בניסיון לזכות בקולות, אובמה תובע את סין על סבסוד יצרני רכב. בתגובה מאשימים הסינים את ארה"ב בהצבת חסמי סחר
בניסיון לזכות בקולות הבוחרים, אובמה תובע את סין על סבסוד יצרני רכב. בתגובה מאשימים הסינים את ארה"ב בהצבת חסמי סחר על מוצרים שונים
על-פי דיווח ב-ניו-יורק טיימס, ממשל אובמה מתכנן להגיש תביעה נגד סין לארגון הסחר העולמי. האמריקנים טוענים שסין העבירה מתחילת המשבר הכלכלי העולמי סובסידיות בגובה מיליארד דולר לפחות לייצור כלי-רכב וחלקי-חילוף המיועדים לייצוא. הסינים מצדם מתלוננים על המכסים שקבע ממשל אובמה, והגישו השבוע תלונה נגד חסמי-הסחר אותם הנהיגו האמריקנים על מכשירי החשמל למטבח, נייר ומוצרים אחרים.
במהלך כהונתו פעל ממשל אובמה מספר פעמים בניגוד לעקרונות הסחר החופשי. כך, למשל, בשנת 2009 הודיע אובמה על הטלת מכסי-מגן על צמיגים מיובאים מסין. העילות לכך היו טענת הוועדה האמריקנית לסחר בינלאומי כי העלייה בייצור צמיגים בסין פוגעת ברווחי היצרנים האמריקניים, וקביעת ארגון יצרני הצמיגים האמריקני כי הסינים שוברים את השוק והופכים את ייצור הצמיגים בארה"ב ללא-כדאי.
יצרני המכוניות בארה"ב מעסיקים עשרות-אלפי אמריקנים, ומשום כך ביכולתם להפעיל לחצים על הממשל כדי לזכות בהטבות. בעקבות המשבר הכלכלי חילק ממשל אובמה הלוואות חילוץ ליצרני הרכב המקומיים. ג'נרל מוטורס, למשל, קיבלה הלוואה של 50 מיליארד דולר. מבחינת אובמה מדובר בהשקעה עם רווח פוליטי בצדה, קרי, גיוס אהדה בקרב המצביעים במדינות להן מרכזי תעשיות רכב.
לפי הנתונים הרשמיים, בין השנים 2001 ל-2010 מספר העובדים המועסקים במפעלים לייצור חלקי חילוף לרכבים ירד ב-50%. במקביל עלה היקף הייצוא של חלקי החילוף בסין פי שבעה. אובמה הודיע על כוונתו להתלונן על סין במהלך מסע הבחירות באוהיו, בה כ-12% מכלל העובדים מועסקים בתעשיית הרכב. ואמנם, ביולי האחרון הגיש הממשל תלונה נגד סין בארגון הסחר העולמי בשל הטלת מסים על יבוא מכוניות אמריקניות; התלונה הוגשה גם היא בשבוע בו ערך אובמה סיור באוהיו.
אחד הגורמים המשמעותיים להתעצמות השפל הגדול שפקד את ארה"ב והעולם בשנות ה-30 היה הפרוטקציוניזם של המדינות והטלת-מכסים. ראשי-המדינות העריכו שמכסים מסייעים לכלכלה לצאת מהמשבר, מכיוון שהם תומכים בייצור המקומי. אך כיום ישנה הסכמה בקרב כלכלנים כי הסחר החופשי עדיף למדינות בכל מצב כלכלי. מניעת התחרות מעודדת את היצרנים המקומיים, אך במחיר פגיעה בצרכנים המקומיים, שנאלצים לשלם יותר, והפסד לכלל המשק, המממן את היצרנים הלא-תחרותיים.
הוזלת חלקי חילוף לרכבים בזכות סובסידיות סיניות שהאזרח האמריקני ישלשל לכיסו, תאפשר לאמריקנים לחסוך בהוצאות הרכב ולרכוש מוצרים אחרים בכסף שהתפנה; בכך הם יעודדו את צמיחת המשק. אלא שליצרנים המקומיים יש אינטרס צר למנוע תחרות, והם מפעילים לובי חזק על-מנת להגדיל את חסמי-הסחר ולקבל יתרון על מוצרי הייבוא. בנוסף, כתעשייה המעסיקה פועלים רבים, החברות גם לוחצות את הממשל להושיט להן חילוץ וסיוע כשהן נתקלות בקשיים כלכליים.
תעשיית הרכב האמריקנית מראה כיצד מעורבות-היתר של המדינה בענייני כלכלה עשויה להוביל לכך שבעלי אינטרס כלכלי צר יפגעו לא רק בכלכלת המדינה, אלא אף ביחסי-החוץ שלה.