שלום לא-צודק: התיאוריה שהפכה את ארצות-הברית להססנית

התקיפה האמריקנית המתקרבת בסוריה מתעכבת, בין השאר בשל עיוות מוסרי והרסני בתיאוריית "המלחמה הצודקת" של מייקל וולצר, העומדת בבסיס תפיסתם של אובמה, קרי והילארי קלינטון

מדוע לא מפגינים "די לשלום"?, צילום: Ethnopunk, ויקימדיה

"מן הזמן בו אנשים מדברים אודות המלחמה, הם מדברים עליה במושגים של צדק ועוול", כך מסביר פרופ' מייקל וולצר בפתיחת ספרו: Just and Unjust Wars. ואכן, מושגים נורמטיביים מלווים את השיח אודות המלחמה הן במשטרים ובצבאות התוקפניים ביותר, והן בתקופות היסטוריות בעלות נורמות לחימה שונות לחלוטין. מושגים כגון מוסר המלחמה ומוסריות במלחמה, מלחמה קדושה, גבורה, כבוד, אצילות והקרבה, השלום הנצחי של קאנט לצד הציניות המקיאוויליסטית, זכו כולם למעמד שונה בתקופות ובמקומות שונים.

מלחמות צודקות ולא-צודקות

מאז פורסם בשנת 1977, זכה ספרו של וולצר למעמד מכובד ולהשפעה רבה על השיח המוסרי והאינטלקטואלי בזירה הבינלאומית, בכל הנוגע לסוגיות השימוש בכוח, מלחמה ושלום, הצדקות מוסריות וחוקיות ליציאה למלחמה, בחירה באיפוק, ריסון ולעיתים פייסנות. במהלך השנים אף זכתה משנתו של וולצר לכינוי "תיאוריית המלחמה הצודקת", והפכה למעשה למשנה החצי-רשמית של השמאל האמריקני והאירופי בכל הנוגע למלחמה ושלום.

ניסיון לתאר את התיאוריה של וולצר בקצרה אינו פשוט, מכיוון שכפי שטענו מבקריו הרבים, אין המדובר בתיאוריה שיטתית וכוללת, הכוללת מערך שלם של עקרונות, רעיונות והגדרות שיכולים לחול בצורה בהירה ודומה ביעילותה על מגוון התופעות בזירה הבינלאומית. ספרו של וולצר מתמקד בעיקר בהבחנה שבין סוגיית ההחלטה על עצם היציאה למלחמה, כלומר "צדק המלחמה" (Jus ad bellum), לבין סוגיית הצדק באופן ניהול הלחימה, כלומר "צדק במלחמה" (Jus in bellu), והוא מדגיש כי יתכן שמלחמה צודקת תתנהל באי-צדק בעוד מלחמה שאינה צודקת תתנהל תוך שמירה קפדנית על הכללים.

לאחר הבחנה זו בוחן וולצר סוגיות רבות הנוגעות לשאלת צדק המלחמה וצדק במלחמה, ומציג את עקרונותיו ופרשנותו בכל הנוגע לעמדות המוסריות והאתיות הנדרשות בסוגיות שונות (פשעי מלחמה, הטיעון הריאליסטי, כללי המלחמה, צעדי מנע, חשיבות הניצחון, חסינות האזרחים בלחימה, טרור, מלחמות גרילה, מלחמה גרעינית, ועוד), תוך הצגת דוגמאות היסטוריות רבות בהן הוא בוחן את החלטותיהם של מדינאים, מצביאים, צבאות ומדינות.

מגביל את המערב, משחרר את כל היתר. פרופ' מייקל וולצר

הגם שפרופ' וולצר מודע לתהום הפעורה בין עמדתם התיאורטית של ההיסטוריון ואיש האתיקה לבין הסמכות והאחריות של המדינאי, נראה כי תיאוריית המלחמה הצודקת שפיתח מבקשת לקפוץ על פני התהום בכדי לקדם עקרונות, סייגים ומגבלות על יכולת הפעלת הכוח. השפעת הספר ומקומו המרכזי בשיח המוסרי אודות המלחמה בעשורים האחרונים, הובילו להטלת סייגים ומגבלות על המדינאים בבואם להחליט האם לצאת למלחמה או לנקוט בפעולות צבאיות שעלולות להידרדר לכדי מלחמה.

חד-צדדיות מזיקה

ספרו של וולצר זכה לביקורת רבה. הטיעונים המרכזיים המועלים כנגדו נוגעים לריחוק שבין עקרונותיו התיאורטיים למציאות המוחשית ולדילמות האמיתיות בזירה המדינית והצבאית, על כך שהוא מציע את פרשנותו הסובייקטיבית ואת עמדותיו האישיות ככללי מוסר אוניברסליים, ועל כך שהוא מציג בצורה מגמתית ושגויה דוגמאות היסטוריות רבות (בעיקר מכיוון שאיננו היסטוריון צבאי).

אלא שביקורות אלו מחמיצות נקודה מרכזית. גם אם נתעלם מאי-הסכמות, פרשנות שגויה, ומגמתיות, שבלא ספק קיימות בטקסט, וגם אם נאמץ במלואם את העקרונות שמציג וולצר, נגלה כי אפילו מנקודת מבט הרואה את הסייגים שמבקש וולצר להטיל על המדינאי בסוגיית הפעלת הכוח כמוצדקים, נאלץ להודות כי מוטמעת ומובנית בגישתו של וולצר חד-צדדיות מזיקה, שהפכה לעמדה התיאורטית המועדפת על מדינאים דוגמת נשיא ארה"ב ברק אובמה ושר-החוץ האמריקני ג'ון קרי.

חד-צדדיות זו נובעת מהתעלמותו של וולצר מכך שלא רק סוגיית השימוש בכוח היא החלטה מוסרית שיש להטיל עליה סייגים, אלא גם ההמנעות משימוש בכוח היא החלטה בעלת השלכות מוסריות, וכי גם עליה יש להטיל סייגים ומגבלות. חד-צדדיות זו טמונה כבר בשמו של הספר: Just and Unjust Wars, המתעלם מצידו השני של המטבע, דהיינו, מוסריותה או אי-מוסריותה של ההחלטה שלא לצאת למלחמה, אותה ניתן לכנות: Just and Unjust Peace, או Unjust Appeasement.

מדינאים תחת לחץ

הפופולריות לה זכה וולצר, והשיח הביקורתי כלפי השימוש בכוח כפי שהתפתח בעשורים האחרונים, לצד היעדרה של תיאוריה מקבילה בעלת השפעה דומה המגבילה את מגמות הפייסנות של המערב, הובילו למציאות שבה מדינאי מערבי מודרני שמבקש לשקול את אפשרות השימוש בכוח – יציאה למלחמה, מתקפת מנע, מכה מקדימה או התערבות – פועל בתוך הקשר שבו חובת ההוכחה המוטלת עליו הינה כמעט בלתי-אפשרית.

סוף סוף מלחמה צודקת. חיילים אמריקנים מסתערים על חופי נורמנדי 4 שנים מאוחר מידי

מבחינה תיאורטית המדינאי נדרש להוכיח כי האיום הנשקף הינו מוחשי, כמעט בלתי-נמנע, שכל הדרכים האחרות – בעיקר הדיפולומטיות – מוצו, כי סיכויי ההצלחה של השימוש בכוח גבוהים, כי ינקוט באמצעים מינימליים להשגת המטרה, כי ימנע ככל הניתן מפגיעה בחפים-מפשע, כי יעצור את הפעילות הצבאית מוקדם ככל הניתן, ועוד מגוון אילוצים, שכל אחד מהם נשפט בצורה סובייקטיבית בעיני המתבונן ולאור הקשרים משתנים, במציאות מעשית משתנה. לעומת זאת, המדינאי שיעדיף להמנע מפעולה, גם כאשר פעולה זו נדרשת, כמעט ולא יזכה לגינויים מוסריים, ולכל היותר יואשם בשיקול-דעת לקוי מבחינה מדינית או בקוצר-ראות מבחינה אסטרטגית.

נשיא ארה"ב, ראש ממשלת ישראל, או כל מנהיג אירופי, יודע כי הוא צפוי לביקורת מוסרית חריפה ולאינספור עיניים בוחנות שיבקשו לבקר, לתקוף ולהצר את צעדיו במידה ויחליט על שימוש בכוח. הוא אינו צפוי לביקורת דומה, ובדרך כלל יזכה לשבחים מוסריים, במקרה וימנע משימוש בכוח. זאת למרות העובדה שלעיתים השימוש בכוח הכרחי על-מנת למנוע הסלמה, הידרדרות ופגיעה חמורה יותר בחיי אדם ובביטחון הקיבוצי, בעוד שהריסון, האיפוק והפייסנות עשויים להוביל לגדולים שבאסונות (כך, למשל, מדיניות הפייסנות של צרפת ובריטניה בשנות ה-30, ובייחוד הפקרת צ'כוסלובקיה והסכם מינכן).

קרבנות השלום

אם כן, חולשתה העיקרית של תיאוריית המלחמה הצודקת של פרופ' וולצר היא בהתעלמותו הכמעט מוחלטת מכך שתפקידו של  המדינאי כולל הן את האפשרות, ולעיתים החובה, לבחור בשלום ובאיפוק, והן את האפשרות, ולעיתים החובה, להשתמש בכוח. וולצר, (הגם שהוא עוסק בקצרה בסוגיית הפייסנות ואף מבקר אותה), מבקש למעשה להטיל סייגים רק על השימוש בכוח, אך מתעלם לחלוטין מן הסייגים הנדרשים להמנעות (המוצדקת או הבלתי-מוצדקת) משימוש בכוח.

התוצאה של השפעת תיאוריית המלחמה הצודקת עשויה להגיע לעיתים לכדי אבסורדיים מוסריים. כך, לדוגמא, דווקא שתי תקופות כהונתו, מדיניותו והשפעתו של נשיא ארה"ב ברק אובמה – הרואה עצמו כפועל בהתאם לתיאוריית המלחמה הצודקת של וולצר – הובילו לפחות שלום ופגיעה רבה יותר בזכויות ובחיי אדם, כפי שמעידות ההתרחשויות במזרח-התיכון בשלוש השנים האחרונות, ובייחוד חוסר-האונים של ארה"ב לנוכח מלחמת האזרחים בסוריה, חוסר אונים שהגיע לשיאו כאשר החל אסד להשתמש בנשק כימי.

במציאות, מלמדת אותנו ההיסטוריה, ההימנעות משימוש בכוח מוגבל ברגע הנכון מבחינה מדינית ומוסרית, תיאלץ  בסופו של דבר להיגרר לשימוש בכוח בזמן, במקום ובאופן שהם במקרה הטוב לא-אופטימליים (כפי שתהיה התקיפה המשוערת בסוריה), ובמקרה הגרוע מאוחרים בצורה הרסנית (למשל, מלחמת העולם השנייה).

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. נכון מאוד ואני יוסיף ואומר: טרנספר היום הימנע את מלחמת האזרחים של מחר !!!.

  2. ארז תדמור תודה.
    מרענן לקרוא דברי טעם בתקשורת בישראל.
    דבריך חודרים מבעד למעטה הרכילות בפוליטיקה הבינלאומית ומעמיקים לבסיס האינטלקטואלי שמנחה את הפוליטיקאים בהחלטותיהם.

    יישר כוח.

  3. הנשיא אובמה נמנע מלצאת לפעולה בסוריה לא בגלל התיאוריה של מייקל וולצר ושיקולי צדק כאלה או אחרים אלא בגלל היעדר עניין אמריקאי בסוריה ובגלל היעדר תמיכה ציבורית בפעולה.

  4. הגם שהנני מסכים עם כל מילה במאמר הנפלא והרהוט שלך ולמרות שאובמה וחבורתו הם ממש לא כוס התה שלי חייבים להודות שבסוריה המקרה שונה המלחמה המתנהלת שם היא בין דבר לכולרה ולא בין מדוכאים למדכאים אסד הגם שמדובר ברוצח נתעב הוא עדיין מנהיג מדינה ריבונית שהוכיח שהוא יודע לחשוב מהראש ולא מהבטן מתנגדיו הם חבורת מטורפים אוכלי אדם (כפי שמוכיחים הסרטונים) חבורה מופרעת של אנשים ללא חוק וסדר שיעשו ככל העולה על רוחם ולא יהיה ניתן אפילו לגבות מבהם מחיר כפי שניתן לגבות מאסד וכמובן לא צריך להזכיר את מקרה עיראק שבו הוחלף רודן נתעב כסדאם חוסיין בממשלת בובות שבקושי יכולה להגן על עצמה שהפקירה את המדינה לאנרכיה והפכה אותה לבית הגידול של הג'יאהד העולמי וכמובן מקרה איראן ןמקרה מצרים וכו וכו כך שבנושא הסורי הדילמה אמיתית ולא מדומה

  5. ארצות הברית כבר מיזמן לא מוסרית.עולם המודיעין שלה מנצל את ההיטק את כוחו והשפעתו ניצול ציני ביותר .ארצות הברית סוגדת לכסף לחומרנות.הנרטיבים שלה מפחידים עד מוות-ההיטק הוליווד המדיה עולם העסקים…….אני בעד שהיא לא תעשה שות מילחמות.שתיתעסק בעינייניה הפנימיים.מספיק ודי לשאת עיניים אליה ולחשוב שהיא נציגת הישות השמיימית העליונה.היא בצרות כלכליות עצומות ובזה היא צריכה לעסוק.להציל עצמה מטייפון מאזן התשלומים שיום אחד יטביע אותה לתהום.זה בושה פשוט בושה שאנחנו לוקחים ממנה סיוע.בושה וחרפה לנו.די להפוך לשיילוק.היגיע הזמן לעשות סוויטש במוח.לחשוב אחרת מחוץ לקופסה.האללנו את אמריקה במקום להאמין בבורא ישתבח שמו.במקום לפנות לעצמנו לעשרת הדיברות.אמריקה כניראה שוקעת לאט לאט יחד עם אירופה.כל הזמן אנחנו נושאים עיניים החוצה במקום פנימה.מזייפים עצמנו לדעת.כל החשיבה והקונצפציה שבנו יסודה בזיוף.מכל הסוגים.דתי תרבותי מחשבתי.די לשאת עיניים לאמריקה כאילו היא הרומודל.בעיני כבר מיזמן לא.ובוודאי גם לא אירופה.כולנו במיזרח וזה תובנות אחרות לגמרי.זכותם לקבוע את מדיניותם כרצונם ביחס לאזורנו כמו שזכותנו לחשוב אחרת ממנה.אז מה אם יש הסכמים בינה לבין אירן.זכותה.למה שתעשה את העבודה שלנו.הגיע הזמן להיפרד מחשבתית מארצות הברית.הגיע הזמן לפנות פנימה אל המקור והעושר האדיר שבנו.