פטירת הרב עובדיה יוסף: טור מיוחד

רבים חלקו על דרכיו, אך אין ספק שהרב עובדיה יוסף היה מנהיג מתון, שלמרות כוחו הרב נזהר מלערער את החברה והדמוקרטיה הישראלית. אלון מזרחי בטור מיוחד

קשה לסכם עשרות שנות פעילות של מנהיג רוחני ופוליטי בלתי-מעורער, כמו אלו של הרב עובדיה יוסף שהלך לפני שעה קלה לעולמו. אלון מזרחי מרים את הכפפה, ובוחר להדגיש נקודה שאולי נתעלמה כל השנים מהעין

מנהיג רב השפעה ומתון; הרב עובדיה יוסף והנשיא פרס. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

הרב עובדיה יוסף נפטר. יש חשיבויות סימבוליות למכביר לחייו ומפעלותיו של מי שיהודים שומרי-מצוות מגלויות המזרח מכנים "גדול הדור", כבר יובל שנים. העובדה שהוא אחד השרידים האחרונים, אם לא האחרון, לתקופה שבה מרכז החיים היהודי היה בגולה ולא בארץ-ישראל, למשל, אינה הפחותה שבהן.

רבים הפרשנים וכרובם רוב פרשנותם: קשה מאוד לסכם שמונים שנות פעילות ציבורית, שהיו לה כל-כך הרבה פנים ושהשיקה לכל-כך הרבה סוגיות מהותיות, בחייהם של אנשים רבים כל כך. גדולתו התורנית נבעה מנטייתו הידועה להקל בענייני הלכה ומידענותו המופלגת, אולם באלה דובר כבר ועוד ידובר בהן רבות.

אך יש עובדה חשובה מאוד בחיי הרב עובדיה יוסף ותולדות מנהיגותו, הנוטה לחמוק מן העין. העובדה הזו נוגעת לדרך שבה השתמש בכוחו העצום והרב כמנהיג הרוחני הבלעדי של מאות-אלפי בני-אדם.

כי זאת יש לזכור: דמויות לאינספור באו והלכו בימי מנהיגותו של הרב עובדיה יוסף, אולם הוא החזיק בתוארו, הפוסק הראשי, ללא עוררין, במשך חמישים שנה. בחמישים השנים האלה הוא צבר לעצמו מוניטין ועוצמה רבה כמנהיג ציבור. וכדי ללמוד שיעור במנהיגות מהרב עובדיה יוסף, כדאי לזכור כיצד הוא השתמש בכוחו – וכיצד לא.

מעטות הדמויות בישראל שריכזו בידיהן כוח כה רב להורות לרבבות בני אדם כיצד לנהוג בחייהם כרב עובדיה יוסף. אפשר לאהוב זאת או לא, אך קשה שלא להסכים כי בידי הרב עובדיה יוסף רוכז כוח עצום בציבוריות הישראלית. היה ביכולתו לסגור כל כביש בשבת, לו בחר לעשות כן. היה ביכולתו לסגור את שדה התעופה, לו בחר להורות למאות-אלפי הנוהים אחריו לעשות את השבת בשעריו. היה ביכולתו להכריז מלחמה על הגיוס לצה"ל ועל מערכת המשפט הישראלית. היה לו הכוח הציבורי להפוך את חסידיו לפנאטים אלימים. היה לו הכוח לשבש את חיי המדינה בצורה שאין לאף דמות ישראלית אחרת.

הוא בחר לא לעשות כך.

בעידן שבו כל ממזר מלך, כל מנהיג פועלים דיקטטור, כל שדר טלוויזיה משנה סדרי עולם, כל פוליטיקאי מחפש להגדיל את כוחו, והמושגים הכי חמים הם "למנף" ו"למכסם" ו"למצב", הרב עובדיה יוסף נהג מתינות מופלגת בכוח הגדול שהיה בידו. את המאבק התרבותי שניהל, מאבק שהיה בדמו, הוא ניהל באמצעים רטוריים ודמוקרטיים. הוא שכנע אנשים להצביע ש"ס, אבל מעולם לא טען שהדמוקרטיה הישראלית היא חטא נגד ההלכה היהודית. וזו הרי עמדה שהוא יכול היה לנקוט, ובכך לפלג ולקטב בין חלקי העם בצורה קשה – צורה שדמויות סמכות אחרות, מיו"ר ההסתדרות ועד שופטים בבית-המשפט העליון ומנהיגי ארגונים ומפלגות לא היססו לנקוט בה.

תפיסת העולם התורנית של הרב עובדיה יוסף רלוונטית למי שחיים את חייהם כשומרי מצוות. הדרך המסויגת, האצילית אפילו, שבה בחר שלא להשתמש בכוחו הציבורי הרב, רלוונטית לכל מי שמבקשים לעצמם עמדת השפעה ציבורית.

יהי זכרו ברוך.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. ואולי הוא הגיע לגדולתו כמנהיג דווקא בגלל תכונות אלו? אולי אלו התכונות של הציבור שהעלו מנהיג כזה?

  2. כלומר, אנחנו צריכים להודות לרב עובדיה על כך שלא עורר מלחמת אזרחים? תודה באמת.

    1. כן. כי אם הייתה לו אישיות של תינוק נרקסיסט כמו של אהרון ברק או מנהיגי ההסתדרות לדורותיהם, למשל, אז זו בדיוק הייתה התוצאה.

  3. אין איש ששמר על תורת ישראל ,על עם ישראל כמו הרב עובדיה יהיה זכרו ברוך.

    1. אבנר, תמיכה בהסכמי אוסלו פירושה שליחת יותר מ-1000 יהודים חפים מפשע לעולם הבא בטרם עת. אם לזה קוראים שמירה על עם ישראל, אז אני רקדן בלט וכוכב קולנוע גם יחד.

    2. אתה מתבלבל בין יוסי ביילין לרב עובדיה אני בטוח במיליון אחוז שהוא לא היה תומך באוסלו אם היה יודע את התוצאה

  4. הכותב מציג תיזה מעט משונה: הנה יש לכם בן אדם שהקים מערכת חינוך המפטחת בורות, בשמו חולקו קמעות וברכות לפני כל מערכת בחירות נתונה, הוא תמך בהסכמי אוסלו כשזה היה באפנה והתנער מתמכיתו כשהאפנה חלפה, אלא מה, מדובר בגדול הדור משום שהוא היה יכול להתפרע עוד יותר, ולא עשה זאת.

  5. ותגיד, איך הכוח הענק והמטורף הזה לא קנה לש"ס מקום בננשלת ישראל?

  6. אלוןן, אתה כותב נהדר!
    הדברים בהמשך למאמר האחרון מדוייקים ללא שמץ דמגוגיה.

    תודה,

  7. אלון תודה רבה, מעניין ועמוק.

    באשר לשאלת מלחמת האזרחים, אני מסכים לחלוטין, התנהלות הממסד עם הספרדים היתה כזו שמצדיקה מלחמת אזרחים, הרב ראה לנכון לרוץ למרחקים ארוכים בנועם ולא לשרוף את המדינה בשם הצדק.
    באשר לאוסלו, אני כמובן מתנגד להסכם, אבל מי יכול להוכיח שללא ההסכם המצב היה אחרת? הרב תמך בהליך שלום עת הביאו לפניו "ראיות" שכך מכון לעשות לפי שעה. קוראים לזה פרגמטיות, הרב ביקש להדיר את הקיצוניות והמשחיות מעולם ההלכה ולצקת תוכן של חיים והגיון, את זה הוא עשה בצורה שאין שני לה.

    באשר למפעלי הרב, אפשר לחלוק על הדרך אבל בר מחלוקת נאור מציע חלופה, ישראל לא הציע חלופה לעשרות אלפי ילדים שהיו מחוץ למערכת חינוך וכאלו שהיו בדרכם לשם. בדרכו ובעוצמתו ראה הרב את הקיים והנולד והחליט לעשות מעשה למען כל כך הרבה נשמות שמצבן היה גרוע בהרבה לולא פעולות הרב ומפעליו.
    אני לא חרדי, ודרכי כנראה שונה, אבל ההשפעה שלי ושל בני דרכי דה פאקטו מינורית עד כדי אפסית לעומת פועלו של הרב.

    מציע להעמיק למידה אודותיו טרם קביעת מסקנה נחרצת כל כך.

    יהי זכרו ברוך.

  8. אלון

    ההיפך, כוחו של הרב עובדיה ז"ל היה בעיקרו פוליטי-חברתי והוא עשה בו שימוש עצום. אילו היה נשאר בדל"ת אמות של תורה לא היה מתפרסם אלא בחוגים הרלבנטיים של תלמידי חכמים ועולם הישיבות. בדיוק כמו שפרסומו של איש מדע וחוקר פנומן הוא בעיקר בחוג המדענים כמותו. התמזל מזלו של הרב שצאן מרעיתו הוא ציבור של אנשים שסגד לו ללא כל ביקורת וקיבל את מנהיגותו ללא עוררין. גם בציבורים אחרים קמו אנשי מופת, טובי לב, אנשי חסד ודעת, מנהיגים דגולים, אלא שהציבור שלהם הוא שונה. פחות סוגד בעיוורון, לעתים ביקורתי. הרב עובדיה לקהלו שלו היה פנומן. לשמחתנו, יש פנומנים מסוגו גם בקהלים אחרים.