הרחק הרחק אי שם למעלה, ברקיעים המוחלטים שבהם אפילו אלוהים עצמו מהלך בחשש מפני הלא-ידוע, מתנהל מאבק איתנים סוער על עתידו של העם היהודי. מדברים בו על ארץ ישראל, כי מכל בחינה מעשית העם היהודי בתפוצות נגמר, גם אם יש עדיין יהודים שאינם חיים בארץ ישראל ואינם תושביה של הישות שקנתה לעצמה שביתה בשטח האדמה […]
הרחק הרחק אי שם למעלה, ברקיעים המוחלטים שבהם אפילו אלוהים עצמו מהלך בחשש מפני הלא-ידוע, מתנהל מאבק איתנים סוער על עתידו של העם היהודי. מדברים בו על ארץ ישראל, כי מכל בחינה מעשית העם היהודי בתפוצות נגמר, גם אם יש עדיין יהודים שאינם חיים בארץ ישראל ואינם תושביה של הישות שקנתה לעצמה שביתה בשטח האדמה הזה, הלא היא מדינת ישראל.
הוויכוח הלוהט מתנהל בין שלושה, ורק הם רשאים להשתתף בו: שדרנית הטלווזיה עצמית כזבני, פעילת העמותות טרלילה סינמטי, והשופט (העליון) דין אוניברסי. השדרנית עצמית חושבת שאין לה צד ולא ראוי שתיקח צד, אבל המומנט המהפכני מצטלם יפה יותר עם אנשים שמבקשים זכויות, אז היא בעדם. טרלילה שמעה פעם מפקיד משרד-פנים שתפסיק לבלבל לו במוח עם בקשות לרישומים של עציץ כבן-זוג, אז היא מתעבת את העם היהודי ומדינת ישראל. והשופט אוניברסי עוסק בדבר אחד: צחצוח נפשו לקראת יום הדין הגדול – שיהיה בינלאומי ויעסוק, כפי שיבחינו עמיתים חדי-העין, בו.
כך בטוחים הכל, מימין ומשמאל, שמתנהל לו הוויכוח על חיינו ועל עתידנו, הרחק למעלה בשמיים מבלי שלנו, יהודים סטנדרטיים וממוצעים, תינתן האפשרות אולי, במחילה, לקחת בו חלק. הימין חי בתחושה אפאטית שהכל אבוד, הפור נפל, אין מה לעשות, הם חזקים מידי, הם מאורגנים מידי, אז מה נעשה, אז מי ינהיג אותנו, מה אומרים, למי אומרים, מתי לבוא, מי אתה, מי אני, מדוע, למה, איך, ביחס למה?כמו אליפלט בשירו הידוע של אלתרמן, הימין אחוז תימהון כיצד ובשל מה זה ואיך. רק נקלע לפה, אין לו מושג מה באמת קורה, בטח שאל תבקשו ממנו לקבוע כללים. הוא רק אנשים סטנדרטיים.
ימין הכבשים הזה, כמובן, מסתדר היטב עם תפיסת העולם של האקסטרא–שמאל שרואה בעצמו ובנציגיו סדרני העבודה (המאוגדים והחברים בוועד) של היקום. קשה להגיד שהם טועים בתחושתם, מכיוון שהימין מתנהל כמו מוכה ירח, ללא ביטחון, ללא אמירה מוצקה.
בסוף כל משפט שאומר ימני ישנו סימן שאלה תמידי ועצמוני, כאילו הוא מחכה ששמאלני יהנהן ועל-ידי כך יאשר לו להיכנס לחדר של הקיימים באמת. תודעת הכניעות והכפיפות הזאת היא לא רק אסטרטגיה אווילית בהקשר של הוויכוח ימין שמאל, היא גם הרת-סכנות במציאות חיינו.
כי המאבק לא מתנהל ברקיעים המוחלטים של השדרנית עצמית והפעילה טרלילה והשופט דין. הוא מתנהל פה. בשכונות ובבתים ובבתי-החולים ובבתי-המשפט שלנו. ואם הימין לא יתעשת ולא יתעורר הוא יגלה שלא רק שהוא הפסיד בוויכוח מול השמאל, הוא וילדיו הפסידו את המדינה היהודית.
כי המאבק הוא לא על המסתננים. המאבק הוא על הסיפור שלנו ומי יכתוב אותו. זה אותו מאבק איתנים ישן של העם היהודי על עצמאותו וייחודו – עצמאות וייחוד שתמיד בתרבות המערבית, בלי לשים לפרדוקס הפנימי הטמון בכך, יש מי שמנסים להכחיש ובה בעת להכחיד.
הניסיון של אקסטרא–שמאל לגרום לעם היהודי להיכנע לאוייביו הערבים אינו מצליח. סכנותיו ברורות מידי, והערבים לא מצליחים לדקלם כראוי אפילו את מעט השורות שנכתבו עבורם. הניסיון להביא לסוג של דיקטטורה של הפרולטריון על-ידי מלחמה בעשירים ובהצלחה כלכלית, אף-על-פי שכבש בקסמו הרומנטי צעירים וצעירות ישראלים לא מעטים שבטוחים שהמפתח להצלחתם האישית בחיים הוא הכנעה קולקטיבית של האויב האמיתי שלהם: העשיר, גם הוא אינו מתרומם, למרות שבשמו נעשו ונעשים נזקים כבדים למשק ולחברה הישראלים.
בחזית הבטחונית והכלכלית השמאל נוחל כשלונות, מכיוון שהסכנות של האידיאות התלושות שלו בתחומים האלה מובנות היטב לרוב הציבור הישראלי, בוודאי היהודי. כדי לנחול ניצחון נדרש השמאל לבחור מאבק שסכנותיו אינן כה ברורות כמו רצח עם על-ידי הערבים או קריסה כלכלית על-ידי סוציאליזם.
במובן הזה של מאבק שמאלני מהפכני נפלו המסתננים כפרי בשל לידי מי שבאופן מסורתי, יומיומי, נחוש, וממומן היטב, נלחמים בהיותה של מדינת ישראל מסגרת המאגדת יהודים חופשיים ועצמאיים. את המסתננים אפשר למכור לציבור הישראלי כמי שאינם מייצגים סכנה גדולה מצד אחד, אך כמי שאי-אפשר להתנכר לכאבם מצד שני. כך השמאל משיג את מה שתמיד חלם עליו: גביע קדוש שינטרל את מנגנוני ההגנה הטבעיים של יהודי ישראל, מנגנוני הגנה שעדיין מתפקדים היטב מול סכנות ברורות, כמו הכזב הערבי או הסוציאליסטי. והוא מתכוון לעשות זאת על-ידי הצבת אתגר קיומי שאינו מיידי, וטשטוש היכולת לשיפוט רציונלי נוקב של הבעיה על-ידי פנייה מתמדת אל המישור הסנטימנטלי (ע"ע הדיקטטורה הסנטימנטלית).
המאבק הוא לא על המסתננים. הם סטטיסטים, בדיוק כמו שאבו-מאזן הוא סטטיסט. המאבק הוא על קיומו האוטונומי של העם היהודי. אם המאבק שלנו כקבוצה לאומית חפצת-חיים במסתננים האפריקנים ייכשל, השמאל יעבור מייד למאבקים הבאים: שינוי הדגל. ההמנון. ביטול חוק השבות והחלפתו בחוק שיבה.
אם להמנון של מדינת ישראל יתווסף בית בערבית, אותו יחוייבו כל המורים ללמד בבתי-הספר הממלכתיים, או אם לדגל הכחול לבן שלנו יתווסף חצי-סהר ירוק, או אם תבוטל הזיקה שבין יהודי העולם לארץ ישראל על-ידי ביטול חוק השבות (בג"ץ שאחרי ניצחון מוחץ על הציבור היהודי באמצעות אזרוח דה–פקטו של עשרות-אלפי אפריקנים יחוש עוד פחות מחויב למסגרת המאגדת היהודית ממה שהוא חש היום) – אם השינויים האלה, שיש בקרבנו מי שעבורם הם מפעל חיים, באמת יקרו, לא יהיה אפשר לסובב את הגלגל לאחור בלי מלחמת אזרחים.
המחנה הרציונלי, השפוי, הנורמלי, של העם הזה חייב להביע את רצונו בצורה בלתי-ניתנת לערעור, לספק, לתחמון, לדו-משמעות, לדחייה אל סוף הרשימה. הוא חייב לתת סיבה ומרחב פעולה לפוליטיקאים היושבים בראש ואולי עוד לא לגמרי מבינים את התמונה, או שאולי מבינים ומרגישים שהמומנטום הציבורי לא איתם.
ביום שני הקרוב בשעה 19:30 תתקיים ברחבת הסינמטק בתל-אביב הפגנה שמבקשת לומר, בפשטות: הרוב הציוני השפוי לא ייתן לעצמית, טרלילה ודין לקחת ממנו את המדינה היהודית שלו. אין מצב. לא יהיה.
אני אהיה שם.
עדכון: ההפגנה נקבעה מחדש ליום רביעי באותו מקום ובאותה שעה.
* * *
מגילת העצמאות, שהיא המסמך המכונן של המדינה שאנו חיים בה, מדברת על מדינה יהודית ודמוקרטית. שונאי ישראל בתוכנו שוללים את שני הסעיפים: את היהודית על-ידי נסיונות בלתי-פוסקים לדלל את הרוב היהודי בתחומה, ואת הדמוקרטית על-ידי כפיה על הרוב הקיים ערכים וצעדים שהוא לא מסכים איתם ולא הצביע עבורם.
אין מצב. לא יהיה.
הלקח שהושכח
אפתח את החלק הזה בז'אנר שאני לא אוהב: וידוי אישי. והווידוי האישי הוא שאחד הדברים שאני הכי לא אוהב לדבר עליהם זה השואה. אני לא אוהב לדבר על השואה כי המילה עצמה מכאיבה לי. כי הקונוטציות המילוליות והוויזואליות של המילה הן משא של חורבן מדכא. זה עושה לי רע לחשוב על זה, זה עושה לי רע לדבר על זה, אני שונא את העובדה שצריך. זה הקטע האישי שלי.
אני בטוח שאני לא היחיד שמרגיש ככה. אני סמוך ובטוח שכל אדם עם מצפון מתפקד ושכל עובד מרגיש משהו דומה כשהנושא הזה עולה.
אבל לפעמים צריך לעשות גם דברים שלא אוהבים. ובמקרה הזה חייבים כי יש אנשים שמשהו במערך המצפון והתבונה שלהם לא עובד נורמלי ודיבורי שואה, במקום שידכאו ויעציבו אותם, ממלאים אותם איזשהם עזוז וחדווה של טובים ויפים וצודקים.
אני אעשה את זה קצר ותמציתי, כי בעוד שיש לחקור ולהבין מה קרה בשואה במובן המעשי של מה איבדנו שם ומה קרה בדיוק, את הלקח המוסרי מהשואה אפשר לסכם במשפט קצר אחד:
השואה מוכיחה שיש מי שיעשו כל דבר כדי להשמיד את העם היהודי.
לטעמי זה הלקח היחיד מהשואה. כמובן, בזמנים הלא לגמרי שפויים שאנחנו חיים בהם, יש מי שזכר שואה נורמלי הוא מלח על הפצעים שלהם. אלה מחפשים כל הזמן מה אפשר להרוס ובמה אפשר לחבל – ויש הרבה, מפני שהאנשים השפויים של כל ההיסטוריה עבדו קשה כדי להביא אותנו למצב הלא רע בכלל שבו אנחנו נמצאים. אפשר להרוס את המשפחה, הזהות, הדת, האמונה, התרבות, היחסים בין גברים לנשים. ואפשר גם להרוס את זכר השואה אם אתה מעוות מספיק בנפשך לרצות את זה.
המעוותים את זכר השואה עושים את זה בדיוק כמו שהם הפכו את המילה שלום לקוד לרצח יהודים, את המונח זכויות עובדים לשוט להתעלל בו בכולנו בשם וועדים מאפיוזיים, ואת המילה גאווה לאמצעי לבייש את הזולת ולסתום את פיו. נאמנים לתורתם הזו, שלוקחת כל מושג מוכר וגורמת לו שייצג את ההיפך המוחלט ממה שאדם נורמלי ונורמטיבי מבין, הם לקחו את האירוע ההיסטורי הטראומטי והכואב לאין שיעור שואה והפכו אותו מסמל של זוועות שעמי העולם חוללו ליהודים לסמל לאכזריות של היהודים עצמם.
ככה זה כשהנשמה שלך מעוותת ואתה לא מאמין בכלום חוץ מכוח פוליטי.
באורח לא פלאי, במה שנוגע לעיוות זכר השואה מדובר באותם אנשים שרוצים למחות את ישראל היהודית ולהפוך אותה לסניף של אפריקה ההרוסה והחרבה, עם קורטוב של אסלאם מרענן מעל: יש יהודים שמחוסר-יכולת נפשית להתקומם מול האנטישמיות של העולם הנחשב לא רק מפנימים את התעמולה שונאת היהודים על קרבה ועל כרעיה, אלא גם מוסיפים עליה את הארס שרק מי שהיה שייך פעם לקבוצה שבזה לו יכול לחוש כלפיה.
ואנחנו צריכים לומר למוכי הגורל האלה שמדברים על השואה בשמחה לאיד בדיוק מה שנגיד ביום שני למי שרוצה לקחת את המדינה היהודית ולתת אותה למחריביה–בכוח:
אין מצב. לא יהיה.
יפה ומדויק
מזמן לא קראתי מישהו חד ואמיתי
כמה שאתה צודק, אני עד היום לא מבינה ממה הימניים פוחדים , מדוע קשה להם
לומר בקול רם את דיעותיהם,
הפנימו את ההתנשאות והדיכוי השמאלנים. כמו שחלק מהיהודים הפנימו את האנטישמיות. אתגר.
מפתיע לקרוא שהימין מרגיש אבוד וחלש מול השמאל החזק והבוטח, חשבתי שזה בדיוק להיפך..
יש פער גדול בין לראות שמבקשי המקלט הם במצוקה ולנסות לעזור להם, לבין לקלוט את כולם. אני חושב שחובתה המוסרית של המדינה היא לעזור בו"ז שלא לקלוט את כולם. כן, כי בתור מהגרים ופליטים יהודים יודעים טוב מאד כמה זה רע כשלא עוזרים. זה לקח נוסף מהשואה.
מדינה יהודית ודמוקרטית – לפעמים נדמה לי שהימין מבלבל 'יהודית' עם פאשיסטית, כאילו הכרה בזכויות של מי שהם לא יהודים זו חולשה שבהכרח מערערת על ההצדקה המוסרית של קיומנו כאן, ולכן אי אפשר להכיל אותה. זה אנחנו או הם. מעין חרדה ממצב מורכב, בו אנחנו צודקים בדרישה שלנו לחיות פה, אבל היישום שלה כרוך בעוול מוסרי.
לגבי עתיד המדינה, אם לא נחזיר את השטחים, כנראה שנהפוך למדינה דו-לאומית והחזון שהוצג יתגשם
לגמרי הלקח היחיד מהשואה.
כי "ראו לאן עלולה להביא שנאת זרים" או "כמה קל להסית אנשים רגילים לבצע פשעים כה נוראים" אינם לקחים שראוי כי ילמד כל אדם בעולם. כולל כאן.
אלה לקחים לא רעים, אבל לאו דווקא מהשואה. אתה רומז שאילולא הייתה שואה היית חושב ששנאת זרים זה לא כזה נורא? ואילולא השואה, לא היית חושב שהטבח ברואנדה מלמד שקל להסית אנשים רגילים וגו'?
אני לחלוטין לא מבין מה בדיוק הבעיה של הימין הציוני עם האפריקאים. מדינת ישראל היתה מולטי-קולטי מיומה הראשון. מי שמאפשר ומעודד הגירה של פולנים, תימנים, עיראקים וקווקזים (ומאוחר יותר אתיופים) ומוותר על ההומוגניות האתנית של האומה לטובת סיפורי אלף לילה ולילה ובולבול חתוך, מה לו שילין על כמה סודאנים ואריתראים? הציונים חייבים להחליט אם הם הקימו כאן אומה אמיתית, לפי המסורת האירופאית, או ערב-רב של בליל גזעים ושפות.
רק למה אתה חושב שההומוגניות האתנית כוללת דווקא את מי שבא מאותה טריטוריה כמוך, תמהני. אולי אתה דווקא הערב רב הנ"ל?
אתה מה שנקרא ליצן אידיאולוגי. האידיאולוגיה שלך היא ליצנות ופרובוקציה. אני מניח שאתה איזשהו איש שמאל קיצוני שמנסה לעשות צחוק מהאתר הזה, כי האתר הזה מאיים על ההגמוניה שלו בתקשורת.
ה"כל מיני פולנים, תימנים, עיראקים וקווקזים (ומאוחר יותר אתיופים) " עם ה"בולבול החתוך" הם עצמם ה"האומה".הם העם. הבנת ? איזו אומה יש בלעדיהם בדיוק?
יהודים הם לא גזענים,וולא פאשיסטים, איך שלא תהפוך את זה. יש פה אנשים בכל הצבעים והצורות, יותר מבכל מקום אחר בעולם חוץ מארה"ב. המיעוט הערבי פה חי הכי טוב מכל מיעוט במזרח התיכון. הלב של הישראלים נמצא בדיוק במקום הנכון .
אנחנו פשוט לא אובדניים לפי כת הרדיקליזם והפוליטקלי קורקט.
אפרופו משבר הומניטרי ופליטים, דיווח על הפגנה באילת וראיון עם שניים ממנהיגי הקהילה האפריקאית שם.
http://www.ereverev.co.il/article.asp?id=20328
כמה ציטוטים מדבריהם:
"אתם יודעים מדוע הרבה אילתים כועסים עליכם? שאלנו את עיסא באכר."זה טבעי. בכל מדינה שנכנסת אליה כמות גדולה של אנשים ממדינות מוסלמיות, זה יוצר בעיה. אנחנו פליטים. לא יכולים לחזור לארצנו. אנחנו עובדים כאן, בלי עתיד. הילדים כאן נולדים ללא תעודות. אנשים שנמצאים כאן לא יודעים לכתוב את השם שלהם בעברית. בבית חולים עושים לנו עזרה ראשונה.אבל אין טיפול רפואי אחר וטיפול פסיכולוגי למי שיש לו בעיות בראש".
אתם עובדים. מדוע שלא תשלמו על טיפול רפואי?
"אנחנו פליטים, אין לנו כסף. הביטוח הרפואי לא עוזר לאנשים שיש להם בעיות ישנות".
אנחנו צריכים לשלם עבור הבעיות הרפואיות הישנות שלכם?
"המדינה היא האחראית עלינו. אנחנו נכים, כמו פליטים. פליטים הם כמו ציפור. אין להם לאן ללכת".
יש הרבה ישראלים חולים שטוענים שמגיע להם כסף מהמדינה. מדוע שאתם תקבלו והם לא?
"בן אדם חי פעם אחת. מי שמגיע לו, שיבקש ממדינת ישראל ויקבל תרופות. אבל אני לא במדינה שלי. במדינה שלי הממשלה הורגת את העם שלה. אלה אנשים נכים".
"אם יוחלט להשאירכם בישראל. לא תבקשו בעתיד להביא לכאן גם את שאר בני משפחותיכם?
"אי אפשר להשאיר את כולם רווקים. זה הגיוני?".
אז תארגנו הפגנות כדי להביא נשים? כדי להביא את ההורים והאחים?
"הרבה פליטים זה כוח למדינה. הפליטים עוזרים לישראל".
חלק גדול מהכסף שאתם מרוויחים בישראל, יוצא מחוץ לגבולות המדינה. זאת פגיעה בכלכלה הישראלית. האם תסכימו על איסור להוצאת הכספים לחו"ל?
"אנחנו רוצים שהכלכלה הישראלית תהיה טובה. אבל אנחנו לא רוצים לשכוח את האמא ואבא שלנו או את הילדים שלנו. בשביל זה אנחנו שולחים להם כסף".
ואם יבקשו מכם ללכת לצבא הישראלי?
"אני מאמין שהרבה אנשים ירצו ילכו לצבא. אבל אני לא חושב שהצבא הישראלי יסכים לקבל אותנו".
אין שום קשר בין שנאת זרים לשואה. לא שנאו "זרים", שנאו יהודים.
וצוענים והומואים. אתה יודע, אנחנו לא היחידים שחשובים בעולם.
ואף אחד מהם לא תפס בהגות הנאצית ובפתרון הסופי אפילו רבע מהחשיבות שהוקדשה לחיסול היהודים.
הנאצים לא חיסלו יהודים 'בין השאר'. הם חיסלו קודם כל יהודים, ובין השאר עוד קבוצות.
וכמובן, אין לשכוח את המכנה המשותף הלא מאוד זניח של כל אותם רוסים ואוקראינים וגרמנים ובריטים ואמריקאים ופולנים ותימנים ועיראקים וקווקזים (ומאוחר יותר רוסים ומאוחר יותר אתיופים):
הם היו יהודים. עם מסורת יהודית שקדמה למסורת האירופאית.
מצטער. חבורת חולי הנפש שצילמת את הפייסבוק שלהם לא ממש מייצגים את השמאל.
אלה אנשים תלושים עם בעיות נפשיות שמחפשים תשומת לב ופרובוקציות, ושיוכם הפוליטי הוא די חסר משמעות. הם סה"ך מצאו מסגרת להחצין את הפסיכוזות חסרות המנוח שלהם.
במלים אחרות, הם השמאל הרדיקלי. לא השמאל.
כמה מאות אנשים בציבור היהודי. הם מסוכנים, זה נכון, אבל צריך להילחם בהם ישירות ולא בשמאל כולו.
שמאל ציוני כמו ציפי לבני או שלי, או רוב אנשי מרצ, הוא בר פלוגתא לגיטימי ואוהב את הארץ לא פחות ממך.
אפשר להיות פטריוט ובטחוניסט, ובו בזמן. ממש כמו האיש שהלך לעולמו אתמול. איש שאולי טעה, אבל ניסה להיטיב עם ישראל.
פרשנות פרנואידית ונחמדה.
צר לי על אופקיך הצרים. קרא פעם ספר.