נתונים על מצבם של השחורים בארצות־הברית בחמישים השנים האחרונות מצביעים על הידרדרות מתמשכת, שראשיתה בכינון תכניות הרווחה הגדולות של שנות השישים.
מדינת הרווחה היא האסון הגדול ביותר שקרה לשחורים בארצות־הברית מאז ספינות העבדים. נתונים על מצבם של השחורים בארצות־הברית בחמישים השנים האחרונות מצביעים על הידרדרות מתמשכת, שראשיתה בכינון תכניות הרווחה הגדולות של שנות השישים. אם תביטו היטב, תוכלו לראות באופק גם את דטרויט. (כתב: אורי רדלר)
הקהילה השחורה בארצות־הברית היום מרוסקת. הנשיא האמריקני, ברק אובמה, הוא שחור, וכמוהו גם רבים מבכירי הממשל — אך מצבם של שאר 38 מיליון השחורים בארצות־הברית גרוע מאי־פעם. השבר הוא של משפחות, של הכנסה, של השכלה, של איכות חיים, ושל כל תחום אחר העולה על הדעת.
הקהילה השחורה המרוסקת
ניתן לסבר את האוזן בכמה נתונים. דוגמה אחת: רק 29.6 אחוז מהמשפחות השחורות חיות בזוג, לעומת 52.3 אחוז מהמשפחות הלבנות. דוגמה שנייה: ההכנסה של משק בית שחור עני היא רק 49 אחוז מזו של משק בית לבן עני מקביל. דוגמה שלישית: רק 20 אחוז מהשחורים הם בעלי תואר ראשון ומעלה, לעומת 34 אחוז מהלבנים. דוגמה רביעית: 11.6 אחוז מהלבנים חיים מתחת לקו העוני, לעומת 25.8 אחוז מבין השחורים. והשחורים גם חיים פחות, וסובלים מבריאות ירודה יותר, ומעורבים יותר בפשיעה, ונעצרים ונכלאים בשיעור גבוה יותר, וכן הלאה וכן הלאה.
רוצים להבין מה העניינים? לחצו כאן והצטרפו עוד היום לקפיטליסט היומי בפייסבוק
גרועה מהנתונים האלו רק עובדה אחת: הם לא משתנים. לפי נתוני סקר האוכלוסין בארצות־הברית הייתה הכנסת החמישון התחתון בין השחורים בשנת 1967 רק 59.1 אחוז מזו של הלבנים. מצבו של החמישון העליון בין השחורים היה טוב יותר: 69.2 אחוז מזה של הלבנים. זה היה אחד הפגעים העיקריים שבאו תוכניות השיקום, ההצלה, האיתחול, הטיפוח, התיקון וכדומה לשנות. ההישגים: אפס בריבוע. בשנת 2011 הייתה הכנסת החמישון התחתון מבין השחורים רק 49.36 אחוז מזה של הלבנים בחמישון התחתון. והחמישון העליון בינתיים: נשאר תקוע על מכונו: 68 אחוז מהכנסת הלבנים בחמישון המקביל.
עשרים אחוז בבית־הסוהר
גרוע מזה מצב הפשיעה. נכון לסוף שנת 2011 היו כלואים בבתי־הסוהר בארצות הברית כ-555 אלף גברים שחורים. נוסף על אלו נמצאו עוד כ-1.3 מיליון גברים שחורים תחת פיקוח שירות מבחן או בשחרור על־תנאי. הנתון מחריד במיוחד בהתייחס לגברים שחורים צעירים בגילאי 20-34: יותר מ-6 אחוז מהם כלואים ועוד כ-13.8 אחוז נמצאים תחת פיקוח שירות מבחן או בשחרור על־תנאי. במלים אחרות, כחמישית מהצעירים השחורים מתעכלים במעיה של מערכת הכליאה האמריקנית.
כדי לבחון אם המצב הזה נמצא במתאם להתפתחות מערכות הרווחה בארצות־הברית, בחנתי את התפתחות המספר הכולל של מעשי פשיעה (למאה אלף איש) בשנים 1960-2011 ב-12 מדינות בארצות־הברית: שיקללתי את שש המדינות בהן שיעור האוכלוסיה השחורה הוא הגבוה ביותר, מול שקלול של שש המדינות בהן שיעור האוכלוסיה השחורה הוא הנמוך ביותר. התוצאות היו מפתיעות ומפליאות.
בתחילת שנות השישים הייתה הפשיעה במדינות בהן האוכלוסיה השחורה גדולה (בשש המדינות מתגוררת כשליש מהאוכלוסייה השחורה בארצות־הברית) נמוכה בכעשרה אחוז מהפשיעה במדינות בהן מתגוררים מעט שחורים (בסביבות אחוז ופחות מכך). הפשיעה במדינות השחורות הלכה וגאתה וכיום היא גדולה בכ-50 אחוז מהפשיעה במדינות הלבנות. היחס בין מדינות 'לבנות' ל'שחורות' בולט עוד יותר כאשר מבודדים את ההשוואה באחוזים (בתרשים השני שלהלן מוצג שיעור הפשיעה במדינות ה'שחורות' כאחוז משיעור הפשיעה במדינות ה'לבנות').
מדיניות קוקוריקו – כיצד תמריצי הקצבאות קוברים את החלשים בעוני
מתאם אינו מצביע בהכרח על סיבתיות. אין קשר הכרחי בין תכניות הרווחה בארצות־הברית לגידול בפשיעה בקרב השחורים או להיעדר השיפור במצבם הכלכלי בהשוואה ללבנים. אבל המתאם מצביע-גם-מצביע על היעדר סיבתיות הפוכה. כלומר, הוא מראה בעליל כי תכניות הרווחה נכשלו לחלוטין בהקטנת הפשיעה בקרב שחורים ובצמצום הפערים. לפי כמה מחקרים, וכפי שמראים הנתונים כאן, מצבם של השחורים האמידים יותר לא הורע באופן יחסי למצבם של הלבנים. הכישלון הגדול הוא אצל החלשים — מוקד עניינה העיקרי של מדיניות הרווחה.
מנקודת מבט כלכלית קל להסביר מדוע מדיניות הרווחה נכשלת. נסו לדמיין, לשם הדגמה, כי ממשלת ישראל הייתה מציעה תשלום בגובה של 25,000 שקל לחודש כ"דמי קרקור" לכל אזרח המוכן להפסיק לעבוד ובמקום זאת לעלות מדי בוקר על גג ביתו ולקרוא כתרנגול. סביר להניח כי במקרה כזה הייתה הארץ נמלאת קרקורי השכמה עם שחר, שכן 95 אחוז מאזרחי המדינה היו רואים בקריאת גבר חד־פעמית עם שחר חלופה מפתה לעבודה.
אם התשלום המוצע היה נמוך יותר — נאמר, 5,000 שקל לחודש — היה מספר התושבים המוכנים לעבור "לעבוד בקוקוריקו" קטן יותר. לבעלי שכר נמוך, עם זאת, הייתה זו עדיין הצעה מפתה. שכר עבודה נאמד לפי החלופות. למי ששכרו לפני עידן הקרקורים היה 5,500 שקל, לא כדאי להמשיך לעבוד, שכן עבודתו מניבה לו רק 500 שקל יותר מחלופת אי־העבודה. לא כדאי לעבוד 185 שעות בחודש תמורת 500 שקל.
אם ממשלת ישראל תמשיך לשלם לקוקוריקאים 5,000 שקל לחודש לאורך זמן, כי אז נוכל לצפות לכך שציבור מקבלי "דמי הקרקור" יתנתק בהדרגה משוק העבודה, והחלופות העומדות לרשותו תהיינה יותר ויותר מצומצמות. גם כשערך "דמי הקרקור" ירד, במונחים יחסיים, יתקשו המקרקרים לצאת לעבודה, גם מתוך הרגל לא לעבוד וגם משום שכישוריהם אינם תחרותיים בשוק העבודה.
במעבר מהדוגמה הבדיונית למציאות בארצות־הברית: מגוון התשלומים והתמיכות שהוצעו לשחורים היו עידוד לאימוץ דפוסי התנהגות בעייתיים. אם המדינה מציעה לשלם לך עבור אי-עבודה, ועבור חוסר יכולת לכלכל את עצמך ואת ילדיך, כי אז כדאי לקבוצה מסוימת באוכלוסיה, שהכנסתה נמוכה מאוד, לאמץ אי-עבודה ואי־יכולת. ככל שהמצב הזה נמשך, דפוס ההתנהגות משתרשר: אם את התרגלת לא לעבוד, בנך לא ילמד לעבוד ונכדך אפילו לא ידע מה זו עבודה.
מצב זה ניכר בבחינה של שוק העבודה בארצות־הברית. הנתונים שלרשותנו לגבי שחורים כציבור מובחן הם רק משנת 1972 ואילך, אך הם מורים בבירור על־כך שהשתתפותם של שחורים בשוק העבודה החלה לקטון באופן משמעותי בשנות השבעים והשמונים, כשהירידה חריפה במיוחד אצל שחורים שהשכלתם נמוכה יותר. מחקר של סמית' ו־וולץ' משנת 2002. החוקרים כותבים כי "עבור לבנים ושחורים כאחד [שיעור ההשתתפות בכוח העבודה] נשאר יציב בעיקרו משנת 1940 לשנת 1970. אחרי שנת 1970 הוא ירד באופן חריף, והירידה הייתה בקצב מהיר הרבה יותר בין גברים שחורים."
זה קרה בגלל מדיניות הרווחה. ההסבר העיקרי לצניחה במספר הגברים השחורים העובדים נבע, לדעת סמית' ו־וולץ', מכך ש"היצע העבודה של גברים שחורים הפך בשנות השבעים גמיש הרבה יותר, עם שיפור החלופות במגזר הלא-שוקי (דהיינו, רווחה, פשע)." ובמלים אחרות, האפשרות "לעבוד בקוקוריקו" הקטינה את הכדאיות של עבודה עבור שחורים עניים. הטבלה הבאה (נתונים, מסקר האוכלוסין לשנת 2011, נתונים היסטוריים) ממחישה את הסיפור:
ניתן לראות כאן כי הכנסתם של שחורים לעומת לבנים נותרה ללא שינוי ניכר עבור רוב חמישוני ההכנסה, אך ירדה באופן דרמטי עבור החמישון התחתון בין השחורים (באדום מודגש). השחורים העניים הפכו הרבה יותר עניים מהלבנים העניים, וההתרחשות הזו נבעה מכך שהם ביצעו את הבחירה הכלכלית ההגיונית: הוצעו להם, כלשון החוקרים, "חלופות במגזר הלא-שוקי (דהיינו, רווחה, פשע)" — והם בחרו בהן.
מקרה העיר דטרויט, שפשטה רגל באחרונה הוא דוגמה טיפוסית לאופן בו מדיניות רווחה פוגעת בשחורים (עוד על־כך ב"מידה," כאן). רבים מציגים את הטענה כאילו דעיכתה של דטרויט הייתה תוצר של שקיעת יצרניות הרכב בעיר. אך דטרויט אינה העיר היחידה בארצות־הברית שעיקר מחייתה היה בעבר על תעשייה — ערים אחרות סבלו חבלי מעבר דומים.
מה שאופייני לדטרויט הוא מדיניות רווחה ותשלומים נדיבה, שבתקופת המעבר מתיעוש לשירותים גרמה לבריחת האוכלוסיה המשתכרת היטב — כלומר, האוכלוסיה שתשלומי רווחה אינם מפתים דיים עבורה — והעיר הפכה בהדרגה למטעת עבדים מודרנית: עיר שרוב יושביה הם עבדי־רווחה, שאינם יודעים לעשות דבר לבד מלקבל תשלומי רווחה.
דטרויט אינה בודדת במערכה. העיר פילדלפיה שבפנסילבניה גדלה אף היא באופן מטאורי בשנות התיעוש הגדול בארצות־הברית, ומשכה אליה אוכלוסיית שחורים ניכרת, שביקשה שכר טוב יותר וחיים טובים יותר. מאז שנת 1950 צנחה אוכלוסייתה ב-25 אחוז, כשהאוכלוסייה הלבנה והאמידה יותר נמלטת ממנה. היום פילדלפיה היא עיר עם שיעור פשיעה גבוה ושיעור עוני גבוה במיוחד. בבאפלו שבמדינת ניו־יורק, סיפור דומה: צניחה של 55 אחוז באוכלוסיה מאז השיא המתועש בשנת 1950, גידול הדרגתי באחוז השחורים עם בריחת הלבנים והעיר היא השלישית בעונייה בארצות־הברית. מילווקי? סיפור דומה (מקום רביעי ברשימת הערים העניות). בקליבלנד הייתה ירידה של 55 אחוז באוכלוסיה מאז השיא בשנת 1950 (914 אלף תושבים) והיום יש בעיר, במקום השני ברשימת הערים העניות, רוב שחור.
ויש עוד שפע דוגמאות נוספות, גדולות כקטנות: בולטימור, ניוארק, סינסינטי, פלינט, סנט-לואיס, וכו'. הסיפור אחיד: האוכלוסיה תפחה במהירות עד סוף שנות הארבעים, עם נהירה של עובדים שחורים למרכזים תעשייתיים משגשגים, אחר־כך בא קיפאון עד תחילת שנות השישים, עם תחילת המעבר לעידן הפוסט-תעשייתי, ואחר־כך החלה ירידה מתמדת, עם נהירה של האוכלוסיה החזקה אל מחוץ לעיר.
הערים משתנות, אך הסיפור זהה. אחרי הדעיכה הראשונית כוננו בערים משטרים מושחתים עד היסוד, מתודלקים בשפע מימון פדרלי לפרויקטים של בינוי ותשתית. מיסי רכוש גבוהים הוטלו (ועדיין מוטלים) על החלקים העשירים בעיר, מה שהבריח מהם את האוכלוסיה האמידה יותר, והגביר את תלותה של העיר במימון ממשלתי ובאגרות־חוב ללא כיסוי של העיר. אוכלוסיית העיר, בינתיים, הפכה שחורה יותר ומובטלת יותר, כשפרנסתה מבוססת יותר ויותר על תשלומי תמיכה, והכל על הרקע המרהיב של ראשי־ערים מתפצפצים ומתעופפים אחרי שנתפשו בשחיתות, בקבלת שוחד, וכדומה.
כל הסיפור הזה מושתת על היגיון פוליטי קר, ציני ואכזרי. הפוליטיקאים ברומא העתיקה הבטיחו להמונים "לחם ושעשועים," בתמורה לשקט אזרחי ולצייתנות. הפוליטיקאים היום מבטיחים לעניים לחם, ומצפים בתמורה לקולות. אין כאן עניין של שאיפה לשפר את מצבם של השחורים (או של עניים באופן כללי), שכן ככל שיהיה לשחורים יותר כסף, הם יוכלו לקנות את הלחם בעצמם ויקטן מספר המצביעים עבור הפוליטיקאים שמחלקים לחם. יש כאן היגיון פוליטי קר, ציני ואכזרי, שמשמר תנאי עבדות בלי כבלים נראים לעין, כשמדינת הרווחה היא הכלי היעיל ביותר לשמור על העבדים במקומם.
יש כמה פיסקאות שצריך לשכתב, לדוגמא הפסקה השלישית מלמעלה והפסקה השניה מהסוף ויש עוד.
סה"כ מאמר טוב ומעניין.
תודה על ההערות. תיקנו כמיטב יכולתנו.
מאמר רציני ומלא מידע. תודה. יחד עם זאת, אם טענתך היא כי מדיניות רווחה מעמיקה את העוני, כיצד תסביר שדווקא במדינות סוציאליסטיות יותר, עם מדיניות רווחה רחבה הרבה יותר, כמו מדינות אירופה, מצב העניים טוב בהרבה? האם לא היינו מצפים שם להתדרדרות דומה ואף חריפה יותר?
לאבנר,
זו שאלה מעניינת מאוד, וראויה למאמר נפרד. האסטרטגיות הרווחתניות שונות ממקום למקום והגישה השוודית/סקנדינבית פעלה (בשנות הזוהר של מדינת הרווחה שם, לפני התחלת פירוקה משנות התשעים ואילך) באופן שונה מהגישה בארצות־הברית ומדינות אחרות. השאלות שאנחנו צריכים לשאול ביחס להצלחה או לכישלון היחסי של מדיניות הרווחה הן:
א. מה טיב החברה שביחס לה המדיניות מוחלת? בארצות־הברית, לדוגמה, המדיניות הוחלה על חברה הטרוגנית, רווה מהגרים, שבה היו פערים מושרשים וארוכי טווח ביחס לאוכלוסיית השחורים. בשוודיה, לעומת זאת, הוחלה מדיניות הרווחה על חברה הומוגנית למדי, שבה לא היו פערים מושרשים עמוקים — למעשה, שוודיה הייתה מדינה שוויונית מאוד גם בתקופה הקפיטליסטית שלה (עד שנות החמישים, לערך). ניתן לראות, לשם השוואה כי בשוודיה עצמה, כשהחל מספר גדול של מהגרים ממדינות עניות לזרום אליה, ההצלחה הצטמצמה ולמעשה ניתן להבחין בריכוזי המהגרים בערים בשוודיה (מאלמו היא הדוגמה המובהקת) באותם דפוסי יסוד: כליאה של אוכלוסיה במלכודת אי-עבודה והיעדר כישורים המתפוצצת פעם ושוב פעם בפניהם של השוודים (ע"ע המהומות באחרונה).
ב. מה השיטה המשמשת ליצירת השוויוניות? כפי שתוכל ללמוד מהמאמר המעניין מאוד כאן האסטרטגיה החלוקתית העיקרית בשוודיה התמקדה בשנות השישים והשבעים לא בחלוקת דמי רווחה כי אם בניסיון ליצור הסכמי שכר מאוזנים שכרית, לצד מיסוי גבוה ופרוגרסיבי מאוד, כשבמשק שולטים מונופולים גדולים. השיטה הזו הייתה אפקטיבית הרבה יותר בצמצום פערים, ואלמלא התמוטטה הכלכלה השוודית תחת העול הכספי העצום שלה, היא הייתה מיושמת עד עצם היום הזה. בארצות־הברית, האסטרטגיה הייתה חלוקת סכומים לפי הוכחת צורך — שיטה התורמת ליצירה מהירה יותר של "בתי כלא רוותניים" ומקשה במידה ניכרת על היחלצות מהם.
Coming apart זה מעניין, אבל לפי צ'ארלס מורי בספרו
הבעיה היא בהתנתקות של המעמד בגבוה מהבינוני נמוך גם בתוך האוכלוסייה הלבנה, בעיקר מסיבות תרבותיות (פמיניזם, ירידה
בדתיות ובערכי המשפחה) שאין להם קשר לכלכלה, אני נוטה להסכים עימו הוא מזהה למשל שינוי תרבותי עמוק מאז שנות השישים ביחס לנשים שיולדות ללא אב או לגברים נוטשים
לסתםאחד: אכן, יש גם הסברים תרבותיים, אלא ש-א) "הקפיטליסט היומי" מתמקד, קודם כל, בהיבטים כלכליים. ב) אני מייחס פחות משקל להסברים תרבותיים.
הבעיה בהסברים תרבותיים נובעת גם מכך שאנו יכולים להבחין בתופעות דומות במקומות שונים מאוד מבחינה תרבותית, וגם מכך שבמקומות דומים תרבותית יש פערים ניכרים בין אוכלוסיות (במקרה שלנו, בין השחורים ללבנים). לדוגמה, בין שנת 1970 לשנת 1980 נפל אחוז הילדים תחת גיל 18 החיים בבית עם שני הורים בין הלבנים מ-89 ל-83 אחוז – ירידה דרמטית של כמעט 7 אחוז. ירידה דומה, אף כי בשיעור קטן יותר, הייתה בין ההיספנים. לעומת זאת, בין השחורים הייתה ירידה מ-58 אחוז ל-42 אחוז, ירידה של כ-28 אחוז. (נתונים מכאן). במטבע דומה, ניתן להבחין בשיעור לידות לנשים לא נשואות דומה לזה שבארצות הברית, בדנמרק, בצרפת, בשוודיה, בהולנד ובמקומות נוספים — בלי שתתלוונה לכך התופעות הנוספות.
בעיה נוספת בהסברים תרבותיים קשורה ביחסי סיבה ומסובב. לדוגמה, האם התופעה של נשים שיולדות מחוץ למסגרת הנישואין התרחבה בגלל לגיטימציה תרבותית שניתנה לתופעה, או שהלגיטימציה התרבותית היא דבר שנולד בגלל הסוגיה היחסית. הסטטיסטיקה מספרת לנו כי שיעור הילדים הגדלים בבית ובו שני הורים היה יציב, ברמה של 85 אחוז, משנות השמונים של המאה התשע־עשרה ועד אמצע שנות השישים של המאה העשרים. אחרי שמונים וחמש שנים של יציבות הייתה נפילה בשיעור של כ-18 אחוז בתוך 30 שנים, כשמאז אמצע שנות התשעים נרשמה יציבות ראויה לציון. דפוס כזה של שינוי מצביע יותר על היבט כלכלי כהסבר מרכזי, ולא על שינוי תרבותי מתמשך והדרגתי.
אבל על אותם נתונים אפשר לספר סיפור הפוך. סיפור לפיו בשל תהליך הגלובליזציה – החל משנות ה-70 וביתר שאת בשנים האחרונות – עבר חלק ניכר מהייצור מארה"ב למדינות המזרח. הנפגעות העיקריות מהתהליך הזה היו השכבות החלשות. למזלן, יש בארה"ב מדיניות רווחה, שמנעה הרעה במצבן, למרות הירידה באפשרויות התעסוקה.
כפי שכתבת – מתאם אינו מעיד על סיבתיות. גם הסיפור הזה – ש"מדינת הרווחה הצילה את השחורים מהידרדרות נוספת", וגם הסיפור שלך הולמים את הנתונים. אתה לא יכול לכתוב מ.ש.ל. בסוף הטור הזה.
עמי, הבעיה העיקרית עם ההסבר החלופי היא היעדר תאימות טמפורנית. תהליכי הגלובליזציה נמשכים באופן מסיבי ביותר כבר מתחילת שנות החמישים. נוסף על־כך, אם הסבר זה היה נכון היינו מצפים לראות אותה תגובה גם במקומות אחרים ובתיאום זמנים להתפתחויות הגלובליות. בפועל, התגובה במדינות שונות – ויש גם סיפורים הדומים לאלו שבארצות-הברית, מתואמת בדרך כלל יותר עם לוח הזמנים של התפתחות אמצעי הרווחה.
מאמר מעניין. האמת כנראה בשוליים, מן הסתם למצוא שם גג ומזון קל בהרבה מאשר כאן. אנן רק מתפלא איזה תנאים סוציאליים כבר יש במדינה שאפילו קופת חולים לא היה בה עד לא מזמן. אשמח לפירוט התנאים הסוציאליים
לגבי תשלומים מתכניות: משפחה של ארבעה ללא שום הכנסה ממשכורת יכולה ליהנות מהכנסה פנויה שנתית בזכות תכניות התמיכה השונות בשיעור של כ-20,611 דולר. הנתונים נכונים לשנת 2003. במונחים של היום מדובר בהכנסה חודשית של כ-8,700 שקל לחודש למשפחה של ארבעה. במונחים של התשלומים ביחס להכנסה משכר השיעור הוא בערך 36 אחוז (לעומת כ-10 אחוז לפני תחילת התכניות המרחיבות)
לצערי אינני מוצא במה שכתבת אמת גדולה. הבעיה של השחורים בארה״ב היא לא מדיניות הרווחה אלא שהם תרבות שונה מהלבנה. זו הסיבה לקשיי ההשתלבות שלהם ולא מדיניות הרווחה שדווקא משחררת לחץ. אותו המצב מתקיים אצלנו לגבי מיעוטים ערביים גם דרוזיים המתקשים להשתלב. מציאת עבודה אינ רק השכלה וכישורים אלא בעיקר נטוורקינג שבהם קשה להשתלב אם אינך חלק מהחבר׳ה ולראיה במדינות הומוגניות עם מדיניות רווחה מפותחת : סקנדינביה יפן המצב הוא דווקא הפוך אחוזי הפשיעה נמוכים יחסית לדעתי בזכות ולא למרות מדיניות הרווחה.
אילולא מדיניות הרווחה לשחורים הייתה בארה״ב עוד מלחמת אזרחים או עבדות בפועל כשמצבם היה קשה יותר
עם זאת גם בישראל מרבית האוכלוסיה העניה היא בדיוק אותה האוכלוסיה : יהודית כמו העשירה ולכן כאן מדיניות הרווחה תביא לתוצאות טובות לדעתי היא כבר הביאה בעבר
מצטער אני רואה במה שכתבת חוסר אמת סטטיסטית ובמקרה מבין דבר או שניים בסטטיסטיקה
(( אגב אני אדם עסוק מאוד ושמי חסר מעש נבחר מסיבות אידאולוגיות)
תספר את זה לתןמס סואל או וולטר ויליאמס, הם ממש יסכימו איתך שזה תלוי תרבות..
גם בארץ מערכת הקצבאות מאפשרת לחלק מהאוכלוסיה החרדית להימנע מתעסוקה, צמצום הקצבאות ב2003 תרם תרומה מכרעת לתחילת מגמה של חזרת הגברים החרדים לשוק התעסוקה. זאת עובדה.
לא הצבעת על הכשלים הסטטיסטיים. נוסף על כך, שוודיה אינה הומוגנית היום ודפוסי ההתרחשות בה דומים למדי לאלו שבארצות הברית.
http://www.calcalist.co.il/world/articles/0,7340,L-3608820,00.html
המפלגה הדמוקרטית הייתה ונותרה מפלגת העבדות.
כל שהשתנה הוא המאפיינים – מעבדות גזענית אז לשעבוד אותו תיאר האייק כיום.
לפני חודשיים פרסם כאן יהודה הראל את "מאחורי הסיבוב: בעד עבדות וסוציאליזם"
https://mida.org.il/?p=17534
הנה כי כן, אותה אידיאולוגיה עמדה אז ועומדת היום בשורש הדברים.