מדוע השמאל שונא את רמי לוי

נתוני הפתיחה של רמי לוי מתאימים לדמותו הקלאסית של "גיבור מעמד הפועלים". מדוע, אם כן, כל כך שונאים אותו הסוציאליסטים?

נתוני הפתיחה של רמי לוי מתאימים לדמותו הקלאסית של "גיבור מעמד הפועלים": אדם קשה-יום, שביסס את דרכו לצמרת באמצעות עבודה קשה, ואשר מפעל חייו מתבטא בהורדת מחירים דראסטית של מוצרי צריכה. בימי הקניות של החג רבים מהישראלים מכירים לו טובה על כך. תרומתו למעמד הנמוך והבינוני אדירה; קשה להעלות על הדעת פעיל חברתי או איש הסתדרות שתרם לרווחתם יותר. מדוע, אם כן, שונאים אותו הסוציאליסטים?

כאן הכל התחיל: החנות המקורית של רמי לוי ברחוב השקמה; צילום: יונינה

רמי לוי, שהחל את דרכו העסקית עם חנות קטנה בשוק מחנה יהודה בירושלים, הפך לבעל רשת מרכולים משגשגת ולשם מוכר בכל בית בישראל. סל הקניות ברשת הנושאת את שמו הוא אחד הזולים במדינה, ובזכות התחרות שהעמיד לרשתות הענק (כעת גם בשוק הסלולר), הוא מוזיל גם את מחירי מתחריו. 26 הסניפים של החברה פרוסים ברחבי הארץ, ומשרתים כמיליון וחצי לקוחות מידי חודש; אלה בוחרים מרצונם החופשי לקנות אצלו, בזכות החסכון המשמעותי בסל הצריכה. הרשת גם מעסיקה למעלה מ4,000 עובדים. על רקע המחאה החברתית וזעקות יוקר המחייה, צפוי היה שפעולותיו של האיש יזכו להוקרה ציבורית ולאהדה פופולרית מכל קצווי הקשת הפוליטית.

אך למרבה הפלא, דווקא לוחמי המחאה ודובריה הסוציאליסטים פיתחו כלפי לוי רגשות טינה עזים, והפכו אותו ללא-פחות מאשר סמל לטייקון חזירי.

המתקפה על רמי לוי נפתחה על-ידי יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ', סמוך למערכת הבחירות האחרונה לכנסת. יחימוביץ' הביעה בגלוי את סלידתה ממנו, והטיחה בו שהוא מנצל את עובדיו ולא משלם להם שכר הגון. לאחר שב"דה מרקר" פורסמה תגובתו של רמי לוי להאשמותיה, הצטרף גם ראש המטה של יחימוביץ' לביקורת וטען ש"היותו חבר מרכז הליכוד לשעבר מסבירה את ההתקפה משולחת הרסן על יחימוביץ'". עוד טען ראש המטה של יחימוביץ', שרמי לוי מטעה את הציבור, ומשלם לעובדיו שכר שאינו ראוי.

התייחסות אחרת ניתן למצוא במאמרו של רועי רז, "רמי לוי שידוכים", שפורסם באתר האינטרנט 'הגדה השמאלית'. רז, שפותח את מאמרו בציון התנערותם של מובילי המחאה התל-אביבית מגורמים פוליטיים, טען כי לוי פועל אך ורק על מנת להגדיל את מאגר לקוחותיו, למרות "המחאות הרמות של עמיתיו". טענה אחרת של רז נוגעת לעליית מחירי הקוטג': לוי הוריד את מחיר הגבינה המוקצפת רק לתקופה מוגבלת, ולאחר מכן, ברוב חוצפתו, השאיר את המחיר על כנו. לדעת רז: "רמי לוי רואה את טובת הציבור, כל עוד הוא קונה אצלו".

רמי לוי בבנימין
רמי לוי בשער בנימין; צילום: אתפרת

גם באקדמיה לא ממש מתלהבים מהצלחת הרשת. כך, למשל, ד"ר יוסי נחושתן מבית-הספר למשפטים במכללה למינהל. נחושתן, שבין היתר יום העצמאות הוא לו יום אבל, טוען שרמי לוי אינו אדם מוסרי מכיוון שהוא מונע מהרצון להרוויח:

ישנה הבחנה בין צדק למוסר: צדק מתייחס לתוצאות, בעוד שמוסר – למניעים. רמי לוי הוא אדם לא מוסרי בעליל, שהרי מה שמניע אותו זה להרוויח כמה שיותר. גם התוצאה של הפעולות שלו לא צודקת: כשקונים אצל רמי לוי, לוקחים חלק בתהליך הנצלני של עובדיו, כמו בקניית נעלי נייקי.

גם פרופ' תמר אלרוב, דיקן בית-הספר למינהל עסקים במכללה למינהל, סבורה שהפטנט של לוי הוא לפגוע בעובדים:

האסטרטגיה השיווקית בה הוא נוקט נקראת 'הובלה בעלויות נמוכות'. כלומר, הוא מוביל בקרב המתחרים שלו, והוא עושה זאת בעזרת עלויות נמוכות מאלה שלהם. הרשת שהיטיבה להשתמש באסטרטגיה הזו היא Wal-mart, ואני סבורה שרמי לוי לקח אותה כדוגמא עסקית.

בין רווח ל"ניצול"

האם הטענות נגד לוי מחזיקות מים?

פרופ' אלרוב עשויה לגלות עניין בתוצאות תחקיר ארוך, מייגע ורב סיכונים שערכנו ברשת הקמעונאית היוקרתית 'קו-אופ', שיכולה להתחרות על סל הקניות היקר ביותר. הממצאים מסווגים ביותר; אולי משום כך נסתרו בעיני האקדמאית המכובדת: גם 'קו-אופ' לא משלמת לעובדיה הזוטרים שכר מנהלים. בנוסף, ביקשנו את תגובתו של עו"ד רן אפרתי, היועץ המשפטי של 'שיווק השקמה' והאחראי על קשרי המשקיעים שלה. למרבה הפלא, מתברר כי מבין 4,000 עובדי החברה, אף לא אחד מרוויח שכר מינימום. "אנו כפופים לצו הרחבה", מסביר אפרתי, "החל על כל הרשתות שלהן שני סניפים ומעלה, הקובע את דרגות השכר של העובדים ברמות גבוהות יותר משכר המינימום שבמשק".

רמי לוי
משרת מיליוני לקוחות מרוצים. מראה אפייני בסניף הרשת. צילום: יעקב

הסוד הקפיטליסטי של רמי לוי, גלוי לעיני כל גם הוא: בניגוד לפרדיגמה הסוציאליסטית, בעולם האמיתי אפשר לייצר רווח באינספור דרכים יצירתיות, ולא רק באמצעות התעמרות או "ניצול" העובדים. רמי לוי, בניגוד לאוחזי הקתדרות, כנראה למד דבר או שניים בעניין. הצלחתו היא בשורה גדולה למעמד הנמוך ואפילו למעמד הביניים בישראל. יש לכך הוכחה מעניינת: בסניפי רמי לוי ביהודה ושומרון קונים פלסטינים ובדואים. הם באים לרכוש מוצרים טובים, באיכות ותקן ישראליים, במחירי מציאה.

הידד ל-Wal-mart

רמי לוי השכיל לראות כי ניתן למכור את אותם מוצרים שמחיריהם נקבעו על-ידי אוליגופול רשתות הסופרמרקטים במחיר זול הרבה יותר. הוא מצליח בזכות יוזמה, תושייה, ניהול מדויק וחסכני ואינטואיציה עסקית. אם קיבל תובנה זו מהתבוננות בוולמארט (שהשמאל בארה"ב יודע להעריך), יישר כוח על יבוא אסטרטגיה עסקית מתקדמת שתורמת לכלכלה ולמעמדות הנמוכים.

מהצלחתו של רמי לוי נהנים כולם. הוא ומשפחתו, אלפי עובדיו, אלפי ספקיו (ואלפי עובדיהם), המיליונים הרבים שרוכשים אצלו, והאוצר הלאומי. והכל נעשה בשוק הפרטי; המדינה רק לוקחת, ולא תורמת. כאן, אולי, נמצאת הסיבה לטינת השמאל. רמי לוי הוא ההוכחה לכך שעשייה עסקית מועילה לחברה יותר מכל מחאה, התערבות בשוק, או הזרמת כספי מיסים מטעם המדינה. לדוגמא: מחירי הקוטג' גבוהים באופן מלאכותי? הנה רעיון: במקום פתח למחאה יש כאן הזדמנות עסקית מעולה. יתפוס מישהו יוזמה, יקים מחלבה, וימכור קוטג' בזול לרמי לוי. היזם הדינאמי ישבור את השוק, ירוויח בעצמו, יעסיק עובדים וספקים, ויבנה קהל לקוחות מרוצה עד הגג.

פלא שהסוציאליסטים לא אוהבים את הרעיון?

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

28 תגובות למאמר

  1. "יקים מחלבה, וימכור קוטג' בזול לרמי לוי"
    הצחקת אותי.
    הסוציאליסטים דאגו שתהיינה רק מחלבות גדולות, אי אפשר לקנות חלב ככה סתם מרפת כלשהי.
    שר החקלאות צריך לפרק את מועצת החלב ולביטול המכסות כדי שכולנו נרויח.

  2. ?יש עוד משהו שאתם עושים חוץ מלצאת נגד שמאלנים וסוציאליסטים
    אני תמה עם באמת יש לכם עניין בבמת דיון פתוחה, או שאתם חד צדדיים פשוט כמו אלו שאתם יוצאים נגדם.

    1. שמת לב שהם לא "סתם" יצאו נגד שמאלנים וסוציאליסטים, נכון? אם יש לך משהו ענייני על המאמר הנ"ל, אתה מוזמן לחלוק אותו איתנו, בבימת הדיון הפתוחה הנקראת: "תגובות".

  3. לא הבנתי, יש או שאין ביסוס לטענות על תנאי ההעסקה אצל רמי לוי?

    1. אכן לא הבנת. העובדים של רמי עובדים שם מרצונם – כלומר, הם מעדיפים לעבוד אצל רבי על פני כל חלופה אחרת. מכאן – רמי טוב להם. אין פה תלות בתנאי ההעסקה – זו אובייקטיבית העדפתם.

  4. סוף סוף מישהו מעמיד את השמאלנים הסוציאליסטים על מקומם. כל אדם שרוצה להרוויח אצלם הופך לחזיר. חבורה של הזויים

    1. זה לא העניין, הנבלות חושבים שרק להם מותר, לא באמת אכפת להם מהעובדים או ממאן דהוא מלבד עצמם.

  5. אם אתם מחשיבים את עצמכם רציניים- ערכו מחקר רציני על תנאי העובדים. אני קונה ברמי לוי, ואני לא איש שמאל, אבל הוא משלם לעובדים ותיקים ביותר את המינימום האפשרי-בעוד שבשופרסל המאוסה, משלמים יותר.

    1. זו הכתבה הכי שטחית שקראתי מעולם.
      אקדמיה?! אלו מנהלי מכללות, לא חוקרים. לא הבנתי איך אפשר להסיק מדברי תמר אלרוב על כך שלוי פוגע בעובדים.
      שלי יחימוביץ'? לא הבנתי היכן הנתונים שסותרים טענותיה?

  6. אם תביאו מספרים הטיעון שלכם יהיה יותר אמין.

    כרגע, להביא את תגובת היועץ המשפטי של 'רמי לוי' כהסבר הבלעדי לרווחי החברה, ללא תחקיר מקביל לזה שנערך ברשת אחרת (ועליו שמענו שתי שורות בדיוק. ככה אתם מעריכים תחקיר "ארוך, מייגע ורב סיכונים"? "גם 'קו-אופ' לא משלמת לעובדיה הזוטרים שכר מנהלים"? הלזה ייקרא תחקיר?) – זה לא רציני.

    1. קרא שוב בעיון, ותבין שכלום ממה אמרת לא עומד

  7. חשוב לציין: היציאה נגד רמי לוי נובעת רק בגלל שהוא כביכול גיבור מעמד הפועלים. אף אחד לא טוען שתנאי ההעסקה בקואופ או בשופרסל טובים מברמי לוי אבל גם אף אחד לא טוען כלפי חברות העומדים בראש חברות אלו שהם לוחמי שיוויון.
    רמי לוי הוא איש עסקים מעולה. יתכן(אין לי הכרות אישית) שהוא גם אדם נפלא, אבל הוא משחק לפי כללי המשחק הקפיטליסטיים שלהם היתרונות שלהם והחסרונות שלהם. בכדאי למקסם את רווחיו הוא חוסך כמה כסף שהוא יכול על עובדיו.
    יש לציין שלהשתלחויות עליו גם מניע פוליטי שאין להתעלם ממנו, שלי יחימוביץ מפחדת שיום יבוא ורמי לוי יכנס לפוליטיקה והיא מרגישה צורך להגיד לציבור כבר עכשיו מה היא חושבת על שיטתו הכלכלית.
    אני נוטה לסוציאליזם, אבל הגיע הזמן שנתבגר בתור אומה מהדיון השיטחי הזה שגורר לא יותר משנאת אחים.

  8. לא מבין מה הבעיה- מי שעובד שם עובד מרצונו!! גם הותיקים וגם הצעירים. מישהו אילץ מישהו לעבוד שם? כאמור בכתבה – הוא שומר על החוק מבחינת תנאי העסקה. מי שטוען אחרת – מוזמן לתבוע אותו.

    1. כזה גיבוב של שטויות לא שמעתי מעודי. אף אחד לא מונע מהכותב הנכבד לגור בשטח פתוח ולצוד את מזונו ולגדל ירקות באופן פרטי. הבעייה היא שהוא נהנה מלגור בבית עם חשמל ומים זורמים. זה מגיע עם תג מחיר – לשלם על האוכל. והוא מתרעם על סופרמרקטים גדולים ש"רומסים עסקים קטנים". אז אל תקנה אצלהם. שלם *יותר* במכולת השכונתית שלך. כרגיל – צביעות הסוציאליסט המצוי.

    2. מסכים עם שטח.

      לפני אלפי שנים אנשים חיו כמעט תמיד בתת-תזונה.
      אני מניח שלא יצא לך לבלות יום בשטח בלי אוכל ומים, לי יצא. פשוט הייתי רעב עד סוף היום, אין עצים עמוסי פירות ופרות שמחזיקות סכין רק כדי שתשחט אותם.

      הרבה יותר פשוט לכולנו לעבוד מספר ימים כדי להשיג אוכל, מאשר לרדוף אחרי ארנבות בשדה.

      ואם זה בכל זאת מפריע לך – אתה יכול ללכת להתנחל על איזה גבעה בצפון, אל תדאג, אף אחד לא ימצא אותך, נראה אותך שורד חודש.

  9. "השמאל שונא את רמי לוי!!!"
    איזו סיסמה מפגרת. אני איש שמאל רדיקלי ורמי לוי לא ממש מעניין אותי. נוחי דנקנר אגב, הוא מטרה חשובה בהרבה.
    ובכל זאת – כן, אני מתנגד לשיטת עבודה נצלנית. בין אם רמי לוי מוביל אותה או אחרים. ואני בהחלט חושב שאפשר גם להוריד מחירים לצרכן וגם להעלות משכורות לעובדים. אז בעל ההון ירוויח חמישים מיליון בשנה ולא מאה מיליון. לא אסון כזה גדול.

  10. בירושלים בתלפיות רמי לוי מוריד את המחירים בתלפיות 10% אם זה לא רווח אז מה זה כן רווח. כל הכבוד לרמי לוי

  11. לרמי לוי יש יותר כסף משהוא יצטרך כל חייו. הוא משלם עכשיו לעובדיו יותר משכר מינימום רק כי הוא חויב לכך, לאחר שפעולותיו נגד צו ההרחבה נכשלו. הוא טען שבמקום לתקוף אותו, הח"כים צריכים להעלות את שכר המינימום. אבל הרי אף אחד לא מכריח אותו לשלם רק שכר מינימום. לא יקרה לו כלום אם הוא יפסיק למשוך משכורת, ויממן בה העלאה גורפת לקופאיות ושאר העובדים שלו. הוא מולטי-מיליונר.

  12. השמאל הוא אשכנזי רוסי מזרח אירופי שרגיל לחיות על חשבון ניצול האזרחים באמצעות מונופולים והונאות עדתיות ורמי לוי הוא מזרחי שמצליח דרך תחרות אמיתית מבלי להיות כפוף למאפיה..

    תחרות חופשית אמיתית מול הספרדים זה משהו שתמיד הפחיד את המושחתים.

  13. 15. הצרכניות היו שלוחות של חברת העובדים ההסתדרותית.

    לימים התגלגלו לרשת קו-אופ הריבוע הכחול. המנהלים עשו לעצמם קופה נאה בתחבולה שלא

    עוררה את חשדו

    השוק השחור: המרד העממי הראשון

    צבי לביא ממשיך במסע לאורך תולדותיהן של כלכלת ישראל וקלקלותיה.

    והפעם: מרד הצרכנים הראשון במדינת ישראל, השוק השחור. מתחת לאפו של משטר הצנע צמחה תעשייה משגשגת של קומבינות, ניירת פיקטיבית ושימוש בקשרים פוליטיים, שנועדה לחפות על מכירות של מזון שמעבר לקיצוב. כך נולדה תרבות הישראבלוף הישראלית

    העבריינות הכלכלית בעשור הראשון נראתה כמשחק ילדים בהשוואה לממדי השחיתות שגדלו עם המדינה. בראשית דרכי העיתונאית באזור הנגב עשו את הכותרות המעילות של מנהלי צרכניות במושבי העולים.

    הצרכניות היו שלוחות של חברת העובדים ההסתדרותית.

    לימים התגלגלו לרשת קו-אופ הריבוע הכחול.

    המנהלים עשו לעצמם קופה נאה בתחבולה שלא עוררה את חשדות הפיקוח הממשלתי והממונים עליהם בחברת המשביר לעולה.

    http://www.global-report.com/hanan/a244793-%D7%9C%D7%A4%D7%99%D7%9B%D7%9A-%D7%A0%D7%AA%D7%9B%D7%A0%D7%A1%D7%A0%D7%95#1147