ללא רכילות ודרמה: הצוללות וכלי השייט – עובדות ומסקנות

מיוחד ל'מידה': מבעד לדרמה, לניגוח הפוליטי ולרכילות הצהובה: רכש הצוללות וכלי השייט הוא בעיקר נושא אסטרטגי לאומי. מסע מפורט אל מאחורי הקלעים של העסקה הביטחונית הכי מדוברת של העשור

ב-2014 הגיעה לישראל הצוללת הראשונה בעסקה (צילום: דובר צה"ל)

ב-23.1.2022 החליטה ממשלת ישראל להקים וועדת חקירה לנושא רכש הצוללות וכלי השייט. על רקע זה חשוב להביא לידיעת אזרחי ישראל את העובדות המהותיות בנושא המדובר, כולל רקע היסטורי רלבנטי, ותוך התייחסות לאירועים שאירעו במקביל והייתה להם השפעה מהותית על קבלת ההחלטות.

לצורך הכתבה צפינו בעניין רב בעשרת הסרטונים אותם מפרסמת התנועה לאיכות השלטון באתר שלה כדי להכיר את הטענות המושמעות בנושא, קראנו חומר רב שפורסם על ידי ראשי המל"ל לשעבר, ונעזרנו בנתונים שפורסמו לגבי סד"כ הצוללות וכלי השיט ותכונותיהם. נדגיש כי כל המאמר מבוסס על מקורות גלויים. הוא גם עבר את עיניהם הבוחנות של יודעי דבר שהיו קרובים או בתוך תהליך קבלת ההחלטות בתקופות הרלוונטיות.

כאשר תסיימו לקרוא מאמר זה, תכירו עובדות רבות שהועלמו מכם, חלקם בכוונת מכוון על ידי אלו שמעוניינים לייצר נראטיב שיקרי המשרת את מטרותיהם הפוליטיות. אנו נדבר על הדברים הבאים:

·        סד"כ (סדר כוח) הצוללות של ישראל לאורך השנים ותכונותיהן.

·        תהליך קבלת ההחלטות בנושא רכש הצוללות.

·        רכש כלי השייט והקשר להגנה על שדות הגז.

·        מה המשמעות של אספקת צוללות למצרים.

·        מהו תיק 3000 (סיפור הסוכנים) וכיצד, אם בכלל, הוא קשור לנתניהו.

·        האם לבנימין נתניהו היו "מניות פלדה" הקשורות ל"טיסנקרופ"? עד כמה הקשר ל"בני הדודים" השפיע על ההחלטות?

רקע היסטורי של צי הצוללות

כדי להבין את האירועים העכשוויים חשוב להכיר את התפתחות צי הצוללות הישראלי לאורך השנים. סיפורנו מתחיל בשנת 1960 כאשר ישראל רוכשת שתי צוללות ישנות מסוג S מעודפי הצבא המלכותי הבריטי. הן נקראו בישראל "תנין" ו"רהב", והיוו מקור גאווה גדול למדינה הצעירה. במלחמת ששת הימים הן אף ביצעו פעולה עלומה בנמל אלכסנדריה שהסתיימה לצערנו בשבי חלק מהצוללים, אך המחישה את חשיבות הכוח התת ימי. לאחר מלחמת ששת הימים הגיעו 2 צוללות מסוג T, משופרות מהסוג הקודם, אך ישנות גם כן. השלישית, דקר, טבעה בנסיבות מסתוריות. אחיותיה לוויתן ודולפין שירתו עד שנת 1974. לאחר שנתיים שבהן לא היה לישראל צי צוללות כלל, הוכנסו לשירות שלוש צוללות בריטיות-גרמניות חדשות מסוג "גל" (כאן), המבוססות על דגם 206 הגרמני. צוללות אלו ששמותיהן היו אח"י גל, אח"י תנין ואח"י רהב, שירתו עד תחילת שנות ה-2000. אז נכנס לשירות הדור החדש של הצוללות המביא אותנו לימים אלו.

בתחילת שנות ה-80 הוחל בתכנונו של דגם צוללות נוסף ומשופר, ה"דולפין". גרמניה נבחרה כארץ הייצור עקב ניסיון אדיר שיש לה בנושא זה, וכן בגלל השתתפות גרמנית נדיבה במימון הצוללות. לאחר עיכובים רבים הגיעה הצוללת הראשונה מדגם זה לישראל בשנת 1999, אח"י דולפין, ומייד אחריה אחיותיה אח"י לוויתן ואח"י תקומה(כאן). צוללות אלו משרתות את חיל הים עד היום. ברגיל, אורך חיים מירבי של צוללת הוא 25-30 שנה עקב השינויים התכופים והגדולים בלחצים על גוף הצוללת בין פני הים ומעמקי הים. כמו כן, בכל רגע נתון, בממוצע, לפחות שליש ממערך הצוללות מושבת עקב הספנה לתחזוקה, תקלות או שימוש לאימונים. זכרו נתונים אלו כשנדבר על ההחלטות שהתקבלו לגבי הסד"כ העתידי.

בעשור הראשון של שנות ה-2000 הוזמנו שתי צוללות חדישות נוספות מאותה מספנה, HDW בגרמניה, השייכת לקונצרן טיסנקרופ הענק. צוללות אלו שנקראו גם הן "תנין" ו"רהב" הגיעו בסוף 2014 ותחילת 2016 בהתאמה (כאן וכאן). צוללות חדישות אלו נבדלו משמעותית מקודמותיהן בכך שהכילו את מערכת AIP המאפשרת הפעלת הצוללת מתחת לפני הים ללא צורך באוויר חיצוני, ובכך לאפשר שהייה ארוכה ביותר במעמקים (כאן). על מנת לשמור על היתרון האיכותי של ישראל, הותקנו בצוללות אלו לאחר הגעתן לארץ מערכות אלקטרוניות ייחודיות רבות המשדרגות אותן ללא הכר לעומת דגמים המסופקים על ידי היצרן למדינות אחרות. יכולות אלו חיוניות מנימוקים אסטרטגים מהמעלה הראשונה לצורך טיפול והרתעת איומים מרוחקים, והמבין יבין. עם הגעתן עמד סד"כ הצוללות על חמש: שלוש מהדגם הישן ושתיים חדשות. חשוב שוב להדגיש שלשתיים החדשות יכולות רבות מעבר לשלוש הישנות.

 

תרשים 1 – סד"כ הצוללות בראי הזמן

איך, מתי, ולמה הוחלט על רכש צוללות נוספות

נתחיל בשנת 2009, השנה שבה חוזר בנימין נתניהו לראשות הממשלה. בנקודה זו עומדות לרשות ישראל שלוש צוללות בנות עשר: אח"י דולפין, אח"י לוויתן, ואח"י תקומה. צוללות אלו מחזיקות מעמד באופן רגיל 25 שנה, עקב הלחצים האטמוספריים העצומים השוררים במעמקי הים. הארכת זמן החיים בחמש שנים נוספות דורשת טיפול מורכב, ממושך ויקר לצוללת. כלומר, ברור כבר אז שהצוללת הראשונה, שיוצרה ב-1997, מועמדת לצאת משירות בשנת 2022, או לכל היותר 2027.

בנוסף, כאשר נכנס נתניהו לתפקידו, כבר היו שתי צוללות נוספות מוזמנות: אח"י תנין, ואח"י רהב. הן הוזמנו ביולי 2006 (לא בקלות, כי הקנצלר שרדר עיכב את אישור העיסקה עד לרגע האחרון של כהונתו) והגיעו לבסוף בדצמבר 2014 וינואר 2016 בהתאמה. גם זאת יש לזכור – מרגע ההזמנה, זמן ייצור צוללת והכנסתה לשירות מבצעי הוא בין שמונה לעשר שנים.

אלא שבמקביל לתוכניות ההצטיידות המסודרות של צה"ל הופיעו במימי ישראל שלושה ברבורים שחורים שטרפו את הקלפים, לטוב ולרע. הראשון, שכולנו שמחנו עליו היה תגליות הגז העצומות בחופי ישראל (כאן). התגלית הראשונה הייתה שדה תמר שהתגלה בינואר 2009 (280 BCM) והפקת הגז ממנו החלה במרץ 2013. כשנתיים לאחר מכן, בדצמבר 2011, ישראל התעוררה לגילוי של שדה הגז לוויתן, שהיה גדול כמעט פי 3 מתמר. גם כריש ותנין הקטנים יחסית התגלו שנה ושנתיים אחר כך. לוויתן כבר מפיק גז מתחילת 2020. כריש ותנין יחלו בקרוב.

התגליות הללו הביאו לשינוי דרסטי בגודל האזור הנדרש להגנה ימית (המים הכלכליים) לעומת מה שהכרנו קודם כמים הטריטוריאליים. מדובר באזור הגדול פי 10(!) מהקודם, אזור שעולה בגודלו על שטחה היבשתי של ישראל.

נעבור לברבור השחור השני. במרץ 2011 הוכרזה כמבצעית מערכת כיפת ברזל. עד אותה נקודה לא ידענו כלל האם יש אפשרות ממשית ליירט טילי גראד ודומיהם לטווח בינוני וקצר. שנה וחצי אחר כך, בנובמבר 2012, הוכיחה המערכת את יעילותה במסגרת מבצע "עמוד ענן" ויירטה 428 טילי אויב. לכיפת ברזל (ומערכות דומות) יש השלכה על נושא כלי השייט להגנת שדות הגז שנדבר עליהם בהמשך.

הברבור השחור השלישי היה השינויים הגאופוליטיים האדירים שעבר המזרח התיכון. מצד אחד, האביב הערבי, שטמן בחובו עליית משטרים איסלמיסטים קיצוניים (כפי שחווינו בתקופת מעבר עם מורסי במצריים), ומצד שני, האיום מצד המשטר באיראן שבעקבות ההפיכה הירוקה בשנת 2009 (שדוכאה) הבין שתעודת הביטוח שלו היא טילים ארוכי טווח ונשק גרעיני, שעבורם נדרשה ישראל לכוח הרתעה משמעותי.

תרשים 2 – רכש כלי השייט מול האירועים על ציר הזמן

אם טרם הובן, כל הקלפים נטרפו. החלטות שהתקבלו בתחילת שנות ה-2000 הפכו במחי יד ללא רלבנטיות, ונדרשה חשיבה מחודשת לחלוטין. הדרישה הראשונה הייתה להעמיד את צי הצוללות על שש. אופציה לצוללת שישית במחיר מוזל ניתנה עוד בשנת 2006 ועמדה לפקוע בקרוב. הקנצלרית מרקל עשתה בעיות באספקתה בגלל חילוקי דעות שהיו לה עם נתניהו בעניין ההתנחלויות. לאחר עבודת מטה מסודרת, שהוביל ראש המל"ל יעקב עמידרור לבקשתו של שר הבטחון דאז, אהוד ברק, ומאמצים מדיניים רבים, נחתם ב-21.3.2012 ההסכם לרכישת הצוללת השישית בברלין. וכך אמר בטקס ברק בעצמו: "הצוללת השישית תהיה מכפיל כוח נוסף ליכולות של צה"ל וישראל אל מול האתגרים ההולכים ומתעצמים… חיל הים עובר בשנים האחרונות שדרוג כזרועו הארוכה של צה"ל" (כאן). רק כדי שנבין: הצוללת הזו טרם הגיעה לישראל עד היום (עשר שנים לפחות, זוכרים?). היא אמורה להגיע בשנה או שנתיים הקרובות ושמה בישראל יהיה אח"י דרקון.

עוד הערה חשובה: אין כלל מקום להשוואה בין 3 הצוללות הראשונות שהגיעו בסביבות שנת 2000, לבין תנין, רהב ודרקון. האחרונות מכילות את מערכת AIP המייצרת אוויר מתחת למים ובכך מאפשרת לצוללת זמן שהייה ארוך מאד במעמקי הים, דבר חשוב ביותר לצורך משימותיה החשאיות.

אלא שבכך לא הסתיימו הבעיות שעל הפרק. כזכור, שלוש צוללות הדולפין אמורות לצאת משרות בעשור הנוכחי, גם אם משך החיים שלהן יוארך באופן מלאכותי. חשוב להבין: שש צוללות מתחייבות מכמה סיבות. ראשית, בכל נקודת זמן בממוצע שתיים מהן נמצאות בהספנה לצורך תחזוקה או אימונים. בנוסף, עקב השינויים הגאופוליטיים וכן גילוי הגז, ישראל נדרשת לפעול בשלוש זירות בו זמנית: הזירה הצפונית, הזירה הדרומית, וזירת העומק. בנתונים אלו, על פי עבודה מקצועית מסודרת, הוחלט בקבינט שישראל חייבת לדאוג לצי של 6 צוללות באופן קבוע. נשמעות טענות שקריות כאילו הייתה כוונה להגדלת הצי לתשע צוללות. על רקע זה חשוב לשמוע את יעקב נגל, מי שהיה ראש המל"ל בשנים 2016-2017 כאשר נחתם מזכר ההבנות על 3 צוללות (שיחליפו את השלוש שיושבתו עקב התיישנותן), ואמר כך בראיון ב-18.4.2019: "לקראת הנסיעה למרקל, ראש אגף במשרד הביטחון הכין נייר שמציג את הקצב הנדרש להחלפת הצוללות הישנות בחדשות בשנים 2027-2031. הסעיף הזה לא מעורר שום תגובות או התנגדויות. כל הדיבור על כך שיהיו לישראל 9 צוללות לא היה ולא נברא"(כאן).

כתוצאה מכך נחתם באוקטובר 2017 מזכר ההבנות – הניתן לביטול – לרכש שלוש צוללות דולפיןAIP  נוספות במקום השלוש הראשונות(כאן). במקביל, החלו להישמע טענות מטענות שונות, רובן הופרכו לחלוטין מאז, על "שחיתות בדרגים הגבוהים" ומעורבותו של עו"ד דוד שמרון, בן דודו (מקרבה שנייה) של ראש הממשלה. החקירות והעתירות עיכבו משמעותית את מימוש החוזה (כאן), וגם שיחקו לידי אלה בגרמניה שמתנגדים לאספקת צוללות לישראל, ורבים המה. התוצאה הקשה של כל אותם עיכובים מיותרים הייתה שההזמנה נחתמה רק בימים אלו (כאן), ובמחיר גבוה הרבה יותר ממה שהיינו יכולים לקבל לו פעלנו במהירות. חמור מכך, העיכוב עלול להביא לכך שסד"כ הצוללות ירד בעתיד משש ועלול אף לרדת לשלוש בלבד (ראו תרשים 2), אם הצוללות הישנות ייצאו משירות בטרם תגענה שלוש הצוללות החדשות שהוזמנו באיחור. דבר זה מהווה סיכון לביטחון ישראל.

מה היה התהליך שהביא לרכש ספינות המגן

בפרק זה נתמקד בספינות המגן, שהראשונה שבהן הגיעה, לשמחתנו, כבר לפני כשנה (אח"י מגן)(כאן). כדי להבין את השתלשלות האירועים נחזור לשנת 2008, כאשר הוצגה תר"ש (תוכנית רב שנתית) תפן של צה"ל. בתוכנית זו, בעקבות מלחמת לבנון השנייה והצרכים הגדולים של חילות היבשה, לא הוקצה כמעט דבר לחיל הים עבור הצטיידות. אלא ששנה לאחר מכן, כפי שהוסבר בפרק הקודם, נטרפו הקלפים עם גילוי שדות הגז מול חופי ישראל. בינואר 2009 התגלה שדה תמר, ובדצמבר 2010 שדה לוויתן הגדול ממנו פי 3. כאמור, חיל הים נדרש להגנה על שטח גדול פי 10 מהשטח הקודם, ולצורך כך, נדרשו כלי שיט גדולים יותר, מחומשים יותר, ובעלי טווחי פעולה (בזמן ובמרחב) ארוכים יותר.

אסדות הגז והתקני הקידוח היוו מטרות אידיאליות לטילים מכל הסוגים: מהאוויר, מהים ומהיבשה. במקביל, מערכת כיפת ברזל הוכיחה את יכולותיה ביירוט טילים תלולי מסלול, והתעשיות הביטחוניות פיתחו מערכות כנגד טילי שיוט שטוחי מסלול. אלא שהתקנת מערכות גילוי, זיהוי ויירוט של איומים אלו על ספינה המתנדנדת בלב ים הציגה דרישות חדשות וביניהן הגדלת ההֵדְחֵק (הֵדְחֵק = משקל נפח המים שאונייה דוחקת כאשר היא טעונה במלואה ומכלי הדלק שלה מלאים) של הספינות. חיל הים, עד נקודה זו, היה מצויד בספינות סער 5 בעלות הֵדְחֵק של 1200 טון, טווח בלתי מספק, ויכולת מוגבלת להכיל את המערכות שיתמודדו עם איומי הטילים (למשל מסוק קטן מדי ומכ"ם לטווחים קצרים מדי). עוד בתקופתו של אליעזר (צ'ייני) מרום כמפקד חיל הים (סיים באוקטובר 2011) עלתה הדרישה לספינות בהֵדְחֵק של 2000 טון. הדרישה הזו עברה מספר גלגולים אך באפריל 2013 המליץ מפקד חיל הים דאז, האלוף רם רוטברג, מן הסתם לאחר דיונים מבצעיים בתוך חיל הים, לקדם רכש ספינות גדולות מגרמניה. בנובמבר 2013 פרסמה הממשלה החלטה על פיה יוסמך חיל הים להגן על מתקני הגז(כאן).

יש הטוענים שבסופו של דבר מוקמה אסדת לוויתן רק 10 ק"מ מהחוף ולכן "אין צורך" להגן על נקודת הקידוח. אלא שבזמן שנפלה ההחלטה על רכש הספינות, נושא הגז היה מאד שנוי במחלוקת. מלבד ההתנגדות הכללית לנושא, דרשו שוחרי איכות הסביבה, כולל בעתירות לבג"ץ, למקם את האסדה ליד נקודת הקידוח, מרחק של 150 ק"מ ויותר מהחוף. לא היה ברור כלל שבג"ץ, בתשובה לעתירות אלו, לא יחייב את הממשלה להרחיק את האסדה ובכך להקשות על ההגנה עליה. בנוסף, אף חברה זרה לא תבוא לחפש ולקדוח במימי ישראל הכלכליים ללא הבטחה להגנה מלאה על מתקני הקידוח בידי חיל הים. המשמעות – מרחק עצום של 200 ק"מ מהחוף שנדרש בהגנה.

אלא שאז נוצרה בעיה: הגרמנים, שבמקור התחייבו להנחה משמעותית, חזרו בהם, כנראה כתוצאה מלחץ של ממשל אובמה, שנבע מסיבות מדיניות (לחץ על ישראל בנושא הפלסטיני) ומסחריות (מתן עדיפות לחברות אמריקאיות), ובמאי 2014 נתקעה העיסקה. נתניהו פעל באמצעים מדיניים לקבל הוזלה מול הקנצלרית מרקל, אגב, בתמיכה מופגנת של לפיד, שר האוצר דאז, וליברמן, שר החוץ דאז. אלא שבינתיים אצה הדרך למשהב"ט ביולי 2014 לצאת למכרז לספינות של עד 1800 טון. כאשר הגיעה התחייבות הגרמנית להנחה בכתב, נשלח מכתב ממפקד חיל הים, רם רוטברג, באוקטובר 2014, לשר הבטחון יעלון, מכתב שהתפרסם בשבועות האחרונים(כאן) ובו נכתב: "התנהלות משהב"ט עלול להביא לפגיעה בעתידו המבצעי של החיל וביכולות לממש את אחריותו בהגנה על מרחב המים הכלכליים".

תרשים 3 – מכתבו של מפקד חה"י רם רוטברג
תרשים 3 – מכתבו של מפקד חה"י רם רוטברג

 

לאחר מכתבו של רוטברג הסכים שר הבטחון יעלון לעצור את המכרז. בדצמבר 2014 נחתם מזכר ההבנה לרכש הספינות ובמאי 2015 הוזמנו 4 ספינות בעלות כוללת של 430 מיליון יורו עם השתתפות ממשלת גרמניה של 115 מיליון יורו מתוכם(כאן). יודגש כי עלות זו נמוכה לאין שיעור מהאומדנים הראשונים של רכש הספינות מארה"ב או ממקורות אחרים. בשנתיים האחרונות נמסרו 4 ספינות סער 6 – אח"י מגן, עוז, עצמאות וניצחון – לחיל הים, התורמות לביטחונם של אזרחי ישראל ומגינות על אסדות הגז.

ההבדלים ביכולות בין ספינות הסער-5 הישנות לסער-6 החדישות הם עצומים (כאן). הנה כמה מהם (ממקורות גלויים בלבד): טווח – ב-60% יותר. חימוש: בסער 6 אפשרות למכ"ם "אדיר" רב שכבתי, 32 טילי ברק 8 כנגד טילי שיוט, 40 טילי כיפת ברזל (המערכות מובנות בספינה), ומסוק גדול ומשוכלל הרבה יותר. על פי מאמר בביטאון חיל הים, "מכ"ם ה'אדיר' הוא גרסה מחודשת ומשופרת למכ"ם הקיים היום בסער 5, עם יכולות מתקדמות לגילוי מטרות בטווחים הרבה יותר רחוקים". חשוב גם לציין שהֵדְחֵק הספינה, הגדול פי 2, מאפשר ירי מאסיבי הרבה יותר, כמו גם את התקנת ה"אדיר" על תורן הספינה, דברים שלא מתאפשרים בספינות קטנות יותר בגלל בעיות יציבות של ספינה הנתונה לתנודות בים והחשש מהתהפכות.

תרשים 4 – סער 5 מול סער 6 (מקור: ויקיפדיה)

הניסיונות במהלך השנים לשוות לרכש הספינות תדמית של מהלך מושחת ובלתי ראוי אינם מוצדקים. נשמעו אף טענות לא הוגנות שחברות הגז יגנו על עצמן (האם גם מתושבי עוטף עזה נדרוש שירכשו כיפת ברזל משלהם?). חשוב גם להבין שחלק מהטענות מקורן במאבק על תקציבים והשפעה בתוך מערכת הבטחון בין הזרועות השונות. מכתבו של האלוף רוטברג שפורסם לאחרונה ממחיש שוב את האבסורד בטענות אלו.

האמת מאחורי רכש הצוללות המצרי

טענות רבות מושמעות לגבי אספקת הצוללות הגרמניות למצריים, האישור שנתן או לא נתן נתניהו לגרמנים, והאיום הבלתי סביר לביטחון ישראל כתוצאה מכך. חלק מהטענות אף גרסו שמעשיו של נתניהו מתקרבים לבגידה (כאן וכאן).

ראשית, נעשה היכרות עם הצי המצרי, הצי הגדול ביותר במזרח התיכון(כאן). למצריים קו חוף של כ-2000 ק"מ, לעומת כ-200 ק"מ בישראל (כולל הים האדום). למצריים היו צוללות מאז ומתמיד, וגם היום יש לצי שלה 4 צוללות תקיפה סיניות מסוג "רומאו" אשר עברו מודרניזציה בארה"ב שם קיבלו את היכולת לשאת טילי הארפון נגד ספינות שטח. אגב, ארה"ב לא ביקשה אישור מישראל לצורך השדרוג הנ"ל…

הנה עובדה נוספת שרוב הציבור לא מכיר: כבר ב-2011 הזמינה מצרים מגרמניה שתי צוללות מסוג 209, מבלי שישראל נשאלה כלל. צוללות אלו הן בעלות גוף הדומה לכאורה לשלוש צוללות הדולפין הראשונות של חיל הים הישראלי, אלו שכזכור הגיעו לישראל בתחילת שנות ה-2000. אבל חשוב להבין: מערכות הנשק וניהול הלחימה המתוחכמות והייחודיות שפותחו והותקנו בצוללות הישראליות אינן קיימות בצוללות המצריות והדבר מובטח בדרכים שונות שלא נרחיב עליהן כאן. כמובן שצוללות אלו, שאינן כוללות את מרכיב ה-AIP (המאפשר שהייה ארוכה מאד מתחת למים), נחותות מאד מצוללות ה-212 שישראל רכשה בהמשך (שתיים מהן כבר בישראל, אחת (דרקון) תגיע בקרוב, והשלוש הנוספות הוזמנו לאחרונה, מאוחר מדי, כדי שיחליפו את השלוש הראשונות שייצאו משירות). זו גם הסיבה שהמצרים קיבלו את שתי הצוללות שלהן בתוך 5-6 שנים, כשהראשונה נמסרה ב-2016(כאן) והשנייה ב-2017(כאן).

במקביל לרכש המצרי התרחשו אירועים פוליטיים דרמטיים במזרח התיכון בכלל ובמצרים בפרט. בתחילת שנת 2011 פרץ האביב הערבי, ומשטרו של מובארק נפל בפברואר של אותה שנה. בשנה הראשונה החליף אותו הגנרל טאנטאווי שנהנה מתמיכת הצבא. אלא ששנה אחר כך, ביוני 2012, עלו לשלטון האחים המוסלמים בהנהגתו של מוחמד מורסי. כל האורות האדומים נדלקו בישראל, שפנתה לממשלת גרמניה בבקשה לעצור את האספקה למשטר האסלאמיסטי הקיצוני והעוין. גרמניה, שאינה מחויבת לקבל אישור מישראל, הבינה בעצמה את המצב שנוצר והסכימה לעכב את האספקה למרות שההזמנה כבר הייתה מאושרת והצוללות היו בייצור. למרבה המזל, משטרו של מורסי היווה סיכון גם על הדומיננטיות של הצבא המצרי ושליטתו במדינה, ובכך הביא על עצמו את קיצו. ביולי 2013 הודח מורסי ע"י הצבא, שמינה לנשיא באופן זמני את נשיא בית המשפט לחוקה עדלי מנסור (עד שהלה הוחלף ביוני 2014 על ידי עבד אל-פתאח א-סיסי שמשמש כנשיא מצרים עד היום). מרגע שמורסי הודח, התנאים השתנו וההתנגדות הישראלית הפכה ללא רלבנטית בעיני הגרמנים.

ב-2015 ביקשו המצרים להזמין שתי צוללות נוספות, זהות לשתיים שהזמינו ב-2011 אשר היו בשלבי ביצוע אחרונים(כאן). נדגיש שוב כי יכולותיהן של צוללות אלו נחותות מהצוללות הישראליות. חשוב להבין כי בפני המצרים הייתה פתוחה הדרך להזמין צוללות מתוחכמות הרבה יותר ממדינות כגון קוריאה, צרפת וסין. בנובמבר 2019, לדוגמא, פרסם המגזין "מיליטארי אפריקה" כי מצרים בודקת רכש צוללות מתקדמות מסוג S26T (1900 טון) מסין(כאן), צוללות בעלות יכולת ה-AIP. לישראל היה כדאי שהמצרים יקנו את הצוללות הנחותות יותר בגרמניה והמבין יבין.

כל אותו זמן שאירועים אלו מתרחשים, מתנהלים במקביל (2014) מגעים אינטנסיביים עם הגרמנים על עיסקת ספינות המגן לישראל, שבמסגרתה הגרמנים הסכימו בסופו של דבר לממן 27.5% מהעלות (הנחה של 115 מיליון יורו ורכש גומלין של 700 מיליון שקל). כמו כן, מסתמן כבר באופק הצורך בשלוש צוללות שיחליפו את שלוש הישנות, וגם שם ישראל מבקשת מהגרמנים הנחה גדולה הרבה יותר. במרץ 2015, שלושה חודשים אחרי שנחתם מזכר ההבנות על ספינות השטח, וכאשר משטרו של א-סיסי, הידידותי יותר לישראל, התבסס במצריים, החליטו הגרמנים כי אין מניעה למכור צוללות למצריים ואישרו את ההזמנה המצרית לשתי צוללות נוספות הדומות לשתיים שעמדו להיות מסופקות. נתניהו ידע שההתנגדות הישראלית היא חסרת משמעות והגרמנים לא מתחשבים בה. במקביל התפרסמו דברים שונים לגבי התמורה שנתניהו הצליח לקבל ממרקל (אותו סוד, שיעקב נגל מאשר כאן שאכן קיים וידוע לו). ממקורות אמינים אנו יודעים שבניגוד לדברים שפורסמו, כל בכירי מערכת הבטחון ידעו על העמדה הגרמנית וההזמנה המצרית זמן קצר לאחר שההחלטה הגרמנית התקבלה. נציין בסוגריים שגם לטורקיה מסופקות צוללות גרמניות, דבר שבמציאות הגאו-פוליטית מהווה איום לא פחות על ישראל.

חצי שנה לאחר מכן, נסע נתניהו למרקל וסוכם כי מזכר הבנות נוסף ייחתם בנושא רכש שלוש הצוללות לישראל. ראש המל"ל, יעקב נגל, מספר שהוא הכין את טיוטת המזכר בפברואר 2016, בגיבוי מלא של הקבינט. עקב טעות בעבודת מטה הוכנסו למזכר, שממילא לא מחייב את ישראל ברכישה, ספינות נגד צוללות שהציעה גרמניה. כאשר חיל הים ומשהב"ט אמרן שאין בכך צורך, הושמטו ספינות אלו מייד מהמזכר(כאן). הסיפורים והדמיונות שפותחו סביב הנושא מתאימים אולי לסדרה הוליוודית אבל אין להם כל אחיזה במציאות.

האם בתהליך היו שיקולים אישיים? המניות והעמלות

לאחר שבארבעת הפרקים הקודמים התמקדנו בעובדות ובנתונים הקשורים לרכש הצוללות וספינות השטח, אין מנוס מלהתייחס גם לנושא המניות והעמלות. "התנועה לאיכות השלטון", בסדרת סרטונים פומפוזית כמו גם בראיונות מתוקשרים מדברת על “מנוע הפלדות" ו"מנוע העמלות" כגורמים המרכזיים בקבלת ההחלטות. נפריך כאן את האגדה הזו בעובדות ובנתונים.

את נושא מניות הפלדה אפשר לחלק לשלוש שאלות עיקריות:

·        האם היה קשר בין המניות שהחזיק נתניהו לרכש הצוללות וכלי השייט?

·        האם החזקת המניות הניבה לו רווח בלתי כשר?

·        והאם בן דודו, נתן מיליקובסקי, אכן הרוויח מרכש הצוללות?

ראשית רקע עובדתי. באוגוסט 2007, בהיותו ח"כ מן השורה, רכש נתניהו ב-$600,000 1.7% בשותפות NMSD בבעלות בן דודו מיליקובסקי. לשותפות זו הייתה אחזקה של 61% בחברה בשם סידריפט (שמייד נדבר עליה), וחוב של $30M שנלקח כהלוואה לצורך השבחתה. חשבון פיננסי פשוט מראה שהשווי של סידריפט באותה נקודה היה $107M.  סידריפט נקנתה ע"י NMSD ואחרים שנתיים קודם לכן במחיר זול הרבה יותר, ומיליקובסקי השביח אותה בעזרת ההלוואה שלקח. החברה ייצרה חומר ייחודי המשמש לאלקטרודות אתן מייצרים פלדה (כאן). באותה תקופה זינקו מחירי הפלדה עקב דרישה מוגברת בסין (אולימפיאדת בייג'ינג, זוכרים?) וגם המחיר של סידריפט זינק.

תרשים 5 – תהליך ייצור הפלדה ואלקטרודות הגרפיט (מקור: graphiteelectrodesforsale.com)

ביולי 2008 חברה אמריקאית המייצרת את האלקטרודות הנ"ל, גראפטק, ושסידריפט הייתה ספק שלה, קנתה 18.9% ממניות סידריפט (מקרן פאלקון שהחזיקה בהן מההתחלה ולכן הרוויחה המון) ב-$135M (כאן), מה שגילם לסידריפט שווי של $714M. אלא שנתניהו ושותפיו לא מכרו אז את מניותיהם  ובכך הפסידו, כי בהמשך הגיע המשבר הפיננסי הגדול של סוף 2008 וההתאוששות החלקית שאחריו. בנובמבר 2010, החליטה גראפטק לקנות את יתר המניות בסידריפט כך שתהיה הבעלים המלאה שלה (כאן), וזאת עקב החשיבות של אספקת החומר הייחודי לייצור האלקטרודות. בעסקה זו שילמה גראפטק $264M ל-NMSD עבור אותם 61% שהחזיקה בסידריפט, ומסכום זה קיבל נתניהו 1.7% שהשקיע במקור ב-NMSD שהיו שווים כעת $4.5M.

 

תרשים 6 – תרשים הבעלויות בחברות השונות

לגבי השאלה הראשונה התשובה פשוטה: נתניהו החזיק במניות בין אוגוסט 2007 לנובמבר 2010. כפי שהוסבר בפרקים הקודמים במאמר זה, בתקופה זו לא נעשתה שום פעילות חוזית מול טיסנקרופ. צוללות 4 ו-5 הוזמנו ב-2006. צוללת 6 הוזמנה ב-2012. כלי השייט ב-2015. כלומר, אין כלל קשר להחזקה במניות ולרכש הצוללות וכלי השייט. בנוסף – נתניהו מעולם לא החזיק מניות בטיסנקרופ (המייצרת בעיקר פלדה וגם צוללות וכלי שייט) או בספק ישיר שלה.

אך האם העיסקה הייתה כשרה ונעשתה כחוק? ראשית, ברור כיום, וניתן גם להוכחה ממוסמכת, שנתניהו דיווח כדין על החזקת המניות, קיבל אישור להמשיך להחזיקן גם לאחר שמונה כראש ממשלה (מכיוון שלא מדובר במניות רגילות אלא תעודת השתתפות בשותפות שקופה – LLC), וכמובן שדיווח כדין על המכירה ושילם עליה מס רווח הון על פי החוק.

שנית, המספרים שהבאנו ונתונים נוספים מראים כי נתניהו קנה את המניות בשווי ההוגן שלהן (נעשתה עסקה במחיר דומה חודשיים לפניו) וגם מכר את המניות בשווי הוגן. הגידול העצום בשווי הגיע משלושה גורמים: עליית הביקוש העולמי לפלדה, החשיבות של סידריפט עבור גראפטק כיצרן החומר הייחודי המשמש לאלקטרודות, והמינוף שנבע מההלוואה הגדולה שלקחה NMSD ששימשה אותה לרכש סידריפט וההשבחה שלה.

טוענים גם כי מיליקובסקי נשאר לאחר העסקה בעל 11% מגראפטק שהייתה ספק של אלקטרודות לטיסנקרופ כך שיצא נשכר מרכש צוללות. חשוב להבין: טיסנקרופ מוכרת בשנה ב-34 מיליארד דולר ומייצרת כ-10 מיליון טון פלדה (אלו סדרי גודל – המספרים משתנים משנה לשנה). בצוללת בודדת יש רק כ-2000 טון ששווים לא יותר מ-4 מיליון דולר. לכל טון פלדה נדרשות 3 ק"ג אלקטרודות ששווין בתקופה הרלבנטית היה לא יותר מ-20$ (כאן וכאן). כלומר גראפטק יוצאת נשכרת מכל צוללת בהכנסה של $40,000 ומיליקובסקי באלפי דולר בודדים… זהו סכום אפסי יחסית לאחזקותיו והכנסותיו, וגם פה עשינו כנראה הערכת יתר. בכל מקרה, מיליקובסקי התנתק מגראפטק ב-2015, הרבה לפני מזכר ההבנות על שלוש הצוללות הנוספות, כך שכל הדיון מתייתר.

וכעת לנושא הסוכן מיקי גנור, העמלות, והאישום בשוחד. ראשית, נדגיש: לאחר חקירה מקיפה ושבעת מדורי גהינום, בן דודו של ראש הממשלה, עו"ד דוד שמרון, אינו מואשם בדבר. הוא מעולם לא תוגמל על רכש כלשהו, אלא קיבל דמי ייעוץ שעתיים מגנור כמקובל (על פי תצהירו לבג"ץ, בממוצע, פחות מ- 15,000 ₪ לחודש במשך חמש שנים – 2011-2016). לגבי גנור עצמו, מאז ומעולם הרכש הבטחוני של משהב"ט מבוסס על קשר עם סוכנים והדבר מהווה בסיס למאבקים יצריים בין הסוכנים השונים. גנור לא המציא את השיטה. אם אכן ניתן שוחד בדרגים הנמוכים – הדבר יתברר בבית משפט. אלא שלכל הפרשה הזו לא נמצא כל קשר לראש הממשלה נתניהו. יש גם טענות שהחקירה המאומצת של גנור ושמרון נעשתה בכוונת מכוון "ללכת על ראשו" של נתניהו, אך הדבר לא צלח כי לא היה לכך כל בסיס עובדתי. האם גנור דחף לביצוע עסקאות רכש עם טיסנקרופ? בוודאי. זה היה תפקידו כסוכן. האם זו הסיבה שההחלטות התקבלו כפי שהתקבלו? אין לכך שמץ של ראייה וכל טענה כזו משוללת יסוד.

סיכום

מאז פרץ נושא הצוללות וכלי השייט לחיינו נשטפנו בבליל של דיס-אינפורמציה ועיסוק בשולי במקום במהותי. מספרים עוותו, נתונים סולפו, עובדות הועלמו, ואירועים סטנדרטים נופחו. השילוב הרעיל של סכומי כסף דמיוניים, יצרים של אנשים שחשו מודרים ממעגל ההחלטות, וכמובן שיקולים פוליטיים לנגח את היריבים, כל אלו הביאו לסירוס השיח הציבורי העובדתי והמועיל.

הנקודה החשובה ביותר לזכור היא שמעבר לנושא האישי, רכש הצוללות וכלי השייט הוא בעיקר נושא אסטרטגי לאומי הכפוף לשינויים תכופים בזירה הגאו-פוליטית, חיוביים ושליליים. כל החלטה שהתקבלה לפני שנת 2009, טרם גילוי הגז ולפני האביב הערבי, הפכה ללא רלבנטית לאחריהם. ניסיון לטעון שקודם הייתה קבלת החלטות מסודרת ואילו כעת יש עירוב של שיקולים אישיים, פשוט מתעלם מהשינויים המהותיים שחלו בזירה וההחלטות המהירות שנדרשו בתנאים משתנים ובחוסר וודאות.

נקודה נוספת ומהותית היא משיכת החבל בין מערכת הבטחון לבין המטה לביטחון לאומי (מל"ל). המל"ל הוקם, כזכור, בשנת 1999, כלקח מאוחר ממסקנות וועדת אגרנט על מלחמת יום הכיפורים. תפקידו של המל"ל לשקלל את כל האיומים האזוריים והעולמיים, מבחינה צבאית, מדינית וכלכלית, ולייעץ לממשלה ולעומד בראשה על חלופות ועדיפויות. בתוקף כך מתגלעים לא פעם חילוקי דעות בינו לבין מערכת הבטחון על הדגשים. בעוד המל"ל מיישם חשיבה נקייה וכוללת לגבי סך האיומים הגלובליים וההשלכות על נושאי כלכלה ומדיניות, למערכת הביטחון יש אילוצים תקציביים כבדים הקשורים בכוח אדם, איזון בין הזרועות השונות, הצטיידות מקומית מול רכש בחו"ל, ועוד. כל אלו יוצרים מתחים לא פשוטים שלעיתים גולשים לדיון לא ענייני.

במאמר ניסינו להתרכז בעובדות ובאירועים ופחות לעסוק באישי ובצהוב. מטבע הדברים ניתן לקחת כל נושא ולהפוך אותו לגחמה אישית או אף חלילה לשחיתות. אנו לא טוענים ששחיתות אינה קיימת, אך לדעתנו היא נמצאת בשוליים ולא היא שהביאה לקבלת ההחלטות כפי שהתקבלו. בסופו של יום, חיל הים של ישראל מצויד בתחילת העשור השלישי של המאה העשרים ואחת במיטב הציוד ונכון לאתגרים שהמציאות המשתנה מציגה בפניו. אנו חייבים על כך בתודה והערכה למקבלי ההחלטות שניווטו במים סוערים והביאו לתוצאה הזו. עם זאת עלינו להצר על השחתת הדיון הציבורי וניצול הפרשה לניגוח פוליטי חסר מעצורים. המחלוקות הרבות שטופחו, הנזקים הכספיים האדירים שנגרמו, הסיכונים הביטחוניים הרבים שנלקחו, הם כולם תולדה של מסע מתוזמר ומכוון שבמסגרתו נחצו קווים אדומים רבים ובניגוד לאמרה הידועה, לשקר במקרה זה גם צמחו רגליים רבות.

ההיסטוריה תשפוט את השחקנים בדרמה הזו, לשבט או לחסד, ויהא מאמר זה אבן דרך בזמן שתיבחן ע"י הדורות הבאים.

מושיק קוברסקי הוא איש הייטק ומהנדס תוכנה. ממובילי 'פרויקט 315'. דן נחמן הוא סא"ל בדימוס ואיש עסקים


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

28 תגובות למאמר

  1. אין כל חדש תחת השמש.
    שמאלנים בוגדים מכרו את בטחון עם ישראל עוד מימי שמעון פרס כיו"ר העבודה בזמן תקיפת הכור בעיראק.
    רבין מכר אותנו בהזיות שלום – אך לשווא.
    ברק ומרעיו דילגו בין שארם לוושינגטון וקיבלו אינתיפאדה.
    ושמאלנים דהיום עטו על נושא הצוללות בידיעה שהרוב חסוי ולא ניתן לפרסום, כך שגם אישור או הכחשה יגרמו נזק.
    רכישת צוללות, ספינות ושאר כלים ימיים גדולים אינה מתבצעת מהיום למחר,אלא זה תהליך של כ15 שנים. רוב העם בארץ הינו הדיוט בנושאים אלו ולכן הם פרסמו טונאז' עצום של שטויות, בידיעה שכל האידיוטים השימושיים יהנהנו.

    ועוד לא דיברנו על בוגי,גנץ ושאר 'יודעי דבר' שמכירים את הנושאים הנ"ל היטב, ובכל זאת השתמשו בהם על מנת לנגח וליצור רווח פוליטי רגעי ע"ח בטחון מדינת ישראל.

  2. אין ספק, הכותבים עשו פה עבודה רצינית ומעמיקה שברור כי דרוש ידע רב כדי לבדוק אותה. אלא שמתברר שמושיק קוברסקי הוא תומך נלהב ובולט של ביבי לאורך שנים וממילא לא ברור מדוע דווקא עכשיו התעורר הוא ודן נחמן (מי זה?) והציגו את המאמר הזה? האם הם באים לסתור מראש את ועדת החקירה?
    ומדוע אין הסבר אמיתי להחלטה המוזרה להעביר את ייצור הספינות מדרום קוריאה לגרמניה בלי מכרז? בימים האחרונים התפרסם בכמה כלי תקשורת מכתב של מפקד חיל הים רם רוטברג הדורש להעביר את הייצור לטיסנקרופ. מה שמעלה את האפשרות שהמאמר הזה הוא חלק ממבצע מתואם להכפשתה של הוועדה.
    למעשה, ככל שמעמיקים לקרוא מתברר בעצם שמטרתם האמיתית של הכותבים היא צדקתו של נתניהו. בכל הכבוד, לוועדת גרוניס אני אאמין יותר.
    עניין הקומבינה להפרט מספנות חיל הים כלל לא מוזכר כאן. גם שמו של רביבי דרוקר, האיש שחשף את הפרשה כלל לא מופיע. וכל אלה רק מקריאה שטחית של המאמר. אני לא מאמין שהקורא הממוצע יוכל להשקיע יותר בבחינת העובדות שמציגים כאן. ומכל מקום, ראוי שכל הסיפור ייבדק באורח אובייקטיבי.

    1. תמשיך לקרוא באופן שטחי ולהגיב באופן שטחי
      בהצלחה

    2. נו באמת, עוד שמאלני הזוי שבוחר כמצוותם של לנין וטרוצקי באד הומינם.
      מי זה בכלל אילן גור?????
      ד"ר גוגל מעלה כמה אופציות.
      לכאורה (וללא התחייבות/ ט.ל.ח), לפי סגנונך זה הכי מתאים :
      https://www.ha-makom.co.il/post/ilan-gur-telegrass
      https://posta.co.il/article/69798-2/
      – ומשכך מובן כי דעתך אינה צלולה!! גם עברך התקשורתי מראה על השתייכותך הקבוצתית.

      אולי במקום רק לשאול המון שאלות,תבצע תחקיר בעצמך בבחינת יגעת ומצאת תאמין.
      ובנוסף הגעת להזיה כי מכתב ממפקד חיל הים משנת 2014 שפורסם רק השבוע הוא חלק מ'מבצע הכפשה',
      ולא תיאור נאמן של המציאות דאז – על זה אמרו חכמינו 'על ראש הגנב בוער הכובע'.

      ולמה שיזכירו את דרוקר בכלל, מה זה יתרום לעובדות המובאות בפירוט רב כולל לינקים.
      האם שאלת את עצמך הייתכן ורביב דרעקר הוא חלק מ'מבצע הכפשה' כנגד בנימין נתניהו,לכאורה?

      לסיכום : סע ללפלנד לחפש את נילס

    3. כל התגובה שלך היא אד הומינום אחד גדול. מה זה משנה מה זהות כותב המאמר, ומה הוא רוצה להשיג בכתיבתו? ההחלטה להעביר את ייצור הספינות מדרום קוריאה לגרמניה היתה של חיל הים. צוללת ה"גל" וה"דולפין" היו גרמניות וחיל הים אוהב את הצוללות הגרמניות. גם ההערה על רביב דרוקר לא ברורה כלל. האם על כותב המאמר להלל, לקלס ולשבח אותו?

    4. המטרה ברורה, להראות שכל מה שהתפרסם עד היום בתקשורת וע"י התנועה לאיכות השלטון, הם תיאוריות קונספירציה חסרות כל ביסוס, שהמאמר הזה מפריך.
      ברור שהרקע שעושה את הסיפור הזה חשוב, מעבר לעניין האקדמי, זה שנעשה שימוש בפרסומים האלה בשביל לפגוע פוליטית בנתניהו ובליכוד.
      צריך לעשות את זה כמה שיותר מוקדם, ולא לחכות לסיום ועדת החקירה או כל דבר אחר שייקח הרבה שנים, שבהן נמשך השימוש בקונספירציה לא מבוססת למטרות פוליטיות.

      זה לא מוסתר ולא מופלא שאנשים שהם פעילי ליכוד כבר הרבה שנים מעוניינים לכתוב את המאמר הזה ולפרסם אותו.
      אני לא מבין מה חשוד בזה.

      כמובן שאם ועדת החקירה תגלה עובדות נוספות שלא פורסמו עדיין, אז זה יוסיף נדבחים שלא קיימים עד עכשיו.
      אבל זאת בדיוק הנקודה, כל מה שקיים עד עכשיו הוא קונספירציה ריקה שמשמשת נשק פוליטי.
      אפשר להבין מדבריך שאתה מעדיף להמשיך להאמין שאולי נתניהו כן אשם פה במשהו, במשך עוד מספר שנים עד שיהיו תוצאות של ועדת החקירה.

      למה כל כך חשוב להכניס את שמו של רביב דרוקר לכאן?!
      כל מה שיצא מזה זה למקד את ההאשמה בשקרים או לפחות רשלנות עיתונאית אליו אישית.
      וכידוע, הוא משתמש בתפקידו ומעמדו התקשורתי כדי לפגוע בנתניהו פוליטית.

    5. העובדה היא שכל מי שהוחלט להגיש נגדם כתבי אישום הם בכירים במשרד האוצר(שבראשו עמד אז לפיד) והבטחון(שבראשו עמד אז יעלון שגם אמר לאחר מכן: "מי שעומד בראש הפירמידה יודע כל מה שקורה" שזו פרקטית הודאה באשמה) וכשהתפוצצה הפרשה הם היו 2 מ4 ראשי המפלגה היריבה המרכזית לנתניהו שאיש ממקורביו לא קיבל כתב אישום.
      ובכל זאת, בעיני רבים נתניהו צריך לעמוד לועדת חקירה בעוד שני האחרים לא מותקפים כלל???
      ברור שיש פה הטסה של שנים בתקשורת.
      כל זמן שלא הוכרזה ועדה, זה היה נסבל, אבל ברגע שהוקמה ועדה המורכבת מבני אדם שבאופן טבעי מושפעים מהאווירה הציבורית והתקשורתית-המינימום שאפשר וצריך לעשות הוא הסברה מאזנת.

    6. שורת התגובות לתגובה שלי רק מוכיחה שקל יותר לאנשים להשתלח באופן אישי מאשר להבין לגופו של עניין. אף לא אחד מהמגיבים טרח להגיב למאמר עצמו. אבל שנאה, מתברר היא מוצר מתכלה. לפני ארבע שנים חטפה אותי המשטה באלימות מהבית. תבעתי וניצחתי. לפי הטיעונים כאן, גם זה לא בסדר. תודה

    7. ועוד תגובה (גם לאופיר). אם זהות כותב המאמר לא חשובה למה זהותו של מגיב כן חשובה, עד כדי כך שנותנים לינק לפסק דין שקיבלתי נגד המשטרה בגין אלימות שוטרים? מה זה מעיד עלי? ועוד יותר מוזר שאנשים "לאומיים" מתנפלים בשצף קצף על הרעיון של ועדת חקירה לצוללות. בטחון ישראל לא חשוב להם? התשובה היא שמה שחשוב לכותבי המאמר, כמו גם למגיבים הוא שביבי יצא מזה טוב. קל יותר לשנוא מאשר להבין מאמר כזה שרק מומחים ממש יוכלו להבינו.
      אני לא מסוגל לבצע תחקיר כזה בעצמי כפי שמציעים כאן וגם לא המגיבים. לכן יש מקום לוועדת חקירה. "אנו לא טוענים ששחיתות אינה קיימת, אך לדעתנו היא נמצאת בשוליים", כותבים השניים. הם כנראה לא צפו בתחקיר של יגאל גואטה על השחיתות הגדולה בחומות המגן שמקיפות את ישראל.

    8. כרגיל תמיד שמאלן תוקף אישית וכשמחזרים לו הוא מתבכיין
      קודם אתה זה שהתחלת עם השתלחות אישית זוכר (ודן נחמן (מי זה?))
      דבר שני בוא נניח לדוגמא שמאמר היא "צדקתו של נתניהו"
      מה זה משנה השאלה עם העובדות במאמר נכונות.
      שוב התייחסות אישית ולא עניינית .
      ועדת שהוקמה לניגוח פוליטי שום דבר טוב לא יצא ממנה אגב ועדת חקירה ממלכתית בכלל זה בדיחה לא מצחיקה אבל זה לא נושא הדיון.
      לדורקר אני לא מאמין אפילו אם הוא אומר לי בוקר טוב

    9. בשביל מישהו שממהר לחשוד בהטיה לטובת ביבי רק בגלל זהות כותבי המאמר אתה לוקח יותר מדי ברצינות את גואטה, ח״כ לשעב שנזרק מאחת ממפלגות גוש הימין ולכן ניתן לטעון שיש לו ונדטה אישית נגד הגוש והממשלות הקודמות.

      (לא שאני חושד בו או בכותבי המאמר).

      ימני

    10. ברור גם המאמר, המיכרז בוטל מרגע שגרמניה החליטה לממן מכיסה חלק גדול מהעיסקה, יתכן שכל מטרת המיכרז והמשא ומתן עם דרום קוריאה היה פיקטיבי במטרה ללחוץ את הגרמנים.

    11. לאילן גור:
      אני זה שביצע עלייך חיפוש בגוגל(חיפוש די שטחי), הסיבה שעשיתי זאת היא מאחר ורק תקפת בתגובתך את כותבי המאמר ורציתי להבין את נקודת המוצא שמנחה אותך ואת הבסיס הרעיוני עליו גדלת.
      אתה זה שהשתלח באופן אישי וקיבלת תגובה באותו המטבע בבחינת 'עם נבל תתנבל ועם עיקש תתפתל'.
      בנוסף,כמנהג האתר, בסוף המאמר מופיע גילוי נאות על כותביו. את מושיק קוברסקי הרוב מכירים מפרוייקט 315, את דן נחמן לא כולם מכירים וגם עליו עשיתי חיפוש שלא העלה יותר מדי לצערי,כי זה חשוב לדעת מי האדם ולמה הוא אומר את מה שהוא אומר. את רביב דרעקר ואת שנאתו לנתניהו כולם מכירים.
      ומאחר שזהותם הייתה מאוד חשובה לך,ראיתי לנכון לחשוף את זהותך בפני קוראי האתר.

      בנוגע למקרה בו נעצרת:
      אומנם ברשותך רישיון לצריכת קנאביס רפואי, אך ככתב משטרה לשעבר אתה אמור לדעת שזה לא מאפשר לך לקנות סמים בטלגראס או ברחוב, ככה שבעצם כן עברת על החוק אז אל תיתמם לנו. כמו כן בשני הלינקים שצירפתי אתה מתבכיין על החיפוש שנעשה,אבל החוק מתיר לכל שוטר להיכנס לכל בית גם ללא צו חיפוש במקרה 'שיש לו יסוד סביר להניח כי מתבצעת עבירה זה מקרוב' וגם את זה אתה אמור לדעת. ואכן היה להם יסוד כזה מהעובדה הפשוטה שבאותו זמן היה ברשותך סם מסוכן שהושג באופן לא חוקי.
      השופטת במשפטך טעתה באופן חמור בהגדרתה ש-'ביתו של אדם הוא מבצרו', כנראה ראתה יותר מדי סדרות אמריקאיות. שם זה אכן החוק – בישראל ממש לא!

      לסיום אתה גם שואל אם בטחון המדינה חשוב לנו ומגדיל לעשות ולדעת מה עובר לנו בראש ואף עונה במקומנו את התשובה(תשובה שקיימת רק במוח שלך).

      אז אם אתה לא מסוגל לבצע תחקיר שכזה,שב בשקט. תקרא את מה שכתבו (ואף הביאו מסמכים שמתקפים את טענתם) מישכן מסוגלים ויכולים.
      צא מהפוזיציה השמאלנית ותפעיל את הראש שלך לבד, לא חייבים לענות באוטומט כמו רוב תגובותיך באתר.
      אתה כתב מנוסה בפנסיה עם הרבה זמן פנוי שיכול להשקיע בחיפוש וחקירה לבד.
      מאחל לך המון בריאות ומקווה שתפסיק לשנוא ותתחיל לחשוב – גם בגילך זה עדיין לא מאוחר.
      (מתנצל אם נפגעת מהחשיפה – אבל בשם האמת, גילוי נאות זה MUST)

    12. דן נחמן הוא נצר למייסדי נס ציונה (כמוני). אחיו היה רון נחמן ז"ל שהקים את העיר אריאל. דן היה שנים ארוכות בקבע, בחיל קשר, השתתף במלחמות ישראל ופרש כסגן אלוף. הוא הצטרף לחברות בינלאומיות גדולות (לא בתחום הנשק) וניהל עסקים בארץ ובחו"ל. יש לו ידע רחב ורשת קשרים מרשימה. אנו כותבים כבר מעל שנה מאמרים שבועיים ביחד בעיתון של נס ציונה.
      בכל מקרה, הרקע שלנו פחות חשוב. מה שחשוב אלו העובדות והמסקנות.

    13. למושיק קוברסקי:

      תודה רבה על תחקיר מאלף ומחכים. ותודה נוספת על ההרחבה והגילוי בנוגע לדן נחמן.

      בנוגע לסיפא של תגובתך: אחריתה צודקת והתחלתה ממש לא.
      מאז פרץ לתודעתנו 'חופש הביטוי', נדמה כי האנושות שכחה שמה לעשות ויש גם אנשים טיפשים!!
      גם הם מתבטאים(בטפשות כמובן) והרשתות החברתיות מלאות בהן ובדברי ההבל שהם מפיצים.
      מן הסתם ישנם גם אנשים משכילים שמדברים שטויות ויוכיחו כל עצומות הגנרלים,אנשי הרוח והאקדמיה.
      לכן ישנה חשיבות לדעת מי הדובר ומה הרקע המקצועי והתרבותי שלו. זה לטעמי הסינון הראשוני.
      מיד אח"כ נידרש לעובדות המוצגות בפנינו – תוך שאנו זוכרים שניתן להציג עובדות חלקיות, להקדים ולאחר את זמני העובדות או השיטה המובילה כיום של צ'רי פיקינג.
      לצערי, בזמננו ניתן לדבר אמת מוחלטת ועדיין להציג תמונה מעוותת של המציאות. ודוגמאות לא חסר:
      העיתון 'פראבדה' (אמת ברוסית)
      אילנה דיין והתוכנית עובדה(חחח זה ממש הפראבדה המודרנית)
      רביב דרעקר ושאר הכתבים החלולים של ערוצי 11-12-13
      הפרקליטות למשל היא במדרגת רב-אומן בתשובותיה, שע"פ רוב מנוסחות ונשמעות כאמת מוחלטת
      ורק מי שהעברית שגורה בפיו ובשכלו ושם לב לסימני הפיסוק, יראה שהם בעצם עונים על מה שלא נשאלו כלל ומשכך אינם משקרים!

      אסיים בדברי חז"ל במסכת סנהדרין, דף כג עמוד א:
      " כך היו נקיי הדעת שבירושלים עושין:
      לא היו חותמים על השטר אלא א"כ יודעים מי חותם עמם.
      ולא היו יושבים בדין אלא א"כ יודעים מי יושב עמם.
      ולא היו נכנסים בסעודה אלא אם כן יודעים מי מסב עמם"

    14. אם אתה לא יכול לסתור שום נתון מהמאות שמוצגות כאן – תשתוק!
      ולהזכיר את רביב דרוקר? על מה? על שטיפת מוח, שקרים, זחיחות ויהירות?
      חשף את הפרשה שלא הייתה?
      סע, סע, רקל"ב טמבל

    15. אם היית קורא ומבין לא היית מעלה את עניין הספינות הקוראניות. שים לב, כתוב שם, שממשלת גרמניה הסכימה לסבסבד הן במענק והן בקנייה חוזרת את ספינות השטח. אם אני מספנה קוראנית, לא הייתי אפילו עונה על מכרז כי ברור שבמחיר הם לא יוכלו להתחרות. לגבי הצוללות גם כאן יש סיבסוד ממשלת גרמניה (כמעט 30 אחוז) ועלות ההתאמה לדרישות חה"י (שיעשו בארץ מסיבות מובנות), אלו הכשרת הצוותים, עלות האחזקה (ח"ח , נהלים הכרות ועוד) יהיו זולים יותר בצוללות מוכרות שיש מהן כבר שתיים בחה"י .
      באשר למספנת חה"י המופעלת ברובה ע"י אזרחים עובדי צה"ל. מהיכרות אישית, משיקולי מקצועניות, יעילות וכו' עדיף לסגור אותה ולא רוצה לפרט למה.

    16. אילן, תחשוב רציונלית. אולי מושיק קוברסקי תומך נלהב הנתניהו (כמוני) לאורך שנים כי הוא חושב שנתניהו צודק ומנהיג ראוי?

      לא היתה החלטה לייצור ספינות בדרום קוריאה, אלא הצעה של מישהו. ההחלטה של חה"י היתה מקצועית משום ש-א. טיסנקרופ מוכרת היטב לחה"י. ב. הטכנולוגיה של טיסנקרופ טובה יותר. ג. הדרום קוריאנים לא מייצרים ספינות 200 טון. ד. התנאים העסקיים והמחיר בגרמניה נוח זוול יותר בגלל השתתפות ממשלת גרמניה בחלק מעלויות הייצור.

      ככל שקראתי את המאמר ומחומרים נוספים גם אני גמוך מתרשם שנתניהו צדק גם הפעם.

      עניין "הקומבינה" לא מוזכר כאן ובודאי לא רביב כלומקר, כי כל הסיפור שלו נחשף כשקר אחד גדול ויזום ע"י סוכן טיסנקרופ, ישעיהו ברקת, שהודח ע"י החברה שלו לאחר שהרוויח, נכון לזמן זה, יותר מ-50 מיליון אירו על כלום. כל עלילותיו נחשפות היום (יוני 2023) במשפט בעניין.

      אם העובדות הנכוחות האלה לא מקובלות עליך, אז למה שלא תמציא עובדות אחרות? אאאהההה …. כבר המצאת? אתה מתכוון לקשקושים הדלוחים של אחד שקורא לעצמו עיתונאי ותחקירן רביב כלומקר?

  3. תודה על כתבה מצוינת.
    כדאי להוסיף כמה נקודות:
    1. מדוע לא רוכשים צוללות מארה"ב? הרי היא במילא ספקית הנשק הראשית של ישרא, לא?
    ובכן, למרבה הפלא, המספנות הצבאיות בארה"ב מייצרות רק צוללות גרעיניות כבר כמה עשרות שנים (מסיבות פנים אמריקניות שלא נכנס אליהן כרגע) ,והן למעשה איבדו את יכולתן לייצר צוללות דיזל. צוללות גרעינות פחות מתאימות לישראל וסביר להניח שגם אם נבקש כאלו לא נקבל (בהקשר זה מעניין לציין את ההסכמה האמריקנית האחרונה למכור צוללות גרעיניות לאוסטרליה. למיטב ידיעתי זה תקדים עולמי בתחום זה).
    2. אם לא ארה"ב אז למה דוקא רק גרמניה?
    ובכן, זו שאלה טובה. צוללת היא נשק אסטרטגי ובמשך שנים רבות רק גרמניה, מכל המדינות שמייצרות צוללות, הייתה מוכנה למכור לנו צוללות כאלו. אמנם בעבר צוללות הגל נבנו בפוטסמות' שבאנגליה (לפי תכנון של דגם 206 הגרמני), אך עם עליית האנטי ישראליות באירופה נחסמו האפשרויות האלו ממדינות כמו בריטניה, צרפת, איטליה, הולנד וכדומה. בעשור האחרון עם החלשות כוחות החרם הערבי ועליית הכח הכלכלי הישראלי נשמעו לראשונה דיבורים על אפשרות לגיוון מקורות הרכש, והשם המרכזי שעלה הוא שמה של דרום קוריאה. אינני מכיר את כל הפרטים אבל אני מניח שבתחום כל כך חשוב לבטחון ישראל לא רצו לקחת סיכונים, מה עוד שהציוד הגרמני הוכח משך שנים רבות כציוד איכותי מאד. יש לקוות שבעתיד גוון כזה יוכל להוביל להורדת מחירים עקב תחרות.
    3. חוץ מזה כדאי לציין שבמלחמת יום הכיפורים לא היו לישראל צוללות מבצעיות וזה פגע מאד ביכולותיו של חיל הים שדוקא בלט מאד לחיוב בתפקודוו במלחמה זו. הלקח מארוע קשה זה הוא ברור וחד משמעי: ישראל לא יכולה לוותר על מרכיב כה חשוב בכח שלה. הויכוח האם צריך 3, 4, 5 או 6 צוללות הוא ויכוח מקצועי ראוי ולא ענין פוליטי.

    1. אחלה תגובה קפטן.

      1. המכירה לאוסטרליה באה על מנת להכניס כסף למשק האמריקני המדשדש ועל הדרך לדפוק את הצרפתים.

      2. הבחירה הנוכחית בגרמניה כספקית היא שילוב של רצון לשמור על אחידות תפעולית ולוגיסטית בצי הצוללות
      ולהימנע מגיוון שבעיקר מכביד על תחומים אלו וכמובן ההנחה הכספית שישראל קיבלה.

      3. אתה צודק.

    2. כשאתה כותב "צוללת גרעינית" הכוונה למנוע גרעיני ולא אחת שיכול לשאת ולשגר נשק גרעיני. הבדל גדול ומהותי.
      ההעדפה לגרמניה היא איכות הצוללות של טיסנקרופ, ניסיון משותף בעבודה מולם, השתתפותממשלת גרמניה בחלק ממחיר הצוללות.ומעבר לכך, למה לשים את כל הביצים בסל אחד?
      לדעתי קל יחסית לישראל לרכוש צוללות מנוע גרעיני מאמריקה בממשל כמו של טראמפ ואין סיכוי/טעם בממשל כמו של ביידן.
      אין קשר בין עליית האנטישמיות (גורמי ימין ושמאל קיצונים וכמובן המהגרים המוסלמים) לבין השת"פ הבטחוני בין ישראל ובין מדינות אלה. אפילו ההפגנות האלימות של ה-BDS בבריטניה נגד שלוחת מפעל רפאל שם לא צלחה.
      אין ויכוח כלל לגבימספר הצוללות הרצוי – חה"י הים קבע שאישורי הרמטכ"לים ושרי הביטחון בצורך ב-6 צוללות פעילות (שבד"כ 2 מתוכן כל הזמן נמצאות במספן לשיפוץ, ניקוי ובדיקות).

  4. בטעות שורבבו ספינות נגד צוללות? למה שר ביטחון מודר מהחלטות? איפה התייחסות לישיבות מערכת הביטחון שלא התקיימו כנהוג? התנועה טענה ש9 צוללות מהר מאוד ירדו מהשולחן אבל כן דובר על צוללת 7 בניגוד לדעת מערכת הביטחון. מה ההתלהבות מלחץ אטמוספרי, כל אחד חווה אותו ביום יום בתור כוח כבידה, מתחת למים הלחץ עולה, אוליי תכתבו גם על שריטוט בגוף הצוללת וחיכך עם המלח שבים כאילו שהמאמר הזה באמת ברמה גבוהה. למה האסדה מובילה חומרים מסוכנים לחוף במקום להקטין את הפגיעה בחופים ולהרחיק אותה ל100 קמ מהחוף. מה לגבי העמלות שהמדינה מקבלת על הגז? מה לגביי טענות לשינויי יעוד תקציב מחייל היבשה והבטחה לפיצויי שלא חזרה? מספנות חייל הים? קיצר עשיתם עבודה על מה שנוח לכם. התנועה העלתה השארות וגם טוענת שאין לה עובדות ובסיס לכל ההנחות. עם חלק מטענות התנועה לא הסכמתי וחשבתי שהם מגזימים אבל הכתבה הזו מתיימרת לנתח מכל זווית ולא ממש פוגעת.

  5. מאמר מצוין וממצה,אשר מזים את כל הטענות נגד מר נתניהו.הטענות שלי נגד נתניהו,הן לגבי ניהול מדיניות פנים שאופיינה בחוסר משילות כלפי"הפרטנרים"מהרשעות"הפלסטינית"ותשלום הפרוטקשן למשטר המפלצתי הקיים ברצועת עזה,ובתחומי פנים נוספים אשר תוצאותיהן נראו בפוגרומים שביצעו הלא יהודים
    ביהודים בערים המעורבות,בימי מבצע"שומר החומות".

  6. חלק מהעובדות לא נכונות. לדוגמא 2 הצוללות הראשונות סופקו למצרים באישור ממשלת ישראל לאחר שעשו עליהם עבודת מטה והגידו לטיסנקרופ שורה של בקשות. בניגוד לצוללות האחרונות שהעובדה על האישורים הוסתרה מצהל ומשרד הביטחון. אבל זו רק דוגמא אחת מני רבות. המאמר לא מדוייק וגם מגמתי.

  7. אין ספק שהושקעה עבודה רבה בכתיבת דוח זה שמציג צד אחד ולא נכנס לטענות של שר הביטחון בתקופת ההזמנה רא"ל בוגי יעלון ואחרים .. השאלה מהי סיבת הבהלה בסביבת נתניהו וההסטריה למנוע ועדת חקירה גם לאור התערבותו באגרסיביות של נתניהו למניעתה???