בנציבות שירות המדינה החתול שומר על השמנת

נאמנות כפולה? נציב שירות המדינה, עו"ד משה דיין, מגבה מינויים חריגים במשרד המשפטים, בו הוא שימש  כיועץ משפטי במשך שמונה שנים

בשירות מי? נציבות שירות המדינה

אצל מי עובד משה דיין? אין הכוונה לגנרל המהולל, שנפטר לפני יותר משלושים שנה, אלא לעו"ד משה דיין, המשמש כנציב שירות המדינה. דיין, האחראי מזה כשנה וחצי על המנהל התקין בכל משרדי הממשלה, שימש בתפקידו הקודם כיועץ המשפטי של משרד המשפטים במשך כשמונה שנים. אלא שכמה פרשיות שאירעו לאחרונה בצמרת משרד המשפטים מעלות את החשד שמא דיין עדיין רואה את עצמו מחויב לאינטרסים של הגו'ב הקודם.

התלות של אנשי משרד המשפטים בנציבות שירות המדינה גברה מאוד בתקופה האחרונה, בשל החלטת הממשלה על קציבת תקופות השירות של עובדי מדינה בכירים. על-פי ההחלטה, אותה יזם היועמ"ש הקודם מני מזוז, הוגבלה כהונת בכירים לשש שנים (כדובדבן למשפטנים, במשרד המשפטים מדובר בשמונה), והארכת קדנציה ניתן לקבל בנסיבות מיוחדות רק על-ידי ועדה ממשלתית מיוחדת בה יושב נציב שירות המדינה יחד עם מנכ"ל משרד המשפטים ועוד פקידים בכירים.

בשנה האחרונה סיימו את הקדנציות הקצובות להם כמה וכמה בכירים במשרד המשפטים, אשר לא ששו להפסיק את כהונתם. עו"ד שי ניצן למשל, שהיה המשנה לפרקליט המדינה לעניינים מיוחדים, סיים את תפקידו. ניסיון למנותו לפרקליט מחוז ירושלים נכשל, ולא נמצא לו תפקיד אחר. אך אל דאגה – ראשי משרד המשפטים מיהרו לארגן תקן חדש וחדשני לניצן, תחת הכותרת המשעשעת משהו: "המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים מיוחדים". על אף שרבים הרימו גבה על יצירת התקן היצירתי, נציב שירות המדינה דיין אישר את התקן החדש.

חורים בצמרת

ביום האחרון של 2012 עמדו לסיים תקופת כהונה חוקית עוד שניים מבכירי הפרקליטות. יורם הכהן ראש הרשות למידע וטכנולוגיה (רמו"ט) והמשנה ליועץ המשפטי לעניינים אזרחיים, עו"ד שרית דנה. במשרד המשפטים פרסמו מכרז, אך אז הגיעה תקופת הבחירות, והיועץ המשפטי לממשלה הנחה את משרדי הממשלה שלא לקדם מינויים חדשים. שוב פנו אנשי משרד המשפטים לעו"ד דיין בתקווה שיוציא את הערמונים מהאש ויסייע להאריך את כהונת הכהן ודנה, אך למרות מאמציו, הועדה לא אישרה, ושני התפקידים הבכירים אינם מאוישים כבר קרוב לחודש.

אך לא במשרד כמשרד המשפטים ירימו ידיים. במקום לקדם במהירות את איוש המשרות הבכירות באנשים חדשים, או למצער, למנות ממלאי מקום זמניים, פתחו במסע לחצים כדי לשנות את החלטת הועדה, במטרה להשאיר את הכהן ודנה בתפקידם. הלחצים כוללים הפחדות בדבר המשמעות החמורה של השארת שני התפקידים החיוניים מיותמים.

מדוברות נציבות שירות המדינה נמסר בתגובה כי "מינויו של עו"ד שי ניצן, נעשה בהתאם לכללים ואושר ע"י הממשלה, על פי בקשת היועץ המשפטי לממשלה. מקטע הטיפול שנעשה בנציבות שירות המדינה  גובה לחלוטין על ידי הדרגים המקצועיים בנציבות. לעניין ועדת החריגים, יצוין כי נציב שירות המדינה הביע בוועדה  עמדתו המקצועית, בדבר הצורך בהבטחת רצף ניהולי וחפיפה סדורה. עובדתית, הנציב תמך גם בשתי הארכות נוספות שנדונו והתייחסו למשרד התמ"ת והסטטיסטיקן הממשלתי. עמדת הנציב הובעה בדרך מקובלת לחלוטין".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. לדעתי, התגובה של הנציבות היא חוצפה ישראלית טהורה. טהורה.

  2. לעצמו אפילו תקן למזכירה ברבע משרה. מי שיכול לאשר בקשה של משרד לתקן נוסף – זה הממונה על התקציבים באוצר אישית .

    ובקשר לשני התפקידים, האחרים, זו פשוט בדיחה. הממשלה החליטה על קציבת כהונה לבכירים. אפשר היה לחשוב שאם תום תקופת הכהונה ידוע שבע שנים מראש, משרד המשפטים והנציבות יתארגו מספיק זמן מראש כדי למצוא מחליפים. אז מסתבר שזה לא ממש אפשרי, ולא היה עוד מקרה אחד שבו הסתיימה כהונה והמחליף נמצא בזמן. אז מה עושים במקרה כזה? דוחים את השחרור של העובדים הקיימים עד שימצאו חדשים. בכל הגיון ארגוני, זה הפתרון הטוב ביותר.

  3. אם אתם לא מבינים על מה אתם מדברים, למה אתם כותבים? הגיב:

    התגובה צריכה להיות: "נציב שירות המדינה אינו יכול לאשר לעצמו אפילו מזכירה ברבע משרה ולא כל שכן תקן בכיר כמו שמנה ליועמ"ש. מי שיכול לאשר בקשה של משרד לתוספת תקנים זה הממונה על התקציבים באוצר אישית.