומה עם איחוד משפחות.
    לצערי יש ימנים הזויים.שהם ושלום עכשיו באותו עמדה שיביא לחיסול ישראל
    בדרך דמוגרפית של סיפוח או זכות שיבה.
    הדרך הנכונה זה הפרדה מבלי פינוי
    הפרדה בין ערבים ליהודים ביוש בצורה מושכלת.
    והפרדת הכלכלות והתשתיות לאורך כ20 שנה ניתן להוריד את התלות
    של ערביי יוש בישראל ויקבלו חיבור לירדן
    משם יקבלו שירותי נמל ימי.יבשתי.תעופתי.
    ולהקים גדר הפרדה וחומת אבן גבוהה שתפריד ביננו לבינם
    איני מצפה לשלום איתם אבל איני רוצה סכין על הצוואר
    תחת גרונם של תושבי ישראל כל יום
    כשמליון פלסטינים יסתובבו ביננו עם איבה ושינאה תהומית
    האינתפאדות יחוירו לעומת הדם שישפך פה

    1. שאלה טכנית קטנה – כמה גבוהה תהיה החומה שאתה מתכנן?
      (והאם היא תהיה מספיק גבוהה כדי לחסום רקטות?)

    2. יש ויש 'איחוד משפחות' בלתי פוסק עם ערביי יו"ש והעולם הערבי בכול הדרכים וההמצאות שעולות ולא עולות על הדעת, כמו ערבייה 'חד הורית' הנשואה בעצם בחשאי לבדואי אזרח ישראלי ועל הדרך מקבלת תמיכה מהמדינה כ'חד הורית'. בלי אשליות, הדמוגרפיה התופחת לא נובעת רק מילודה אלא גם מהגירה בכול דרך.

  7. בדרך כלל אני מסכים עם קרוליין והיא אישה חכמה מאוד, אבל בנושא הזה לדעתי היא טועה לחלוטין. ברגע
    שנספח אותם וניתן להם זכות הצבעה לכנסת, הכוח הפוליטי שלהם יגדל ומי שיכנס לכנסת יהיו עוד זועבי ועוד טיבי.
    בסופו של דבר הם ינצלו את ההזדמנות הזאת (ביחד עם השמאל הקיצוני ובג"צ) כדי להמשיך בתוכנית השלבים ולהפוך את ישראל ממדינה יהודית למדינת כל אזרחיה ובסוף למדינה ערבית/איסלמית.

    לא תודה.

    כרגע אפשר רק לשמור על הסטטוס קוו ואולי בעתיד להעביר אותם לשלטון ירדני. מדינה פלסטינית או סיפוח יהיו אסון לישראל.

    1. קרוליין גליק מציעה סיפוח ללא אזרוח, בדומה לערבי מזרח י-ם.

  8. תותחית על וצודקת 100%. ישראל חייבת להכריז על עזה כמדינה עצמאית, לפרק את הרשות ולספח את איו"ש. במסגרת הסיפוח יש לבצע טרנספר כפוי של מחבלים מיו"ש לעזה, להעניק תושבות קבע לכלל תושבי יו"ש הערבים שיישארו ולקבוע כי כל מי שיוולד לזוג תושבי קבע יהיה זכאי לאזרחות בעתיד, כדי שהדור הבא יקבל את האזרחות ולא הדור הנוכחי וכך פתרנו את כל הבעיות.

  9. אחת העיתונאיות המשפיעות בעולם? כמה ענווה וצניעות…

  10. אם ללכת לפתרון של סיפוח, הגיע הזמן לצאת בהצהרות ברוח בגין, סאדאת ורבין לפיו צריכה לקום ישות פלסטינית שהיא פחות ממדינה. ישראל לצערי מעולם לא פיזרה את הערפל סביב דעותיה בענין הזה. ככל שהפלסטינים לאורך השנם מטמיעים את המושג מדינה פלסטינית, הישראלים מעולם לא נלחמו לומר בריש גליי על מה אתם מקשקשים אין מקום למדינה נוספת בין הים לירדן על שטחי המולדת של עם ישראל. ואז באותה נשימה לשרטט גבולות של אוטונומיה פלסטינית הקיימת דה-פקטו בשטחי A ולקחת חלקים מ-B ולומר לפלסטינים ולעולם כי בעת הזו זוהי האוטונומיה הפלסטינית כי מדינה לא תהיה. להדגיש את העובדה שיש להם פרלמנט ומשטרה ושופטים ובתי סוהר והם צריכים להתנהל מול מדינת ישראל בדיוק כמו שמדינה להבדיל אלף אלפי הבדלות מתנהלת מול הממשל הפדרלי בארה"ב או כפי שרספובליקת צ'צניה מתנהלת מול השלטון הפדרלי של רוסיה. הבעיה שלנו וזה חייב להאמר, שלראש הממשלה שאמור להוביל את הקו הזה אין עמוד שידרה ו"קוחונס" ומהבחינה הזו הוא כישלון.

  11. בקיצור היא רוצה שהשטחים יהיו הפורטו ריקו שלנו פחות או יותר. הגברת צריכה לעבור בגרות באזרחות במדינת ישראל כי את המערכת המקומית היא בבירור לא מבינה.

    1. שוב חוזרת אותה זעקה לא כנה כמו של המגיב 'אל רום', רק בסטייק מעט יותר וול דן על האש, כדי שנבלע בלי לשים לב. מצבם של הערבים בשטחים שבשליטת ישראל ו'ברשות', טוב משמעותית מאשר במדינות ערב – בזכות ישראל, תפסיק לזייף להפך. ואיך אתה יודע שהשטחים 'יהפכו לפורטו ריקו'? אה לפי דוגמת 'גורלם המר של הערבים בישראל אפרטהייד', נכון? רק אל תספר שאתה שמאל.

    2. יעל, אני לא מבין אותך.
      האם את בעד מתן זכויות מלאות לערביי יו"ש שיקבלו אזרחות?

      אני מניח שסגנון החיים שלהם יהיה דומה למדי לזה של ערביי ישראל. קרי- המון עבודה בשחור, מעט תשלומי מיסים, אי שירות בצבא או בשירות לאומי, שימוש ככל האפשר בקצבאות והטבות מהמדינה.
      בנוסף, הערבים באופן כללי מצביעים למפלגות שמאל כלכלי, עד קומוניסטי.
      האם את רוצה אותם במקומות העבודה, באוניברסיטאות ובממשל?

      אם לא, הרי את בעד אפרטהייד. האמת -אני בעד. אני לא חושב שיכולות להיות לערבים בארץ זכויות שוות, או לפחות צריכה להיות הפרדה, גם אם הזכויות מקבילות.
      אבל השאלה אינה שאלה פשוטה. אני לא חושב שרוב הציבור בארץ בעד מתן זכויות מלאות לערבים- גם אלה בתוך ישראל.
      כמה אנשים את מכירה שהיו רוצים להשכיר את הדירה שלהם לערבי (אם יש להם ברירה)? כמה את מכירה שיקבלו לעבודה בהייטק ערבי כשיש יהודי באיכות דומה?
      אנחנו נמצאים אחרי שנים רבות של הסטוריה מדממת, ואני אישית עוד לא השתחררתי ממאורעות תרפ"ט.
      הערבים לא מתחנכים.
      הם מקדשים את ההרג והגזל.
      הם גונבים, רוצחים ואונסים.
      זה מה שלמדנו במאה השנים האחרונות.
      זה מה שיהודי חברון חוו.

      אז עדיף לא לתת להם אזרחות.

    3. יעל, לא יודע מי זה אל רום. אני מדבר על היכולת של מדינת ישראל לקלוט עוד כמה מליוני ערבים ולהשאר יהודית (על דמוקרטית אין מה לדבר). מה שגליק רוצה זה מין סידור של פרוטקטורט סטייל פורטו ריקו, עם תושבות ובלי זכויות פוליטיות מלאות. גם בהנחה שהערבים והיהודים יבלעו סידור כזה (מאחר וזה הרע מכל העולמות לשני הצדדים), הסיכוי שיהיו לנו בכלל את הכלים המשפטיים והלוגיסטים להכיל דבר כזה הוא אפסי. מכל הפתרונות ששמעתי למצב, משמאל ומימין, זאת ההצעה הכי פחות רלוונטית למציאות שלנו. עדיף כבר התכנית של בנט.

    4. כבר כתבתי שאני נגד הצעתה של קרוליין גליק. למה אתה קורא 'זכויות מלאות'? האם משכיר רשאי לחשוש לביטחונו? זכותו להשכיר לערבי ויהודים משכירים לערבים, ויש שמשכירים דווקא לערבים, אבל זכותו גם לחשוש ולא להשכיר לנוכח ההווה והעבר, שציינת. האם חברת הייטק (ובעיקר ששואפת לעבוד עם מ' הביטחון)יכולה להעסיק ערבי? זכותה, אך זכותה גם לא להעסיק. במשרות ממשלתיות נהוגה אפליה מתקנת לערבים. היהודים הם המיעוט במ' התיכון שחייו בסיכון, ולא הערבים (כיום גם הנוצרים בסיכון.. אז בטח היהודים). לצערי ההגירה הערבית החוקית והלא חוקית לישראל לא פוסקת לרגע, כי פה טוב (כמו שאמר פרופ' סופר, דמוגרף ידוע). הגבתי על כך שמגיבים מקצועיים מנצלים את השיח להשתלחות והכפשת ישראל (לפי האילוצים שהם מזהים בשטח, גובה הלהבות של ההכפשה). מדינה שכה "רע" להם בה, עד שלעולם לא יוותרו על ת. זהותם הכחולה. אני מסכימה עם מה שכתבת, ש'ערבים לא מתחנכים'. בגדול הם לא ישתנו.

  12. ערב טוב.
    אני עוקב אחרי גליק כבר שנים לא מעטות, בוודאי בבלוג שהיה לה בלאטמה וגם בהרצאות שלה. אין ספק היא מבריקה ומוכשרת אבל יש בה משהו שמאוד מטריד. היא אולי גרה חמש דקות מירושלים אבל חושבת כותבת וכל הוויתה נטועה בארצות הברית של אמריקה. לא רק הכתיבה שלה שהיא לרוב באנגלית קודם כל ולא בעברית קודם כל אלא גם נושאי הכתיבה וצורתה.במידה רבה היא עוסקת במדיניות החוץ של ארה"ב ולא במדיניות של ישראל. כמו כמה יהודים אמריקאים אחרים שאני מכיר, היא אולי עלתה ארצה אבל נשארה יותר יהודיה אמריקאית מאשר ישראלית ולכן גם הפתרונות שלה נטועים בעיקר בימין השמרני בארה"ב ולא בימין הישראלי.

  13. איך בן דרור ימיני אוהב להגיד: כשהולכים יותר מדי מערבה מגיעים מזרחה. גליק חושבת שהיא ימנית גדולה אבל ההצעה של סיפוח ואזרוח היא למעשה שמאל קיצוני והזוי. מדינה פלסטינית היא זוועה אבל סיפוח הפלסטינים הוא זוועה גדולה עוד יותר. השמאל והערבים יהוו רוב במדינה והיא תהפוך למדינת כל אזרחיה. הפשיעה והעוני .הערביים יבריחו מפה כל אדם מוצלח

    1. בדיוק 🙂
      בתור איש שמאל שקורא מהצד, זה מדהים אותי
      הפטריוטיות המזוייפת של גליק, תוביל אותנו לעברי פי פחת

  14. אני מתנגד להקמת מדינה פלסטינית
    אבל לצערי ההנהגה בישראל
    הולכת אחרי דעת הקהל העולמי והתקשורת
    כך שאנו מצביעים ימין ומקבלים שמאל.
    גם הבית היהודי אין בכוחו היה למנוע.הקפאה.הכרזה.הריסת מאחזים.שחרור מרצחים.
    אז טוב וצריך להצביע לבית היהודי אבל זה לא מועיל הרבה.
    וזה מה שעצוב.
    בכל אופן אין לספח ולאזרח אף ערבי שאינו ישראלי.יש להעביר את האפריקאים לאפריקה.
    את הזרים מרחבי העולם שאינם חוקיים לארצותיהם.
    את הערבים השבחים ליושע.
    ולחזק את גדר ההפרדה לאורך הקו הירוק כדי למנוע כניסת שבחים.
    יש ליצור הפרדה ביוש בין יהודים לערבים
    הפרדת כבישים וכדומה.זו לא אפרטהייד כיוון שהם כמעין מדינה.
    ויש ליצור הפרדה כלכלית בתוכנית שתמשך כ20 שנה
    שערביי יוש ידאגו לעצמם למים.חשמל.וכדומה הם יוכלו להיעזר בירדן
    לקבל שירותי נמל ימי בעקבה.ונמל תעופה בעמאן.
    ולהתחבר לרשת החשמל הירדני.ולמים ולכל מה שדרוש.
    יש להפסיק את התלות שלהם בנו
    והם יחפשו פרנסה בארצות ערב.והמערב.
    שם הם ילמדו ויעבדו ויהגרו
    אי אפשר גם וגם.
    שלום ולא להתראות

  15. נקודת הכשל של גליק היא בכך שאינה מפנימה את רוח האיסלם. התזה שלה עומדת על כרעי תרנגולת ומבטיחה יותר בעיות מפתרונות. חבל

  16. מדינת ישראל צריכה להתרכז בדברים החיוניים לקיומה
    מבחינת ארהב יש להוריד את פרפיל ההתקשרות ולהפסיק לדבר על יחסים מיוחדים וכן הלאה. האמריקאים זקוקים לנו לפחות כמו שאנחנו זקוקים
    להם. יש לוותר על הסיוע הכספי ולהתרכז רק בפרויקטים משותפים
    מבחינת מומ עם הפלשתינים עמדת ממשלת ישראל צריכה להיות ההפך מזו של אויביה
    אין קשר בין המומ למצב במזהת ולא יהיה כל מומ כל עוד המזרח התיכון רותח וגועש
    מדינת ישראל חיבת להפסיק להגיב לענינים של כל שונאיה ופשוט לחזור ולומר שמדיניות שמבודדת ומגנה את ישראל אינה תורמת לפתרון הבעיות במזהת ותו לא
    בענין ערביי ישראל חיבים לשנות את מבנה בית המשפט העליון ולרסן את הגורמים הקיצוניים בקרב ערביי ישראל משום ששום ערבי שפוי אינו מעז להגיד את מה שרובם חושבים
    על פי מסורת ערביי ארץ ישראל הפתרון היחידי למתינות פוליטית הוא רצח

  17. הרבה תגובות קראתי פה אבל מה רע בסיפוח שטחי סי והפרד ומשול בשארית יש"ע? זה גם מונע את המדינה הפלסטינית וגם את הדו לאומית ובנוסף משמר את המצב בו לערבים יש אינטרס להגר מפה.

    נ"ב: בלי קשר צריך להיות סוג כלשהו של הכרעה צבאית בעזה כדי לעצור את הקריסה הבטחונית בדרום.

  18. חסר חישוב כלכלי – כמה יעלו לנו התושבים החדשים בביטוח לאומי, בריאות, חינוך ושאר שירותים ציבוריים וסוציאליים.

  19. לידיעת קרולין גליק והקוראים קיימת תכנית שלום ראה NEWS 1 פרופ' יהודה קידר "תכנית אלטרנטיבית "וגם "שני גויים בבטנך".
    מון טרומן לקידום השלום, האוניברסיטה העברית בירושלים. תכנית זאת מכבדת את השאיפות הלאומניות של הפלשתינים,ולא מתעלמת מהגזענות בחחברה היהודית. היר קבלה גם ברכתם של מנהיגים ישרמיראלים-י.שמיר-ימין, י.רבין-שמאל,ערפאת-פלשתינים.וכן הנשיאים ריבלין ואובמה.
    ראה בגוגל
    Pax Obama Ervin Kedar

    Political Condominium
    נתן לחתום על שלום-לאלתר!