סופות בחול

המשטרה תפסה בדרום למעלה מעשרה רכבים שנגנבו מבסיסי צה"ל. הבדואים "סתם שטויות, תפסו רכבים בלי טסט וביטוח"

 

בלי חלונות, בלי גגות. הרכבים שנתפסו. צילום: משטרת ישראל

130 השוטרים שהשתתפו במבצע הנחשב לגדול מסוגו סרקו את הכפר תוך חיפוש אחר הרכבים שרבים מהם עברו הסבה לצרכי הברחה, אשר במסגרתה נפרד הרכב מלוחיות הרישוי שלו, מדלתותיו, גגו ולעיתים גם מהפנסים. התוצאה היא רכבי שטח זריזים ונמוכי צללית היכולים להסתוות היטב בדרכי המדבר. על-פי החשד, משמשים רכבים אלו את תעשיית ההברחות הרווחת במקום, המעבירה מחצי האי סיני סמים, בני אדם ואף כלי נשק.

אלא שכמו המשטרה, גם הגנבים מכירים בערך הרב של הרכבים שברשותם, ובכדי להינצל ממבצעים משטרתיים שכאלה הם פיתחו שיטה: רכבי השטח החשובים הוסתרו במחפורות באדמה וכוסו ברשתות הסוואה וצמחייה.

הפעם השוטרים בחרו שלא להתפשר, ונעזרו בתצפית ממסוק בכדי לאתר את הרכבים. הכוחות שנעו בשטח קיבלו הכוונה צמודה מהאוויר, והשלל היה בהתאם: למעלה מעשרה רכבים גנובים נתפסו, אשר מבניהם אותרו 6 ג'יפים צבאיים מסוג 'סופה'. לפי הודעת המשטרה, נעצרו במהלך המבצע 11 חשודים ונתפסו סמים מסוגים שונים.

שלא במפתיע, כשמדברים עם בדווים תושבי המקום, מתקבל סיפור שונה לחלוטין.

"זה סתם שטויות לא היה משהו מיוחד", אומר לנו דחיללה אבו גרדוד, מתושבי ביר-הדאג'. "סתם לקחו  רכבים שבותים בלי טסט ובלי ביטוח. לא היה משהו רציני. זה רכב שנסע פעם וכבר ירד מהכביש".

אבל המשטרה טוענת שמדובר ברכבים שנגנבו מהצבא

"זה סיפורי אלף לילה ולילה. הייתה פעם גנבה מהצבא לפני שנה. כל פעם הם אומרים שהם מחפשים רכב צבאי. אבל זה לא ככה. אנחנו רגילים לזה. לא נפגעים מכל השטויות האלה"

אנשים אצלכם כועסים?  

"יש כאלה שכועסים. יש הרבה לכלוך ביישוב במצבים האלה. אבל בעיני זה טוב. יהיה ניקיון קצת. נפגעים מזה אנשים שמתעסקים בשטויות האלה. בשבילי זה טוב, תאמין לי. וגם בשביל הרבה אנשים שלא עושים את השטויות האלו ולא רוצים שהם יהיו"

לא ברור לאיזה שטויות מתכוון דחיללה, אבל בהחלט ייתכן שהסיפור חורג מעבר לפרוצדורות של טסט וביטוח.

רכבים לפירוק? צילום: משטרת ישראל

גם סלמאן אבו חמיד, מראשי וועד הכפר לא מבין על מה המהומה: "מצאו כל מיני רכבים, עם בעיות של ביטוח ודברים כאלה" הוא אומר. "אלו רכבים שעומדים לפירוק, העלות של כל הרכבים שהם מצאו היא אולי 30,000 שח ביחד"

אז למה החביאו אותם בתוך מחפורות וברשתות הסוואה?

"אני ראיתי את התמונות, הרכב הזה בבור הוא בכלל רכב ישראלי שאיננו גנוב. זה שטויות במיץ עגבניות"

אז למה לדעתך המשטרה יוצאת במבצעים כאלו?

"הטיפול של המשטרה בסוגיה הזו הוא כל כך מקומם. הם עושים מבצע אוספים רכבים מודיעים על עצורים, אבל את כולם הם שחררו. שעתיים אחרי הפרסום הראשון בתקשורת כולם כבר היו בבית. גם הרכבים שהם לקחו חלק מהם כבר שוחררו. הם עושים את זה על מנת לאסוף אותם פעם נוספת עוד כמה חדשים ולקבל שוב פעם תקשורת. היינו בסרט הזה 5-7 פעמים בשנים האחרונות. אנחנו יודעים שהם לוקחים את הג'יפ הזה שעומד בבית לפירוק ואחרי עשרה ימים הם יחזירו אותם שוב"

האם טענות אלו נכונות? האם מדובר במבצע ראווה שנועד לספק את תאוותם של השוטרים לתקשורת? עוד מוקדם לדעת. אם זהו אכן חלק ממאמץ אכיפה אסטרטגי, אפשר לצפות לעוד כמה מבצעים דומים שיבהירו כי מדובר במדיניות משטרתית עקבית. כך או כך, מבדיקת 'מידה' מתברר כי נכון לעכשיו אף רכב עדיין לא הוחזר לכפר, וכי הרכבים מיועדים לשוב לבעליהם המקוריים לאחר בדיקה מקפת של השלדה והחלקים הפנימיים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. כל הכבוד!
    שיפסיקו להבריח לתוך המדינה את החולרות ממצרים!
    כתבה מצויינת!

  2. לא כל הבדואים עוסקים בפלילים והתושבים עצמם לעיתים קורבנות של כנופיות אלימות. ולאלה שנשמעים תמימים הם כמובן לגמרי לא.הם גונבים באיזור רכבים וציוד צבאי, אמצעי ראיית לילה , עושים "שיפורים" לסופות ומשתמשים בהם להברחות.זאת לא כתבה זאת מציאות. וזה מכניס הרבה פשע וסמים למדינה וצריך לשים לזה סוף. כל הכבוד למשטרה, היא עושה את מה שצה"ל לא משכיל לעשות ..