העולם מתקרר, העולם מתחמם, העולם מתאחד

Post Views: 2,629 לא יעלה על הדעת שתהיה סופה בסדר גודל כזה ולא יהיו אשמים • לא יעלה על הדעת שכדור הארץ לא מתחמם • לא יעלה על הדעת שתמסנקה ג'נטייה הוא לא המתורגמן המבריק ביותר בכל דרום אפריקה • לא יעלה על הדעת שביבי ראש ממשלה עוד שבוע שלם • לא יעלה על הדעת שאלון מזרחי פותח ככה […]

לא יעלה על הדעת שתהיה סופה בסדר גודל כזה ולא יהיו אשמים • לא יעלה על הדעת שכדור הארץ לא מתחמם • לא יעלה על הדעת שתמסנקה ג'נטייה הוא לא המתורגמן המבריק ביותר בכל דרום אפריקה • לא יעלה על הדעת שביבי ראש ממשלה עוד שבוע שלם • לא יעלה על הדעת שאלון מזרחי פותח ככה שבוע   

ירושלים בשלג. צילום: אלון מזרחי

מישהו אשם בזה

אפרופו אירוע מזג האוויר הבלתי שגרתי שמתחולל סביבנו ביומיים-שלושה האחרונים, אירוע ממנו יהיה עלבון כלפי האלים החדשים והישנים להתעלם, זו הזדמנות טובה להתבונן אך רגע קט באובססיה השמאלנית עם הרעיון של אשמה.

הנטיה הזאת של השמאל לחפש אשמה ולעודד תרבות של מישהו אשם בזה מוכרת לנו מאינסוף אירועים ודוגמאות: די אם נציין את הטרגדיה של אוטובוס הצוערים באסון הכרמל וההתגייסות של התקשורת לנרטיב ש"מישהו בכיר [קרי: נתניהו] צריך לשלם על המחדל". מישהו אשם בהתחממות הגלובלית כמובן. מישהו אשם בהרס שזרעה הסופה קתרינה בניו אורלינס. אפשר לדבר עוד ועוד על תסביך האשמה השמאלני, אבל לנוחות הקוראים אאפיין אותו בשלושה סעיפים מרכזיים:

1. האשם הוא אף פעם לא אני. זו לא אחריותי להתכונן לחורף (או לקיץ, או לפנסיה). זו לא אחריותי לדעת מה מצב שירותי הכיבוי בישראל. זו לא אחריותי לשים לב למזג האוויר. זו לא אחריותי לא להיכנס לים במזג אוויר מסוכן. שום דבר הוא לא אחריותי כיחיד. כיחיד אני טיפש, קל דעת ואין לראות בי אחראי לדבר.

 2. האשם הוא תמיד מישהו שנתפס כחזק/עשיר. מי אשם שאתה עני? יצחק תשובה. מי אשם בהתחממות הגלובלית? התעשיינים. מי אשם במצבה של אפריקה? המערב. מי אשם שמוסלמים עוסקים בטרור? ארה"ב וישראל.

3. ממשלות שולטות בכל. בגרמי השמיים, באיתני הטבע, בהרכב האטום, בפסיכולוגיזם האנושי, במשק הכלכלי, בתנובת היבולים, בטמפרטורת הים ובאופן כללי בהתנהלות כל המשתנים המרכיבים יחדיו את סך הדברים שאנו נוהגים לקרוא לו "יקום".

ואם תסתובבו בין כל גילויי הדעת של כל שמאלני העולם בכל אירוע שקרה בו משהו מצער, ובייחוד מהזן המז'ורי, תמצאו שילוב של שלושת האלמנטים האלה.

תסביך האשמה רע מאוד לתרבות שלנו: הוא רע מאוד כי הוא יוצר אווירה של התגוננות וכסת"ח אצל בעלי התפקידים – אווירה שאף פעם אינה תורמת להשלמה מוצלחת של מפעל כלשהו. ובמקום שיתעסקו בעלי תפקידים במלאכה שלפניהם, הם מתעסקים באיך לא לצאת אשמים מהבלגן שיגיע. וזו אמת נצחית שתמיד מגיע בלגן, ולכן באווירה של אשמה יש צורך תמידי בהתאמה להתכונן אליו, היינו לדאוג שישבנך יהיה מכוסה היטב. זאת אומרת שאם אתה דירקטור בחברת חשמל למשל, אתה מתראיין לעיתון ומתריע שהיא עומדת להגיע לחוב של מאה מיליארד שקל ולא נלחם באמת כדי להביא לייעול המפלצת.

תסביך האשמה רע מכיוון נוסף, עמוק יותר: הוא מעודד תחושה של נידפות וחולשה בקרב מי שאינם בעלי תפקידים. טיפוח תחושת האשמה כלפי מישהו אחר – בעל סמכות, חזק, עשיר – תורם לאווירה של תפיסת היחיד את הזולת ואת עצמו כחלשים ונתונים לשליטה ומניפולציה מגבוה.

הנרטיב הזה של "אני חלש ובלתי נחשב והממשלה משחקת בי" מסתדר מעולה עם תפיסת העולם הכללית של השמאל שרואה ביחיד בורג קטן במאבק החשוב באמת – שינוי רדיקלי של פני החברה. בני אדם שרגילים לחשוב על עצמם כחלשים וחסרי יכולת באופן מסורתי נוקטים באמצעים קיצוניים ואלימים כדי להשיב לעצמם שליטה על חייהם – כביכול; למעשה מדובר בהנצחת מודל החולשה. כי מאדם חזק ומודע מצופה שליטה עצמית. יכולת תכנון, דאגה לעצמו לסביבתו, כל אותם דברים שהחלשים המקצועיים אינם מעוניינים בהם.

תופסי-עצמם כחלשים בעידן שטוף המנטרות השמאלניות הזה אינם מעוניינים בקונקרטיות יומיומית – לקנות בטריות, להצטייד בעוד כמה שמיכות, לדאוג שיהיה בלון גז חלופי, ללכת פעם אחת למועצה המקומית כדי להציץ בספר התקציב שלה. הם רוצים תגמול מיידי וזוהר של קורבנות: חילוץ מצולם, הפגנה סוערת, ראיון נלהב, סטטוס משתלח בפייס. הטחה של "תראה מה עשית לי ולאן הגעתי"  בממשלה, בעשיר, בממסד. כל הדברים שמעולם לא קידמו ולעולם לא יקדמו את האנושות אפילו מילימטר אחד בדרכה למקום טוב יותר.

האחראי העליון הוא אתה. מה דעתך על זה?

ההתחממות הגלובלית ממשיכה להתקרר

אפרופו האינצידנט האקלימי הלא שכיח שמתגולל סביבנו כעת חיה, אינצידנט אותו יהיה פשע פובליציסטי לא לנצל, הרי זו הזדמנות פז להעיף מבט בחזית הזרה והמוזרה של ההתחממות הגלובלית. חשוב לזכור: מדובר בתופעה דתית של השמאל העולמי, למרות ניסיונות נואשים מצד גורמים במחנה הזה להציג אותה כקונצנזוס מדעי או תופעה עולמית לפחות כמו ההערצה למנדלה.

ובכן, הבא ונביטה בחורף המתגשם עכשיו בחצי הצפוני. מוקדם יותר החודש בארה"ב התחיל גל של אוויר קר ושלג שמוצאו בקוטב הצפוני, והתחזית הכללית לחורף היא שהוא יהיה קר מהממוצע ועם יותר שלג. במזרח אירופה המצב לא טוב בהרבה: באוקראינה מתו 37 איש בגל קור ושלג קיצוני, עם טמפרטורות שירדו עד מתחת למינוס שלושים – והחורף עוד לא ממש התחיל.

בינתיים מדווח ש2013 תהיה שנה נוספת שלא נרשמה בה התחממות של כדור הארץ, ואף נרשמת התקררות מסויימת. מה קורה במזרח התיכון כרגע אנחנו יודעים, ובאנטרקטיקה נמדדו השנה 93- מעלות, סוג של שיא קור אי פעם על פני כדור הארץ. לבסוף – מעטה הקרח הארקטי צמח השנה באחוזים הגבוהים ביותר שנמדדו אי פעם, ובנתונים מוחלטים הצמיחה שלו שניה רק לשנת השיא – 1996.

כל הממצאים האלה, ורבים אחרים, לצד תחושת בטן, מספרים שלא רק שאין מגמה משמעותית של התחממות בכדור הארץ, אלא אף ייתכן מאוד וישנה התקררות.

ואם אין התחממות גלובלית הרי שלא רק שסכומי האינסוף שהושקעו ב"אנרגיות חלופיות" ירדו לטמיון – אי אפשר להפיק חשמל מטורבינות רוח שמסתובבות מהר מידי וכמובן שפאנלים סולאריים חסרי כל תועלת בחורף – הרי שאם אכן ותהיה התקררות, ולו הקטנה ביותר, היכולת של האנושות להתמודד עם הקור ולהתחמם נפגעה משמעותית. והיא נפגעה לא רק מחמת שהיוזמות הירוקות רוקנו מכיסי האזרחים בעולם כספים רבים שהיו יכולים להיות מוצאים על ביגוד ואמצעי איטום וחימום, אלא גם שהיכולת לייצר חשמל בעזרת אמצעים מסורתיים של נפט, פעם וגרעין, שנמצאת תחת מתקפה אגרסיבית כבר עשרות שנים, היכולת הזאת לא פותחה כראוי.

לכן, באשמה ישירה של הירוקים והשמאל בכללותו שדוחף את האג'נדה הזאת, באחד מהחורפים הקיצוניים הבאים מיליוני בני אדם עלולים למצוא את עצמם קופאים מקור באמריקה הגדולה ובאירופה, כשכל מה שיש להם להתנחם בו הם טורבינות רוח בלתי שמישות ומעמד פוליטי שלם של פסודו-מדענים ופוליטיקאים אותנטיים לגמרי שנעשו מולטי-מליונרים בעזרת השקר הגדול ביותר של זמננו – "התחממות גלובלית".

תמסנקה ג’נטייה מדבר את אפריקה. תרגום – אובאמה. צילום: הבית הלבן

האיש שגרם לעולם להתאחד

יש ובעולמנו זה רווי הסכסוכים, המלחמות, מאבקי הדמים, השנאות, עולה ומתגלה דמות מופת שמצליחה מכוח אישיותה, מכוח בהירות- שכלה, מכוח עוצמתה הפנימית ויכולתה להתהלך ללא חת בין צרים ומבקרים לגרום לאנושות כולה להתעלות מעל מחלוקות אנוש ולהתאחד סביב הרעיון הגדול של אחדות האדם.

לוויית נלסון מנדלה הייתה אירוע כזה. ואכן בלוויה זו, לצד אנשים רבים ומשעממים בחליפות יקרות ומשעממות אף יותר, התגלה לעולם אחד מאנשי המופת של דורנו. אני מדבר כמובן על תמסנקה ג'נטייה, המתורגמן המזוייף מהטקס המזוייף לכבוד מנדלה השבוע.

במחווה סאטירית מפוארת מאין כמותה שם ידידנו ג'נטייה זה את כל מכובדי העולם ללעג ולקלס בעזרת אחד מהטריקים הקומיים הוותיקים ביותר בספר: דיבור חסר משמעות.

אבל יותר מזה, ובאופן סמלי אף יותר, ג'נטייה העמיד בפני העולם מחזה מוסרי נוקב ומרתק: הוא הראה איך השירות החשאי היקר והמצויד ביותר בעולם יכול להיות טמבל מוחלט ולא יעיל (ועל הדרך: הבירוקרטיה המדינתית הנפוחה כולה), ואיך האפריקאי הראשון שמגיע למעמד נשיא ארצות הברית מבטא, בעצם, כלום וריק.

כי זה לא שג'נטייה תרגם את אובאמה בלוויית מנדלה: זה אובאמה שהביא לארה"ב את הבדיחה האפריקאית, את ההוקוס פוקוס, את אחיזת העיניים, רפואת האליל, השבטיות, התכסיסנות הזולה, המעמד הריק והסמליות שאין בה דבר מלבד מלאותה בעצמה.

לכן זה אובאמה שמגלם תרגום לאמריקאית קלוקלת ומודרנית-לכאורה של תנועות הידיים האפריקאיות חסרות הפשר, לא להיפך.

ותחת אובאמה, אמריקה הופכת לבדיחה שבטית בג'ונגל של אפריקה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

24 תגובות למאמר

  1. אתה מה זה לא עדכני. כבר שנתיים לא קוראים לזה התחממות גלובלית, אלא Climate Change, מה שמאפשר להגדיר כל ארוע יוצא דופן כהוכחה. תן להם זמן, גם חילופי העונות יוגדרו כאסון תוצרת בני האדם.

    ואל תבלבל אותם שזה שלא היתה סופה כזו עשרות שנים, זה אומר שזה.. קרה לפני עשרות שנים.

    1. מעולם לא הייתה תגובה כזאת עד שלא הגבת אותה. ני חושב שזה חסר תקדים.

  2. אני לא יודע לגבי האקלים. זה עניין מסובך, יש דעות לכאן ולשם ולאדם הממוצע אין הרבה סיכוי להבין משהו בדיון המקצועי מסביב לזה. אבל אמירה כמו "התחממות גלובלית זה שטויות בגלל שיורד שלג" היא טיעון שיכול להיות מופרך על ידי כל מי שלקח קורס קצר בשיטות מחקר מדעיות ברמה של פיזיקה בכיתה י'.

  3. אני מסכים איתך לגמרי, אובמה הוא אפריקאי ובעצם הוא הביא את התרבות הנמוכה האפריקאית לבית הלבן, שמעתי גם שמבנה המוח שלהם אחר…

    1. לא יודע, מבנה מוח זה כנראה התחום שלך. אני עוסק בתרבות.

  4. כמו תמיד תענוג לקרוא. לא יודע עד כמה מידה נמצאת במיינסטרים התקשורתי, אבל לאט לאט רעיונות שקודם לא יכולת למצוא בכלל בערוצי התקשורת הגדולים, יוצאים מהפינות החשוכות של המרשתת אל האור.

  5. "האחראי העליון הוא אתה, מה דעתך על זה?". דעתי, כמובן, שזה לא יעלה על הדעת….
    בצעירותי למדתי משפטים, והמצאתי כינוי לזן שלם של טיעונים, והוא כמובן ז'אנר ה"לא יעלה על הדעת". בטיעונים אלה משתמשים כשאין טיעון משפטי של ממש, איזה חוק או עובדה או פסק דין שמבסס את טענתך, ולכן אתה נזקק ל"לא יעלה על הדעת". אגב, תשובה טובה לטיעונים מז'אנר זה היא: "הנה, דווקא על דעתי עלה גם עלה"

    1. יש מלא כאלה. זה כמו "מובן מאליו ש" או "ידוע לכל ש", או "מן המפורסמות". קיצורי דרך לוגיים למוח העצלן – ולכולם יש מוח עצמלן. לחשוב זו אחת המטלות הכי קשות שיש.

    1. הוא חי וקיים רק שאני כמעט לא מעלה לשם חומרים חדשים. עם האתר שלי ומידה והפייס ידי כמעט מלאות. סלונה זה לשעשוע נטו.

  6. איפה היית כש

    "בכן, הבא ונביטה בחורף המתגשם עכשיו בחצי הצפוני. מוקדם יותר החודש בארה”ב התחיל גל של אוויר קר ושלג שמוצאו בקוטב הצפוני, והתחזית הכללית לחורף היא שהוא יהיה קר מהממוצע ועם יותר שלג. במזרח אירופה המצב לא טוב בהרבה: באוקראינה מתו 37 איש בגל קור ושלג קיצוני, עם טמפרטורות שירדו עד מתחת למינוס שלושים – והחורף עוד לא ממש התחיל.

    בינתיים מדווח ש2013 תהיה שנה נוספת שלא נרשמה בה התחממות של כדור הארץ, ואף נרשמת התקררות מסויימת. מה קורה במזרח התיכון כרגע אנחנו יודעים, ובאנטרקטיקה נמדדו השנה 93- מעלות, סוג של שיא קור אי פעם על פני כדור הארץ. לבסוף – מעטה הקרח הארקטי צמח השנה באחוזים הגבוהים ביותר שנמדדו אי פעם, ובנתונים מוחלטים הצמיחה שלו שניה רק לשנת השיא – 1996."

    היה כתוב שחור על גבי לבן?

    1. כן, לזה התכוונתי. ראשית מדובר בממצאים אנקדוטלים: אוקראינה פה, אנטרטיקה שם; העולם יותר גדול מזה. מול המקרים האלה אפשר להעמיד יובש קיצוני במרכז אסיה ואפריקה, ואת החמסין שהיה כאן באמצע נובמבר. שנית התחממות כללית לא אומרת שכל שנה ושנה הטמפרטורת עולה באופן לינארי בכל מקום.
      העניין הוא שקשה מאוד לדבר על תופעה אקלימית כוללת במסגרת מאמר דעה כי תמיד נופלים לקלישאות ציוריות על השלג שירד או הגשם שלא ירד. עדיף להשאיר את זה למומחים מדעיים ולא לעיתונאים.

  7. חשוב להבדיל בין התחממות גלובלית או שינוי האקלים, לטענה שבני האדם הם הגורם. מדובר בארועים טבעיים מחזוריים שמתרחשים בכדור הארץ במחזוריות של מאות או אלפי שנים.
    כשמדברים על התחממות גלובלית מובלעת באמירה ההנחה שבני האדם גורמים לשינוי, בלי להזכיר זאת במפורש.
    אז שיהיה ברור, אנחנו לא מתנגדים לטענה שהאקלים משתנה, רק לטענה שלבני האדם השפעה משמעותית.

    1. היש בר דעת בעולם שיטען שהאקלים אינו משתנה?

  8. "כל הממצאים האלה, ורבים אחרים, לצד תחושת בטן, מספרים שלא רק שאין מגמה משמעותית של התחממות בכדור הארץ, אלא אף ייתכן מאוד וישנה התקררות."

    תגיד, אתה ילדה בת 3?
    בעצם, גם ילדה בת 3 שקיבלה שיעור הסברה על איכות הסביבה יודעת ש"התחממות גלובאלית" זה שם לתהליך שבו האקלים על פני כדור הארץ הופכים לקיצונים יותר. כך נוצר שבקיץ אנחנו מקבלים גלי חום באירופה כפי שלא חוו מאות שנים, ובמזרח התיכון חווים סופות שלג כמו שלא חוו מעולם. אף אחד מהנתונים שהעלת לא סותר את זה. וכמובן שכך, בלוגר מתלהם לא מסוגל להפריך קונצנזוס מדעי שהוא אפילו לא הצליח להבין.

    1. פששש…. עמית אתה ממש גאון ואולי אתה ילדה בת 3 .
      אתה כותב "התחממות גלובאלית" ובאותה נשימה את כותב "ובמזרח התיכון חווים סופות שלג כמו שלא חוו מעולם"…
      אז אולי תחליט התחממות או התקררות.
      קונצנזוס מדעי אלק.

    2. אהבתי.

      כשהשמאל אומר "התחממות גלובאלית", הוא מתכוון גם לסופת שלג שלא נראתה כמותה כ100 שנה. אתה צריך להיות ילדה (שימו לב לשוביניזם הבוטה מפי "האדם הנאור") בת 3 כדי לא להבין שכשאומרים "התחממות גלובאלית", מתכוונים בעצם גם להתקררות קיצונית.

      סה"כ זה דיי עקבי עם השפה האורווליאנית הטיפוסית של השמאל. הרי זה בדיוק כמו "קורבנות השלום" שהיו קורבנות של מלחמה ולא הביאו שום שלום, ועם "הבלגה זה כח", שהראה לכל הטרוריסטים את העוצמה הישראלית המדהימה כשהם רוצחים בנו ואנו "מבליגים". תחשוב על החמאסניק המסכן שחי עוד יום ולא חוסל. דמיין את האכזבה הנוראה.

      והכי מדהים, שהם אשכרה מאמינים בשקרים של עצמם, ולא משנה כמה פעמים המציאות תטפח על פניהם.

      כנראה ששלמה המלך כבר נפגש עם שמאלנים. הרי הוא תיאר אותם במדוייק:

      "ככלב שב על קיאו. כסיל שונה באיוולתו.".

  9. אני מסכים איתך שישנה קבוצה רחבה מאוד של אנשי ה-"מישהו אשם בזה", אבל לא מבין איך זה קשור לשמאל/ימין. בתור קורא ישראלי שמכיר בעיקר את הפוליטיקה שלנו קשה לי להתחבר לזה. במילים אחרות יש גם המון אנשים בארץ, שלא היית מגדיר כ"שמאל", והם עדיין חלק מאותה קבוצה.

    1. זה בגלל שבארץ מושגי הימין והשמאל מתייחסים אך ורק לנושא המדיני, שהוא רק חלק קטן מהגדרת ימין ושמאל. יש הבדלי תפיסה חברתיים בין ימין ושמאל. הימין רואה את האינדבדואל כפרט בעל אחריות וסמכות. השמאל רואה את הפרט כקורבן חסר אחריות שלא באמת מסוגל לקחת החלטות רציונליות, ולכן צריך שהמדינה תחליט עבורו, לטובתו האישית. ואם יש קורבן, אז חייב להיות "מקרבן", והם בדרך כלל העשירים, הלבנים, הגברים וכו'.

      לכן תפיסה חברתית שמאלנית תגרוס שמישהו אחר אשם, וזה לא אני (כי אני כפרט בכלל קורבן, וקורבן איננו יכול להיות אשם במשהו), האשם הוא איזשהו מקרבן (בחר אחד מרשימת ה"חזקים") ומי שצריך לטפל בכך היא הממשלה (שהיא הלא-קורבן היחיד, אליבא דשמאל, שיכול לעשות גם טוב).

  10. אלון,
    לגבי חיפוש האשמים, זה לא קשור לשמאל או לימין זו פשוט תכונה אנושית ועוד יותר ישראלית שמתעצמת על ידי המדיה שכמובן מחפשת אשמים כי דרמות זה הלחם והחמאה שלה. אין קשר לאיזושהי תפיסה שמאלנית (ואת זה אני אומר דווקא בתור ימני).
    דווקא כל אלו שקיטרו נגד הרשויות במשדרים שאני ראיתי היו כאלה שלא היית מקטלג כשמאלנים.
    בענין האקלים, אמרו את כאן לפני שזה ענין מורכב שלא מתמצא ביותר חם לי עכשיו, פחות חם לי עכשיו,. ואפילו נניח שאין להם הוכחות חותכות, ואפילו נניח שיש יותר סיכויים שכל התופעות האלו של התקררות, המסת קרחונים וכן הלאה, מקורם בתהליכים טבעיים, עדיין אני חושב שגם אם קיים סיכוי קטן שזה מעשה ידי אדם זה מספיק בשביל שנאמץ אורח חיים יותר ירוק וגם אם זה יותר יקר, וגם אם זה פחות יעיל וגם וגם. עדיין ההשלכות שיהיו בהנתן שהסיכוי הקטן הזה יתברר כסיכוי מאוד גדול בפועל, מצדיקות את כל ההגבלות שרוצים לעשות על אנרגיה מזהמת.
    אבל גם זו לא הנקודה- שינויי אקלים היא רק חלק אחד מהמכלול של איכות הסביבה- בעיני גם לא החלק העיקרי. הסיבה בגינה יש לעבור לאנרגיה יותר ירוקה, ואני לא אומר שמהיום למחר, היא שלגבי זיהום האוויר וההשפעה של זה על בריאותנו ועל בריאות החי באופן כללי, אין עוררין.
    אתה אולי יכול להתווכח על ההתחממות יש או אין (למרות שבינינו אני לא חושב שיש לך את הכלים לעשות את זה), על זיהום האוויר כתוצאה מבעירה של תוצרי בנזין וסולר לא תוכל להתווכח, ולו בשביל זה כדאי לעבור לאנרגיה חלופית.
    ובענין אובמה- אהבתי מאוד, שנון נכון וקולע

  11. פעם שמעתי הסבר מרב על המהות הרעיון של עולם בן 6000 שנה. אותו רב הסביר כך: בעולם בן 13 מיליארד שנים, אנחנו בעצם כלום. חלקיק אבק שחולף ברוח הזמן. ולכן בעצם אין לנו אחריות על כלום. כי מה בעצם חלקיק אבק יכול לשנות בעולמנו האין-סופי? לעומת זאת בעולם בן 6000 שנה, אנחנו אמנם קטנים אך לא נטולי השפעה. בעולם כזה עלינו לקחת אחריות, לשנות את מה שצריך שנוי ולתקן את מה שטעון תיקון. בעולם כזה, שבו האחריות היא גם עלי, יותר קשה להאשים אחרים בגורלי.
    כנראה שהדת שלנו לא כ"כ מפגרת.

  12. אלון, קראת אותי מצחוק וריגשת אות. סחתיין ותודה על ניתוח הסימפטומים של תסמונת השמאל:)