הצד האפל של ג'רמי קורבין נחשף שוב

מנהיג הלייבור סופג ביקורת ציבורית קשה לאחר שנחשף תיעוד בו הוא משווה את ישראל לנאצים, ומניח זר על קברו של מתכנן הטבח במינכן

"גזען ואנטישמי". ג'רמי קורבין | ויקיפדיה

ג'רמי קורבין, מנהיג מפלגת הלייבור, שוב נמצא תחת לחץ ציבורי לאחר מספר ידיעות שהתפרסמו בעיתוני הממלכה בימים האחרונים וחשפו פעם נוספת את נטייתו האנטישמית והאנטי-ישראלית של ראש מפלגת השמאל הגדולה בבריטניה.

הסערה המחודשת סביב קורבין החלה בשבוע שעבר, לאחר שקטע מתוך ראיון שהעניק בשנת 2011 לרשת הטלוויזיה האיראנית PressTV הופץ ברשתות החברתיות. באותו ראיון טען קורבין כי רשת ה-BBC נמצאת "תחת לחץ של ממשלת ישראל" ולכן הדיווחים שלה מוטים בנוגע לאמירות כמו "ישראל היא דמוקרטיה" ו"לישראל יש את הזכות להתקיים".

יום למחרת נחשף סרטון קצר אחר מתוך דברים שנשא קורבין לפני חמש שנים באירוע של ארגון 'המרכז לשיבה פלסטינית'. בין השאר הוא ערך השוואה בין השלטון הצבאי הישראלי ביהודה ושומרון לארצות שהיו תחת כיבוש נאצי. "הכיבוש הישראלי בגדה המערבית מוכר לנו האירופאים, סבלנו מכיבוש דומה במלחמת העולם השנייה, עם מחסומי דרכים, כליאה והתנהגות לא הגיונית של הצבא והמשטרה", אמר.

ההשוואה לנאצים אינה חדשה עבור קורבין, שבסרטון אחר שנחשף לפני כשבועיים הוא נשמע במהלך הפגנה מול השגרירות הישראלית בלונדון ב-2013 משווה את המצב בעזה למצור הגרמני על סטלינגרד במהלך המלחמה.

ואם כל זה לא הספיק, ביום שבת פרסם עיתון ה'דיילי מייל' תמונות מביקור שערך קורבין בטוניסיה בשנת 2014, ובמהלכו הניח זר פרחים על קברו של עטאף בסיסו, בכיר בארגון הטרור 'ספטמבר השחור' וממתכנני החטיפה והרצח של 11 הספורטאים הישראלים במינכן בשנת 1972. דובר מטעם קורבין מסר שהתמונה צולמה בביקור בקבריהם של אנשי 'ספטמבר השחור' אשר נהרגו בעת שירותם בארגון, ביניהם פאחרי אל-עומרי וצאלח ח'לף (אבו איעד), מי שהיה סגנו של יאסר ערפאת בארגון הפת"ח וחוסל על ידי אחד משומרי ראשו.

כל הידיעות האלה התפרסמו רק מספר ימים לאחר שמפלגת הלייבור סירבה לאמץ את הצעת חלק מחברי המפלגה לקבל את הגדרת האנטישמיות של הארגון הבינלאומי לזכר השואה (IHRA).

היהודים במפלגה מגנים, גדעון לוי מהלל

החשיפות האחרונות על מעלליו של קורבין עוררו כאמור תגובו סוערות בבריטניה, גם בקרב מפלגת הלייבור בראשה הוא עומד. ג'ניפר גרבר, מנהלת ארגון 'ידידי ישראל בלייבור', אמרה: "ההתבטאויות האחרונות של קורבין מבהירות כי הסירוב לאמץ את הגדרת האנטישמיות נובע מהדעות המזעזות שלו עצמו. הרקורד המפואר של הלייבור במלחמה בגזענות והגנה על היהודים בבריטניה הוקרב עבור הגנה על המוניטין של קורבין".

איוון פיליפס, דובר מטעם ארגון 'הלייבור נגד אנטישמיות' הוסיף כי ההשוואה שעשה קורבין בין ישראל נאצים היא "פוגענית ומטרידה עבור משפחות היהודים שנספו בשואה". ג'ים מרפי, שר לשעבר בממשלת הלייבור שילם מכספו עבור מודעה על עמוד שלם בעיתון 'Jewish Telegraph', ובה התנצל בפני הקהילה היהודית במדינה וכתב כי קורבין "אינו עושה מספיק כדי לעקור את שורשי האנטישמיות במפלגה".

מרגרט הודג', חברת פרלמנט יהודייה שכיהנה גם היא בעבר כשרה בממשלת הלייבור, תקפה את קורבין במהלך דיון  בבית הנבחרים. "הוכחת שאתה לא רוצה אנשים כמוני במפלגה. הפעולות שלך מראות שאתה אנטישמי וגזען". בבריטניה דיווחו כי במפלגה מתכוננים לנקוט בצעדים משמעתיים נגד הודג' בשל דבריה, אך לא ברור אם אכן עשו כך.

כל אלה מצטרפים לשבועות ארוכים של הפגנות של הקהילה היהודית ברחבי בריטניה במחאה נגד הלייבור והעומד בראשה. גם עיתונים יהודים רבים במדינה יצאו במאמרי מערכת חריפים נגד קורבין. רק לשם השוואה, מדובר באותו אדם אותו הגדיר גדעון לוי בטורו ב'הארץ' ביום חמישי האחרון כ"דמות מופת של איש שמאל", וטען כי "מי שרוצה לראות את העולם פועל כנגד הכיבוש הישראלי, צריך לחלום על קורבין בראשות בריטניה".

היסטוריה בעייתית

לג'רמי קורבין עצמו ישנה כאמור היסטוריה ארוכה מאוד של התבטאויות קיצונית וחברות עם ארגונים שנויים במחלוקת. קורבין הכריז בעבר במספר הזדמנויות כי הוא רואה בחמאס וחיזבאללה "את חבריו" וסירב לגנות אותם כארגוני טרור על אף שהוכרזו ככאלה על ידי בריטניה והאיחוד האירופי. בתגובה לדבריו אמרו חברים במפלגה כי קורבין ואנשיו מנסים להשמיץ יהודים שחברים בלייבור ולהשתיק את כל מי שמגן על ישראל, ומספר תורמים יהודיים הודיעו כי יפסיקו לתמוך במפלגה.

קורבין היה כאמור במשך השנים אורח קבוע בערוץ הטלוויזיה האיראני PressTV, בו אף הגיש מספר תוכניות אירוח בתמורה למשכורת נדיבה. באחת התוכניות אותן הגיש בשנת 2010 חלק קורבין שבחים ל"שהאידים של משט המרמרה" והודה בחום לצופה שהתקשר לאולפן ואמר כי ישראל היא "המחלה של המזרח התיכון ועל הערבים להפטר ממנה". מאוחר יותר הערוץ האיראני נאסר לשידור בבריטניה.

מקרה נוסף שעורר סערה התרחש כאשר קורבין כינה את חיסולו של רב המחבלים ומנהיג ארגון אל-קאיעדה אוסמה בן לאדן כ"טרגדיה". חברי פרלמנט מהמפלגה השמרנית תקפו אותו על כך וטענו כי קורבין הוא "סכנה לביטחון הלאומי". בהמשך לכך אירח קורבין את השייח ראאד סאלח', מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל שהורשע בעברות של הסתה והתפרעות, למפגש ידידותי בו הגדיר אותו כ"אזרח מכובד" ושניהם קראו  לחקור את "ההשפעה היהודית על המפלגה השמרנית".

בשנת 2015, לאחר שהכנסייה האנגלית נזפה בכומר שהאשים את ישראל בפיגועי ה-11 בספטמבר, יצא קורבין להגנתו וטען כי הוא נרדף "בגלל שהעז לדבר נגד הציונות". במשך השנים הקפיד קורבין לתמוך באופן כמעט גורף במדינות והארגונים המוקצים ביותר. כך למשל, בספר שפרסם בשנת 2003 כתב כי "ברית המועצות לא היוותה איום לעולם", טען כי "צפון קוריאה היא מדינה נורמלית" וגינה את הסנקציות המערביות נגדה כ"מזימה להחדיר לקוריאה את השוק החופשי".

לאחר מותו של שליט ונצואלה הוגו צ'אבס הילל אותו קורבין כ"מנהיג חזק שעזר לעניי עמו להגיע לרווחה". במהלך שנות השמונים נודע קורבין בתמיכתו בארגון ה-IRA, הצבא האירי הרפובליקני שביצע פיגועים רבים על אדמת אנגליה. קורבין כתב בעיתון שהילל את אנשי הארגון ואף ערך פגישות עם חלק ממנהיגיו, אותן הכחיש לאחרונה, אך התמיד בסירובו לגנות את פעולות הארגון.

סערה במפלגה

בשנים האחרונות נודעו מספר תקריות מטרידות נוספות בכיכובו של קורבין, כאשר דווח בבריטניה כי קורבין תמך בארגון אנטישמי קיצוני אשר בראשו עומדים מכחישי שואה מוצהרים. סערה נוספת התעוררה לאחר שקורבין הצהיר כי מסרב לבקר ביד ושם.

במשך שנים בריטים רבים לא ייחסו תשומת לב רבה לקורבין, שנחשב כפוליטיקאי שולי יחסית וחסר השפעה ממשית. אולם לאחר שנבחר לראשות מפלגת הלייבור לפני כשלוש שנים, הוטלה המפלגה עצמה לתוך הסערה. לאחר רצף של התבטאויות אנטישמיות חריפות מצד חבריה, פתחה המפלגה בבדיקה פנימית חשאית אשר בסיומה הודחו או הושעו כחמישים חברים.

בין חברי הלייבור שהתבטאו באנטישמיות תחת הנהגת קורבין היו ג'ון מקאליף, שאמר כי ישראל משתמשת בשואה כדי לקבל כספים, ויקי קירבי, שטענה כי "היטלר הוא אליל ציוני" ו"ליהודים אפים גדולים", אייסגול גורבוז שיבחה את היטלר כ"אדם הגדול ביותר בהיסטוריה" ואת תוכניות אירן "למחוק את ישראל מהמפה", ובוב קמפבל שרשם בדף הפייסבוק שלו כי ישראל מנהלת את דאע"ש.

סערה גדולה במיוחד התעוררה סביב חברת הלייבור נאז שאה, שהציעה תוכנית לגרש את כל יהודי ישראל לאמריקה, והוסיפה כי מעשיו של היטלר היו חוקיים. במקרה אחר קראה להצביע בסקר אינטרנטי כי "היהודים נוהרים להצביע". קן ליוינגסטון, ראש עיריית לונדון לשעבר ואחד מיועציו הבכירים של קורבין, הגן על דבריה של שאה וטען שאינם אנטישמיים ושהיטלר למעשה תמך בציונות.

היהודים שוקלים לעלות לישראל

"התסריט בו ג'רמי קורבין הופך לראש ממשלת בריטניה הוא לא דבר מופרך כיום", כך אומר ל'מידה' תיאו לנדאו, ששימש כשליח הסוכנות לקהילה היהודית בלונדון בשנה האחרונה. "תרזה מיי הסתבכה עם הברקזיט ונתפסת כיום כראש ממשלה חלשה, ויש הרבה אנשים שבהחלט ראוים בקורבין תחליף ראוי לתפקיד".

לדבריו, במקרה כזה רבים בקהילה היהודית בבריטניה יצטרכו לשקול את המשך דרכם במדינה. "הייתי בהמון מפגשים עם משפחות בקהילה היהודית, והלך הרוח אצל רוב האנשים הוא שאם ג'רמי קורבין יבחר לראשות הממשלה הם ישקלו ברצינות לעלות לישראל. זאת מחשבה שלגמרי קיימת שם".

לנדאו מספר כי היהודים באנגליה היו מצביעי לייבור באופן מסורתי, אך בשנים האחרונות פשוט לא מסוגלים להצביע למפלגה הזאת יותר. "כשהם נאלצים לבחור בין הזהות הפוליטית שלהם לזהות היהודית, הם בוחרים ביהודית ומצביעים לשמרנים. זה שקורבין אנטישמי זה כבר ברור ומוכח, אבל הבעיה היא שהוא לא מטפל בתופעות הגזעניות שמושרשות עמוק במפלגה שלו. זה מה שהכי כואב לקהילה היהודית".

רצף השערוריות שנקשרו בשמו של קורבין הפכו אותו לנושא שיחה מרכזי בקהילה, וגם ההפגנות ההמוניות שנערכו נגד קורבין בשבועות האחרונים הן אירוע כמעט חסר תקדים. "זאת פעם ראשונה בהרבה מאוד שנים שיהודים יוצאים בהמוניהם כדי להפגין בנושא פוליטי. הייתי בהרבה אירועים ובכולם הביעו ביקורת על קורבין ודיברו על הצורך להוקיע את האנטישמיות בלייבור. גם העובדה שכל העיתונים היהודיים – שלחלקם עמדות פוליטיות שונות מאוד – יצאו ביחד במודעות נגדו היא דבר נדיר", מספר לנדאו.

למרות כל זאת, לנדאו אומר כי כרגע לא קיימת ברחוב הבריטי אווירה עוינת של ממש כלפי יהודים. "אני באופן אישי לא נתקל בתקרית אנטישמית אלימה. שמעתי פה ושם סיפורים על הערות עוקצניות עם ניחוח גזעני במקומות עבודה ועל תקריות בקמפוסים, אבל לא מעבר לזה".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

    1. יש לנו סגן רמטכ"ל שערך אף הוא השוואה אמנם פחות בוטה בין היהודים לנאצים, אז מה לנו כי נלין?

  1. המטומטם הזה ידרדר את בריטניה מטה מטה. אני לא אתפלא אם האליטה הבטחונית תנהל מדיניות עצמאית אם הוא ייבחר.

    " האימפריה שבה השמש לעולם אינה שוקעת" תהפוך למדינת חדלון מסוגן של ספרד איטליה ויוון.

  2. לא ברור לי למה צריך להוסיף את ההגדרה "גזען" לאנטישמי.
    הוא אנטישמי וזהו.
    אין שום הוכחה שחוץ מאנטישמיות הוא נגוע גם בגזענות.

  3. רמטכ"ל בוחרים ע"פ כישורים ולא על אמירה כזו או אחרת, פעמים אדם נכשל בלשונו.
    מי שהוא יודע מי בכלל האחרים!!!
    לעשות שיימינג זה קל להתחרט יהיה מאוחר.
    אני לא מקנה ביאיר גולן על 28 שנה דמסר חייו על מדינת ישראל בקרבות רבים .
    אסור שבצבא יהיה ימין שמאל אלא הטטב ביותר.

    1. גולן עוכר ישראל.
      שיעוף הביתה ומהר.
      אדם משובש בדעתו.

  4. אתם טועים אם אתם חושבים שלאזרח האנגלי הממוצע איכפת מהאנטישמיות של קורבין. האנגלים מציפים את אמירותיו והתנהגותו רק מסיבות פוליטיות בכדי להחליפו.לרוב האנגלים לא יזיז אם יחסלו את היהודים באנגליה וישראל תושמד.

  5. הטעות היא להתמקד בקורבין ולא בתופעה שהובילה לעלייתו. ברור שהמוסלמים עוינים את ישראל ואת היהודים כפי שהם עוינים את המדינות בהן הם שוהים ולכן חוברים לשמאל הרדיקלי.
    מה שפחות ברור הוא שהשמאל זוכה לנוכחות מאד גבוהה מצד נשים לעומת גברים ומצד צעירים מאד כשההיפוך בגיל 34. כמו-כן יש ייצוג גבוה לשמאל בסקוטלנד ובקרב המהגרים הלא מוסלמים בלונדון.

    האוניברסיטאות מהוות חממה לגורמים של שמאל רדיקלי בצפון אמריקה, אירופה וישראל – כאן הבעיה כפולה – זאת הסיבה שאין לישראל מערכת חזקה של לוחמה פסיכולוגית/הסברה/ארגון המשלב בין טכנולוגיה לבין עשיית שטח בכל הקשור בסוציולוגיה ודמוגרפיה.

    חוקרים שהיו אמורים להוביל תהליכים כאלו בשילוב עם מוסדות הממשלה תומכים בארגוני החרם על ישראל! פה ושם עצמאיים כמו בן-דרור ימיני מבצעים מסע צלב שהאפקטיביות שלו מזערית. אין עם מי לעבוד, אין עומק מחקרי-פילוסופי, כשאותם חוקרי מדעי הרוח והחברה עצמם ברמה נמוכה ולא מסוגלים (או רוצים) להעמיד דור של בוגרים עם ידע, חשיבה ביקורתית ורמה אקדמית ומעשית גבוהה באופן שיאפשר לפעול ולהשפיע ולשנות בזירה הבין לאומית.

    ישראל במקום לשבת בחיבוק ידיים צריכה להפעיל את מיטב המוחות כדי לפצח את הנוסחאות שמחברות קבוצות אוכלוסיה כה זרות לישראל או ליהדות עם אידאולוגיה אנטישמית, אלימה ועוינת. בנט אם היה מבין את תפקידו היה מבצע שינוי מחדש במחלקות ההומניסטיות באוניברסיטאות גם במחיר של השבתת האוניברסיטאות.