יחזקאל קויפמן ותחזית השואה

היסטוריונים ישראלים טוענים שלא ניתן היה לחזות את השואה, אך ניתוחו של יחזקאל קויפמן, מגדולי הדור, מוכיח אחרת

"היסטוריה וניבוי הם תרתי דסתרי"
(פרופ' יהודה באואר, העם החצוף)

השמדת העם היהודי באירופה היא ללא כל ספק קו פרשת מים בתולדות העם היהודי. כל ההוגה בתולדות ישראל נמדד ביחסו לאסון הנורא הזה, ועל אחת כמה וכמה היסטוריונים שזה תחום עיסוקם העיקרי.

בפתיחת ספרו גרמנים נגד גרמנים כותב פרופ' משה צימרמן:

יש עוד סיבה שבגללה תולדות יהודי גרמניה בשנים 1945-1938 מציבות בפני ההיסטוריונים בעייתיות בלתי רגילה. לא זו בלבד שמתבונן רגיל או ממוצע במאורעות מכיר את סופה המר של יהדות גרמניה, לרוב הוא חש שהסוף הזה גזור מראש … אולם הידיעה הזאת אינה נובעת מניתוח אנליטי. היא אינה אלא תולדת היתרון המקרי של מי שיודע בדיעבד מה היא תוצאתו הסופית של תהליך כלשהו.

מידה מסוימת של אמת יש בדברי פרופ' צימרמן: רבים בגרמניה ומחוצה לה לא הבינו את המתרחש לנגד עיניהם. אבל גם ביניהם יש דרגות באי-ההבנה. בקצה הסולם היו רבים שעצמו עיניהם בחוזקה – יתר-על-כן, יש כאלה שבדומה לפרופ' צימרמן מאמצים את עיניהם העצומות גם אחרי המאורעות. לעומת זאת,  יש גם מי שראו והבינו, מי מעט ומי יותר, מי מיד ומי קמעה קמעה.

כפרקי נבואה

מבין המעטים שראו והבינו אין דומה ליחזקאל קויפמן, בספרו גולה ונכר  ובמאמריו. מפליאה יכולתו לחשוף את היסוד החוקי-הכרחי במאורעות ההווה ולשער את העתיד מתוך החוקיות הזאת. ראיית הנולד הזאת לא באה בשל אינטואיציה פלאית שאין אתה ואפילו יוצרה יכול לעמוד על מקורה (כגון שירו של אצ"ג 'באי במחתרת' משנת 1931), אלא מכוחו של "ניתוח אנליטי" כלשונו של פרופ' צימרמן, הפרוש ומנומק בפניך, ובידך לבוחנו על כל פרטיו. התוויית העתיד אינה נחבאת זעיר פה וזעיר שם בכתביו במשפטים הניתנים להידרש בכמה אופנים, אלא היא רחבה ובהירה, כרוכה בתכלית הניתוח האנליטי שנועד לא רק להסביר את חידת קיום ישראל בגולה בעבר אלא גם, כתיאורו של ביאליק עוד לפני שנתגלה הכח הנבואי של הספר, "להתוות עתידות".

להלן אני מעתיק כמה פסקאות מספרו של קויפמן גולה ונכר, שקדם לעליית היטלר, וממאמרו 'המהפכה האנטישמית בגרמניה' שנכתב בשנת עלייתו. ישפוט הקורא.

ראשית, הנחת היסוד מתוך ההקדמה ל-גולה ונכר שנשלם לכל המאוחר ב-1926:

מה שמתרחש בקרב העם היהודי בהווה ומה היא מגמת חייו לעתיד, אפשר לתפוס רק מתוך סקור כל תולדותיו ומתוך חקר הגורמים שפעלו בחייו מימי קדם ועד הדורות האחרונים. (עמ' ח בהקדמה)

ובחלק ב' של ספרו, לאחר שבירר בפרקים הראשונים והגדיר בצורה מקורית את מושגי היסוד של ספרו: "עם" – "לשון" – "ארץ לאומית" – "גולה" – "תמורה דתית" – "גטו" – "טמיעה", ולאחר שהתחקה על פעולתם המיוחדת של יסודות כלליים אלה בתולדות ישראל, כתב:

הגורל הצפון לעם ישראל בין אומות העולם בזמן הזה, בתקופת הדמוקרטיה והלאומיות, עוד לא נתגלה כל צרכו לעין. רק את סימניה הרעים הביאה התקופה לפי שעה. (עמ' 219)

וסמוך לסוף הספר, אחרי שהסביר באופן אנליטי, בעזרת המונחים האלה, את המפנה שהתחולל בתקופה המודרנית, הוסיף:

תקופתנו עתידה להעמיד את העם היהודי על חובת הגאולה מן הנכר. מתוך נסיונות קשים ומוראים גדולים תתחשל הכרתו הלאומית (של ישראל). עוד לתקופה ההיא פתרונים רעים לחלומות היהדות המאמינה והבלתי מאמינה גם יחד. (עמ' 433)

בשנת 1933, כשעלה היטלר לשלטון, ציטט קויפמן את דבריו אלה והוסיף:

אוי לי אם אומר ואוי לי אם לא אומר: חוששני שה"נסיונות הקשים" ו"המוראים הגדולים" רק התחילו. המהפכה הגרמנית היא לא הרעם הראשון המבשר את סערות התקופה החדשה. האנטישמיות של שנות השמונים וכל מה שעבר על היהדות מאז כבר בשרו את בא התקופה הזאת. אבל הרדיפות החדשות בגרמניה האירו באור אימים את מצבה של היהדות בזמן הזה ורומזות הן לנו על הצפוי לישראל בחיק העתיד. ('המהפכה האנטישמית בגרמניה' בתוך 'בחבלי הזמן' עמ' 247)

את המאמר הזה הוא מסיים במלים אלה:

הפורענות בגרמניה אינה ודאי אלא אות מבשר רעה. גם בשנות השמונים באה אחרי הכרזת האנטישמיות החדשה בגרמניה תקופה של מלחמת דמים ביהודים, שהייתה קשה ביחוד דווקא בארצות הסלבים, שבהן היהודים חיים בהמונים ומורגשים כעם ממש. מה תגרור אחריה המהפכה האנטישמית בגרמניה עכשיו קשה לצפות מראש. אבל דבר אחד ברור: המהפכה האנטישמית מראה לנו מה הן האפשרויות הצפונות לנו בחיק התקופה הזאת, המשמיעה לנו מתוך גלגלי רעמיה את מצוותה: גאולה מן הנכר". (שם עמ' 253)

מתוך הציטטות למעלה אנו למדים שיחזקאל קויפמן הוא דוגמה, אולי חד-פעמית, להיסטוריון שמתוך "ניתוח אנליטי" של העבר לא רק ראה את ההווה בבהירות, אלא גם שיער בביטחון את מה שעתיד להתרחש. מובן מאליו כי לא מדובר בפרטי המאורעות לעתיד; אלה נעלמים מעיני כל חי, וגם את ממדי השואה לא העלה קויפמן על דעתו. ועדיין, מניתוחו האנליטי הוא הגיע לביטחון מוחלט בדבר העתיד הנורא של העם היהודי בגולה, ובכך דייק.

ללמוד מקויפמן, או לפחות להתעמת איתו

יחזקאל קויפמן; גאונות שחוללה נבואה

מכאן ברור שכל המבקש לעמוד על מהלך ההיסטוריה יוצאת הדופן של ישראל חייב לגבש עמדה מול ספר זה. למרבה הפלא, גולה ונכר אינו מופיע בספרו של פרופ' צימרמן, וגם לא ברוב המכריע של ספרי ההיסטוריה היהודית. גם כשהספר נזכר הוא מופיע כהערת שוליים סתמית. הרבה מן הטשטוש בהבחנות היה נמנע והרבה מסקנות אבסורדיות לא היו מופיעות, אם היו המחברים מכירים את הספר המיוחד הזה.

ניכר למשל בספרו של פרופ' צימרמן, שהוא איננו מבין שהטמיעה התרבותית לא טשטשה את הפרוד האתני בין ישראל ואומות העולם, כי למרות התבוללותם התרבותית והמדינית הוסיפו העמים להרגיש את היהודים כחטיבה לאומית גזעית מיוחדת. בהכרת העם הגרמני לא היה כל דמיון בין יחסם זה לזה של הגרמנים הקתולים לגרמנים הפרוטסטנטים לבין יחסם ליהודים; הראשונים הם בני עם אחד היושבים על אדמתם, ואילו היהודים הם עם זר היושב בארצם של הגרמנים. משום כך נכשל אידיאל הטמיעה (המשיחי) להנחיל ליהודים מולדת בארצות הגויים.

גם מי שידחה חלק או רוב מיסודות ההשקפה הקויפמנית אינו פטור מהתמודדות עמה. דווקא החולק עליה חייב להסביר כיצד הצליח ניתוח שגוי, על-פי השקפת החולק, לדייק כל כך בראיית העתיד.

הכרה של כתבי קויפמן תועיל לא רק למלומדים אנשי רוח אלא גם, ואולי במיוחד, לפוליטיקאים, לאנשי מעשה. למשל הכרת כתביו הייתה מלמדת אותם שקלושה התקווה (או החשש בחוגים מסויימים) שישראל תשמש כגורם מלכד ומשמר של  העם היהודי בגולה, ושיש מקום לפקפק גם ביכולת של דת ישראל, ששמרה את אחדותו הלאומית של ישראל במשך אלפי שנה, למלא את התפקיד הזה בזמן המודרני. העיון בהשקפתו עשוי גם לנטוע בלב המסופקים בצדקת הציונות את ההכרה בצדקתה.

השקפתו של קויפמן מבליטה את היסוד ההכרחי, הגזור מראש בחורבן העם היהודי בגולה, אבל היא איננה ניהיליסטית. אין העתיד חרות בציפורן שמיר. ההכרה, מקור חרותו של האדם, שמה גבול לשעבוד האדם להכרח. כפל זה מתבטא במשפט הסיום של המאמר 'האנטישמיות בגרמניה' שצוטט למעלה. חלקו הראשון של המשפט מדגיש את הגזור מראש: "דבר אחד ברור: המהפכה האנטישמית מראה לנו מה הן האפשרויות הצפונות לנו בחיק התקופה הזאת", אבל המשפט ממשיך ומסיים: והיא (התקופה) "משמיעה לנו מתוך גלגלי רעמיה את מצוותה: גאולה מן הנכר".


ד"ר יונתן כהן הוא סופר ומורה למקרא ולשון עברית בסמינר הקבוצים

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. הניתוח ראוי ומעניין. עם זאת, וללא קמצוץ של ציניות, יש להבין כי קשה ביותר להבדיל מראש בין מי אשר 'ניתח אנליטית' את הצפוי ובין מי אשר הינו נביא זעם או רואה שחורות בעלמא. התנ"ך מלא אמנם בנביאי זעם ותוכחה שאף צדקו בדבריהם בראי ההיסטוריה ,(ובזמנם נודו) אך אין לדעת כמה נביאי שקר רואי שחורות ההיסטוריה השמיטה מלספר לנו (ובגלל ריבוים גם נביאי האמת לא נשמעו). מקרה קיצוני של נביא זעם (וצודק ע"פ המסורת) שלא השלים עם אי התגשמות נבואתו ניתן למצוא ביונה.

    1. מומלץ לקרוא גם את הספר "אם הבנים שמחה" לרב שלמה יששכר טייטל שנכתב במהלך השואה.

  2. רבים שוכחים, אך הראשון שחזה בדיוק מצמרר את השואה שתמיט הלאומנות הגרמנית המתעוררת על העם היהודי, היה המשורר היהודי היינריך היינה, שהכיר את צפונות הנפש הגרמנית והחייתיות הצפונה בה. שווה לעניין בספרו המרתק של יגאל לוסין

  3. מצוין!
    קאופמן (ולא קויפמן, כדיוקו של ברץ) הבין דבר בסיסי – הגולה של היהודים היא נכר, היא כזאת, כי היהודים היו העם היחידי בהיסטוריה שלא נטמע, לכן היו זרים בכל מקום בו שהו במשך מאות רבות של שנים, זרות זאת הפכה ברבות הימים למהות קיומם במקומות רבים באירופה ומחוצה לה.
    לכן, עם עליית הדמוקרטיה הלאומית באירופה, ניצבו כגורם זר לא בפני אצולה של מעטים שרדו באוכלוסייתם, אלא מול העמים עצמם בשעת התעצבותם כמדינות לאום, לכן זרותם לנוכח עמים החוגגים את תחייתם הלאומית הייתה חומר נפץ, שהדרך היחידה למנוע אותו הייתה היטמעות או אל עזיבה אל ארץ משלהם.
    מאחר והיטמעות לא באה בחשבון ע"י רובו המכריע של העם, נותרה הדרך האחת, עזיבת הגלות, סיומה; אך מאחר ורוב מכריע של העם היהודי לא אבה ללכת בדרך זאת צפה קאופמן את סיום הגלות בדרך טראגית.
    אגב, גם ההתבוללות של היהודי בארה"ב צריכה להיתפס כדבר טבעי בשיטתו של קאופמן, ולכן קאופמניסטים (כמוני) רואים בזה תהליך, שהמפתיע בו זה שהוא התרחש בעיכוב מסוים.
    אין תחליף לחשיבה מדעית אנליטית כמו של קאופמן, צימרמן חושב אידיאולוגית\רעיונית, לכן המציאות תמיד נראית לו ולשכמותו כמפתיעה.

  4. עוד בין המעטים שהבינו:
    זאב זיבוטינסקי שנים רבות לפני:
    "יהודים, חסלו את הגולה, לפני שהיא תחסל אתכם!"
    ובעת שהדברים החלו בספטמבר 1935:
    "חיים אנו כנראה על מפתנו האחרון של התהום, ערב השואה המכרעת בגטו העולמי".
    היו כמובן נשמות טובות שהאשימו אותו בהטלת אימה (כמו שאותו סוג אנשים האשימו את הימין לפני פינוי גוש קטיף, וכמו שהם מאשימים היום את נתניהו).
    אבל היה מי שהקדים אותו עוד בעשורים רבים:
    נחשו מי כתב את המשפטים הבאים?
    "כלום יגרשונו? כלום ירצחונו? אני משער את כל הצורות הללו ועוד אחרות".
    מי כתב ליהודי הונגרי בשנת 1903 כך?:
    "אין אני מספסר באסון – אבל הוא יבוא גם על היהודים ההונגריים בצורה ברוטלית, ויותר שיאחר לבוא, יותר חמור יהיה; יותר שיתחזקו, יותר פראית תהא צורתו. אין הצלה מפניו. בינתיים קמנו אנו, שמשמשים מטרה ללעג, ובונים בית-מולדת בשביל אותם בני-אדם, שהיום אינם רוצים לדעת עלינו ולא כלום".
    התשובה – בנימין זאב הרצל.
    ומי שחושב שהיום הגולה פחות מסוכנת ליהודים מאז, מי שחושב ביהודי אמריקה או צרפת יותר בטוחים מהיהודים בגרמניה בתחילת המאה, טועה טעות מרה.

  5. היינה באמצע המאה התשעשרה חזה שאיחוג גרמניה יביא אסון על היהודים

  6. אין פה שום "ניבוי מדויק". י
    בסך הכל הימור 50-50 שהוא הימר שמצב היהודים יחמיר. י
    וגם אם לא 50-50, לא מדובר במשהו מפתיע או מפליא במיוחד. י

    ויש הרבה מאוד אנשים ש"ניבאו" נכונה דברים, בעוד המומחים טעו, כי כשיש מיליוני אנשים בעולם שכל אחד מנחש את ניחושו, לעיתים יש מישהו מהם שקולע. אני ממש לא רואה בזה סיבה ל"חשבון נפש נוקב" מצד ההיסטוריונים, במיוחד לאור זאת שאף נימוק שהובא פה במאמר אינו נימוק הכרחי ומוחלט. י

    1. ואחרי כל זאת, האם אין טעם לעיין בדברי אלו שהתבררו כ'קולעים' ולנסות להפיק מהם תובנות שישכללו את יכולת ה'קליעה' שלנו?
      האם בהכרח 'קליעה נכונה' שקולה לזכייה בפיס?
      כל עוד אנו חיים בעולם בו לדעתנו יש סיבה ותוצאה, ואנו טורחים ללכת לעבודה כדי לקבל משכורת, ולמלא טופס לוטו כדי להיות בעלי סיכויים לזכות, אולי מוטב להשקיע גם באיסוף טענות אלו שהתבררו כ'קולעים'.

  7. אני דווקא בעל ספקות רבות בצדקת הציונות שלאחר הרצל ובעיקר בצדקת גרסת הציונות שהיישוב היהודי בארץ-ישראל אימץ בסופו של דבר. אלא שאינני מעוניין לפרט כאן את הסיבות להסתיגויותי כי אינני מעוניין לרפות את ידי העם אשר על החומות.

  8. הייחודיות של עם ישראל לאורך כל 3500 שנות ההיסטוריה שלו היא כל כך חריגה וחסרת כל דבר דומה לה בתולדות האנושות, שלמיטב ידיעתי, ההסבר היחידי למכלול הייחודיות הזה הוא אלוהים שבחר בעם ישראל ונתן להם את התורה.
    זה לא שזה ההסבר הכי טוב מבין כמה הסברים, פשוט אין שום הסבר משמעותי ורציני אחר.
    הדבר הזה מציב קושי גדול לאנשים לא מאמינים, להתמודד עם טענות שמתחייסות לכך, כמדומני, מבלי להכיר, את הטענות המובאות כאן בידי קאופמן.
    יכול להיות שזה חלק מהסיבות שהביאו את צימרמן ואחרים, לא להתייחס לקאופמן