היהודים של הטיטאניק

על אף שמאז טביעתה של האונייה עברו למעלה ממאה שנים, היא ממשיכה לרתק את העולם ומחקרים רבים עדיין נערכים אודותיה. לאחרונה, החלה להיחקר גם סוגיית נוסעיה היהודיים

גם במחלקה הראשונה וגם במחלקה השלישית | ׳שקיעת הטיטניק׳, 1912, וילי שטובה (קרדיט: ויקיפדיה)

באפריל 1912 יצאה האונייה הגדולה ביותר בעולם להפלגת הבכורה שלה מנמל סאות׳המפטון בדרום אנגליה כשעל סיפונה כ-2,200 נוסעים ואנשי צוות. כעבור שלושה ימים, ב-14 באפריל 1912, כ״ח הניסן התרע״ב, היא התנגשה בקרחון וצללה למצולות. רק 712 בני אדם הצליחו להימלט על גבי עשרים סירות ההצלה. בבוקר שלמחרת ההתנגשות, הללו נאספו על ידי אונייה בשם ״קרפטיה״ שעל גביה הגיעו ב-18 באפריל לחוף מבטחים.

הטיטאניק הייתה לא רק האונייה הגדולה ביותר בעולם, אלא גם המפוארת ביותר. במהלך ההפלגה, נוסעי המחלקה הראשונה שהייתה מורכבת ממיליונרים ושועי עולם, יכולים היו ליהנות מפינוקים שלא היו קיימים באף אונייה אחרת באותה תקופה, שאף כללו בין השאר בריכת שחיה. במקביל, גם נוסעי המחלקה השלישית, שהייתה מורכבת בעיקר מפליטים מאירופה, יכולים היו ליהנות מפינוקים שלא נפלו מאף מחלקה ראשונה של אוניות אחרות באותה תקופה, שכללו חדרים פרטיים ומזון איכותי.

שיא הפאר דאז | הטיטאניק בנמל סאות׳המפטון (קרדיט: ויקיפדיה)

הטיטאניק הייתה אונייה קוסמו-פוליטית, עם נוסעים משלושים מדינות שונות וממגוון רחב של דתות ועדות. בתוך כך, בין הנוסעים היו יהודים רבים אשר היו מפוזרים בכל שלוש המחלקות. רוב יהודי הטיטאניק היו בין המיליונרים – הנוסע השני הכי עשיר באונייה, בנימין גוגנהיים, היה יהודי – או בין הפליטים העניים ביותר.

יש להזכיר מהו הרקע ההיסטורי הרחב בתקופת הטיטאניק מבחינתה של היהדות. מדובר בתקופת ההגירה הגדולה של יהודי מזרח אירופה לארצות הברית. במהלך עשרות שנים בודדות, היגרו לארה״ב מעל לשני מיליון יהודים, כאשר רובם השתקעו בניו יורק.

לרוב, המניעים להגר היו קשורים לאנטישמיות או לבריחה מגזרות נגד יהודים. אחת הגזרות, הידועה בשם ׳גזרת הקנטוניסטים׳, הייתה צו מאת הצאר הרוסי שחייב את כל היהודים הצעירים להתגייס לצבא רוסיה. רובם המוחלט של המגויסים אולצו לעזוב את הדת היהודית, וכדי להתחמק מגורל זה, יהודים רבים ברחו מרוסיה תחת שמות בדויים. האפשרות להגר ל״ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות״ סיפקה ליהודים אלו את הסיבה לעזוב את היבשת הישנה ולהגר אל היבשת החדשה.

צרכים יהודיים יחודיים

במהלך ההפלגה, ואף אחריה, היו ליהודים צרכים ייחודיים, כדוגמת הצורך במזון כשר, הצורך בקבורה יהודית וכדומה. עיון ברשימת אנשי הצוות מעלה למשל את השם צ׳ארלס קנל, כאשר ליד שמו מצוין אף תפקידו: טבח יהודי. ואכן, יהודי המחלקה השלישית, שהייתה מורכבת ברובה משומרי מצוות, קיבלו במהלך ההפלגה מזון כשר שהוגש להם בכלים ייעודיים.

כמחצית מיהודים שהיו על הטיטאניק ניצלו. אחד מהם, אברהם היימן מהמחלקה השלישית, הגיע בסופו של דבר לניו-יורק, התרשם עד מאוד ממבחר המסעדות הכשרות שהעיר הציעה והחליט לחזור לאנגליה כדי לפתוח את המסעדה הכשרה הראשונה במנצ׳סטר. השם שבחר למסעדתו – ״טיטאניק׳ס״.

רוב הנוסעים טבעו או קפאו למוות | סירת ההצלה האחרונה מהטיטאניק, צולם על ידי אחד הנוסעים מאוניית קרפטיה (קרדיט: ויקיפדיה)

מבין הנוסעים היהודים המפורסמים ביותר חשוב לציין את זוג הפילנתרופים איזידור ואידה שטראוס, שהיה מפורסם ביותר בקרב יהודי ארצות הברית בטרם סיפור הטיטאניק . נסיבות מותם הוסיפו להם פרסום עולמי. על פי עדויות של מספר ניצולים, לאידה הוצע מקום באחת מסירות ההצלה, אך היא סירבה להיפרד מבעלה. באופן חריג, הוצע לאיזידור להצטרף לסירת ההצלה, אך הלה הגיב ואמר: “לא אנצל לפני שאר הגברים”. אשתו הגיבה במילים שנכנסו לפנתאון הזיכרון של אסון הטיטאנק: “חיינו יחד שנים רבות, לאן שתלך, אלך”. הזוג נראה לאחרונה כשאיזידור ואידה אוחזים במעקה האונייה השוקעת. לאחר האסון, רק גופתו של איזידור נמצאה, והובאה בסופו של דבר לקבורה בניו-יורק.

“חיינו יחד שנים רבות, לאן שתלך, אלך” | איזידור ואידה שטראוס (קרדיט: ויקיפדיה)

בנוסף לאיזידור, נמצאו גופותיהם של פחות מעשרה יהודים והובאו לקבורה. אחד מהם, יעקב בירנבאום, הובא לקבורה בבית העלמין היהודי בעיירה פוטה שבהולנד, והשאר נקברו בארצות הברית וקנדה.

בימים אלו נרקמות תכניות להקמת אנדרטה לזכר נוסעיה היהודיים של הטיטאניק. האנדרטה תוקם בעיירה הקנדית הליפקס, שאליה הובאו הקורבנות שנמצאו בים, ובה קבורים כמאה וחמישים מהקורבנות בשלושה בתי עלמין. אחד מהם הוא בית העלמין היהודי על שם הברון הירש. גופותיהם של רוב היהודים שטבעו לעולם לא נמצאו (במקרה אחד לפחות נאלצה האלמנה להישאר עגונה ופנתה לרב בבקשה להתיר אותה מעגינותה).

על אף שמאז טביעתה של הטיטאניק עברו למעלה ממאה שנים, היא עודנה מרתקת את העולם ומחקרים רבים נערכו ועדיין נערכים על האסון בו התנגשה בקרחון הרם. אולם, נושא נוסעיה היהודיים של הטיטאניק החל להיחקר רק לאחרונה.

אלי מוסקוביץ׳ עומד למרגלות שחזור המדרגות של המחלקה הראשונה של הטיטאניק (קרדיט: ראובן קסטרו, מקור ראשון)

אלי מוסקוביץ הוא איש הוראה וחוקר, בוגר תואר ראשון בחינוך ותואר שני בהיסטוריה, ומחבר הספר ׳היהודים של הטיטאניק׳, שיצא לאור בעברית ובאנגלית. לרכישת הספר ישירות מהמחבר דרך הדואר האלקטרוני לחצו כאן.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. קצת חפרנות, לא ?
    יש תעבורה עולמית של מליוני אנשים
    ממקום למקום לא חוקרים כל מטוס וספינה.
    שווה לחקור מדוע הטיטניק טבעה
    אבל האם יש קשר בן היהודים שהיו על הספינה
    לבין הטביעה ?

    1. המחקר, כפי שהובהר כאן, לא עוסק כלל בשאלה "האם יש קשר בן היהודים שהיו על הספינה
      לבין הטביעה?" אלא בשאלה מי היו אותם הנוסעים היהודים באותה הפלגה וכן כמה מכלל הנוסעים היו יהודים. מעניין לדעת שעם הנוסעים שעל ספינת הטיטניק נמנו לא רק מיליארדרים מסוגם של הזוג שטראוס (בעלי רשת מייסיס) אלא גם פליטים יהודים פשוטים שביקשו להימלט מהאימפריה הרוסית לאמריקה. זה בהחלט חידוש. תמיד נחשפנו לסיפורי הפאר של הספינה ושל נוסעיה אבל מי ידע שבספינה היו גם מהגרים יהודים פשוטים. בהחלט מעניין.