כך הצילה נפילת בטר פלייס את משלם המיסים הישראלי

נפילתה של בטר-פלייס צריכה לשמח את כולנו. אחרי הכל מדובר בחברה שנבנתה על ניצול ציני של משטר המיסוי בישראל כדי לחלוב הון מרפת משלמי המסים. תרגיל עוקץ ירוק ושמן במיוחד. (כתב: רותם סלע)

נפילתה של בטר-פלייס צריכה לשמח את כולנו. אחרי הכל מדובר בחברה שנבנתה על ניצול ציני של משטר המיסוי בישראל כדי לחלוב הון מרפת משלמי המסים. תרגיל עוקץ ירוק ושמן במיוחד. (כתב: רותם סלע)

שי אגסי ההנרי פורד של הקומבינה; צילום יוסי זליגר

חזון אחרית החשמל שנבע מפיו של שי אגסי הרשים את המשקיעים והפעים במיוחד פוליטיקאים ועיתונאים שאהבו לדמיין שאף הם אנשי חזון. "מה יקרה אם תכליא בין הנרי פורד ויצחק רבין? תקבל את שי אגסי," כתב הפובליציסט המוביל של הניו יורק טיימס תומס פרידמן בעיניים לחות מהערצה ביולי 2008. פרידמן, הכתיר את אגסי כמהפכן שישנה לעד את פני תעשיית האנרגיה. "החברה שלו, בטר פלייס והצוות המרשים המוביל אותה ינהלו רשת חכמה, שתטען את המכוניות ותוזן בכ-2 גיג'הוואט של חשמל סולארי בעשור – כמות שתספיק לצי המכוניות כולו. 'לישראל יהיה את שדה הנפט הווירטואלי הראשון בעולם בנגב', אומר אגסי, שחמש מאות המכוניות החשמליות הראשונות שלו צפויות לנסוע על כבישי ישראל בשנה הבאה".

אבל הבטחות לחוד, ומכוניות לחוד. אגסי הבטיח לפרידמן מכוניות, אך בשנת 2009 לא נמכרה אף מכונית של בטר פלייס. גם בשנת 2010 לא נמכרה אף מכונית. רק במאי 2011 הושקה המכונית החשמלית של בטר-פלייס, והיא החלה להימכר כשנה מאוחר יותר, ביולי 2012, במחיר של 123,000 שקלים לחתיכה.

ארבע שנים נדרשו כדי לממש את ההבטחה — שנה אחת נדרשה כדי לרסק את בטר-פלייס לחלוטין. בשבוע שעבר, מעט פחות משנה אחרי ההשקה החגיגית — נמסר כי החברה הגיעה לסוף דרכה. חזון החשמל של אגסי, ממש כמו נבואותיו האופטימיות של פרידמן ביחס לתוצאות האביב הערבי, ייוותרו תזכורת משעשעת למידה בה בעל הפובליציסט הליברלי מנותק מהמציאות.

אך פרידמן ושגיונותיו הם רק הערת שוליים. נפילתה של בטר-פלייס חושפת סיפור חשוב בהרבה: החברה שהבטיחה להביא לנו מזרח-תיכון חשמלי לא הייתה הרבה יותר מתרגיל עוקץ — רובין הוד במהופך — להעברת הון מכיסו של הציבור לכיסם של עידן עופר, שי אגסי וירוקים חובבי גאדג'טים.

 

מיסוי ירוק

תרגיל העוקץ של אגסי התבסס כאמור על פלאי עולם המיסוי הישראלי. על־פי נתוני  רשות המיסים עומד מס הקנייה על רכב מיובא ממוצע על כ-34,000 שקל. בתוספת מס ערך מוסף מסתכם המיסוי הממוצע על כלי רכב חדש בלמעלה מ-50,000 שקל.

מסי הקנייה הם רק ההתחלה. ישראלי נוסע במכוניתו הפרטית, (שוב, בממוצע) כ-16,800 ק"מ בשנה. אם מניחים כי המכונית בה הוא נוסע צורכת ליטר של דלק לכל  12.3 קילומטרים (לפי נתוני היצרן של רנו פלואנס), כי אז מסתכמות הכנסות המדינה ממסים בכ-5,668 שקל נוספים בכל שנה — עלות מס הבלו ומס הערך המוסף, המהווים יותר ממחצית מחירו של כל ליטר דלק: 4.15 שקל מתוך מחיר לצרכן של 7.52 שקל. כתום דרכה על הכביש, אחרי 15 שנות חיים ו-250,000 קילומטרים, יניבו הוצאות הדלק של המכונית לבדן לאוצר המדינה סכום (לא מהוון) של לא פחות מ-84,000 שקלים.

התכנית של אגסי התבססה על תשלומים אלו בדיוק. בטר-פלייס, בניגוד לאופן בו תוארה, לא נבנתה על פריצת דרך טכנולוגית כי אם על משטר המיסוי הדרקוני של ישראל. אגסי, ממש כמו יזמי רכב חשמלי אחרים בעולם, ניצב בפני אותה בעיה בסיסית: בהינתן הטכנולוגיה הקיימת, כלי־רכב חשמליים הם יקרים מדי ובעלי טווח טעינה ונסיעה קצר מדי. אגסי, בניגוד ליצרנים אחרים, לא ניסה כלל להתגבר על המכשול הטכנולוגי — הוא פשוט בנה את התכנית העסקית שלו על תשלומים ממשלם המסים הישראלי.

ההישג המשמעותי ביותר של החברה לא היה המוסכים המשוכללים להחלפת הסוללות ברכב, עמדות הטעינה או כלי־הרכב שייצרה רנו — אלא לוביזם מדרגה ראשונה. מסקנות ועדת מיסוי ירוק, שפורסמו בשנת 2008 נתפרו למידותיה של החברה: הן העלו את מס הקנייה המקסימאלי לכלי־רכב פרטיים ללמעלה מ-80 אחוז, קבעו תוואי להעלאת המיסוי על רכבים היברידיים (כלי־רכב עם שילוב של מנוע בעירה פנימית ומנוע חשמלי, המתחרים בבטר-פלייס) והעניקו לכלי הרכב החשמליים הטהורים מיסוי מופחת בגובה של 10 אחוז עד לשנת 2015. הם כמו אגסי היו משוכנעים כי עד אז כבר ייסעו על כבישי ישראל עשרות ואולי מאות אלפי כלי רכב חשמליים.

מס הקנייה המופחת לבדו העניק לבטר-פלייס רווח של יותר מ-20,000 שקל לכל כלי רכב. זאת בנוסף לכך שהחשמל שהציעה החברה ברשת המנוהלת שלה לא היה חייב בבלו, מה שאפשר לחברה לגרוף (או לחלוק עם לקוחותיה) פטור מיסוי דה-פאקטו בערך של יותר מ-3,500 שקל בשנה, שהם יותר מ-60,000 שקל בחמש עשרה שנה (הסכום המהוון נמוך בכעשרים אלף שקל).

הצלחה של בטר-פלייס לא הייתה הופכת את העולם חשמלי וירוק יותר — היא פשוט הייתה עולה לנו יותר. אילו הייתה בטר-פלייס משתלטת ב-2011 למשל על אחוז אחד משוק כלי־הרכב בישראל היו אזרחי ישראל נדרשים לשלם למעלה מ-200 מיליון שקל נוספים במסים, בכדי לפצות על הפחת במס הקנייה ועל הטבת הדלק. אילו היה נתח השוק של החברה תופח לכדי עשירית מכלל המכוניות הפרטיות בישראל היה ההפסד השנתי לקופת המדינה מסתכם בכ-2 מיליארד שקל.

כישלונה של בטר-פלייס לא נבע מחוסר רצון מצד הפוליטיקאים של ישראל. אלו ששו לאפשר לחזון להפוך למציאות, על חשבון משלם המסים. אותם פוליטיקאים גם הסכימו להעניק לבטר-פלייס מונופול על אספקת החשמל למכוניות חשמליות — מונופול שהיה אמור לשמש מקור הרווח העיקרי של החברה. למרות כל זאת, בטר-פלייס נכשלה. יתר על־כן, גם אילו הייתה מצליחה, הייתה החברה מתקשה לשחזר את ההצלחה במדינות אחרות. כדי להצליח מעבר לים הייתה בטר-פלייס נדרשת לא לחקות את המודל הכלכלי או הטכנולוגי, אלא להעתיק לאותן מדינות את משטר המסים הישראלי.

המימרה הנודעת אומרת: בנפול אויבך, אל תשמח. במקרה זה, ניתן להציע תיקון: בהינצל כיסך, שמח.

אתם מוזמנים להצטרף לדף הקפיטליסט היומי בפייסבוק ולקבל עדכונים שוטפים

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

30 תגובות למאמר

  1. אני לא רואה מה לא בסדר כאן אבל זה מרגיש קצת כמו ״תאוריית קונספירציהה מונפצת, יש אולי עוד תמיכה כל שהיא בכל מה שנכתב פה?

    1. לא תאוריה, לא קונספירציה ולא מונפצת: אלו אכן הזיכויים במס שבטר-פלייס הייתה אמורה ליהנות מהם.

  2. עורכי אתר מידה היקרים!
    בידכם אתר רציני מעניין וראוי אז אנא,.
    האינטגריטי העיתונאי מחייב לציין את שם הכותב בכל מאמר .
    תודה

  3. ולא הזכרת את ההירתמות של מכון התקנים לנושא, שקבע שבארץ אסור לטעון מהבית רכב חשמלי, אלא אם זה דרך מתאם מיוחד. למה? כי בארץ כנראה החשמל שונה מבשאר העולם, או שאולי אנשי מכון התקנים כ"כ חכמים שהם יודעים מה שבשאר העולם לא יודעים. וכך, הרכב החשמלי היחיד שניתן לייבא כיום הוא הרכב של בטר-פלייס.
    ואגב, לשיטה שבה הפוליטיקאים מתגמלים את המקורבים שלהם קוראים "קרוניזם". זה בדיוק כמו סוציאליזם רק בלי העמדת הפנים של הדאגה לכלל.

    1. דווקא כתוב: "אותם פוליטיקאים גם הסכימו להעניק לבטר-פלייס מונופול על אספקת החשמל למכוניות חשמליות — מונופול שהיה אמור לשמש מקור הרווח העיקרי של החברה."

  4. אמרת תומס פרידמן, אמרת הכל. יש כל מיני יצורים שעצם הזכרת שמם הוא כלל אצבע לפעול הפוך. תומס פרידמן נמצא בצמרת מייד אחרי שימון וברק אובאמה.

  5. כותב יקר, כתבה זו גובלת בהוצאת דיבה, אני מקווה שתהייה תגיע אליך במהירה ממי שצריך

    1. תן לי לנחש, אתה מחשיב את עצמך לכזה שמאמין בחופש הביטוי, פלורליסט עם ראש פתוח.

    2. מקורות מוסמכים טוענים כי רותם סלע ספון כעת בביתו, מתחבא מפני תביעת הדיבה.
      הוא מתכנן ללבוש שק עפר ולהכות על חטא בכיכר העיר, הכינו את העגבניות.
      ועכשיו ברצינות, יש כאן משהו שאינו נכון?

  6. חצי אמת גרועה משקר.
    רותם היקר גיבוב המספרים והמילים שלך רחוק מהאמת והעובדות.
    חשוב לדייק ולהציג כל העובדות.
    אז הנה כמה עובדות שלא רצית להציג.
    1. אני בעל רכב חשמלי וחוסך כל חודש כ-1000 ש"ח הכסף הזה חוזר לכלכלת המדינה במשך 15 שנים זה 180000 ש"ח החזרתי את המס וכל היתר
    2. חסכון בהוצאות המדינה על תשלומים לפי כמות פליטת המזהמים.לא יודע בדיוק את הסכום אבל הרבה יותר מהבלו על הדלק
    3. חסכון ענק למדינה בהקטנת אישפוזים עקב מחלות ריאה בגלל פליטות המזהמים. לא בא לך לראות אנשים בריאים שלא משתעלים?
    ויש עוד שיקולים כספיים שכרגע אעצור כאן, בגלל שאני בטוח שהמוטיבציה שלך היא מאד מסחרית מגופים מאד מזהמים ואין סיכוי שאשכנע אותך. רק חשוב שבפעמים הבאות תיהיה יותר יסודי וישר ותגלה את כל הנתונים. ואם אתה לא יודע תשאל.
    זאת לא בושה לא לדעת זאת טפשות לא לשאול

    1. רמי,
      1. תנחומיי. הפסדת הרבה כסף. על "החסכון" שלך משלם האזרח בחוב גדל של המדינה עם ריבית דריבית. תהנה גבר. זכית לחיות על חשבון אחרים.
      2. לא הוכח עדיין שמיליוני בטריות ושריפת פחם לטעינתם לא יוצרות נזק סביבתי ארוך טווח ומסוכן.
      3. שוב, המכונית מונעת בפחם שמומר לחשמל, לכן טענתך לא בדוקה, במיוחד שזיהום המכוניות חדשות במחיר דומה מופחת כיום מאוד.
      אני מבין למה מי שהשקיע מעל למאה אלף שקל בפנטזיה מתקשה להשתכנע. בסוף זה יחלחל, עבדו עליך.

    2. רמי שלום,
      זה שאתה חוסך כסף זה יפה מאוד, ואכן ציינתי שלקוחות כמוך חולקים (או היו אמורים לחלוק) עם בטר-פלייס את הטבת המס על חשבון שאר משלמי המיסים.

      עיני אינה צרה אך אני מתאר לעצמי שאם רכשת רכב חשמלי חדש משק הבית שלך משתייך לעשירונים העליונים. ודאי לא תופתע אם אציין כי רוכשי רכב חדש, ובפרט רוכשי רכב חשמלי חדש משתייכים לשכבות סוציו-אקונומיות שמצבן שפיר מזה של כלל אוכלוסיית בעלי הרכבים. חיסכון 1,000 ש"ח אותו השגת על ידי קבלת ההטבה ניתן לך אם כך על חשבון האחרים.

      בנוגע לנקודות הנוספות:
      2. אשמח אם תוכל לפרסם פה מבואה למחקרים רפואיים שנעשו בישראל ומצביעים על קשר סטטיסטי מובהק בין הטענות שלך למציאות ממנו אפשר יהיה לגזור "תג מחיר". אני לא מכיר מחקר רציני כזה; אני מכיר את העבודות של המשרד לאיכות
      הסביבה והן לא שוות את הנייר הממוחזר שהן מודפסות עליו.

      3. כנ"ל

      ברשותך אני הולך לאסוף את הצ'ק שלי מארגון הטייקונים המזהמים ולרכוש איתו טיעון ענייני.
      יום טוב.

    3. רמי, אתה מפספס את הנקודה
      אם כל מה שאמרת הוא נכון, הרי שהציבור בהמוניו יסתער על המכוניות החשמליות. זה לא קורה, כי היתרונות לא מצדיקים את החסרונות. הממשלה, שמתיימרת לדעת טוב יותר מאיתנו מה טוב לנו, מנסה לכפות עלינו את ההעדפות שלה, באמצעות משטר המס.

    4. רותם ויפתח היקרים,

      1. משלם המיסים לא הפסיד כלום – אם היית בודק שלמשל שווי המס על רכב חשמלי גבוה מרכב היברדי (ועוד רכבים אחרים) כאשר בכל מקום שפוי בעולם המדינה נותנת כסף למי שרוכש רכב חשמלי.

      2. לגביי צריכת החשמל, אני מסכים שעדיין צריך להגיע למצב שבו אין יותר תחנות פחם במדינה והתהליך אכן התחיל כולל יצירת חשמל ממקורות סולאריים.

      3. להגיד שאין מחקר רפואי שתומך בכך? אתה פשוט מצחיק – היית נותן לילד שלך לשבת מאחור מכונית ולנשום להנעתו את פליטת האוויר שלה? רוב הסיכויים שלא – או בעצם אולי כן, כי אתה רוצה להמשיך לעודד ייבוא של רכבים מנועי בנזין ולא רכבים חשמליים.

      אני מופתע לשמוע שמשרד איכות הסביבה הוא בזוי בעיינך – כנראה שממש לא מעניין מה יקרה פה אחרי שתמות.

  7. הבל הבלים.
    אין פה אפילו מילת אמת אחת.
    על כל נושא ניתן להסתכל מכל כיוון אפשרי מטורף ככל שיהיה.
    כאן הדברים הינם דברי שקר. כל מילה ומילה.

    לקוח גאה של הרכב החשמלי של בטר פלייס.
    החזון היה ונותר מדהים והוא גם יגיע.
    צריך גיבוי עממי לגרום לזה לקרות.

    1. אני מקווה שלרכב שלך יש שני חורים בגג מעל מושב הנהג, לאוזני החמור של מי שקנה את הגרוטאה של אגסי.

  8. ומה עם הוצאות המדינה על רכש דלקים ? כולם יחסכו עם המעבר לחשמל שמיוצר ביעילות אנרגטית גבוהה בתחנת הכוח, מגז ישראלי במקום לשלם עליו לסעודיה ואירן.

    1. איזה יעילות אנרגטית בדיוק?
      באופן טבעי ופיזיקלי לחלוטין, כל מעבר של חשמל בקווי תמסורת מאבד (פיזיקלית טבעית גם לו היו מוליכים מושלמים), 50% לקרינה א"מ, וזה עוד לפני איבודים נוספים כלומר עד שמגיע אליך החשמל נאבדו 70-80% מההספק על הפסדים וקרינה, אז מה חסכוני בזה?

    2. לא יותר פשוט לנסוע במכונית על גז יש כבר כאלה, והן לא דורשות סוללות. בנוסף, שכחת שייצור החשמל, גם בו יש הפסדים…?

  9. אין ספק שמכונית המונעת על דלק סיימה את חלקה בהיסטוריה.
    אי אפשר להמשיך לנסוע ברכב שפשוט מזהם את הסביבה ואת הילדים שלנו ללא הפסקה. כמות מחלות הריאות באיזורים עתירי עשן זה פשוט בכי לדורות ואלפי הרוגים כל שנה – הרבה יותר מאשר בתאונות דרכים.

    אני חושב שהמדינה לא עשתה כלום בשביל לתת לפרוייקט הזה להמריא – אם להשוות עם מדינות אחרות, המדינה השקיעה אפס. חבל לי שיש אנשים שפשוט כל המטרה שלהם זה להכפיש ולנסות לשכנע את כולם שכל מה שחדש או מנסה לפרוץ דרך הינו בלתי אפשרי ובטוח מלווה באיזו קנוניה כזו או אחרת.

    בהקשר למיסים שאתה טוען שהמדינה הפסידה – יכול להיות שהיא הרוויחה פחות ממיסים שהם גם כך מעוותים כמו המע"מ על המים.

    אולי במקום להיטפל לפרוייקטים שאמורים לבנות את העתיד של המדינה, תשאל את המדינה למה יש כל כך הרבה עבריני מס במדינה או אנשים שלא משלמים ארנונה בגלל שהם החליטו (על דעת עצמם) להביא 6-7 ילדים לעולם.

    1. אין דבר כזה "המדינה". יש דבר כזה "הממשלה" ו-"משלם המסים". אם *אתה* מאמין ובטוח שצריך לסייע לפרויקטים של רכב חשמלי – אנה ממך – סייע! אבל אל תנסה לכפות *עלי* לממן באמצעות מסים שלי דברים ש-*אתה* מאמין בהם.

      בלי שום קשר, לא יומרני מדי לטעון ש-"אין ספק שמכונית המונעת על דלק סיימה את תפקידה בהיסטוריה"?
      כמה מכוניות מונעות דלק נמכרו בעולם השנה? כמה מכוניות חשמליות? אולי בכל זאת כדאי להשאיר קצת ספק?

  10. כתבה מתלהמת של אדם קטן,
    יש המון טענות שאפשר להעלות ,אבל לטעון שזה גניבה של מיסים מהמדינה בגלל שהמכוניות לא משתמשות בדלק (ולכן לא חייבות בבלו) זאת טענה מפגרת.
    האמת היא שאין תמריצים מיסויים למכוניות חשמליות בארץ בניגוד למרבית העולם (הנאור) שווי השימוש הוא זהה לרכב רגיל ומס הרכישה גם כן הוא רגיל זאת בניגוד לרכבים היברידיים שלהם אם תבדוק יותר טוב כן ירד המס. עם כל שנאת הטייקונים שהולכת בארץ אנשים יפסיקו ליזום מכיוון שכשיוזמה נופלת כל חכמי הבדיעבד יוצאים מהמחילות שלהם וטוענים אינסוף טענות שרובן לא שוות את זמן הקריאה שלהן.
    השורה התחתונה היא שיוזמה ועסק ישראלי שסיפק פרנסה ליותר מ300 עובדים ועבד עם אינספור ספקים ויכל להוות תרומה משמעותית למשק נכשל אז במקום לשמוח ולחגוג כמו חבורה של אוכלי נבלות אולי עדיף לסתום ולא להשמיץ.. כי זה הכי קל

  11. לצערי הרב מר רותם סלע, אתה כנראה ממומן על ידי גורמים כאלו ואחרים.
    אני קשר בין מה שנכתב לבין המציאות.
    , וזו למעשה הבעיה של בטר פלייס, חבורה של עיתונאים שחסר להם יום או יומיים בשבוע…

  12. יפתח . אין צורך בתנחומים הרכב ישמש אותי עוד הרבה שנים תודה.
    חשמל בישראל ייוצר בשנים הקרובות מגז ואנרגיות מתחדשות. יעילות יצור חשמל בתחנת כח בערך פי 3 מיעילות מנוע שריפה . שרק 20% מהדלק משמש להנעה היתר חום וזיהום. רק אתמול פורסם על המזהמים הגדולים במדינה, תחנות הדלק. בקרוב תוכל לשתות מים שנמהלו בדלק שזורם מהתחנות לאדמה
    תתקדם כל העולם עובר לחשמל.

    לרותם. ביני לבין המעמד העליון יש מרווח גדול ובטוח שגם אתה בתוכו. הרכב לא עלה לי יותר מכל משפחתית אחרת באותו הזמן. והוא הרכב היחיד במשפחה אתה מוזמן לרכוש רכב כזה ולהנות מהחסכון כמוני ואשמח שתביא איתך עוד הרבה לקוחות שרוצים לחסוך.
    אם אתה חושב שהאויר במרכזי הערים בישראל ובעולם הוא צח ונקי אני רק יכול לאחל לך שתנשום ממנו הרבה ותהנה. לידיעתך אפילו מדינה קטנה ומפגרת כמו סין החליטה להכניס לערים שלה עשרות אלפי רכבים חשמליים. בלונדון מתקינים עמודי טעינה חינם לרכבים חשמליים במדינה המפגרת נורבגיה 30% מהרכבים חשמליים וערים רבות שוקלות איסור כניסה לרכב עם מנועי שריפה ואישור כניסה לרכב חשמלי. אז כולם רק רוצים לסחוט מיסים מהמדינה ומהמסכנים?

  13. דמגוגיה חסרת בסיס. לפי מה שאתה כותב זה היה צריך להצליח ובגדול. אבל המציאות אחרת ואתה רואה רק קו מסויים אחד. ומחליט כי אין התקדמות טכנולוגית אבל אתה טועה. נכון שזה לא לפרס נובל לפיזיקה אבל בכל זאת מקדם את האנושות צעד אחד לפחות. וכדי להרגיש זאת חייבים לנהוג ברכב. ותודה למימון הנפט הערבי

    1. זאת רמת בדיקת העובדות של אתר שמתיימר להציע אלטרנטיבה לכל הטמקאות? יש כאן מאה אחוז דמגוגיה ואפס עובדות, אולי אתם בונים שאין מי שיגיע תביעת דיבה.

      כל מכונית שעלתה 130 אלף שקל עלה לחברה 105 אלף שקל פלוס 50 אלף שקל לסוללה. איפה פה הרווח של 20 אלף שקל?

      על כל מכונית שולם מס בשווי 30 אלף שקל 8% אחוז מס קנייה ועוד מעמ.

      הפטור ממס על החשמל לרכב הובטח לחברה רק עד 2016. גם המס המופחת, שיכולה לקבל כל מכונית חשמלית אחרת.

      הדרישה לטעינה מנוהלת היתה של חברת חשמל, לא של מכון התקנים.

      אבח כבר לא מדבר על הרווחים הסביבתיים והתדמיתיים למדינה, אבל הכתבה הזאת היא בושה.

  14. אני רוכב באופניים והולך ברגל אז אני גונב כסף מהמדינה כי אני לא משלם מיסים… אולי תנסה להנפיץ מס גם על זה? רק בגלל שהמדינה גונבת כסף מאזרחיה לא אומר שמי שלא צריך לשלם תשלומי מס הם גנבים… דרך אגב הייתה הצעה לגבות מיסים על כל קילומטר נסיעה שהיה גם כביל לרכבים חשמליים.

  15. שורה תחתונה- כדי להגשים את היעד ההתחלתי של אגסי (לא השאפתני שמדבר על העברת תעשיית הרכב העולמית לחשמל) של העלאת 100,000 רכבים חשמליים על כבישי ישראל, נדרש ליצור בור קטן של 100 מליון שקל בקופת המדינה, אותו יממנו שאר האזרחים. אגב כסף רב עוזב את הארץ בדרך, לא בגלל קניית נפט כמובן אלא קניית מצברי ליתיום מחו"ל. מה שחשוב לזכור שבסכון כזה אפשר להשיג הפחתה מורגשת יותר בזיהום ובתחלואה. זאת על ידי גריטת רכבים ישנים והעברת האוטובוסים והמוניות שבמרכזי הערים לגז או להיברידים.

  16. מה שיפה זה שכל אחד עושה את החשבון שלו.
    בארה"ב חברת טסלה מוטורס קיבלה מיליוני דולרים כחבל הצלה מהשלטונות בזמן שבטר פלייס לא רק שלא קיבלה אלה שילמה מיסים!