מדינאי על ענן

השליח המיוחד של האו"ם לסוריה הודיע על כישלונו. יוזמותיו, שהתבססו על הידברות עם איראן ועם המשטר הסורי נחלו כישלון חרוץ וזכו לביקורת חריפה. האם הלקח נלמד?

בשבוע שעבר הודיע מזכ"ל האו"ם על סיום שליחותו המיוחדת של קופי אנאן לסוריה, שנועדה להשכין שלום במדינה השסועה הזו ובעיקר להביא לסיומן של סצנות הטבח ההמוניות המתרחשות ברחובותיה. לפי הדיווחים, אנאן, שמונה לתפקיד זה לפני כחצי שנה, חש תסכול עמוק על רקע העובדה שהמשטר הסורי מסרב לקבל את תכנית השלום שלו, אשר לדברי מזכ"ל האו"ם באן קי מון היא עדיין "נשארת התקווה הטובה ביותר בשביל העם הסורי"

אלא שבבחינה מעמיקה יותר של הפרשייה מתברר כי האחריות לכישלון הנה במידה רבה של אנאן עצמו. כפי שמוכיח מחקר חדש של מכון ממר"י לחקר המזרח התיכון, נקט אנאן במדיניות רכה ולא עקבית בטיפולו במשטר הסורי ובתומכיו בזירה הבינלאומית, ומנע בכך לחצים אפשריים על משטר אסד. לפי המחקר, המבוסס על נאומים ופרסומים מהתקשורת המזרח תיכונית והעולמית, סיבת הכישלון המרכזית הייתה נטייתו של אנאן לפתרונות של הסכמה בשיתוף אסד ופטרוניו במוסקבה ובטהרן, תחת נקיטה במדיניות של לחצים וסנקציות בינלאומיות.

מזרח תיכון חדש

תכניתו של אנאן, שהתקבלה על ידי מועצת הביטחון במרץ ואושרה על ידי המשטר הסורי, כללה שש נקודות שקראו להפסקת הלחימה והאלימות החמושה, להבטחת סיוע הומניטארי לאזורים הנפגעים, שחרור עצירים, הענקת חופש תנועה לעיתונאים, והתחייבות הצדדים לגשת למשא ומתן סורי פנימי תחת חסותו של אנאן.

בתחילה המשטר הסורי שיתף פעולה, ואף אפשר את הגעתם של 300 משקיפים צבאיים שנועדו לפקח על נסיגת הצבא מהערים ועל השכנת השלום במדינה. אלא שעד מהרה התברר כי מדובר היה באחיזת עיניים בלבד. הכוחות הסוריים נטו לחזור ולתקוף אזורים שלמים לאחר עזיבתם של הפקחים, ובמקרים מסוימים אף דווח על פגיעה מכוונת באזרחים סורים שנפגשו עם המשקיפים.

מצב העניינים הביא את אנאן להשיק תכנית פיוס חדשה, המבוססת על דיאלוג והסכמה בין הצדדים בשיתוף כל המדינות בעלות ההשפעה על המשטר הסורי, ובכללן רוסיה וסין, ולבקשתו של אנאן אמורה הייתה  לכלול גם את איראן. הוועדה שהתכנסה בג'נבה בסוף יוני גיבשה מתווה שכולל קריאה לדמוקרטיזציה ורפורמות משטריות, ומותיר את עתידו האישי של אסד כעניין "סורי פנימי" שאמור להיות מוכרע באמצעות דיאלוג פנימי בדרכי שלום. מתווה זה אומץ על ידי המשטר הסורי אך נדחה על הסף בידי הכוחות המורדים.

גם לאחר כישלון הוועידה, נמנע אנאן מפעילות אגרסיבית יותר, והמשיך אנאן לדרוש את שיתופן של רוסיה ואיראן בפתרון המשבר. בראיון לגרדיאן הבריטי (6.7.12) הוא הסביר כי "לרוסיה יש השפעה והיא יכולה לעודד את הממשלה הסורית ליישם במלואה את תוכנית שש הנקודות ואת החלטות מועצת הביטחון" הוא אמר "אך אי-אפשר להותיר משימה זו לרוסיה לבדה. אני מצפה מאיראן למלא תפקיד וכך גם מארה"ב וידידי סוריה, שיש להם השפעה על האופוזיציה. המשך התחרות ההרסנית יזיק לכולם".

למרות הבעיות שבדרך אנאן לא אמר נואש והמשיך במסע החיזורים הדיפלומטי. בראשית יולי ביקר אנאן במפתיע את אסד בסוריה ובפגישה שתוארה על ידי שני הצדדים כ "מוצלחת" דן עימו בהפסקת האש ובהפעלת לחץ על האופוזיציה החמושה. משם המשיך אנאן לטהרן כדי להשיג את תמיכתה ביוזמה, ובמסיבת עיתונאים עם שר החוץ האיראני עלי אכבד צאלחי, אמר אנאן: "קיבלתי עידוד גדול מאיראן ואני מקווה שנשתף פעולה כדי לקדם פתרון למשבר ולמנוע את התפשטותו לרחבי האזור". את המסע סיים אנאן רוסיה, שם קטף שבחים מפיו של נשיא רוסיה פוטין: "אנאן הוא אדם מקצועי אשר זוכה לכבוד ולפופולאריות גדולה… תמכנו ואנו תומכים בכל המאמצים השואפים להשבת השלום".

הבובה של אסד

לאור זאת, נקל להבין כי פעילותו של אנאן נתפסת בעולם הערבי כמדיניות פרו-סורית, התומכת בעקביות בעמדותיו של המשטר הרודני. כך, היומון הלבנוני אל-אח'באר מציב את אסד עמוק במחנהו של אסד "עד עכשיו לפחות שניים, פרט למשטר ולנשיאו, אומרים מה שאסד אומר… האחד הוא מוסקבה, הנושאת את מקל הווטו במועצת הביטחון, והשני הוא אנאן, בעל היוזמה, התוכנית, וההצעה ליישם את ששת הסעיפים של תוכניתו. הם אומרים, בניגוד לאמריקאים, לאירופאים ולערבים המתנגדים למשטר, כי הסתלקותו של אסד היא עניין סורי פנימי."

 

הכישלון כתוב על הקיר. צילום: אלארם

עורך היומון אל-שרק אל-אוסט, טארק אל-חומיד, הכריז כי "לא רק תוכנית אנאן כושלת, הוא עצמו נחשב כושל, בנתנו לאסד הזדמנות אחר הזדמנות. הבעיה של חלק מן הפוליטיקאים, ובמיוחד הדיפלומטים, היא רצונם להגיע לתוצאה כדי לומר שהם יצרו פתרונות, גם אם הפתרון הוא השארת העריץ של דמשק ומתן גמול לאיראן באמצעות לגיטימציה בסוריה" לדבריו, "נראה שאנאן משתלט היום על משרתו של שר החוץ הסורי וליד אל-מועלם. באשר פעילותו להצלת אסד עולה על רצינותו של אל-מועלם. דבריו על הרגעת המצב בהדרגה, 'אזור אחר אזור', פירושם מתן שליטה בשטח לאסד" הצהרתו של אנאן שיש לפעול לאיסופו של נשק שנמצא בידיים הלא נכונות מכעיסה את אל-חומיד "האם ברצונו לומר שהאופוזיציה הסורית היא אופוזיציה חמושה וטרוריסטית, כפי שאסד אומר תמיד? אם כך, אנאן החל לאמץ את עמדותיו של אסד!… עמדותיו מחייבות להציל בדחיפות את הסורים קודם כול מאנאן"

מנכ"ל ערוץ אל-ערביה עבד אל-רחמן אל-ראשד, ביטא עמדה זו בתמציתיות "אנאן הוא למעשה בובה שהובאה לטובת הקבוצה שרוצה לפלג את הקהילה הבין-לאומית ולהציל את משטר אסד ע"י כיבוי המהפכה הסורית".

משא ומתן תחת אש

גם במערב נשמעה ביקורת על אנאן והצעותיו. גורמים במועצת הביטחון הביעו פליאה על החלטתו להמשיך בשיחות למרות המשך האלימות: "אנאן מנסה לעקוף את העיקרון הראשון של תוכניתו המקורית, שקבעה כי קודם כול יש להפסיק את האלימות או לפחות לצמצמה, כהכנה להתחלת תהליך פוליטי. נראה כאילו אנאן מוכן לחיות בדו-קיום עם המשך האלימות, על אף נפילת עשרות הרוגים בכל יום בסוריה, כאשר בה בעת הוא מנסה להשיק את התהליך הפוליטי, בצל המשך ההפצצות ושפיכות הדמים… אנאן חייב להפסיק להתעלם מהחלטות ועידת ידידי סוריה, שבה השתתפו יותר ממאה מדינות, אשר דרשו לנקוט צעדים מוגדרים וברורים."

דובר הבית הלבן, ג'יי קרני העביר ביקורת על הרצון לשתף את איראן בשיחות: "בכל הקשור לאיראן, אינני חושב שניתן לומר ברצינות שהייתה לה השפעה חיובית על ההתפתחויות בסוריה".

דומה כי האידיאליזם של אנאן, יחד עם היומרנות המאפיינת את תכניות השלום של האו"ם, מונעות ממנו להכיר בעובדות של המציאות המזרח תיכונית גם כאשר זו מכה בפניו בדמות למעלה מ13,000 הרוגים במהלך ששת חודשי שליחותו. קשה לדעת אם מדיניות נוקשה יותר הייתה משכינה שלום אמת בטריטוריה המלאכותית של סוריה המודרנית, אך בכל הנוגע למניין ההרוגים המאמיר בהחלט ניתן לצפות לתוצאות טובות יותר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *