מתגעגעים ליצחק רבין

שמונה-עשרה שנים חלפו מאז הרצח הנורא בכיכר. מידה בעצרת אלטרנטיבית, לזכרו של רבין שבשמאל החליטו לשכוח

לפני 18 שנים, במוצאי שבת י"ב חשוון, רוצח מתועב רצח את ראש ממשלת ישראל. אבל לא פחות מכך, כיוון הרוצח את כלי נשקו אל לִבּה של הדמוקרטיה הישראלית, להריסתה של שיטת הבחירות העממיות, למות הרעיון של שלטון הרוב. הרוצח ניסה לכפות את הערכים של מיעוט קיצוני על מדינה שלמה, תוך דחייה של רעיון השכנוע והבחירה. אבל הוא נכשל. הדמוקרטיה הישראלית שרדה, משום שהיא חזקה מן המיעוטים הקיצוניים המנסים לבטל את מהותה.

יצחק רבין היה אדם מורכב, שהשאיר מורשת מורכבת.

הוא היה איש שמאל כלכלי שידע כשהגיע הזמן גם להפריט נכסים. הוא היה ציוני בכל רמ"ח אבריו ונאמן לחזון הביטחון והעוצמה הישראליים, שבסוף ימיו הוביל קונספציה ביטחונית שגויה שעמדה להתרסק בבחירות הקרבות. אך הוא היה מפוכח, ולכן רבות ההערכות, כולל של יקיריו הקרובים ביותר, כי לו היה חי, הוא היה מתקן את כשלי אוסלו המלווים אותנו עד היום. אוסף ציטטות מרשים מדבריו מגבה הערכה נכוחה זו.

ביום הזיכרון להירצחו, אספנו כמה עקרונות ממורשתו, ואנו מבטיחים לזכרם, ולא לשכוח.

רבין עם בן-גוריון

"מדינה פלסטינית בגדה תהיה תחילת הסוף של ישראל" (1974)

"אם ניתן לערפאת מדינה משלו, הוא יקח גם את המדינה שלנו איתו"

— בראיון לנחום ברנע, ידיעות אחרונות. 1994

עם משה דיין, עוזי נרקיס וגנדי; הר הבית, מלחמת ששת הימים

"ירושלים השלמה והמאוחדת הייתה ותהיה לעולמי עד בירתו של עם ישראל בריבונות ישראל, מוקד לגעגועיו וחלומותיו של כל יהודי"

— במהלך ישיבת הכנסת, ‎21 בספטמבר ‎1993

עם אלוף אחר, איש ארץ ישראל השלמה, גנדי

"לא יעלה על הדעת לרדת מרמת הגולן. מי שיעלה על הדעת לרדת מרמת הגולן יפקיר את ביטחון ישראל"

כרמטכ"ל, עם חיילות

"לשבור להם את הידיים והרגליים"

— כשהורה כשר הביטחון כיצד לטפל באינתיפאדה הראשונה, 1987

.(רבין (משמאל), עם יגאל אלון (שני מימין

"מדינה פלסטינית בין ישראל לירדן תהיה סרטן בלב המזרח התיכון" 

— בראיון ל'ניוזוויק', 1975

ציוני בכל רמ"ח אבריו; עם מנהיג הימין יצחק שמיר. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

"אילו אמרו לנו שמחיר השלום הוא ויתור על ירושלים המאוחדת בריבונות ישראל הייתי עונה, הבה נוותר על השלום"

— נאום בפני תלמידים בשנת הרצח, 1995

 

התמונות באדיבות ויקימדיה, אוצר תמונות הפלמ"ח

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 תגובות למאמר

  1. אתם עושים את אותה השגיאה שאנחנו בשמאל עושים – הופכים את היום לויכוח על מה רבין עשה, אמר, היה חושב היום. זה לא רלוונטי. זה לא יום מורשת רבין, זה יום הזיכרון ל*רצח* רבין. נכון שעומדת לכם הגנת "הם התחילו" או "באנו לאזן", אבל מה דעתכם להתייחס למורכבות השאלות שהרצח עצמו מעלה, מעבר למשפטי הלצאת-ידי-חובה בפתיחת המאמר?

    1. אל תכתוב בכללי, תן כמה שאלות מורכבות שהרצח מעלה.

    2. גבולות חופש הביטוי, אחריות מנהיגים למעשי הציבור שלהם, אחריות של ציבור למעשי הקיצונים שבו, איומים על הדמוקרטיה מצד אידיאולוגיות קיצוניות – מתי להכיל ומתי להתגונן, אפשר עוד אבל אני בטוח שאת יכולה לחשוב על כמה לבד… –

    3. אין גבולות לאמירה וביקורת פוליטיים. אין אחריות. אין אחריות. תמיד להכיל, למעט פלילי.
      די פשוט המורכב שלך.

    4. יאירה, אני מקווה שענית בצחוק…
      גם אם לא, כמה נקודות למחשבה על התשובות שלך:
      1. אין גבולות לאמירה וביקורת פוליטיים – ומתי יש גבול כשהביקורת נעשית אישית?
      2. אם למנהיגים אין אחריות לציבור שלהם, לדעתך מנהיג צריך להיות מסוגל לנצל את כוחו כדי להשפיל אדם אחר בציבור? כדי לגרום לכך שיפגעו בו?
      3. דמוקרטיה שתמיד מכילה – כלומר היית מאפשרת, נניח, לתנועה שדוגלת תורת הגזע להתקיים כחלק מהשיח הציבורי בישראל? ובכלל, למה הכוונה פלילי? פלילי פירושו מחוץ לחוק, אבל בסוף כל דבר יכול להיות פלילי אם מחוקקים נגדו חוק.

      הרבה אנשים דרשו לגבי הסוגיות האלה, לא כדאי לזלזל בהן.

    1. איזה קישקוש, הוא היה ראש ממשלה מצוין
      .תנופת השקעה בתשתיות ובכבישים
      הזרמת כסף רב לתקציבי החינוך השונים
      ייצוב המערכת הכלכלית

      אתה פשוט לא יודע על מה אתה מדבר

    2. רבין בכהונתו הראשונה היה ראש הממשלה הטוב האחרון שהיה בישראל. רבין בכונתו השניה בעיקר רכב על גלים גלובליים (מבחינה כלכלית כמו גם מדינית) שהתרסקו שניהם כמה שנים מאוחר יותר, לא באשמתו.

  2. מה הקשר לדמוקרטיה? ליגאל עמיר הייתה מטרה לעצור את תהליך השלום וההתקרבות לפלסטינים והרצח אכן קטע את התהליך. בנוסף לזה הרצח גם מוטט את השמאל בארץ באופן שהוא לא השתקם ממנו עד היום.
    מספיק לראות את ראש השב"כ בזמן כהונתו של רבין (שתפס את עצמו
    כאחראי לכך שהרצח לא נמנע) מודה בכך בפה מלא ב"שומרי הסף".

    הרוצח אכן השיג את מטרתו.

    1. אתה צודק לחלוטין במה שהרצח עשה לשמאל, אבל מצד שני הרצח גם מנע מהימין (ונתניהו בפרט) לפעול על פי האידיאולוגיה שלו ודעת הציבור שבחר בו. הרצח נתן לאוסלו אינרציה מדהימה שעד היום היא בלתי ניתנת לעצירה. מתהליך זהיר, בעל הרבה נקודות עצירה אפשריות, התהליך הפך למפולת שמתודלקת ע"י רגשות אשמה של הימין ולחץ בינלאומי להמשיך אותו. כך שבמידה לא מבוטלת (בדיעבד כמובן) יגאל עמיר הרג גם את הסיכוי היחיד של הימין לעצור את התהליך בצורה אחראית ומקובלת בינלאומית. אני אישית מאמין שנתניהו היה זוכה בבחירות, ובלי הקוף של רצח רבין על הגב הוא לא היה מתקדם בתהליך הלאה, כנראה עם תמיכה עקרונית של רבין מבחוץ אחרי סדרות הפיגועים.

  3. לפני הרצח נתניהו הוביל בסקרים בהפרש של 15-20% על רבין. הרצח היה האחראי העיקרי לצמצום הפער הזה בבחירות 96, ואם לא היה מתרחש, גם המשך הנסיגות שביצע נתניהו לא היו מתרחשות, בסבירות גבוהה.
    לכן הרצח לא קטע את התהליך אלא בדיוק להיפך.

  4. חשוב גם לזכור שרבין בזמנו פיקד על רצח פוליטי באלטלנה. זה מה שנקרא אירוניה

  5. יש שתי נקודות שהמאמר מפספס
    בנוגע להוראה לשבור ידים ורגליים שניתנה בתחילת המהומות על ידי רבין חשוב לזכור שלאחר כמה מקרים של חיילים שהפעילו כח מופרז בעימותים עם מחבלים וטענו להגנתם שפעלו על פי הוראתו של שר הביטחון רבין נזרקו היישר לזרועותיה של מערכת המשפט שכמובן הרשיעה אותם ללא שקיבלו ממנו כל גיבוי משום שהכחיש שבכלל אמר את הדברים מי שזוכר התנהלו אז בבתי המשפט מלחמות גרסאות בין החילים שהביאו ציטוטים מהעיתונות לבין לשכתו של רבין שהכחישה מכל וכל את הדברים
    ובנוגע לרמת הגולן אכן נכון שזו היתה הבטחת הבחירות שלו לא לרדת מהגולן אך מיד לאחריהן הוא החל לנהל משא ומתן חשאי עם הסורים בנוגע לגולן וכאשר תושבי הרמה מתחו עליו ביקורת הוא ענה להם בלשון מתנשאת ומזלזלת

    1. איתי, ביום שכזה אנו מבקשים להתמקד בדברים הטובים, באותם זיכרונות עבר המעוררים בנו רגש געגועים עז, להתעלות לרגע מעל לכל המסכסך והמפלג בינינו, ולהתעלם באלגנטיות מהמציאות המרה הרובצת כסלע על עתידה של האנושות.
      אנו מבקשים להתבונן קדימה אל עבר עתיד דמיוני, ולזכור תמיד את המשותף לכל המחנות: סילוף המורשת.
      שלום, חבר.

  6. לא בדיוק הבנתי אתה ציני או רציני? במידה ואתה רציני זה לא חכם כל כך להיתלות בהתבטאויות האלה משום שאחר כך הוא עשה ההיפך מהם בכל אשמח אם תענה לי אם כתבת בציניות או ברצינות

  7. רבין ז"ל לא הותיר אחריו מורשת כלשהי וכמו מנהיגים פוליטיים ברחבי העולם שגה בהבנת האויב מבית ומבחוץ, הפקיר את תושבי מדינת ישראל, בברכת ותמיכת שמעון פרס, לארגון טרור, ובניגוד למה שהוא אמר בעצמו: ש "מדינה פלסטינית בין ישראל לירדן תהיה סרטן בלב המזרח התיכון" עצם התנהלותו אפשרה לגרורות הסרטן הפלשתיני להתפשט בערי המדינה, בצמתים ובפיגועי טרור אכזריים, וגם שלח את גרורותיו לשטיפת מוח של השמאל על בני נוער שחושבים
    שהוא היה המשיח של השלום
    מנהיגים, גם במדינות דמוקרטיות נרצחו מסיבות שונות, ע"י בני עמם , אין בזב שום דבר חדש, הרי למי יהיה יותר התנגדות למנהיג מקומי מאשר לאזרח המדינה, ותוספיו לזה הסתה פרועה וקיבלתם מתכון לרצח פוליטי, אבל מכאן ועד הפיכתו לקדוש הדרך רחוקה עד מאוד והגיע הזמן להשאיר את העבר בעבר ולחשוב מה עושים עם הסרטן המוסלמי הממאיר הזה היום